اخبار داغ

تبعات غفلت از کاربردی‌سازی علوم انسانی؛

گردباد اتکا به علوم غربی ریشه مراکز عملی کشور را سست می‌کند/ علوم انسانی ـ اسلامی؛ ناجی تفکر دانشجویان

گردباد اتکا به علوم غربی ریشه مراکز عملی کشور را سست می‌کند/ علوم انسانی ـ اسلامی؛ ناجی تفکر دانشجویان
جایگاه علوم انسانی اسلامی در کشور به‌ دلیل تهاجم فرهنگی دشمن روزبه‌روز در حال تنزل است و تنها با تحول در این حوزه است که می‌توان به آینده علوم انسانی در کشور امیدوار بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه خبری تهران‌نیوز؛ اهمیت حوزه علوم انسانی در دانشگاه‌ها موضوعی است که بارها رهبر معظم انقلاب اسلامی روی آن تأکید کرده و تحول در این حوزه را ضروری برشمرده‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران‌نیوز,
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دانشجویان با ایشان با انتقاد از رویکرد برخی مبنی بر اینکه علوم انسانی حوزه کم‌ارزشی است، فرمودند: «در همین علوم انسانی، مثلاً تاریخ، جامعه‌شناسی و روانشناسی که خودتان گفتید، پیشرفت کنید، حقیقتاً بدانید ارزش شما در جامعه و در سطح بین‌المللی، از یک پزشک پیشرفته یقیناً کمتر نیست؛ بلکه بیشتر هم هست. شما الان نگاه کنید، ببینید در این چهره‌های علمی معروف دنیا چند تا پزشک هستند، چند تا جامعه‌شناس یا مورخ وجود دارند، می‌بینید که تعداد و برجستگی این دومی بیشتر است. منتها باید کار کنید تا پیش بروید.»
,
 
,
بر خلاف دیدگاه عده‌ای علوم انسانی روح دانش است، اما متأسفانه برخی اساتید دانشگاه‌ها با رویکرد انحرافی تلاش دارند در حوزه علوم انسانی همان تفکرات منحرف را جا بیندازند و برخی دانشجویان هم که در رشته‌های علوم انسانی تحصیل می‌کنند مستعد گرایش به سمت تفکرات غربی هستند و این می‌تواند حوزه علوم انسانی را به قهقرا بکشاند.
,
 
,
بنابراین یکی از دلایل اصلی تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر توجه و تحول در حوزه عوم انسانی پرهیز از انحراف در این حوزه که در دانشگاه‌های غربی تدریس می‌شود، بوده تا به این ترتیب علوم انسانی ـ اسلامی در مراکز آموزش عالی ایران تدریس شود نه علوم انسانی غربی.
,
 
,
چرا علوم انسانی جایگاه خود را در جامعه از دست داده است؟
, چرا علوم انسانی جایگاه خود را در جامعه از دست داده است؟, چرا علوم انسانی جایگاه خود را در جامعه از دست داده است؟,
 
,
دانشگاه‌ها باید اصول و متدولوژی‌های علوم انسانی متداول را مورد توجه قرار دهند تا مشخص شود چه میزان این مبانی و اصول مبتنی بر بافت و زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی جامعه ایرانی است. متأسفانه بیشتر متون و مطالبی که در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ایران در حوزه علوم انسانی تدریس می‌شود محصول تحقیقات و پژوهش استادانی است که در غرب زیسته و اطلاعات کسب کرده از آن طریق را به خورد دانشجویان می‌دهند و سعی دارند ذهنیت دانشجویان ایرانی در حوزه علوم انسانی تماماً غربی شود.
,
 
,
علوم انسانی بومی و اسلامی در مقابل علوم انسانی غربی قرار دارد و در این راستا باید غنای علوم انسانی در کشور مورد توجه قرار بگیرد و با مطالعه علوم اسنانی بومی نه‌تنها با رویکرد غربی در حوزه علوم انسانی مقابله کرده‌ایم، بلکه توانسته‌ایم دانشجویان را از خطر غرب‌گرایی و تفکرات پوچ غربی نجات دهیم.
,
 
,
علوم انسانی اثربخشی لازم را در جامعه به‌دلیل بومی و اسلامی نبودن نداشته، در حالی افق روشنی پیش روی ایران اسلامی با علوم انسانی اسلامی و بومی قرار دارد و فعالیت‌های پژوهشی، عملیاتی استادان دانشگاه و دانشجویان در حوزه علوم انسانی باید به‌گونه‌ای ساماندهی شود که دستگاه‌های اجرایی با رویکرد حمایت از علوم انسانی اسلامی و بومی مقابل تفکرات غربی برخی اساتید و دانشجویان ایستادگی کنند.
,
 
,
درمان معضلات خشونت، بزهکاری، طلاق، جرم و ... تنها با تحقیقات پژوهشی و تحول در حوزه علوم انسانی اتفاق خواهد افتاد و افزایش این مشکلات تنها به این دلیل بوده که در حوزه علوم انسانی ضعف عمده داریم و مراکز آموزش عالی در زمینه تحول در علوم انسانی گام‌های اساسی برنداشته‌اند.
,
 
,
شاید در ظاهر معضلاتی مانند خشونت، بزهکاری، طلاق، جرم و ... ارتباطی به حوزه علوم انسانی نداشته باشد، اما باید دقت کنیم که پیشگیری بهتر از درمان است، چراکه از گذشته برای مقابله با این معضلات استادان و دانشجویان دانشگاه‌ها اقدمات لازم را انجام نداده‌اند، حتی استادانی که در حوزه علوم انسانی متخصص هستند و بودند و می‌توانستند در حد توان و بضاعت از این معضلات کم کنند.
,
 
,
از سوی دیگر بدون تخصص در حوزه علوم انسانی نمی‌توان معضلات جامعه را مرتفع کرد، متخصصان حوزه‌هایی مانند علوم اجتماعی، علوم روانشناسی، علوم رفتاری و ... هرکدام دارای جایگاه ویژه در جامعه هستند و می‌توانند تأثیرگذاری بالایی برای کاهش معضلات اجتماعی داشته باشند و تحول در حوزه علوم انسانی یکی از راهکارها برای مقابله با معضلات و مشکلات اجتماعی است.
,
 
,
خبرنگار ما با این مقدمه به سراغ حبیب‌الله دهمرده و فرهاد بشیری، اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی رفته تا درباره نقش و جایگاه علوم انسانی اسلامی و شیوه‌های ترویج هر چه بیشتر آن‌ها در بین دانشگاهیان و مراکز دانشگاهی به گفت‌وگو بنشیند.
, حبیب‌الله دهمرده و فرهاد بشیری، اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی,
 
,
دهمرده با تأکید بر اینکه در حوزه علوم انسانی مشکلات فراوانی در کشور داریم که باید در مدارس و مراکز آموزش عالی از پایه روی این موراد کار کنیم، گفت: پیش از انقلاب اسلامی رژیم پهلوی روی تحول علوم انسانی فعالیت خاصی صورت نداد، بنابراین این حوزه از گذشته مظلوم بوده است.
,
 
,
وی با تأکید بر اینکه مطالب جامع و کاملی در حوزه علوم انسانی به دانشجویان برای ورود به بازار کار ارائه نکرده‌ایم، تصریح کرد: در مقابل رشته‌های پزشکی و فنی از پایه روی دانشجویان کار می‌کنند، در حالی که علوم انسانی پایه دستیابی به مهارت در سایر رشته‌ها است.
,
 
,
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: عرضه و تقاضا در حوزه علوم انسانی متناسب با رویکرد این حوزه برای دستیابی به اهداف در بازار کار نیست، در حالی که همه‌ساله دانش‌آموزان اغلب با فشار خانواده‌ها یا اطرافیان در پی انتخاب رشته‌های پزشکی یا فنی از جمله داروسازی، دندانپزشکی و ... هستند و علوم انسانی ابتر باقی می‌ماند.
,
 
,
آینده شغلی؛ دلیل عدم رغبت جوانان به حوزه علوم انسانی
, آینده شغلی؛ دلیل عدم رغبت جوانان به حوزه علوم انسانی, آینده شغلی؛ دلیل عدم رغبت جوانان به حوزه علوم انسانی,
 
,
دهمرده اضافه کرد: دانش‌آموزان و دانشجویان در رشته‌ای سرمایه‌گذاری می‌کنند که آینده شغلی آن تضمین شده باشد، به این ترتیب رشته علوم انسانی که مادر دیگر حوزه‌ها است در رده‌های پایانی قرار می‌گیرد.
,
 
,
وی در پاسخ به این سوال که برای تحول در حوزه علوم انسانی چه پیشنهادی به دولتمردان دارید؟ تأکید کرد: برای تحول در این حوزه باید ابتدا فرهنگ‌سازی صورت بگیرد و قائدتاً تمامی دانش‌آموزان و دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در رشته‌های پزشکی و فنی نیستند و اغلب آنان به رشته‌های علوم انسانی گرایش دارند، بنابراین باید با بومی‌سازی حوزه علوم انسانی و دوری از تفکرات غربی در این حوزه دانشجویان را تربیت کرد.
,
 
,
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تبیین کرد: تفکر غلطی که بین دانشجویان جا افتاده، آن است که تحصیل در حوزه علوم انسانی آینده شغلی ندارد و تا فرد مدرک دکتری دریافت نکند نمی‌تواند به آینده شغلی امیدوار باشد، با این نگرش حوزه علوم انسانی به تحول نخواهد رسید و لازمه تحول تغییر نگرش در این حوزه است.
,
 
,
دهمرده یادآور شد: باور جامعه باید به این نقطه برسد که علوم انسانی مقدمه تحول سایر علوم است، چراکه انقلاب اسلامی نیز در راستای تحول در حوزه فرهنگی بوده، بنابراین باید در این حوزه تجدیدنظر صورت بگیرد.
,
 
,
وی متذکر شد: رشته‌های علوم انسانی که غبار تفکرات غربی آن‌ها را گرفته، باید به سمت اسلامی حرکت کنند، زدودن تفکرات غربی از چهره علوم انسانی محقق نمی‌شود مگر با تجدیدنظر بر متن و معرفی منابع به دانشجویان.
,
 
,
دانش‌آموزان و دانشجویان در رشته‌ای سرمایه‌گذاری می‌کنند که آینده شغلی آن تضمین شده باشد، به این ترتیب رشته علوم انسانی که مادر دیگر حوزه‌هاست در رده‌های پایانی قرار می‌گیرد.
,
 
,
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: متأسفانه آمار گرایش به علوم انسانی سال به سال پایین‌تر است، چراکه ذهنیت مثبتی درباره این حوزه وجود ندارد و افرادی هم که گرایش به علوم انسانی دارند، برخی اساتیدی را پیش روی خود دارند که دارای تفکرات پوچ غربی است، در حالی که علوم انسانی اسلامی و بومی راهکار رفع مشکلات کشور است.
,
 
,
دهمرده با جمع‌بندی مباحث خود اینگونه بیان کرد که برنامه‌ریزی نادرست یکی از دلایل گرایش برخی دانشجویان به رشته‌های فنی، مهندسی و پزشکی است و تنها با عملیاتی کردن شعارها می‌توان جایگاه علوم انسانی اسلامی را در کشور بهبود بخشید.
,
 
,
خطری به نام ترویج علوم غربی در دانشگاه‌ها
, خطری به نام ترویج علوم غربی در دانشگاه‌ها, خطری به نام ترویج علوم غربی در دانشگاه‌ها,
 
,
فرهاد بشیری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه علوم انسانی باید جایگاه ممتازی در کشور داشته باشد، گفت: با برنامه‌ریزی حوزه علوم انسانی اسلامی جایگاه خود را در مراکز آموزش عالی و کشور به دست خواهد آورد.
,
 
,
بشیری با تأکید بر اینکه از سوی دانش‌آموزان و دانشجویان استقبال کمتری از علوم انسانی صورت می‌گیرد، ادامه داد: مسئولان باید با همفکری و مشارکت حوزه علوم انسانی را متحول کنند، چراکه کشور ظرفیت بالایی در حوزه علوم انسانی دارد.
,
 
,
وی افزود: با به‌کارگیری توانمندی‌های دانش‌آموزان و دانشجویان علاقه‌مند به حوزه علوم انسانی قطعاً شاهد پیشرفت در این حوزه خواهیم بود و متأسفانه غربی‌ها دنبال وارد کردن متون مدنظر خود به ایران در حوزه علوم انسانی هستند، در صورتی که باید با تجدیدنظر در این حوزه و حرکت به سمت علوم انسانی اسلامی و بومی نقشه دشمنان را برای تغییر ذهنیت جوانان ناکام بگذاریم.
,
 
,
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: دولت در راستای ترویج و تحول در حوزه علوم انسانی اسلامی رسالت سنگینی بر عهده دارد و باید از دیدگاه کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه علوم انسانی اسلامی بهره بگیرند.
,
 
,
بشیری درباره اینکه ورود تفکرات غربی به مراکز آموزش عالی و بعضاً همراهی برخی اساتید موجب تغییر ذهنیت برخی دانشجویان شده و این خطری است که دانشگاه‌ها را تهدید می‌کند، چه راهکاری برای مقابله با تفکر غربی دارید؟ متذکر شد: دانشگاه‌ها باید در جذب اعضای هیئت علمی دقت کافی را داشته باشند و هر استاد با هر تفکری را جذب مراکز علمی نکنند.
,
 
,
وی در ادامه مطرح کرد: از سوی دیگر اساتید فرهیخته و مومنی هم هستند که در تقابل با تفکر غربی در علوم انسانی تألیفاتی را هم داشته‌اند و این کتاب‌ها می‌تواند در حوزه علوم انسانی اسلامی بیشتر هم بشود.
,
 
,
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: باور برخی اساتید باید تغییر پیدا کند، در غیراینصورت ترویج فرهنگ و تفکر غرب در دانشگاه‌ها دانشجویان را با خطر مواجه می‌کند و باید با اتخاذ تدابیر مناسب اساتیدی جذب مراکز آموزش عالی برای تدریس در حوزه علوم انسانی شوند که شایستگی لازم را داشته باشند و علوم انسانی اسلامی را ترویج کنند.
,
 
,
در زمانه‌ای که دشمنان از هر سو برای تغییر ذهنیت جوانان و دانشجویان هجوم آورده و با تهاجم فرهنگی تلاش دارند ذهنیت جوانان را غربی کرده و آنان را نیز غرب‌زده کنند، نقش نهادهای فرهنگی و دولتی برای مقابله با این روش غیرقابل انکار است.
,
 
,
بنابراین گزارش، استادانی که به‌عنوان اعضای هیئت علمی جذب مراکز آموزش عالی می‌شوند بعضاً با دیدگاه‌های تماماً غربی آگاهانه یا ناآگاهانه تلاش می‌کنند بر ذهن دانشجویان مسلط شده و علوم غربی را ترویج کنند، در حالی که کاربرد علوم انسانی اسلامی و بومی به‌مراتب بیشتر و تأثیرگذارتر از علوم غربی است.
,
 
,
اصولاً کاربردی‌سازی در حوزه علوم انسانی اسلامی از جمله دغدغه‌های اساسی مقام معظم رهبری و سایر مسئولان و نخبگان جامعه است و تولید نظریات، مبانی و ارکان بومی بدون ورود به حوزه کاربردی‌سازی نخواهد توانست موجبات تولید منفعت را برای جامعه فراهم آورد.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه