اخبار داغ

از ذلت ملت ایران با قراردادهای ننگین سلاطین تا عزتمندی و نقش آفرینی در سایه آزادی خواهی

از ذلت ملت ایران با قراردادهای ننگین سلاطین تا عزتمندی و نقش آفرینی در سایه آزادی خواهی
کشور بزرگ و پهناور ایران با داشتن موقعیت استراتژیک و راهبردی، سوابق تاریخی، فرهنگی و منابع بزرگ انرژی از جمله نقاط حساس و مهم جهان به ویژه در منطقه غرب آسیا به حساب می‌آید و به همین دلیل از گذشته های دور همواره مورد توجه و طمع ابرقدرتهای استعمارگر بوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ «عزت» در کاربرد متعارف آن در مقابل «ذلت» و مناسب با ریشه لغوی‌اش قرار دارد و مانند بسیاری از واژه‌های دیگر مفهوم آن پایه اولیه‌ای دارد که ممکن است بار معنایی دیگری به آن اضافه شود و مفهوم جدیدی از آن به دست آید. ریشه این مفهوم قدرت و اقتدار است؛ اما هر قدرتی عزت نیست؛ بلکه باید بار معنایی دیگری به آن اضافه شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

تنفر داشتن از «ذلت» هم امرى فطرى است که در نهاد همه انسان ها وجود دارد. شکوفایى«عزت» به پیدایش عواملى نیاز دارد که بى توجهى به آن ها سبب پذیرش ذلت و شکست مى شود. از حقوق متقابل مردم و زمامداران حکومت پشتیبانی از نظام و عزّت آفرینی است که موجب ثبات حکومت، قدرت و اقتدار نظام سیاسی در بین کشورهای جهان می شود.

,

کشور بزرگ و پهناور ایران با داشتن موقعیت استراتژیک و راهبردی، سوابق تاریخی، فرهنگی و منابع بزرگ انرژی از جمله نقاط حساس و مهم جهان به ویژه در منطقه غرب آسیا به حساب می‌آید و به همین دلیل از گذشته های دور همواره مورد توجه و طمع ابرقدرتهای استعمارگر بوده است که در گذشته به علت بی کفایتی و ناکارآمدی سلاطین و درباریان باعث شد سالهای زیادی این کشور مستعمره بیگانگان باشد و حتی بخش های زیادی نیز از خاک گوهر خیز این کشور پهناور مورد دستبرد استعمارگران قرار گرفته و جدا شود.

,

 

,

, ,

* قراردادهای سلاطین گذشته، عزت و استقلال ملت ایران را از بین برده بود

, * قراردادهای سلاطین گذشته، عزت و استقلال ملت ایران را از بین برده بود, * قراردادهای سلاطین گذشته، عزت و استقلال ملت ایران را از بین برده بود,

استعمارگران چنان بر این کشور مسلط شده بودند که برخی افراد مزدور و سرسپرده را با توطئه بر اریکه قدرت می نشاندند تا آنها هم برای خوش خدمتی با نادیده گرفتن منافع ملی و حقوق مردم در برابر غارت و چپاول منابع کم نظیر کشور سکوت کنند و حتی برای بیشتر ماندن بر تخت سلطنت، امتیازاتی به بیگانگان بدهند امضای عهدنامه ترکمنچای و تصویب لایحه ننگین کاپیتولاسیون از آن جمله است.

,

کاپیتولاسیون یا حق قضاوت کنسولی، به قراردادهایی گفته می شود که به سبب آن، شهروندان یک دولت در قلمرو کشور دیگر، مشمول قانون سرزمین خود می شوند. این پیمان ها را بیشتر کشورهای اروپایی بر دولت‌های آسیایی و آفریقایی تحمیل می کردند.

,

تاریخچه کاپیتولاسیون در ایران به دوره صفویه بر می‌گردد. قرارداد ترکمنچای سرآغاز برقراری کاپیتولاسیون و منشا اصلی آن در ایران به شمار می‌رود. اگرچه این قرارداد بعد از مشروطیت در دولت سپهدار تنکابنی ملغا شد ولی مجددا در دوره حکومت محمدرضا شاه، با ترغیب آمریکا این لایحه ننگین دوباره احیا و تصویب شد که امام خمینی(ره) با سخنانی کوبنده ضمن مخالفت شدید ماهیت پلید آمریکا و سیاستهای رژیم پهلوی را برای مردم روشن کرد که منجر به تبعید امام به ترکیه شد.

,

محمدرضا پهلوی، با هدف برداشتن موانع حقوقی و قانونی حضور نیروهای آمریکایی در ایران و تضمین امنیت آنان، لایحه کاپیتولاسیون را به مجلس شورای ملی فرستاد. این در حالی بود که آمریکا بر اجرای سریع اصلاحات اقتصادی و سیاسی مورد نظر خود، تاکید داشت. در این شرایط تصویب امتیاز کاپیتولاسیون به منظور اعطای مصونیت سیاسی و کنسولی به شهروندان آمریکایی در کشور در دستور کار دولت قرار گرفت‌. سفارت آمریکا پیشنهاد این امتیاز را در اسفند 1340خورشیدی به دولت امیر اسدالله علم ارایه کرد که این موضوع در 13 مهر 1342خورشیدی در کابینه دولت و در مرداد 1343 خورشیدی در مجلس سنا به تصویب رسید. پس از آن حسنعلی منصور نخست وزیر وقت در 21 مهر همان سال این لایحه را به مجلس شورای ملی برد و این طرح با رای موافق نمایندگان مجلس، شکل قانونی به خود گرفت.

,

 

,

, ,

* واکنش امام خمینی به تصویب لایحه ننگین کاپیتولاسیون

, * واکنش امام خمینی به تصویب لایحه ننگین کاپیتولاسیون, * واکنش امام خمینی به تصویب لایحه ننگین کاپیتولاسیون,

پس از تصویب این لایحه، امام خمینی در چهارم آبان ۱۳۴۳ اقدام رژیم را به شدت مورد انتقاد قرار داد. امام در حضور جمع کثیری از علما، روحانیون و مردم قم، با سخنانی کوبنده دخالت های غیرقانونی دولت آمریکا در ایران را محکوم کردند و فرمودند:«… عزت ماپایکوب شد، عظمت ایران از بین رفت‌، عظمت ارتش ایران را پایکوب کردند. قانونی را به مجلس بردند که در آن ما را ملحق کردند به پیمان وین‌… که تمام مستشاران نظامی آمریکا با خانواده‌هایشان‌، با کارمند های فنی‌شان با کارمندان اداری‌شان‌، با خدمه‌شان‌… از هر جنایتی که در ایران بکنند، مصون هستند. آقا من اعلام خطر می‌کنم‌، ای ارتش ایران من اعلام خطر می‌کنم‌، ای سیاسیون ایران من اعلام خطر می‌کنم‌… والله گناهکار است کسی که فریاد نکند. ای سران اسلام به داد اسلام برسید. ای علمای نجف به داد اسلام برسید. ای علمای قم به داد اسلام برسید…»

,

* کاپیتولاسیون سند بردگی ملت ایران بود/  با این لایحه ما را به آمریکا فروختند

, * کاپیتولاسیون سند بردگی ملت ایران بود/  با این لایحه ما را به آمریکا فروختند, * کاپیتولاسیون سند بردگی ملت ایران بود/  با این لایحه ما را به آمریکا فروختند,

امام خمینی(ره) در همان روز در بیانیه ‌ای تاکید کردند‌: «دنیا بداند که هر گرفتاری ‌ای که ملت ایران و ملل مسلمین دارند از اجانب است‌، از آمریکاست‌. ملل اسلام از اجانب عموماً و از آمریکا خصوصاً متنفر است‌.» امام در این بیانیه از کاپیتولاسیون به عنوان «سندبردگی ملت ایران‌» یاد کرده و فرمودند: «برای مستشارها مصونیت می گیرید بیچاره وکلا داد زدند آقا از این دوست های ما بخواهید به ما این قدر تحمیل نکنند، ما را نفروشید، ما را به صورت مستعمره در نیاورید، کی گوش داد به اینها. از پیمان وین یک ماده را اصلا ذکر نکرده اند، ماده 32 ذکر نشده است، من نمی دانم آن ماده چه است، من که نمی دانم رئیس مجلس هم نمی داند، وکلا هم نمی دانند، نمی دانند که قبول کردند طرح را. طرح را قبول کردند، طرح را امضا کردند، تصویب کردند اما عده ای اقرار کردند که ما اصلا نمی دانیم چیست. (آنها هم لابد امضا نکرده باشند) آن عده دیگر بدتر از آنها بودند، یک عده جهالند اینها. رجال سیاسی ما، صاحب منصب های بزرگ ما، رجال سیاسی ما، یکی بعد از دیگری را کنار می گذارند، الان در مملکت ما به دست رجال سیاسی که وطنخواه باشند چیزی نیست، در دست آنها چیزی نیست،ارتش هم بداند یکی تان را بعد از دیگری کنار می گذارند، دیگر برای شما آبرو گذاشتند برای نظام شما آبرو گذاشتند که یک سرباز امریکائی بر یک ارتشبد ما مقدم است یک آشپز امریکائی بر یک ارتشبد ما مقدم شد در ایران دیگر برای شما آبرو باقی ماند اگر من بودم استعفا می کردم، اگر من نظامی بودم استعفا می کردم، من این ننگ را قبول نمی کردم، اگر من وکیل مجلس بودم استعفا می کردم».

,

رژیم پهلوی برای فرونشاندن مخالفت ها و اعتراض ها در 13 آبان 1343 خورشیدی امام خمینی را دستگیر و به آنکارا تبعید کرد، اما با استقامت و پایمردی ملت مبارز ایران در 22 بهمن 1357خورشیدی، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و سه ماه بعد، دولت موقت با تصویب شورای انقلاب، لایحه کاپیتولاسیون را لغو کرد و بدین ترتیب ایرانیان پس از سال ها طعم شیرین عزت و سربلندی را تجربه کردند.

,

* دوره پهلوی حقارت آمیزترین دوران تاریخ ایران است/ محمدرضا پهلوی پادشاه کشور اشغال شده توسط متفقین

, * دوره پهلوی حقارت آمیزترین دوران تاریخ ایران است/ محمدرضا پهلوی پادشاه کشور اشغال شده توسط متفقین, * دوره پهلوی حقارت آمیزترین دوران تاریخ ایران است/ محمدرضا پهلوی پادشاه کشور اشغال شده توسط متفقین,

حقیقتا دوره سلطنت محمدرضا پهلوی را از حقارت آمیزترین ادوار کشور پهناور ایران با تمدنی طولانی باید دانست. محمدرضا پهلوی درحالی با توطئه آمریکایی انگلیسی پس از برکناری پدرش بر تخت سلطنت تکیه داده بود و سرمست از قدرت پوشالی خود بود که کشور در اشغال و زیر چکمه متفقین قرار داشت، روسای کشورهای اجنبی شاه را هیچ به حساب نمی آوردند و بدون اعتنا به شاه مملکت در تهران کنفرانس برگزار می کردند.

,

 

,

, ,

* برگزاری کنفرانس تهران نمونه ای از حقارت ایرانیان در زمان حکومت شاه ژاندارم منطقه

, * برگزاری کنفرانس تهران نمونه ای از حقارت ایرانیان در زمان حکومت شاه ژاندارم منطقه, * برگزاری کنفرانس تهران نمونه ای از حقارت ایرانیان در زمان حکومت شاه ژاندارم منطقه,

کنفرانس تهران یکی از مهم‌ترین جلسات سران کشورها در طی جنگ جهانی دوم بود که در آن برای سرنوشت جنگ تصمیم‌گیری شد. این کنفرانس ۶ آذر ۱۳۲۲ با شرکت وینسون چرچیل (نخست وزیر بریتانیا)، فرانکلین روزولت (رئیس جمهور آمریکا)، مارشال استالین (رئیس کمیسرهای اتحادیه جماهیر سوسیالیستی شوروی) در سفارت شوروی در تهران تشکیل شد. تمام جلسات برگزار شده کاملاً محرمانه بود و محمدرضا شاه نه تنها برای انتخاب تهران به عنوان مکان کنفرانس مورد مشورت قرار نگرفت بلکه حتی تا ورود سران به کشور از برگزاری کنفرانس هم بی خبر بود.

,

علی رغم دعوت شاه، چرچیل و روزولت دیدار او را نپذیرفتند ولی شاه که هیچ عزت نفسی در خود سراغ نداشت با این استدلال «حال که آنها رعایت دیپلماسی را نمی‌کنند، چه مانعی است ما خودمان به ملاقات آنها برویم؟» به دیدار آن‌ها رفت. در نهایت تنها استالین آن هم به اصرار یکی از اطرافیان شاه به نام احمد علی سپهر (مورخ‌الدوله) دعوت شاه را پذیرفت. تاریخ نویسان این گونه نوشته اند که مورخ الدوله از سفیر شوروی خواهش کرد به استالین بگوید که «ایشان دیداری با شاه بکند؛ زیرا حال که نه چرچیل و نه روزولت به دیدن او نمی‌روند اگر ایشان بروند اثر فوق‌العاده‌ای بر وی خواهد داشت.»

,

این دیدار که با خواهش و تمنا در کاخ مرمر در مدتی کمتر از نیم ساعت صورت گرفت خالی از تحقیر نبود. استالین ملاقات خود را مشروط به این کرد که از در ورودی محوطه تا کاخ ساختمان را گارد استالین محافظت کند و گارد شاه برداشته شود.

,

 

,

, ,

* خواهش و تمنای شاه ایران برای دست بوسی/ استالین نپذیرفت

, * خواهش و تمنای شاه ایران برای دست بوسی/ استالین نپذیرفت, * خواهش و تمنای شاه ایران برای دست بوسی/ استالین نپذیرفت,

به گفته گئورگ وارطانیان وقتی استالین وارد تالار سلطنتی شد، شاه به سمت او رفت و سعی کرد دست او را ببوسد ولی استالین اجازه این کار را به او نداد و او را بلند کرد. در طی این دیدار محمدرضا که موقعیت خود را متزلزل می‌دید با نگرانی از رهبر شوروی پرسید آیا وی و اتحاد شوروی با سلطنت او مخالف هستند یا خیر؟ استالین پاسخ داد «امپریالیست‌ها تا روزی که یک قطره نفت در ایران و خاورمیانه موجود است این منطقه را رها نخواهند کرد و اتحاد شوروی قصد ندارد با امپریالیست‌ها وارد جنگ شود.»

,

استالین با این سخن موقعیت دست نشانده بودن شاه را گوشزد کرد. چنانچه تاج الملوک مادر محمدرضا شاه در این باره گفت «ما معنای این حرف را خوب نفهمیدیم و فکر کردیم که استالین ما را به عدم مداخله شوروی در امور ایران مطمئن کرده است، اما بعداً مرحوم قوام السلطنه به ما گفت استالین خیلی صریح شاه جوان را عامل امپریالیست‌ها معرفی کرده و در واقع به ما صراحتاً توهین کرده است.»

,

محمدرضا شاه آن روز با چرچیل هم ملاقات کرد اما نه به صورت رسمی بلکه تنها به مدت چند دقیقه کوتاه آن هم در حیاط سفارت ملاقات کرد شاه کشور سر راه چرچیل قرار گرفت و بعد از اعلام خوش آمد به اشغالگران کشورش ملتمسانه تقاضای تغییر محل تبعید پدرش را کرد، چرا که آب و هوای جزیره موریس را برای رضاشاه سازگار نمی‌دانست. 

,

این تنها نمونه کوچکی از دوران سیاه حکومت پهلوی در ایران است که متاسفانه این روزها از بی خبری نسل جوان عده ای در تلاش برای تحریف تاریخ عده ای از آن دوران به نام ژاندارم منطقه یاد می کنند.

,

اما تاریخ برای این نوشته شده که سرمشق آیندگان باشد و از آن عبرت بگیرند تحولاتی که در تاریخ اسلام رخ داده است سراسر درس و عبرت است. امام خمینی(ره) به پشتوانه تعالیم عزت بخش اسلام و همراهی مردم ایران حکومت ستم شاهی را سرنگون کرده و انقلاب اسلامی را به پیروزی رسانده و نظام جمهوری اسلامی ایران را تشکیل دادند. امروز کشور ایران اسلامی در سایه پربرکت انقلاب اسلامی دست همه اجانب شرق و غرب را از دست اندازی به منابع کشور کوتاه کرده و تمام معادلات کشورهای بیگانه را بر هم زده است.

,

اگر روزی کشورهای بیگانه تصمیم می گرفتند که چه حکومتی در کشور ایران وجود داشته باشد و چه کسی بر مردم ایران حکومت کند الان بیش از 43 است که هیچ کشور دیگری در تعیین سرنوشت مردم ایران هیچ نقش و دخالتی ندارد و اگر روزی ایران یکی از کشورهای وابسته و سرسپرده به بیگانگان و ابرقدرتهای جهان بود امروز با وجود همه ضعف و کاستی هایی که دولتهای گذشته داشتند امروز در همه زمینه های علمی و فناوری، سیاسی، نظامی، امنیتی و اقتصادی، پیشرفت های قابل توجهی داشته است و حتی در برخی عرصه ها نیز جزو رتبه های نخست جهانی است.

,

امروز به جرات می توان گفت جمهوری اسلامی ایران علاوه بر منطقه غرب آسیا حتی در بین کشورهای دنیا تنها کشور مستقل و قدرتمندی است که نه تنها هیچ کشور دیگری در سرنوشت او نقشی ندارد بلکه از ملتهای مظلوم و ستمدیده هم دفاع می کند. امروز همان کشورهایی که روزی سران شان بی خبر از شاه مملکت ایران در این کشور کنفرانس برگزار می کردند امروز اعتقاد دارند جمهوری اسلامی ایران کشور قدرتمندی است که نقش مهمی در منطقه ایفا می کند. اگر روزی شاه خائن در خیانتی آشکار حقوق ملت ایران را نادیده گرفت و با تصویب لایحه ننگین کاپیتولاسیون به عوامل خارجی مشروعیت بخشید و آنها حق تعرض به مردم ایران را پیدا کرده بودند امروز جوانان شجاع و متعهد کشور عزتمندانه، در دفاع از کیان کشور، رویای متوهم کسانی که قصد دست درازی و برهم زدن امنیت کشور را داشته باشند را خوابشان را آشفته کرده است.

,

 

,

, ,

* پروتکل های سختگیرانه ای که تنها برای دیدار رهبر انقلاب شکسته و نقض می شود

, * پروتکل های سختگیرانه ای که تنها برای دیدار رهبر انقلاب شکسته و نقض می شود, * پروتکل های سختگیرانه ای که تنها برای دیدار رهبر انقلاب شکسته و نقض می شود,

علی رغم انتقاداتی که به مذاکرات برجام و تصویب آن وارد است ذکر این نکته اهمیت دارد کشورهایی که خود را ابرقدرت می دانند روزی شاه ژاندارم منطقه را هیچ حساب می کردند و بی اعتنا به او جلسه تشکیل می دادند امروز چندین سال است با هم در برابر ایران اسلامی نشسته و مذاکره می کنند و لازمه مذاکره هم دادن امتیازاتی برای رسیدن به خواسته هایی است که اصلی ترین هدف و خواسته طرف های مذاکره مهار ایران در پیشرفت و توسعه تکنولوژی و صنعت هسته ای کشور است البته خواسته های نامشروع دیگر از جمله مهار توسعه صنعت موشکی نیز دارند که پذیرفته نیست.

,

اگر روزی استالین از روی تکبر و خودخواهی با خواهش و تمنا شاه ایران را تنها برای چند دقیقه ای به حضور می پذیرفت امروز رئیس جمهور روسیه که برای دیدار مقامات کشورهای دنیا دارای پروتکل های خاص خودش است، برای ساعتی نشستن در محضر مبارک رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) حاضر می شود همه پروتکل ها را زیر پا بگذارد و متواضعانه در برابر رهبر انقلاب بنشیند و چنان برای این دیدار کم طاقت است که درخواست می کند از فرودگاه مستقیم به دیدار رهبر ایران برود. این را هم نمی توان نادیده گرفت که سران بسیاری دیگر از کشورها در شرایط حساس و بحرانی نظامی، سیاسی و حتی اقتصادی تنها گزینه و راه نجات از آن را تعامل با ایران می دانند.

,

* پیام آزادیخواهی امام حسین(ع) برای مردم همه قرون و اعصار است

, * پیام آزادیخواهی امام حسین(ع) برای مردم همه قرون و اعصار است, * پیام آزادیخواهی امام حسین(ع) برای مردم همه قرون و اعصار است,

و این نیست مگر عزتمندانه زیستن در سایه کلام الهی و تعالیم نجات بخش آیین اسلام، همانگونه که پیشوای سوم شیعیان جهان روز عاشورا خطاب به لشکریان دشمن فرمود اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید این توصیه تنها خطاب به لشکریان یزید نبود بلکه خطاب به مردم تمام قرون و اعصار بود که اگر در پناه دین و آیین خدا باشید عزتمند خواهید بود و زیر بار هیچ ستم و ذلتی نخواهید رفت.

,

عزت و اقتدار امروز کشور را مدیون خون شهدا و کلام رهبر کبیر انقلاب اسلامی هستیم که فرمود: قدرتمندی به این است که نظاممان را از گرفتاری ای که امریکا برایش پیش آورده نجات بدهیم، و یک نظام متکی بر ملت ایجاد بکنیم نه یک نظامِ متکی بر مستشارهای آمریکایی و استقلالمان را هم حفظ بکنیم و یک مملکت مستقل باشیم نه یک مملکتی که همه چیز آن در دست دیگران است؛ تا به واسطه این مملکت ما، ثبات پیدا کند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه