اخبار داغ

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان زنجان:

لزوم توجه به میراث ناملموس زنجان/ المان فرش قلتوق باید به صورت تخصصی ساخته و ‌نصب شود

لزوم توجه به میراث ناملموس زنجان/ المان فرش قلتوق باید به صورت تخصصی ساخته و ‌نصب شود
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان زنجان گفت: باید در خصوص معرفی، پاسداری باز زنده‌سازی میراث ناملموس زنجان اهتمام داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی باقری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه میراث فرهنگی ناملموس شامل جنبه‌های غیر فیزیکی فرهنگ است که به شکل شفاهی و سینه به سینه برای ما به ارث رسیده است، اظهار داشت: این موارد ارزش‌های اجتماعی، سنت‌ها، آداب و رسوم و روش‌ها، صنایع دستی، باورهای زیبایی شناسانه و معنوی، بیان هنری، زبان و هر آنچه مرتبط با هویت حیات انسانی است را شامل می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی با بیان اینکه ثبت و پاسداری از میراث ناملموس شهرستان زنجان در دستورکار قرار گرفته است، افزود: کارگروه آموزشی در بخشداری‌های زنجان‌رود و مرکزی و قره پشتلو با دهیاران توسط میراث فرهنگی اداره شهرستان برگزار شده است.

,

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان زنجان گفت: پرونده‌های ناملموس روستا‌ها و شهرهای زنجان احصا شده و با هدف ثبت میراث ناملموس و مراسم آیینی سنت‌ها، آواها نسخه‌های خطی فنون آشپزی سنتی، بازی‌های محلی قومی، عشایری و رسومات باورها و فنون ساخت صنایع دستی را در دستور کار قرار داده است.

,

وی اذعان کرد: میراث فرهنگی شهرستان فنون بافت فرش زنجان و معرفی، ثبت ملی و جهانی فرش زنجان مانند فرش قلتوق را مد نظر داده تا تجار فرش دیگر با دیدن اسم زنجان روی فرش از خرید آن امتناع نکنند.

,

باقری تاکید کرد: باید در خصوص معرفی، پاسداری باز زنده‌سازی میراث ناملموس اهتمام داشت تا صنایع دستی مثل زین‌سازی زنجان و غیره به فراموش سپرده نشوند و مردم نیز در این مهم ما را یاری دهند.

,

وی با اشاره به اینکه باید المان فرش قلتوق به صورت تخصصی و مطالعه شده ساخته ‌نصب گردد، گفت: این امکان وجود دارد تا در مسیر شهری مسیر میراث ناملموس تعریف و المان‌های آن را ساخت و نصب کرد تا بیشتر معرفی شود و جزو جاذبه‌های گردشگری و مسیر گردشگری گردد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه