اخبار داغ

در میزگردی با حضور کارشناسان مطرح شد؛

هیئت‌های حسینی «امیدآفرین» باشد/ رسالت سنگین جامعه مداحی در «گفتمان‌سازی» انقلاب اسلامی

هیئت‌های حسینی «امیدآفرین» باشد/ رسالت سنگین جامعه مداحی در «گفتمان‌سازی» انقلاب اسلامی
کارشناسان معتقدند مداح در یک جلسه مدح و روضه می تواند مسائل روز را با شعر خوب «نقد» یا «تبیین» کند؛ به بیان دیگر هیئت باید محل امید آفرینی در دل‌ جوانان باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از گلستان ما؛ محرم از راه رسید ماهی که بهار ایمان‌های سست شده و نماد آگاهی، ایثار و فداکاری است، برای راه یافتن به کربلا، باید اراده ای آهنین، قلبی شجاع و عشقی سوزان داشت و این میسر نمی شود جز در مجلس روضه اباعبدالله(ع)؛ که در آن واقعیت ها به درستی توسط مداحان و ستایشگران تبیین می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گلستان ما,

مقام معظم رهبری در دیدار با مداحان پیرامون جذب جوانان به هیئت فرمودند: مواظب باشید جذب جوان‌ها به هر قیمتی نباشد؛ این جور نباشد که برای اینکه این جوان خوشش بیاید، ما فلان آهنگ نامناسب را مثلاً فرض کنید در شعر مدح یا شعر مصیبت به کار ببریم. جذب لازم است، واجب است، مفید است، امّا با حفظ ساختار صحیح. مراقب باشید که به مناسبت اینکه انسان می‌خواهد جوان‌ها را جذب کند، ترکیب مدّاحی و آن حقیقت و هویّت مدّاحی از بین نرود.

,

, ,

در همین راستا میزگرد تبیینی با عنوان «رسالت زینبی مداحان در جلوگیری از تحریف عاشورا» در دفتر پایگاه خبری گلستان ما با حضور تعدادی از مداحان اهل بیت(ع) برگزار شد که مشروح آن از نگاهتان می‌گذرد.

,

زنگویی: جهاد تبیین باید از هر فرصت رسانه‌ای و منبری انجام شود

, زنگویی: جهاد تبیین باید از هر فرصت رسانه‌ای و منبری انجام شود,

رئیس سازمان بسیج مداحان استان گلستان در این میزگرد با اشاره به نقش مداحان در جهاد تبیین گفت: در آستانه ماه محرم قرار داریم امیدواریم بتوانیم از بهشت اجابتی که خدا برای مؤمنان در این ایام قرارداد نهایت استفاده را ببریم.

,

محمد زنگویی؛ مداحی و ستایشگری اهل‌بیت(ع) را به زمان خلقت حضرت آدم نسبت داد و ابراز کرد: شیعیان از زیادی گل اهل بیت(ع) آفریده شدند.

,

وی ادامه داد: نقش حضرت زینب(س) در تبیین واقعه عاشورا و زنده نگه داشتن قیام اباعبدالله الحسین(ع) موثر بوده است.

,

, ,

مسئول آموزشگاه مداحی محتشم گفت: کسانی که در عاشورا در مقابل فرزندان اهل بیت(ع) ایستادند به خاطر فریب و جو رسانه ای و روانی حکومت جور بود ،چراکه بسیاری از این افراد در جنگهای مختلف در رکاب امیرالمومنین بوده اند.

,

زنگویی با اشاره به نقش اثرگذار خواص در روشنگری جامعه بیان کرد: این نقش در سال 88 و حوادث پیش روی کشور ملموس بوده است.

,

وی ادامه داد: با توجه به واقعه عاشورا درسی که باید گرفت این است که خواص باید با روشنگری جامعه سره از ناسره مشخص شود.

,

رئیس سازمان بسیج مداحان استان گلستان افزود: جهاد تبیین همان زبان گویای حضرت زینب(س) و سخنرانی طوفانی حضرت سجاد(ع) در مسجد اموی بود و باید امروز هم از هر فرصت و رسانه ای، منبر و تجمعات استفاده موثر کرد و به تبیین وقایع پرداخت.

,

*جهاد تبیین نباید کمرنگ و مقطعی باشد

, *جهاد تبیین نباید کمرنگ و مقطعی باشد,

زنگویی با اشاره به اینکه تبیین و روشنگری راه نجات جامعه است، ابراز کرد: زمان هر چه می‌گذرد اذهان عمومی نسبت به وقایع تاریخ به فراموشی سپرده می‌شود.

,

وی نقش آفرینی جامعه مداحی را در روشنگری جامعه اثرگذار دانست و گفت: باید خواص، مداحان و کسانی که تریبون و مخاطب دارند در جهاد تبیین پیشتازی کنند و این رسالت مهم نباید کمرنگ و مقطعی باشد.

,

رئیس سازمان بسیج مداحان استان گلستان؛ مقوله جهاد تبیین را یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری برشمرد و افزود: دشمن عزم خود را جزم کرده که به انقلاب اسلامی ضربه بزند چراکه این انقلاب خیمه امام حسین (ع) است دشمن نمی‌خواهد خیمه امام حسین (ع) برافراشته بماند برای اینکه انقلاب اسلامی در جهان انقلاب‌های دیگری را به راه انداخته و یک هژمونی انقلابی برای تحقق آرمان‌هایی که منتج به ظهور حضرت حجت (عج) شود ایجاد کرده است.

,

*پیاده روی اربعین جلوه ای از گفتمان مقاومت جهانی

, *پیاده روی اربعین جلوه ای از گفتمان مقاومت جهانی,

زنگویی؛ پیاده روی اربعین را جلوه ای از گفتمان مقاومت جهانی ارزیابی کرد و گفت: در این ابررویداد فرهنگی 30 میلیون نفر با پای پیاده حرکت می‌کنند تا درس آزادی و هیهات من الذله از امام حسین(ع) بیاموزند، این اتفاق حکایت از آن دارد ملتی که آزاد است تا پای شهادت می‌رود اما تن به ذلت نمی‌دهد.

,

وی توضیح داد: امروز به‌عنوان ذاکر اهل‌بیت وظیفه داریم که راه سیدالشهداء را ادامه دهیم، در این مسیری که دشمنان انقلاب دست ‌به‌ دست هم داده‌اند که جامعه مداحی، ستایشگری و هیئت‌های عزاداری را به انحراف بکشانند باید از طریق جهاد تبیین خدعه های دشمن را خنثی کرده و پای کار این نظام باشیم.

,

زنگویی با اشاره به اینکه این‌جا خیمه امام حسین و ما ملت امام حسین هستیم، بیان کرد: در این مسیر نباید کوتاهی کنیم، مداح نسبت به اتفاقات جامعه از جمله حجاب، گرانی و دغدغه‌های نظام بی‌تفاوت نباشد و آن‌ها را بیان کند.

,

, ,

آلوستانی: مداح مسائل روز را با شعر خوب «نقد» یا «تبیین» کند

, آلوستانی: مداح مسائل روز را با شعر خوب «نقد» یا «تبیین» کند,

یکی دیگر از مداحان گلستانی که مشاور حقوقی دانشگاه علوم پزشکی استان نیز است در خصوص باید و نبایدهای مداحی به حدیثی از پیامبر اکرم ص اشاره کرد و گفت: برای شهادت امام حسین(ع) حرارت و گرمایی در دل‌های مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود، و می بینیم که قول و حدیث پیامبر صادق است، هر چه از واقعه عاشورا می‌گذرد علاقه‌مندان و محبین به اباعبدالله الحسین(ع) بیشتر می‌شود.

,

علیرضا آلوستانی با اشاره به تبلور عشق حسینی در دلهای مردم جهان ابراز کرد: حتی کسانی که شیعه نیستند، مسیحی یا ارمنی هستند خود را به حرم امام حسین(ع) می‌رسانند و این حرارت در دل‌های مؤمنان روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

,

وی افزود: شاعران و مداحان در جامعه تریبون دارند و مورد حمایت مردم قرار می‌گیرند مخصوصاً مورد حمایت قشر نوجوان و جوان هستند باید این فرصتی که خدا در اختیار ما قرار داده آن را ضایع نکنیم.

,

* هیئت باید محل امید آفرینی باشد

, * هیئت باید محل امید آفرینی باشد,

رئیس هیات اندیشه‌ورز مداحان استان گلستان توضیح داد: مداح در یک جلسه مدح و روضه می تواند مسائل روز را با شعر خوب «نقد» یا «تبیین» کند حتی می‌شود مقتل را هم‌معنا دار خواند.

,

آلوستانی درخصوص آهنگ ها و سبکهای مداحی گفت: نباید از آهنگهای بد استفاده شود، در کنار آهنگهای معمول می توان از سبک های سنتی هم بصورت تلفیقی بهره گرفت.

,

وی ادامه داد: بنده در جلسات هیئت این برنامه را دارم که علاوه بر روضه گفتمان را هم در ذهن مخاطب و مستمع ایجاد کنم چرا که دشمن گفتمان اشتباه را ایجاد کرده به طور مثال در بحث حجاب این شبهه و سوال را در ذهن مخاطب جا می‌اندازد چرا در محیط‌های زنانه باید حجاب داشت و با این روش به بحث‌های دیگر ورود پیدا می‌کنند و امروز میبینیم که از حجاب اختیاری یا اجباری سخن می‌گویند.

,

این مداح گلستانی با بیان اینکه هیئت باید محل امید آفرینی باشد، ادامه داد: باید امید را در دل‌های جوانان شعله‌ور کنیم در جلسات اهل‌بیت و هیئت‌ها می‌توانیم این کار را انجام دهیم جلسات را با خواندن قرآن پررنگ و معنا ببخشیم شعرها آموزنده باشد هنرمندانه شعرمان را اجرا کنیم.

,

آلوستانی ادامه داد: هیئت باید محل بیان مشکلات مردم باشد، باید نگاه نقادانه را تقویت کنیم مداح باید زبان مردم باشد در زمینه اقتصاد گرانی حرف بزند باید گفتمان گروه های جهادی را در فضای هیئت تقویت کرد.

,

وی ادامه داد: مداحی باید اخلاق و نوع پوشش را رعایت کند متاسفانه در برخی از هیئتها این موارد رعایت نمیشود و جزو اسیبهای مداحی محسوب میشود.چراکه رفتار مداح برای مردم اثرگذار است.و باید این را بپذیریم که رفتن به جلسات روضه همانند رفتن به سمت حرم اهل بیت است و باید آداب آن رعایت شود.

,

, ,

حاتم‌نژاد: زمینه جذب جوانان به هیئت‌های حسینی تقویت شود

, حاتم‌نژاد: زمینه جذب جوانان به هیئت‌های حسینی تقویت شود,

حامد حاتم‌نژاد در میزگرد بررسی بایدها و نبایدهای هیئت و مداحی در آستانه ماه محرم اظهار کرد: امام حسین (علیه‌السلام) موجی را ایجاد کرد که همه حق را بشناسند امام با خون خود این را ثابت کرد که باید در راه جهاد تبیین از تمام اموال و حتی خانواده خود گذشت.

,

این مداح اهل‌بیت با بیان اینکه امام با این کار توانست راه درست را به جهانیان نشان دهد خاطرنشان کرد: در هیئت‌ها وظیفه مداحان و سخنرانان و حتی شنوندگان فقط گریه کردن نیست هیئت باید جهاد تبیین و روشنگری کند تا مشکلات را بتوانند با همراهی و همدلی حل کنند.

,

وی افزود: مردم باید بدانند هیات فقط جای گریه کردن نیست وظیفه مداح نیز این است نکات اصلی جامعه را متناسب با نیازهای روز بیان کند که این موارد باید ثمرات خاص خود را داشته باشد.

,

مسئول محفل اشک شهرستان گرگان با اشاره به اینکه یکی از معضلات هیئت‌های امروز جذب جوانان و نوجوانان است ابراز کرد: اگر این موارد به‌خوبی شکل نگیرد تا چند سال دیگر هیئت‌ها با برخی معضلات روبرو می‌شوند، جوانان نیز باید بدانند هیئت فقط برای عزاداری نیست و نباید بگذارند آفت‌ها و انحرافات وارد هیئت شوند.

,

این مداح اهل‌بیت تصریح کرد: دشمن چشم به این هیئات دارند تا با زمزمه‌های اشتباه، رفتارهای انحراف‌‌آمیز بخواند و بخواهد هیئت و مداح را از مسیر اصلی خارج کند که در این زمان وظیفه مدیران هیئت‌ها نظارت کردن بر رفتارها است تا بتوان در دهه محرم تأثیرات بیشتری را ایجاد کرد.

,

حاتم نژاد گفت: باید بتوانیم امسال نیز خدماتی را به عزاداران امام حسین داشته باشیم تا شور و شعور حسینی را در سطح شهر و کشور گسترش دهیم.

,

, ,

* شفیعی: امام عصر (عج) مداح متناسب با نیازهای زمان می‌خواهد

, * شفیعی: امام عصر (عج) مداح متناسب با نیازهای زمان می‌خواهد,

حمیدرضا شفیعی نیز اظهار کرد: در این مسیر امام حسین(ع) هر کس ورود می‌کند باید در مقابل خودش راهنما و بزرگ‌تر داشته باشد، بزرگ‌تر ما نیز در این مسیر رهبری است که همه باید گوشمان به دهان این بزرگوار باشد که تمام حرف‌های ایشان صحبت‌های امام عصر است.

,

این مداح اهل‌بیت با بیان اینکه در مسیر عزاداری و مسیر انقلاب نباید به‌دنبال دوقطبی‌سازی باشیم، خاطرنشان کرد: مداحی فقط به میکروفون گرفتن نیست باید دید مداحان چقدر به موضوع امربه‌معروف ورود پیدا می‌کنند مداحان کشوری که تریبون و مخاطبان بسیار دارند باید هیأت امام زمانی داشته باشند که اگر این اتفاقات نیفتد با چالش‌هایی از جنس حجاب روبه‌رو خواهیم شد.

,

وی افزود: بچه حزب‌اللهی‌ها باید کف میدان باشند مداح و هیئت‌دار باید وسط میدان جهاد باشد، این‌که مداح و هیئتی فقط دنبال سیستم و سبک‌های عزاداری باشند به درد امام عصر نمی‌خورد امروز امام عصر مداح متناسب با نیازهای زمان می‌خواهد.

,

شفیعی با اشاره به اینکه مداح باید با ذهن مخاطب از طریق تریبون‌های در اختیار بازی کند،تصریح کرد: دشمن از طریق‌های مختلف سعی دارد تا ستون خیمه عزا را بر زمین بزند ولی همه ما در هر عرصه‌ای که برای عزای امام حسین(ع) فعالیت می‌کنیم وظیفه داریم تا حرف دل مردم را بزنیم مداح باید بداند چه اتفاقی در کشور رخ می‌دهد.

,

این مداح اهل‌بیت با بیان اینکه تاریخ درحال تکرار شدن است گفت: روزی زن‌ها را در کوفه آوردند تا قیام امام حسین و مسلم‌بن‌عقیل را زمین بزنند الان هم دشمن از همان حربه درحال کار کردن است.

,

وی متذکر شد: مداح باید تمام ظواهر و عملش به اسلام بخورد تا هم این‌موضوع را درک کنند که این مداح است این بزک کاری‌ها تبرج گاری‌ها نباید وارد مداحی شود چراکه باعث انحراف مداحی و سبک‌های مداحی می‌شود، مداح باید جرأت داشته باشد و کلید واژه‌هایی را که برای اسلام تولید می‌شوند را انجام دهد.

,

شفیعی؛ جهاد تبیین را مهم‌ترین وظیفه هیئت‌ها دانست و عنوان کرد: هیئت نباید سکولار باشد و در عصر فعلی به درد امام زمان خود بخورد هیئتی و مداحی که تا صبح عزاداری کند اما نمازش قضا شود یا با خانواده بدرفتاری کند به درد نمی‌خورد این‌که مداح و سخنران در کار یکدیگر دخالت کنند و مستمع را خسته کند می‌تواند برای هیئت‌ها آفت شمرده شود چراکه جلسه نباید خسته‌کننده باشد و خروجی کار از بین برود.

,

این مداح اهل‌بیت اذعان کرد: سوال من از تمام مداحانی که وارد سبک اگزوزی یا سبک‌های رقص آور شدند این است آیا خروجی آن‌ها از هیئت‌های شان یک مدافع حرم حضرت زینب و یا مدافعان اسلام و امنیت بوده‌است یا خیر؟

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه