اخبار داغ

ازدواج فامیلی ریشه معلولیت ناشنوایی در جنوب شرق کشور است؛

غربالگری شنوایی، بهترین راه برای به حداقل رساندن آثار کم شنوایی

غربالگری شنوایی، بهترین راه برای به حداقل رساندن آثار کم شنوایی
یکی از مهم‌ترین علل ناشنوایی و کم شنوایی در کشور ما، ازدواج‌های فامیلی و حتی میان فرزندان افرادی که بظاهر از بستگان نزدیک نیستند، بروز می‌کند و در سیستان و بلوچستان شیوع این بیماری بسیار زیادی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، تست غربالگری، تست ساده‌ای است که توسط ادیولوژیست (شنوایی سنج) انجام می شود و فقط چند دقیقه طول می کشد و هدف آن تشخیص افت شنوایی کودکان است و هدف اصلی از اجرای طرح غربالگری شنوایی نوزادان، پیشگیری از معلولیت شنوایی محسوب می‌شود.
 
کودک از بدو تولد اگر همراه با معلولیت باشد، علاوه بر اینکه در آینده ارتباط و تعامل آن را با جامعه دچار مساله می کند امکان درک کودک را هم می گیرد و امکان برقراری ارتباط عملا فراهم نمی شود.
 
معلولیت در اندام بر روی جسم تاثیر می گذارد اما معلولیت شنایی بر درک و فهم فرد تاثیر بسزایی دارد به همین دلیل این معلولیت از حساسیت خاص و ویژه ای برخوردار است و اگر در سن طلایی کودک شنوایی و بینایی تشخیص داده نشود و در سنوات بعدی کارآمدی اولیه و اثربخش نباشد.
 
غربالگری شنوایی، بهترین راه برای به حداقل رساندن آثار کم شنوایی

عباسعلی اویسی، مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه از همان لحظه بدو تولد ما با کودک همراه هستیم گفت: کودک از لحظه بدو تولد تا زمانی که تشخیص داده شود که کودک سالم یا دچار معلولیت است و تا زمان سالمندی و در واقع پایان زندگی، بهزیستی همچنان در خدمت احاد جامعه است.
 
وی افزود: در دوره‌ی نوزادی و یا ابتدای تولد با طرح غربال پیشگیری از ناشنوایی و نیمه‌شنوایی درحال خدمت رسانی هستیم و بر روی کنترل وضعیت شنوایی کودکان بررسی می شود تا ضریب معلولیت – شنوایی درجامعه کم شود.
 
مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه برای هر فرد مبتلا به اختلال، سه تست شنوایی توسط شنوایی سنج انجام می شود، تصریح کرد: افراد بر حسب نوع و شدت اختلال به مراحل تخصصی تر ارجاع داده می شوند و ارائه خدمات تخصصی در مرکز غربالگری شنوایی کمک شایانی به پیشگیری از بروز معلولیت های شنوایی، گفتاری و به دنبال آن آسیب‌های روانی و اجتماعی دارد.
 
نقص شنوایی تکامل زبان، گفتار و آموزش کودک را به مخاطره می اندازد

وی با اشاره به اهمیت شنوایی ادامه داد: تضمین رشد مناسب در گرو تشخیص درست و مطمئن مشکلات و نقایص به صورت اعم و نقص شنوایی است و تحقیقات به وضوح نشان داده است که نقص شنوایی تکامل زبان، گفتار و آموزش کودک را به مخاطره می اندازد و بخشی از کودکان در سنین پیش از دبستان نیز بدلایل گوناگون از جمله عفونت های گوش میانی و ابتلا به بیماری ها یا آسیب های مختلف مبتلا به اختلالات شنوایی می شوند.
 
وی با بیان اینکه افت شنوایی نقصی پنهان است که به سادگی قابل شناسایی نیست، اذعان کرد: متاسفانه تشخیص زودرس کم‌شنوایی بسیار مشکل بوده و عموما دیر تشخیص داده می‌شود و کم‌شنوایی در کودکان وضعیتی پنهان است و در صورت اجرا نشدن برنامه‌های غربالگری شنوایی ممکن است پنهان بماند.
 
بیش از ۶۰ درصد از کم‌شنوایی حسی عصبی حالت مادرزادی دارد

اویسی گفت: بیش از ۶۰ درصد از کم‌شنوایی حسی عصبی حالت مادرزادی داشته که اکثرا توسط غربال بدو تولد قابل شناسایی و با مداخله بهنگام بوده و مابقی در سطح غربال پیش از دبستان قابل شناسایی و پیگیری خواهد شد و نتایج تحقیقات نشان داده است که ۵ درصد از کودکان در سنین پیش از مدرسه مبتلا به نقص شنوایی هستند که با غربال آنها در این دوره شناسایی خواهند شد.
 
وی با اشاره به دوران طلایی کودکان در سن پنج سالگی بیان کرد: در حوزه سلامت روان در سن پنج و شش سالگی وضعیت و کنترل بینایی و طرح غربالگری اضطراب کودکان چک می شود.
 
وی ادامه داد: اضطراب یکی از اختلالاتی که در دست اختلال سلامت روان قرار می‌گیرد ولی تاثیر زیادی دارد بر روی ویژگی‌های ارتباطی کودک و تعامل سالم و سازنده که با بدنه‌ جامعه برقرار کند و کودک در واقع اگر دچار معلولیت باشد در ساختار معاونت توانبخشی، خدمات توان پزشکی دریافت می‌کند و طیف زیادی از جامعه در تحت حمایت و پوشش فعالیت‌های بهزیستی هستند.
 
مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به جامعه آماری بیش از ۶۴ هزار معلولیت در استان تشریح کرد: در حوزه‌های بینایی، جسمی حرکتی، ذهنی، روانی، شنوای و صوت و گفتار در حال گرفتن خدمات هستند تعدای از این افراد مستمری بگیر ماهانه و معلولینی که شبانه‌روز در حال سرویس دهی به معلولین حدود هفت تا مرکز است.
 
وی افزود: روزانه ۳۴ مرکز در استان متناسب با وضعیت معلولیت و شروع معلولیت درهر منطقه وجود دارد که حق پرستاری به صورت خانواده محور در حال انجام است که خیلی مورد تاکید ماست که مردم در واقع در خانواده از معلول، سالمند یا بیمار روانی مراقبت کنند.
 
افزون بر ۷۵ هزار نوزاد در طرح غربالگری شنوایی سنجی سیستان و بلوچستان
 
اویسی با بیان اینکه به لحاظ میانگین کشوری آمار افراد کم شنوا و یا ناشنوا در سیستان و بلوچستان از دیگر نقاط کشور بیشتر است، تصریح کرد: برخی از نقاط استان به دلیل ازدواج های فامیلی و مسائل ژنتیکی، آمار کم شنوا و ناشنوای بیشتری دارد و بحرانی اعلام شده است.
 
مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان با تاکید بر نقش مهم پیشگیری در بروز آسیب های اجتماعی و معلولیت خاطرنشان کرد: تنها در راستای پیشگیری از بروز معلولیت شنوایی و بینایی در سطح استان افزون بر ۷۵ هزار نوزاد در بیمارستانها، مراکز تسهیلات زایمانی و پایگاه های غربال بینایی توسط بهزیستی غربالگری شنوایی و بینایی شدند و در صورتی که نیازمند اقدامات درمانی مانند کاشت حلزون، تجویز عینک و سایر اقدامات درمانی برای نوزاد باشد با حمایت سازمان بهزیستی این مساله انجام می پذیرد.
 
 انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
, غربالگری شنوایی، بهترین راه برای به حداقل رساندن آثار کم شنوایی, غربالگری شنوایی، بهترین راه برای به حداقل رساندن آثار کم شنوایی,
,
,
,
,
,
,
,
, نقص شنوایی تکامل زبان، گفتار و آموزش کودک را به مخاطره می اندازد, نقص شنوایی تکامل زبان، گفتار و آموزش کودک را به مخاطره می اندازد,
,
,
,
,
,
, بیش از ۶۰ درصد از کم‌شنوایی حسی عصبی حالت مادرزادی دارد, بیش از ۶۰ درصد از کم‌شنوایی حسی عصبی حالت مادرزادی دارد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, افزون بر ۷۵ هزار نوزاد در طرح غربالگری شنوایی سنجی سیستان و بلوچستان, افزون بر ۷۵ هزار نوزاد در طرح غربالگری شنوایی سنجی سیستان و بلوچستان,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه