اخبار داغ

گفتگوی تفصیلی با مدیرکل امور بانوان استانداری لرستان:

۳ میلیارد تومان اعتبار برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در لرستان اختصاص یافت/ ایجاد اشتغال، گامی مهم در زدودن فقر از جامعه

۳ میلیارد تومان اعتبار برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در لرستان اختصاص یافت/ ایجاد اشتغال، گامی مهم در زدودن فقر از جامعه
ولی پور گفت: 3 میلیارد و ۷۵ میلیون تومان اعتبار برای طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در استان لرستان اختصاص یافت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، زنان زیادی با به کارگیری هنرشان می توانند پا به پای مردان برای کسب درآمد تلاش کنند، بانوانی که در تولید صنایع دستی، تهیه مواد غذایی و خوراکی و سایر هنرها فعالیت می کنند و با کسب درآمد زندگی را می چرخانند، طبق آمارها بالغ بر سه میلیون زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد که این بانوان با مشکلاتی از جمله درآمد و اشتغال همراه هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک،,

فراهم کردن شرایط برای ورود این بانوان به عرصه کسب و کار سبب شده تا تحولی بزرگ در زندگی آنها رخ دهد به طوری که با استفاده از هنری که دارند می توانند مشغول به کار شده و درآمدی را برای خانواده کسب نمایند، این کار سبب می شود تا علاوه بر زدودن فقر و کاهش آسیب های اجتماعی، سبب توانمندسازی شود.

,

بانوان سرپرست خانوار از تار و پود دارهای قالی، فرشی زیبا می بافند، پخت شیرینی یا تهیه ترشیجات، بسته بندی مواد خوراکی یا کار خیاطی نمونه هایی از هنر بانوان سرپرست خانوار است که دولت سیزدهم عزمی جدی برای حمایت این بانوان در راستای ایجاد کسب و کار دارد.

,

در همین راستا گفتگویی با فریبا ولی پور مدیرکل امور بانوان استانداری لرستان با محوریت توانمندسازی زنان سرپرست خانوار انجام شده است که مشروح این گفتگو را در زیر می خوانید.

,

در سفر ریاست جمهوری چه میزان اعتبار برای زنان سرپرست خانوار لحاظ شد؟

, در سفر ریاست جمهوری چه میزان اعتبار برای زنان سرپرست خانوار لحاظ شد؟,

در این سفر، اعتباری تحت عنوان توانمندسازی برای زنان سرپرست خانوار در نظر گرفته شد که در قالب این طرح، زنان سرپرست خانوار با حمایت زنان کارآفرین مشغول به کار شوند که سه میلیارد و ۷۵ میلیون تومان اعتبار برای این طرح لحاظ شد.

,

با توجه به این میزان اعتبار، از ابتدای سال اقدام به شناسایی کارآفرینان با کمک بنیاد برکت کردیم که با تایید بنیاد برکت و کارشناسان فرمانداری های شهرهای استان، ۱۹ کارآفرین برتر شناسایی شد و این مبلغ را با تفکیک جمعیتی و دقت و برنامه ریزی با اولویت شهرستان های محروم در اختیار کارآفرینان قرار گرفت.

,

,

, ,

در همین راستا قراردادی با کارآفرینان منعقد شد که طی جلساتی کارآفرینان توجیه شدند که هدف کار چیست، کارآفرینان اولین کاری را که باید انجام می دادند این بود که بعد از عقد قرارداد با امور بانوان استانداری، اقدام به شناسایی خانم های سرپرست خانوار و بانوان بدسرپرستی نمایند که این بانوان در حوزه اشتغال نیاز به درآمدزایی داشتند.

,

مدیرکل کمیته امداد و بهزیستی لرستان را نیز دعوت کردیم و خواستیم بنا به تفکیک نوع مهارتی که کارآفرین را پای کار آورده است، نیروهای بدپرست و بی سرپرست را به ما معرفی کنند که برهمین اساس در برخی از شهرستانها کارگاه های خیاطی و تولید پوشاک را باید تقویت می کردند، در برخی از شهرها نیز قالیبافی و برخی دیگر در راستای بسته بندی مواد غذایی و یا میوه خشک فعالیت داشته باشند.

,

 تاکنون چند نفر از زنان سرپرست خانوار به درآمدزایی رسیده اند؟

,  تاکنون چند نفر از زنان سرپرست خانوار به درآمدزایی رسیده اند؟,

بعد از مراحل اولیه این کار، کمیته امداد و بهزیستی همکاری کردند و زنان بدسرپست و بی سرپرست و همچنین دختران مجرد بالای ۴۵ سال که نیاز به درآمدزایی داشتند را به ما معرفی کردند و ما لیستی از کارجویان نیازمند را در اختیار کارآفرینان قراردادیم و کارآفرینان در مرحله اول آموزشی را به این افراد ارائه دادند البته عموما این افراد گواهی مهارت را از قبل کسب کرده بودند.

,

بعد از فراگیری آموزش، این افراد مشغول به کار شدند و قراردادی بین دفتر ریاست جمهور با استاندرای منعقد شد و تاکنون ۱۲۶ زن سرپرست خانوار در مرحله درآمدزایی قرار گرفتند و تعدادی شروع به کار کردند که این کارآفرینان در حال پرداخت حقوق به آنها هستند و مابقی افراد هم در هفته های آینده با فعال شدن کارگاه ها به درآمدزایی می رسند.

,

,

, ,

برای توانمندسازی بانوان در استان چه برنامه ریزی شده است؟

, برای توانمندسازی بانوان در استان چه برنامه ریزی شده است؟,

قرار است طی مکاتباتی که با افراد فعال در سطح ملی داشتیم تعدادی از افراد سطح ملی در استانهای مختلف اعلام آمادگی کنند که در بحث آموزش زنان سرپرست خانوار در حوزه های مختلف آموزش های مورد نیاز را به صورت رایگان ارائه دهند به عنوان مثال در حوزه قالیبافی چهار کارآفرین برتر ملی و کشوری اعلام آمادگی کردند که می توانند مراحل مختلف آموزش را به طور رایگان برای این افراد ارائه دهند.

,

بعد از این مرحله، تهیه مواد اولیه و خرید محصول است که کارآفرینان ملی به طور کامل ضمانت می کنند البته این بستگی به استقبالی است که خود بانوان داشته باشند که در حوزه صنایع دستی هم برخی از افراد ملی اعلام آمادگی کردند برای ارائه آموزش و خرید تضمینی محصول آماده خدمت هستند.

,

از فنی و حرفه ای، کمیته امداد و بهزیستی کمک گرفتیم برای شناسایی افرادی که خودشان مایل هستند که یک آموزش لازم را در راستای هنر خاص فرا گیرند و با آن بتوانند کسب درآمد کنند.

,

برای ایجاد بازار فروش محصولاتی که بانوان سرپرست خانوار تولید می کنند، چه برنامه ای دارید؟

, برای ایجاد بازار فروش محصولاتی که بانوان سرپرست خانوار تولید می کنند، چه برنامه ای دارید؟,

تعدادی از بانوانی بودند که خودشان تولید صنایع دستی داشتند اما در بحث بازار فروش با مشکلاتی همراه بودند که مشکل اینها برطرف شده و در همین راستا با تعدادی از مجموعه تهران که در رویداد هم افزایی مدیریتی حضور داشتند صحبت کردیم و مقدمات فراهم شده که بانوانی که خودشان صنایع دستی را تولید می کنند و در بازار فروش مشکل دارند، این مجموعه ها طی قراردادی با امور بانوان استانداری آماده هستند تا در یک بازار بین المللی بتوانند این محصولات را عرضه و برای آنها بازار فروش خوبی را ایجاد کنند.

,

اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته و ما هم پیگیر هستیم تا بتوانیم در راستای توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار گام هایی مهم برداریم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه