اخبار داغ

عشایر آذربایجان غربی و جلوه‌های ناب زندگی؛

توسعه و تجهیز مناطق عشایری یک ضرورت است/ زندگی عشایری، تلفیقی از زیبایی و سختی

توسعه و تجهیز مناطق عشایری یک ضرورت است/ زندگی عشایری، تلفیقی از زیبایی و سختی
آذربایجان غربی یکی از استان هایی است که جلوه‌های دلنشین زندگی عشایری در آن به چشم می خورد و  لذا رسیدگی به مشکلات این قشر زحمتکش از اهمیت بسزایی برخوردار است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، استان آذربایجان غربی رنگین کمان اقوام و مذاهب بوده و نماد وحدت و همدلی در ایران است که چون مرزبانانی جان بر کف با خون خود از نهال نوپای انقلاب حفاظت می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

عشایر یکی از اقشاری هستند که همواره حافظان نظام و پیروان ولایت و امامین انقلاب اسلامی بودند پایمردی و پاسداری شان از اسلام و انقلاب اسلامی خشم دشمن را برانگیخته است.

,

زندگی عشایری نیز  زندگی آرام و زیبایی بوده و با سختی‌هایی عجین هست ولی این قشر غیور با تحمل این سختی ها از جمله سردی و گرمی هوا و تنها ماندن در منطقه کوچ، همیشه در تمامی صحنه های حساس کشور پای کار بوده‌ و خوش درخشیده اند و به نقش خود در امر تولید به نحو احسن عمل کرده اند و در عین برخورداری از کمترین امکانات زندگی خود را در عین صفا و صمیمیت سپری می‌کنند.

,

آذربایجان غربی نیز یکی از استان هایی است که جلوه‌های دلنشین زندگی عشایری در آن به چشم می خورد و عشایر این استان در تولید صنایع دستی، تولیدات دامی، فرش و گلیم حائز رتبه های برتر کشوری هستند و  لذا رسیدگی به مشکلات این قشر زحمتکش از اهمیت بسزایی برخوردار است.

,

ایل راه‌ها، دسترسی به آب آشامیدنی مناسب، دسترسی به پنل‌های خورشیدی، امکانات بهداشتی، تخصیص آرد برای پخت نان، بالا بودن قیمت برخی اقلام دارویی غیریارانه‌ای دام‌ها، دسترسی به برق و قوانینی که منابع طبیعی برای آنها ایجاد کرده از جمله مهمترین مشکلات و مطالبات عشایر هستند که در گفت و گو های خود آنها را مطرح می کنند.

,

توسعه و تجهیز مناطق عشایری در دستور کار قرار دارد

, توسعه و تجهیز مناطق عشایری در دستور کار قرار دارد, توسعه و تجهیز مناطق عشایری در دستور کار قرار دارد,

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌غربی در این زمینه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: آذربایجان غربی با ۲۰ هزار و ۴۰۰ خانوار عشایری رتبه سوم کشوری را از حیث عشایرنشینی به خود اختصاص داده است.

,

علی ناجی با بیان اینکه عشایر با امکانات محدود نقش برجسته و مهمی را در تولید دارند، افزود: عشایر استان در تولید شیر صنایع دستی رتبه نخست و تولید گوشت و پروتئین در رتبه‌های دوم و سوم کشوری قرار دارند.

,

, ,

وی با اشاره به اینکه عشایر آذربایجان غربی دارای حدود ۲ میلیون واحد دامی سبک است که هر ساله با آغاز فصل کوچ به مناطق ییلاقی کوچ می‌کنند، گفت: شهرستان خوی، ماکو، ارومیه، پیرانشهر، میاندوآب‌ و اشنویه بیشترین جمعیت عشایری استان را در خود شامل می شوند.

,

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌غربی با اشاره به اقدامات انجام گرفته برای حل مشکلات عشایر استان، تصریح کرد: بازسازی راههای عشایری، انتقال آب به واسطه لوله جهت تامین آب آشامیدنی در محل چادرهای عشایر و با توجه به اینکه به دنبال خشکسالی‌های اخیر آب آشامیدنی عشایر و دام های آنها با چالش مواجه شده بود که در این راستا علاوه بر خرید آبشخورهای دامی، تانکرهای سیار هم در حال خرید است که در صورت نیاز به عشایر تحویل داده می‌شود.

,

ناجی هم چنین به اختصاص پنل های خورشیدی به عشایر اشاره و اظهار کرد:  براساس تفاهم‌نامه ای در این زمینه، شرکت توزیع برق متعهد شده پنل خورشیدی در اختیار عشایر قرار دهد و همچنین این اداره‌کل از محل منابع داخلی خود اقدام به تامین آنها کند که در این راستا امسال ۷۰ دستگاه توزیع شده و ۲۳۰ دستگاه دیگر هم خریداری شده که در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

,

واکسیناسیون دام‌های عشایر علیه بیماری ها

, واکسیناسیون دام‌های عشایر علیه بیماری ها, واکسیناسیون دام‌های عشایر علیه بیماری ها,

با توجه به اینکه عشایر آذربایجان غربی دارای حدود ۲ میلیون واحد دامی سبک بوده لذا مایه کوبی دام های عشایر علیه بیماری ها نیز موضوعی است که اداره کل دامپزشکی در این راستا اقدامات لازم را انجام می دهد.

,

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی نیز در این زمینه به خبرنگاران گفت: در راستای مبارزه و پیشگیری از بیماری‌های دامی ۴/۵ میلیون راس جمعیت دامی سبک استان از اول امسال علیه پنج بیماری‌ شامل آبله، شاربون، تب‌برفکی، بروسلوز و طاعون نشخوارکنندگان کوچک انجام گرفته است.

,

سیدامید خلیل‌زاده با بیان اینکه همچنین دردو مرحله مایه‌کوبی دام‌های سنگین استان بالغ بر ۴۵۰ هزار رأس علیه بیماری‌های شاربون و تب‌برفکی انجام گرفته است، اظهار کرد: همچنین واکسینه سگ‌های نگهبان گله نیز اجرا می‌شود.

,

وی با اشاره به اینکه همه این واکسن‌ها رایگان است و اولویت واکسیناسیون با دام‌های عشایر و کوچ رو است،‌ افزود: اجرای این واکسن‌ها توسط بخش خصوصی با ۱۰۰ اکیپ و بخش دولتی با ۴۰ تیم در سطح استان اجرا می‌شود.

,

شهرستان میاندوآب نیز یکی از شهرهایی است که دارای جمعیت عشایری زیادی است و در این راستا اخیرا فرماندار این شهرستان در جمع عشایر در مناطق ییلاقی سهند حضور یافته و  مسائل و مشکلات این قشر زحمتکش و مولد جامعه را بررسی کرد.

,

پیگیری مشکلات جمعیت عشایری در دستور کار قرار دارد

, پیگیری مشکلات جمعیت عشایری در دستور کار قرار دارد, پیگیری مشکلات جمعیت عشایری در دستور کار قرار دارد,

فرماندار میاندوآب در گفت و گو با خبرنگار ما در این رابطه گفت: از لحاظ عرضه مواد غذایی نقش عشایر به سبب دارا بودن یک سوم دام های موجود در کشور و پاسخ گفتن به تقاضای فزاینده گوشت و مواد لبنی در جریان توسعه اقتصادی قابل ملاحظه بوده و مسئولان وظیفه دارند به مشکلات این قشر مولد کشور رسیدگی کنند.

,

علی پیام با بیان اینکه تخصیص سهمیه آرد یکی از مطالبات جدی عشایر است، اظهار کرد: با توجه به دارا بودن امکانات برای پخت نان در محل ییلاق توسط عشایر این مهم را پیگیری می‌کنیم چرا که به جهت حضور حدود سه ماهه در ییلاق که سخت‌گذر بوده و امکان رفت و آمد به شهر برای آنها مقدور نیست، باید سهیمه آرد آنان حتی قبل از کوچ یک جا در اختیار آنها قرار داده شود.

,

وی گفت: همچنین برای پایش و رسیدگی به مشکلات بهداشتی و درمانی عشایر نیز اکیپ هایی از شبکه بهداشت و درمان شهرستان به منطقه اعزام می شود.

,

فرماندار میاندوآب افزود: بازسازی راه ارتباطی عشایر، پایین بودن قیمت محصولات تولیدی عشایر در مقایسه با بازار آزاد از جمله مطالبات عشایر است که پیگیری آنها در دستور کار قرار دارد.

,

جلوه‌های دلنشین زندگی عشایری در کنار زیبایی هایی که دارد از سختی نیز برخوردار بوده و  لذا رسیدگی به مشکلات این قشر زحمتکش از اهمیت بسزایی برخوردار است و در کنار رسیدگی به این مشکلات و نیازمندی های عشایر، توسعه صنعت بوم گردی و گردشگری در مناطق عشایرنشین نیز مسئله مهمی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه