اخبار داغ

وقتی گروه‌های جهادی آستین همت را بالا می‌زند؛

اصلاح نژاد دام سبک در راستای کمک به دامداران

اصلاح نژاد دام سبک در راستای کمک به دامداران
گروه جهادی "تولید دام سبک مهدیشهر" در راستای کمک به دامداران در راستای حل مشکلاتشان آستین های همت را بالا زده و با بهره گیری از روش اصلاح نژاد دامی به کمک دامداران منطقه شتافتند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت؛ اردوهای جهادی فرصتی ارزنده برای رفع محرومیت و ایجاد امید دوباره در بین مردم مناطق کم برخوردار و نیازمند است و خوشبختانه چندین سال است که این اردوها رنگ و بوی دیگری به خود گرفته و در بین آحاد مختلف جامعه و در قالب حمایت های گوناگون خودنمایی می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

یکی از نمونه‌های بارز این تلاش‌ها اقدامات جهادگران گروه جهادی “تولید دام سبک مهدیشهر” است که در راستای کمک به دامداران در راستای حل مشکلاتشان آستین های همت را بالا زده و نشان دادند که با تلاش و جدیت و می توان به وضعیت دامپروری جانی دوباره بخشید.

,

این جهادگران در قالب اردوهای جهادی و در طرح نوین اصلاح نزاد دام  سبک تاکنون اقدامات ارزشمندی را در جهت حمایت از دامداران و حل مشکلات انها به سرانجام رسانده و در این راستا گام های موثری برداشته اند که به موجب آن بتوانند در این شرایط سخت اقتصادی با حداکثر توان و ظرفیت به تولید اقدام کرده و در راستای اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی گام بردارند.

,

رضا ابونوری مسئول کارگروه جهادی شهرستان و مجری  طرح اصلاح و بهینه سازی جایگاه دام و اصلاح نژاد دام سبک و تولید دام پربازده در گفتگو با خبرنگار مرآت در خصوص  اقدامات گروه جهادی مربوطه گفت: هدف از ایجاد این گروه جهادی کمک به دامداران برای افزایش راندمان تولید، کاهش هزینه ها و کمک به جلوگیری از سقط های مکرر و بیماری های دام و ایجاد امید و تاب آوری بیشتر در دامداران با توجه به شرایط نهاده های فعلی از اهداف ایجاد این گروه جهادی بوده است.

,

, ,

ابونوری در ادامه افزود: این حرکت جهادی از حدود ۴ سال گذشته تاکنون به جهت  تولید دام پر بازده از طریق تغییر ژنتیک دام مولد، اصلاح محل دامداری، کنترل بیماری ها ، اصلاح تغذیه و بهبود شرایط بهداشتی دام ها انجام گرفته است.

,

بنا به گفته ابونوری از اواخر سال گذشته کارگروه جهادی عشایر دامپروری شهرستان مهدیشهر متشکل از فرامرزی دامپزشک، عبدالرضا پاکدامن ارائه دهنده خدمات بیمه و هویت دام و پلاک گذاری، حیدرعقیلی امور تغذیه دام و تامین نهاده ها، ثانیان مسوول مجتمع گاوداران مهدیشهر و تامین کننده نهاده های دامی ایجاد شده است.

,

ابونوری در مورد اقدامات انجام گرفته در یکی از دامداری های شهرستان مهدیشهر بنام علی دولو توضیح داد: وی مجری طرح اصلاح نژاد دام سبک و تولید دام پربازده افشار برولا است و بره های f1  گله  آقای دولو در حال پروار هستند و آقای دولو از درشتی و یک دستی بره ها اظهار رضایت دارد.

,

ابونوری همچنین ابراز کرد: این دامدار از از نتیجه تغییرات فضای دامداری جهت بهبود وضعیت جایگاه دام و همچنین کنترل  بیماری ها بخصوص لنفادنیت کازئوز(انبونک) که با مشاوره ها و اقدامات اعضای کارگروه جهادی حاصل شد اظهار رضایت دارد.

,

بنا به گفته ابونوری از سال ۹۷ در مجتمع کشت و صنعت شهمیرزاد این طرح آغاز شد و از سال ۹۸ تولید آغاز شد و در سال ۹۹ اولین بار از ان نسل تولید هتروزیگوت انجام گرفت و تکثیر آنها در درمنطقه انجام گرفته است و در افزایش بازده گله ها تاثیر گذار است و در حال حاضر در ۲۵ دامداری انجام گرفته است.

,

, ,

عبدالرضا پاکدامن ارائه دهنده خدمات بیمه و هویت دام و پلاک گذاری در خصوص اقدامات انجام گرفته دراین گروه جهادی تصریح کرد: در زمینه پلاک کوبی دام ها،شناسایی و بیمه گذاری انها اقدامات لازم انجام گرفته و این خدمات به صورت جهادی انجام می گیرد و نسبت به سه سال قبل هیچ افزایش قیمتی ندارد و براساس تعرفه ها قیمت گذاری بیمه انجام می شود.

,

, ,

عقیلی در مورد تامین نهاده ها و تغییرات حوزه تغذیه نیز با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰۰ بهره بردار در منطقه مهدیشهر از خدمات مشاوره تغذیه ای بهره مند می شوند، ابراز کرد: توصیه دامداران بر جیره بندی و کنسانتره مناسب  و آموزش به دامداران پیشنهاد استفاده از تفاله چغندر به جای کاه و بهره برداری بهتر توصیه شده و این مشاوره بسیار جوابگو بوده در حالیکه دامداری ها پرورش سنتی اصرار داشتند.

,

, ,

فرامرزی دامپزشک این گروه جهادی نیز در خصوص اقدامات انجام گرفته در این دامداری ها بیان داشت: هدف اصلی از کمک به این گروه جهادی ابتدا اموزش دادن به دامداران برای اتکا به خود و همچنین کمک به آنها در درمان بیماری ها ی آنها به صورت رایگان است و در این خصوص در مورد بیماری شایع لنفادنیت کازئوزغذه های چرکی که با مشاوره و انجام اقدامات لازم توسط  اعضای کارگروه جهادی و همکاری و پیگیری و اقدامات دامدار  به حدود ۱ درصد کاهش یافت و در مرز ریشه کنی قرار دارد.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه