اخبار داغ

مردم میاندوآب و آئین های عاشورایی؛

آئین سنتی علم بندی در میاندوآب برگزار شد

آئین سنتی علم بندی در میاندوآب برگزار شد
برافراشتن پرچم و عَلَم برگرفته و یادآور مهمترین هدف امام حسین (ع) از قیام کربلا که همان برافراشتن پرچم اسلام است وعلم نیز نماد استقامت و پیروزی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، آئین سنتی علم بندی، یکی از آئین های ویژه ماه محرم است که جایگاه ویژه ای در میان مردم میاندوآب داشته و در روز سوم محرم در میاندوآب وشهرهای مختلف آذربایجان برگزار شده و هیئت های عزاداری در محلات مختلف شهرها، علم هایی بزرگ به نشان علم علمدار کربلا به اهتزار در می آیند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

در این آئین سنتی، امروز نیز علم ها به نشانه استقامت و پیروزی شیعه در جای جای شهر برافراشته شدند.

,

قبل از برافراشتن علم نیز مداحان دسته جات و هیئت های عزاداری در محل برگزاری مراسم، به ذکر مصیبت و سینه زنی پرداخته و بسیاری از افراد که برای این روز نذری پیش بینی کرده بودند نیز نذر خود را ادا کردند.

,

در این سنت دیرین و کهن، امروزه در مناطق شهری علم ها معمولا از لوله های فلزی ساخته شده  ولی در برخی مناطق روستایی هنوز هم علم های چوبی پابرجا بوده و در روز سوم محرم برافراشته می شوند و در بیستم ماه صفر همزمان با اربعین شهدای کربلا به پایین کشیده می شود.

,

در روز سوم محرم، هیئت های عزاداری پذیرای عزاداران حسینی  در نقاط مختلف و شهرستان های همجوار بوده و در مراسم علم بندی، ذبح قربانی و توزیع آش، نان روغنی، شیر و شربت نذری در بین عزاداران به وفور دیده می شد و دهها راس گوسفند که برای این روز نذر شده اند در پای علم ذبح شده و دیگر نذورات مردم از جمله آش، شله زرد، شیر و شربت بین عزاداران پخش می شود.

,

معمولا علم های کوچک توسط مردم و علم های بلند با کمک جرثقیل در هنگام اذان ظهر برافراشته می شوند و در این هنگام می توان صداهای یاحسین(ع) و یا ابوالفضل(ع) را از جای جای شهر شنید.

,

بعد از مراسم علم بندی و در شب سومین روز محرم است که دسته جات عزاداری در خیابان ها حضور یافته و به عزاداری خیابانی می پردازند و این مراسمات معمولا با حضور دسته جات در خیابان ها تا سیزدهم محرم ادامه می یابد.

,

برافراشتن پرچم و عَلَم  برگرفته و یادآور مهمترین هدف امام حسین (ع) از قیام کربلا که همان برافراشتن پرچم اسلام است وعلم نیز نماد استقامت و پیروزی است.

,

در مورد چرایی برافراشتن علم در سومین روز محرم، باید گفت که در باور عزاداران حسینی  در میاندوآب، حضرت باب الحوایج (ع) این پرچم را در سومین روز از ماه محرم همزمان با اطراق کاروان حسینی در کربلا برافراشته و اکنون نیز در میاندوآب و آذربایجان به منظور زنده نگهداشتن قیام حسینی و تحقق عزت، آزادی و سربلندی اسلام، در این روز علم برپا می کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه