اخبار داغ

از شایعه تا واقعیت؛

وقتی "نفوذ" در تخصیص بودجه‌های استانی جایگزین "ملاک و معیار" می‌شود/ ضرورت ورود جدی رؤسای دولت و مجلس به موضوع مذکور

وقتی "نفوذ" در تخصیص بودجه‌های استانی جایگزین "ملاک و معیار" می‌شود/ ضرورت ورود جدی رؤسای دولت و مجلس به موضوع مذکور
متأسفانه اخیراً شاهد افزایش ناگهانی بودجه برخی استان‌های کشور هستیم که این موضوع واکنش‌های بسیاری را در فضای مجازی و حقیقی به دنبال داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ طی روزهای اخیر شاهد انتشار اخبار و اطلاعاتی مبنی بر افزایش ناگهانی بودجه برخی استان‌های کشور هستیم که تخصیص بودجه حتی بر اساس آن ملاک های رایج، چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

اگرچه برخی از استانها از نظر عواملی چون جمعیت، مساحت و محرومیت قابل قیاس با دیگر استانهای کشور نیستند اما به دنبال دخالت و اعمال نفوذ برخی نمایندگان در مجلس شاهد افزایش ناگهانی بودجه این استانها هستیم که در پی آن انتقادات بسیاری مطرح شده است.

,

دخالت برخی از اعضای کمیسیون تلفیق در توزیع بودجه های استانی، کاری زشت و غیرقابل دفاع بود‌

, دخالت برخی از اعضای کمیسیون تلفیق در توزیع بودجه های استانی، کاری زشت و غیرقابل دفاع بود‌, دخالت برخی از اعضای کمیسیون تلفیق در توزیع بودجه های استانی، کاری زشت و غیرقابل دفاع بود‌,

جعفر قادری در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: معمولا محرومیت، جمعیت و مساحت از جمله ملاک و معیارهایی است که در تخصیص بودجه های استانی مدنظر قرار می گیرد.

,

وی افزود: متاسفانه امسال برخی از اعضای هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق مجلس در توزیع بودجه تعدادی از استانها دخالتهایی کردند و به طور ناگهانی بودجه آنها افزایش یافت که کاری زشت و غیرقابل دفاع بود.

,

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید این مسائل را مد نظر داشته باشد و در تخصیص بودجه به گونه ای عمل کند که بر اساس شاخص اعتبارات استانها اختصاص صورت گیرد و دخالت‌های برخی اعضای کمیسیون تلفیق در افزایش بودجه های استانی تاثیر گذار نباشد.

,

قادری تصریح کرد: افزایش ناگهانی بودجه برخی استانها از جمله مواردی است که کمیسیون تلفیق یا نمایندگان مجلس در آن دخالتی نداشته اند، بر همین مبنا ریاست مجلس باید نسبت به این موضوع ورود و برای اصلاح آن اقدام کند، در غیر این صورت مشکل ساز خواهد شد و تبعاتی را به دنبال خواهد داشت.

,

این موضوع در استان‌های مختلف از جمله کرمانشاه که به مراتب جمعیت، مساحت و محرومیت بیشتری نسبت به برخی از استان‌های مذکور دارد، هم واکنش های انتقادی را به دنبال داشته است؛

,

منتظر بمانیم جداول نهایی در قانون بودجه چاپ شود

, منتظر بمانیم جداول نهایی در قانون بودجه چاپ شود, منتظر بمانیم جداول نهایی در قانون بودجه چاپ شود,

حبیب الله وفایی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استانداری کرمانشاه در این خصوص اظهار داشت: در مورد بودجه استان همدان قبلا و در زمان بررسی لایحه مواردی مطرح شد که طبق بررسی های به عمل آمده این موضوع تایید نشد.

,

وی افزود: اصولا مبنای این مسئله یکی اعداد مندرج در لایحه دولت است که موجود بوده و باید با اعداد مندرج در قانون بودجه که قابل استناد است، مقایسه شود.

,

به گفته وفایی این قانون و پیوستهای آن که باید ملاک عمل باشد، منتشر نشده اند و قرار است ظرف دو هفته آینده منتشر شوند،

,

پس بر اساس جداولی که در ماده واحده و پیوستهای قانون بودجه است، به طور متقن می توان در مورد استان همدان و متوسط رشد استانها اعلام نظر قطعی کرد.

,

وی با درخواست از مردم استان کرمانشاه، عنوان کرد: منتظر بمانیم تا جداول نهایی در قانون چاپ شود سپس اعلام شود اعتباراتی که تا کنون در قالب اعتبارات استانی و ردیف ابلاغ شده بخشی از کل اعتبار است نه همه آن که شایان ذکر أست بخشی از ردیفها هم تا پایان سال ابلاغ خواهد شد.

,

توضیحات حاجی بابایی درباره انتشار جدول واقعی بودجه استانی در مجلس 

, توضیحات حاجی بابایی درباره انتشار جدول واقعی بودجه استانی در مجلس , توضیحات حاجی بابایی درباره انتشار جدول واقعی بودجه استانی در مجلس ,

پیش از این نیز حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه ومحاسبات مجلس و نماینده مردم همدان در مجلس درباره انتشار جدول واقعی بودجه استانی در مجلس توضیحاتی را ارائه کرد.

,

بر مبنای توضیحات ارائه شده توسط رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱،  لایحه بودجه پیشنهادی دولت در مجلس با سه تغییر به تصویب نمایندگان مردم رسیده که اولین تغییر در لایحه بودجه ۱۴۰۱ تقدیمی از دولت به مجلس این بود و  به همه استان های کشور مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان، از محل سه درصد از فروش نفت، بالسویه اضافه شد.

,

رئیس کمیسیون برنامه وبودجه ومحاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: دومین تغییر جدول پیشنهادی دولت در مجلس افزایش مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان از محل تبصره ۱۴ به همه استان های کشور و سومین تغییر نیز در جدول پیشنهادی دولت، افزایش مبلغ  ۲۰ میلیارد تومان باتوجه به تعداد نمایندگان مجلس در استان های کشور بوده است.

,

حاجی بابایی در تبیین موضوع مذکور گفت: در واقع اگر استانی شش نماینده در مجلس دارد، معادل ۱۲۰ میلیارد تومان و اگر استانی ۹ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد، ۱۸۰ میلیارد تومان به بودجه آن استان افزوده شده است.

,

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه ومحاسبات مجلس افزود: در مواردی که اشاره شد، هیچ استانی استثناء نیست و همه تغییر ات براساس این موارد بالسویه در جدول اعتبارات استان های کشور افزایش یافته و در نهایت با تصویب نمایندگان مردم در مجلس نهایی شده است

,

وی تصریح کرد: لیست ارائه شده  نیز آخرین مصوباتی است که از سوی مجلس شورای اسلامی برای اجرا به دولت ابلاغ شده و هرسه مورد مصوبه مجلس است و هیچ تغییری غیر از این سه مورد در بودجه استانی وجود ندارد و این جداول با امضای رئیس مجلس به دولت ابلاغ شده است.

,

البته در این میان به دنبال واکنش های انتقادی از چرایی افزایش بودجه استان‌هایی چون همدان که بر اساس شاخص های تخصیص بودجه استانی وضعیتی بسیار بهتر از استان کرمانشاه از نظر سطح محرومیت دارند و جمعیت و مساحت آن استان نیز به مراتب کمتر از استان کرمانشاه است، نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس به ویژه اعضای کمیسیون تلفیق پاسخگو نبودند‌.

,

به گزارش مرصادنیوز، شرایط فعلی می طلبد که روسای دولت و مجلس به منظور شفاف سازی موضوع و تخصیص بودجه های استانی بر مبنای ملاک های مورد تایید اقدامی عاجل انجام دهند تا حق استان‌های محروم که تنها از نظر عمران و آبادانی سالها دچار عقب ماندگی هستند، تضییع نشود‌.

, مرصادنیوز,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه