اخبار داغ

آیت اله اختری در سوگواره بین المللی شبیه خوانی:

داستان عاشورا امروزه در مقاومت و ظلم ستیزی ملت ها نمایان است

داستان عاشورا امروزه در مقاومت و ظلم ستیزی ملت ها نمایان است
مدیر عامل بنیاد بین المللی عاشورا گفت: داستان عاشورا امروزه در مقاومت و ظلم ستیزی ملت ها نمایان است و می تواند جامعه را اصلاح و سعادتمند کند و بشریت را از یوغ استکبار نجات بخشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آیت اله محمد حسن اختری درآیین اختتامیه نخستین سوگواره بین المللی شبیه خوانی در جمع اساتید، پیشکسوتان تعزیه و شبیه خوانی داخلی و خارجی، اظهارداشت: هنر شبیه خوانی سالیان سال است که در کشورمان اوج گرفته است و به راحتی می تواند بعضی از بخش های عاطفی و معرفتی را به ذهن‌ مخاطبان به خصوص اطفال، کودکان و نوجوانان وارد کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی با بیان اینکه ارائه نسخه واحدی از مضامین، معارف و قضایای واقعی در صحنه کربلا به زبانهای مختلف مبتنی بر مقتل صحیح و تاریخ دقیق از جمله اهداف برپایی نخستین سوگواره بین المللی شبیه خوانی است، گفت: نهضت امام حسین(علیه السلام) و پیام کربلا، می تواند مقاومت و ظلم ستیزی را به ملتهای دیگر حتی به غیر مسلمان منتقل کند تا آنها بدانند داستان عاشورا امروزه کاربرد دارد و می تواند جامعه را اصلاح و سعادتمند کند و بشریت را از یوغ استکبار نجات بخشد.

,

مدیرعامل بنیاد بین المللی عاشورا افزود: نهضت انقلاب اسلامی که توسط امام خمینی(ره) صورت گرفت، قدرت الحادی مثل شوروی سابق و یک مکتب کمونیستی از هم پاشید، امروزه نیز قدرت آمریکا رو به افول است و هیمنه خودش را در منطقه از دست داده و این از حرکت انقلاب امام حسین(علیه السلام) است.

,

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین امرودی، مشاور فرهنگی وزیر امور خارجه نیز تصریح کرد: شبیه خوانی به لحاظ اجرا، دکور، موسیقی و محتوا ممتاز، عمیق و مبتنی بر نزدیک به چهارصد سال سابقه است و مجریان آن با وضو و عارفانه بر روی صحنه حاضر می شوند و مخاطبان نیز از طفل 6 ماهه تا پیرمرد 96 ساله از همه اقشار است و محتوا، اشعار و منابع نیز از مقاتل مهم و محکم گرفته است که از ویژگی های منحصر به فرد هنر آیینی شبیه خوانی است.

,

وی درخصوص سوگواره بین المللی شبیه خوانی گفت: این حرکت بین المللی مبتنی بر حقوق بشر، یکی از بزرگترین، بهترین ، رساترین و تاثیرگذارترین عناصری می تواند باشد که در دنیا یک نهضت بزرگی راه بیاندازد که امروزه نهضت مقاومت نام گرفته است.

,

مجید خسروآبادی دبیراجرایی نخستین سوگواره بین المللی شبیه خوانی نیز گفت: فعالیتهای دبیرخانه سوگواره بین المللی شبیه خوانی از 8 ماه گذشته و در سه کمیته اجرایی، بین المللی و روابط عمومی آغاز شد که با پیگیری ها و رایزنی های صورت گرفته توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، گروه های شبیه خوانی از کشورهای نیجریه و عراق و پنج گروه شبیه خوانی نیز از استان های اصفهان، قم، تهران، مرکزی و قزوین در این سوگواره شرکت کردند و در این دوره، در شبیه خوانی ها از نسخه زمینه میرعزا که نزدیک تر به تاریخ است استفاده شد و ابرازامیدواری کرد آموزشهای شبیه خوانی به زبانهای مختلف در دوره های آتی سوگواره آماده و ارائه گردد.

,

در ادامه آیت اله رمضانی دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام) نیز در ارتباط تصویری با این برنامه به نقش و اهمیت هنر آیینی شبیه خوانی و تعزیه پرداخت و از بنیاد بین المللی عاشورا در برپایی سوگواره بین المللی شبیه خوانی قدردانی کرد.
همچنین اجرای نمادین تعزیه "گفتگوی حربن یزید ریاحی و حضرت ابوالفضل العباس(علیه السلام)" و اجرای بخشی از تعزیه "گفتگوی شمر و حضرت عباس(علیه السلام)" از جمله بخش های این برنامه بود.

,
,

دربیانیه پایانی نخستین دوره سوگواره بین المللی شیبه خوانی، ضمن تشکر از بنیاد بین المللی عاشورا در برپایی سوگواره، به پاسداشت و معرفی هر چه بیشتر هنر شبیه خوانی، تشکیل دبیرخانه دائمی شبیه خوانی بین المللی، فراهم آوردن زمینه و بستری مناسب جهت برپایی دوره های کوتاه مدت و بلند مدت آموزش شبیه خوانی در سایر کشورها، تاسیس اتحادیه جهانی کشورهای دارای شبیه خوانی اشاره شده است.
 

,
,

در پایان از آقایان محسن میرزاعلی،حاج محمد بخشی نیا، ابوالفضل کبابیان، سیدمحسن هاشمی، حسن برکتی، علی صدیقیان، احمد عزیز، مهدی صیادی، علیرضا صیادی، جواد فلاحتی، ابوالفضل صابری و حمزه کاظمی به عنوان  پیشکسوتان شبیه خوانی ایران و از مرتضی جبرین، مصطفی محمد، اسماعیل محمد، عمر یوسف طنمری، حفصه رضوان، عبدا.. احمد وناصر سلیمانبه عنوان شبیه خوانان کشور نیجریه و از السید حازم محمد جلیل، علی عبدالحسین حبیب، ناظم حسین علی، زکی داخل یاسین، سعید شنور عبد علی و  عماد کنعان به عنوان شبیه خوانان کشور عراق با اهدای لوح تقدیر تجلیل شد.

,

, ,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه