اخبار داغ

رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی خبر داد

اجرای طرح ملی بررسی وضعیت شاخص های توسعه اجتماعی استان های کشور در استان مرکزی

اجرای طرح ملی بررسی وضعیت شاخص های توسعه اجتماعی استان های کشور در استان مرکزی
غفار زاده با اشاره به اینکه طرح ملی بررسی وضعیت شاخص های توسعه اجتماعی استان های کشور در استان اجرا شد و به اتمام رسید،گفت: این طرح بسیار تاثیرگذار و مفیدی برای مسئولین بود بطوریکه در نمایشگاه دستاوردها و شورای اداری استان از این طرح رونمایی شد و نتایج بسیار تاثیرگذاری نیز داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیارآفتاب؛ علی اصغر غفارزاده رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی در نشست با اصحاب رسانه گفت: جهاددانشگاهی در سال ۱۳۵۰ شکل گرفت و رویکرد اولیه آن در ابتدا با توجه به حادث شدن انقلاب و وجود انقلاب فرهنگی و مسائل و مشکلات دانشگاه‌ها، ایجاد یک ثبات در دانشگاه ها بود و بعد از اینگه دانشگا هها به ثبات رسیدند رویکرد جهاد دانشگاهی بر اساس اساسنامه ای که در اواحر دهه ۶۰ به تصویب رسید، به مباحث پژوهشی و در نهایت آموزشی خاص با تاکید بر آموزش های تخصصی کوتاه مدت تغییر پیدا کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیارآفتاب,
 
,
وی افزود: در سال های گذشته جهاددانشگاهی با حوزه آموزشی و فرهنگی شناخته می‌شد که قدمتی بالای ۳۰ سال نیز در حوزه آموزش های تخصصی کوتاه مدت وبالای ۴۰ سال در مباحث فرهنگی نیز دارد.از اوایل دهه ۸۰ رویکرد با توجه به نیاز جامعه تغییر پیدا کرد و بیشتر به سما فعالیت های پژوهشی با تمرکز بر شرکت های دانش بنیان پیش رفت.
,
 
,
غفار زاده با بیان اینکه ایجاد شرکت های دانش بنیان یکی از موضوعات مهم و اساسی و کلیدی جهاددانشگاهی است گفت: در سال گذشته ۳ حوزه  جمعیت، محیط زیست،سرطان پستان  در مجموعه جهاد دانشگاهی به عنوان نکات کلیدی مدنظر قرار گرفت.
,
 
,
وی افزود: یکی از معضلات بزرگ در آینده در کنار مسائلی از جمله آودگی و هوا و...، قطعا موضوع جمعیت در کشورخواهد بود، مقام معظم رهبری نیز به این موضوع ورود پیدا کرده اند و سال گذشته نیز قانون مربوط به تعالی جمعیت در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.
,
 
,
رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی ادامه داد: جهاددانشگاهی بیش از ۳۰ سال در حوزه جمعیت ورود کرده اضافه کرد: در مجموعه استان مرکزی در این حوزه، مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری حدود ۱۰ سال است که فعالیت می کند.
,
 
,
وی اضافه کرد: سال گذشته نیز تلاش بر این بود که فعالیت ها در این حوزه از نظر کیفی توسعه پیدا کند لذا بخش‌های جدیدی در جهت افزایش کیفیتی کار از جمله آزمایشگاه ژنتیک انسانی در مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری ایجاد شده است.
,
 
,
غفاز زاده تصریح کرد: خوشبختانه این بخش حدود یک سال است که فعالیت می کند، بخش های دیگری در جهت تکمیل فعالیت ها در حوزه درمان ناباروری از جمله امضای تفاهم نامه با پژوهشگاه ابن سینا جهاددانشگاهی در جهت ایجاد کلینیک اندومتریوز در حوزه درمان ناباروری انجام شده است.
,
 
,
وی گفت: مقرر شده دونفر از متخصصین و فوق تخصصی های استان به این کلینیک برای آموزش اعزام شوند تا در نهایت بتوان این کلینیک را بتوان زیرمجموعه پژوهشکده ابن سینا در استان راه اندازی کرد.
,
 
,
رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی با اشاره به اینکه یکی از معضلات استان مرکزی به خصوص در فصل زمستان ، محیط زیست و آلودگی های محیط زیستی است، گفت: با توجه به این معضل در استان ، جهاددانشگاهی حدود ۴ سال پیش آزمایشگاه معتمد محیط زیست را ایجاد کرد ، البته این آزمایشگاه وجود داشت اما جامع و کامل نبود که بتواند تمام نیازهای بخش های صنعتی و غیرصنعتی را مرتفع کند.
,
 
,
وی افزود: سال گذشته با ایجاد بخش های هوا، این آزمایشگاه به آزمایشگاه های جامع ارتقا پیدا کرد البته کنار محیط زیسا، در این آزمایشگاه بخش میکروبیولوژی نیز راه اندازی شده که به عنوان آزمایشگاه همکار معاونت غذا و دارو معاونت دانشگاه علوم پزشکی خدمات لازم را ارائه می دهد.
,
 
,
غفاززاده بیان کرد: همچنین به نظر می رسید این آزمایشگا هها به عنوان آزمایشگاه های ایرادگیر برای صنایع تلقی می‌شد که راهکاری برای مکشلات و چالش ها نداشت، در همین راستا دفتر پژوهشکده محیطزیست جهاددانشگاهی ایجاد شد تا بتواند در کنار احصا مشکلات صنایع، راهکارهای لازم جهت مرتفع سازی این مشکلات نیز ارائه دهد.
,
 
,
وی با بیان اینکه سال گذشته استان مرکزی در ایجاد شعبه مرکزی پژوهشکده معتمد سرطان پستان کشور، به عنوان پایلوت ورود کرد و جوامع بشری امروزه با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند،گفت: عوامل زیست محیطی و ژنیتیک و تغذیه ای در این مضووع دخیل هستند و در استان مرکزی نیز با توجه به شرایط آب و هوایی قطعا این عوامل می تواند تاثیر مضاعف تری داشته باشد که استان مرکزی به عنوان سانتر ارجاع بیماران سرطانی به ویژه از غرب کشور شناخته می شود، با وجود بیمارستان آیت الله خوانساری کمبود وجود بخش مرتبط با سرطان پستان در استان احساس می شد و این زنجیره درمانی که در استان به خوبی اتفاق می افتد، حلقه مفقوده در حوزه درمان سرطان پستان داشت.
,
 
,
رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی افزود: استان مرکزی برای اولین بار با حضور استاندار در نمایشگاه دستاوردهای جهاددانشگاهی امضا کرد تا بتوان این شعبه پژوهشکده معتمد را در استان ایجاد کند، شروع کار با استان مرکزی بود و یک جرقه ایجاد شد تا بتوان یک شبکه ملی درمان سرطان را ایجاد کرد.در صحبت های اخیر ریاست جمهوری به مناسبت سالگرد جهاددانشکاهی یکی از ماموریت های ویژه که به جهاد دانشگاهی داده شد ورود به حوزه سرطان بود.
,
 
,
وی گفت: در همین راستا، دستگاه و تجهیزات این مهم در استان خریداری شده و معطل مجوزها هستیم که در این هفته پیش رو مجوزها به طور مستقیم از سوی وزارتخانه صادر می شود تا با همراهی و تکمیل امکانات، ظرف ۳ ماه آینده این بخش در حوزه سرطان راه اندازی شود و به بیماران این حوزه خدمات دهی کند.
,
 
,
غفار زاده ادامه داد: در کنار فعالیت های مذکور، ماموریت ها و فعالیت های در دیگر حوزه ها از سوی جهاددانشکاهی انجام شده که ثمرات آن در سال های آتی قابل عرصه خواهد بود.
,
 
,
وی با اشاره به اینکه طرح ملی بررسی وضعیت شاخص های توسعه اجتماعی استان های کشور در استان اجرا شد و به اتمام رسید،گفت: این طرح بسیار تاثیرگذار و مفیدی برای مسئولین بود بطوریکه در نمایشگاه دستاوردها و شورای اداری استان از این طرح رونمایی شد و نتایج بسیار تاثیرگذاری نیز داشت.
,
 
,
رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی افزود: این طرح به درخواست وزارت کشور ادامه پیدا کرد و وارد فاز جدیدی شد که این بررسی که قبلا به صورت استانی بوده به صورت شهرستانی نیز اتفاق بیفتد.
,
 
,
وی گفت: امسال همچنین طرح دانش بنیان"استفاده از باطله های معادن و سنگبری های شهرستان محلات" در جهت تولید ثروت نیز در دستور کار قرار دارد که تاکنون پیشرفت ۵۰ درصدی داشته، در شهرستان محلات به دلیل وجود معادن اصلی و بزرگی که برای سنگ های ساختمانی وجود دارد این باطله های این کارخانجات یک نمای بسیار نامناسبی را ایجاد کرد که می تواند اثرات منفی زیست محیطی نیز داشته باشد و باعث آلودگی خاک باشد،در  این طرح با کمک جهاددانشگاهی شهید بهشتی قرار است از این باطله ها استفاده شود که در مرحله آزمایشی ۱۰ محصول از این باطله ها استخراج شد که از این ها می توان در صنایع محتلف استفاده کرد حتی پیش بینی می شود که بتوان از برخی از این محصولات در صنایع خوراک دام نیز استفاده کرد.
,
 
,
غفار زاده با اشاره به دیگر طرخ های جهاد دانشگاهی بیان کرد: همچنین سال گذشته طرح"ایجاد مرکز خدمت تخصصی" تحت عنوان "انار"  در ساوه راه اندازی شد، هدف اصلی این طرح ایجاد و تولید کودهای بیولوژیک سالم است که با طبیعت سازگاری داشته باشند.
,
 
,
وی افزود: سال گذشته مرکز محلات با همراه دانشگاه آزاداسلامی محلات نیز راه اندازی شد، در مراکز آموزش تخصصی کوتاه مدت ۳ دپارتمان وجود دارد.تلاش بر این است که افرادی در رشته هایی که برای آنها تعریفی در دانشگاه صورت نگرفته، آموزش صورت گیرد، قصد بر این است که وارد حوزه آموزش های کوتاه مدت برای پزشکان و متخصصین نیز ورود داشته باشیم که آموزش های ضمن خدمت داشته باشند.
,
 
,
رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی ادامه داد: در آموزش های علمی کاربردی دو مرکز ساوه و محلات مجدد آغاز به کار کرده و تلاش بر این است که از رشته های پرطرفدار و کاربردی مناطق استفاده شود.
,
 
,
وی اضافه کرد: در معاونت فرهنگی فعالیت های زیادی از جمله کرسی های آزاداندیشی؛ دفاع های ۳ دقیقه ای مختص دانشجویان ارشد و دکتری، رسانه(خبرگزاری ایسنا و ایکنا و ایسپا) و...انجام شده است.
,
 
,
غفار زاده با اشاره به اینکه بخش ایسپا یک ظرفیت بالقوه در جهاد دانشگاهی است و این مرکز می تواند یک بازوی مهم اجرایی برای مدیران باشد،گفت: در این مرکز نظر عموم مردم به صورت تخصصی استحصال شده و در اختیار مدیران قرار می گیرد تا بر اساس نظرات و شاخص ها تصمیم گیری کنند، در انتخابات ریاست جمهوری در سال گذشته، پیش بینی نتیجه انتخابات توسط این مرکز، تقریبا با اختلاف یک درصدی از نتایج اصلی انتخابات انجام شد.
,
 
,
وی خاطر نشان کرد: جهاد دانشگاهی استان مرکزی سال گذشته سه طرح ملی شامل اشتغال زنان سرپرست خانوار، مشاغل خانگی و منش جوانان را در استان عملیاتی کرد.
,
 
,
انتهای پیام/ 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه