اخبار داغ

در نشست خبری مطرح شد؛

تشریح برنامه‌های محرمی تلویزیون

تشریح برنامه‌های محرمی تلویزیون
دبیر شورای معارف سیما ضمن تشریح برنامه‌های صداوسیما برای ایام محرم، «نجات اهل عالم با حسین(ع) است» را به‌عنوان شعار امسال این سازمان اعلام کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  محمدحسین کشکولی دبیر شورای معارف سیما امروز سه‌شنبه چهارم مرداد ماه طی نشستی به تشریح ویژه‌برنامه‌های شبکه‌های سیما در ماه محرم پرداخت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

کشکولی در ابتدای این نشست خبری گفت: ما تا حد زیادی از کرونا خارج شده بودیم، ولی دوباره اوج گرفته است. ویژگی محرم امسال این است که در شرایط تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها قرار دارد. در این ایام دو مناسبت مهم هم داریم که برای آن برنامه‌ریزی شده است؛ یکی روز اهدای خون و یکی شهادت آیت‌الله فضل‌الله نوری.

,

وی اضافه کرد: این نخستین ماه محرم در دوران تحول در سازمان صداوسیما است. سنت انتخاب شعار، حدود یک دهه است که جاری است اما امسال اولین سال است که رسانه ملی دوران تحول را سپری می‌کند و ما دست به یک نوآوری زده‌ایم و برای اولین بار کار مشترکی با هیأت‌های سراسر کشور داشته‌ایم؛ «نجات اهل عالم با حسین (ع) است» شعار امسال است. این نه ابلاغ و نه دستور است، بلکه یک نشان است که با افتخار دنبالش می‌کنیم.

,

دبیر شورای معارف سیما یادآور شد: مهمترین سیاست ما در این ماه تمرکز بر عمق و معرفت در مسیر حرکت گام دوم انقلاب است. بنا داریم منظومه فکری امامین انقلاب امام خمینی و رهبر معظم انقلاب را ارائه کنیم.

,

وی با اشاره به نقش شهدا تاکید کرد: آئین سربندگذاری از جمله برنامه‌های ماست که در قالب این برنامه جوانان خدمت خانواده‌های شهدا می‌روند و با این آئین نمادین، ماه محرم را شروع می‌کنند. از جمله نکاتی که دشمن روی آن تاکید دارد بازنمایی نگاه منفی از جامعه ایرانی است و رسانه ملی تلاش دارد وجه دینی جامعه ایرانی را نمایش دهد تا شاهد عزاداری حسینی از استان‌ها تا روستاهای دوردست باشیم. امسال این روستاهای دور را هم پوشش می‌دهیم و در بازنمایی عزاداری هم تلاش کردیم شهرهای مختلف را مدنظر داشته باشیم.

,

دبیر شورای معارف سیما تصریح کرد: نگاه ما این است که از همه ظرفیت رسانه‌ای برای کل کشور بهره بگیریم و توجه ویژه‌ای روی آئین‌های سنتی عزاداری اصیل خواهیم داشت. ما هم در داخل روی عزاداری‌ها نگاه ویژه داریم و هم در خارج تمهیدی اندیشیده شده تا این مناسک پوشش داده شود.

,

وی به اولویت‌های محتوایی اشاره و بیان کرد: بازنمایی ابعاد مردمی شعائر حسینی، نمایش تجلی حماسه عاشورا در رشته‌های گوناگون هنری، بازنمایی ایثار و مقاومت، توجه به نقش زنان و خانواده در تداوم حماسه عاشورا، آسیب‌شناسی رفتار خواص جبهه حق در برابر نهضت عاشورا در دوره‌های مختلف، پوشش عزاداری جوانان و نوجوانان در بستر مسجد و دانشگاه، بازنمایی مؤلفه‌های هویتی مثل دینداری، نمایش سبک زندگی ایثارگرانه جامعه ایرانی و جریان سازی مؤثر در جهت افشای ماهیت غرب از جمله این اولویت‌هاست.

,

برنامه‌های شاخص شبکه‌های مختلف سیما در محرم

, برنامه‌های شاخص شبکه‌های مختلف سیما در محرم,

, , ,

کشکولی با اشاره به برخی برنامه‌های شاخص هر شبکه عنوان کرد: در شبکه یک آئین‌های عزاداری را داریم که از طریق ۱۳ استان بازنمایی می‌شود. مستندی را همکارانم تحت عنوان «روضه‌های خانگی» تولید کرده‌اند. در شبکه دو نیز از منبر شیخ حسین انصاریان بهره می‌گیریم. مستند «شیرخوارگان حسینی» را داریم، «جغرافیای محرم» هم از دیگر برنامه‌هاست. همچنین در شبکه سه برنامه «حسینیه معلی» روی آنتن می‌رود که نوعی مجمع الذاکرین است و قرار نیست مسابقه استعدادیابی مداحی باشد اما از ۶ سال تا ۹۱ سال در این برنامه حضور دارند.

,

وی اضافه کرد: در شبکه چهار برنامه «سوره» با موضوع کوفه‌شناسی و دعوت و مسائل پیرامون مردم کوفه روی آنتن می‌رود. امسال هم «تله تئاتر» و هم «تله تعزیه» داریم. برنامه «تکیه گاه» هم حسینیه‌هایی با قدمت بالا را نشان می‌دهد.

,

در شبکه قرآن و معارف سیما نیز برنامه‌های مختلفی داریم. برنامه کودک را داریم که به‌صورت ویژه تولید می‌شود. برنامه کامل مقتل خوانی داریم. برنامه «عصر نادر» تهیه شده است که قسمت‌های اولیه آن در ایام حج پخش شد و در ماه محرم به آئین‌های عزاداری در کشورهای همسایه می‌پردازیم.

,

کشکولی تصریح کرد: برنامه «جاذبه» را در شبکه افق داریم که به سوژه‌هایی می‌پردازد که مشکل آن‌ها توسط اهل بیت (ع) حل شده است. در شبکه مستند، آثار مختلفی از جمله مستندهای مربوط به تعزیه خوانی و پرتره مرحوم فرج الله سلحشور را داریم. همچنین شبکه امید پویش «نسل قاسم» را طراحی کرده است که عنوان یک برنامه تلویزیونی هم هست و نوجوانان تصاویر هیأت‌های خود را در صفحه‌های تلوبیون بارگذاری می‌کنند. فیلم‌های هیأت‌ها پخش شده و در دهه دوم همین هیأت‌ها یک یا چند مسأله را از محله‌شان حل کرده و گزارش آن را برای برنامه می‌فرستند. در بخشی هم قرار است هر یک از نوجوانان ما با یک نوجوان عراقی همراه شود تا مشکلات محله‌های آن‌ها را حل کند.

,

وی در بخش دیگر در توضیح «تله تعزیه» یادآور شد: تله تعزیه همان تعزیه‌های تلویزیونی است که قرار است قصه‌ها را با فرمی تلویزیونی ارائه کند.

,

چرا «مختارنامه» هر سال بازپخش می‌شود؟

, چرا «مختارنامه» هر سال بازپخش می‌شود؟,

کشکولی در ادامه درباره بازپخش‌های متعدد سریال «مختارنامه» عنوان کرد: ما با درخواست بسیار انبوهی از مخاطب مواجهیم که باید بعد از مختارنامه چنین سریال‌هایی تولید شود. سریال‌هایی مثل یوسف پیامبر و مختارنامه پخش می‌شوند و همین الان بیشترین پیامک‌ها و ارتباطات با شبکه قرآن مربوط به بازپخش‌ها این سریال هاست. با این حال این نافی تولید در این حوزه نیست و طراحی‌هایی هم در دستور کار است.

,

وی درباره برنامه‌های محرمی شبکه نسیم نیز گفت: برنامه‌های «با حسین حرف بزن» و «نمای نزدیک» دو برنامه شبکه نسیم ویژه محرم هستند. همچنین «نسیم آوا» با نواهای محرمی پخش می‌شود.

,

دبیر شورای معارف سیما درباره استفاده از دیگر سریال‌های آرشیوی هم بیان کرد: شاید بخشی به دلیل کمبود است. بحث استفاده از آرشیو در دستور کار ما وجود دارد، مثل برخی خطبه‌ها و سخنرانی‌های دهه ۶۰ و یا تلاوت‌های قدیمی که الان می‌توان آن‌ها را پخش کرد.

,

چرا نجم‌الدین شریعتی از «سمت خدا» رفت؟

, چرا نجم‌الدین شریعتی از «سمت خدا» رفت؟,

وی درباره کناره‌گیری نجم‌الدین شریعتی از برنامه سمت خدا در آستانه ایام محرم عنوان کرد: از ظرفیت نجم‌الدین شریعتی در دیگر فضاهای شبکه استفاده می‌کنیم ولی مسأله کناره‌گیری ایشان از قبل از ماه محرم بوده است. نکات مختلفی هم داشتند، اینکه تنوعی باشد و از مجری‌های دیگر هم بهره گرفته باشد. «سمت خدا» تا اینجا با اجرای خوب او بوده است و از این پس هم ادامه پیدا می‌کند، مگر ما چند نفر مجری معارفی خوب داریم.

,

کشکولی تصریح کرد: برنامه‌ای هم در شورای معارف داریم که از ظرفیت‌های جوانان و از مجریان جدید حوزه معارفی بهره بگیریم و در آنتن از ظرفیت‌های تازه استفاده کنیم.

,

وی درباره برنامه سازی در حوزه حجاب بیان کرد: بحث حجاب را در شبکه‌های مختلف پیگیری می‌کنیم و در امتداد سال امیدواریم همچنان این موضوع را پوشش دهیم. ما خاطرات ماجرای گوهرشاد را کار کردیم و گفتگوهای زنده در این موضوع داشته‌ایم. ولی می‌دانیم که اصلاً کافی نیست. ما از حرف زدن درباره حجاب نمی‌ترسیم اما باید به فرم‌های بدیع رو بیاوریم.

,

کشکولی همچنین درباره برخی گاف‌های مداحان و سخنرانان در این ایام و اینکه توضیحی از طرف رسانه ملی درباره آن‌ها داده نمی‌شود هم عنوان کرد: عمده مداحان ما بری هستند از اینکه حرفی بزنند که منافی وحدت و… باشد. با این حجم زیاد از پوشش رسانه‌ای گاهی اتفاقاتی هم رخ می‌دهد. هماهنگی‌هایی شکل گرفته است اما همانطور که گفتیم عمده آنها بری هستند. در جایی ممکن است توضیحی درباره گاف رخ ندهد، اما جایی هم بوده است که عوامل توبیخ شده و تذکر گرفته‌اند و یا آقای جلیلی در بخش خبری درباره آن توضیح داده است. ما این هماهنگی را انجام داده‌ایم. ما در استفاده از کارشناس دینی طراحی و هماهنگی با نظارت رسمی حوزه انجام داده‌ایم تا در خدمت نسل جدید، پخته و حتی جوان باشیم. تا با حضور نسل جدیدی از فضلای حوزه مطالب و محتوای دینی متقن باشد.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه