اخبار داغ

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی:

۱۲۷۵۳ نفر امسال در استان مرکزی خون اهدا کردند / سهم اندک زنان در اهدای خون

۱۲۷۵۳ نفر امسال در استان مرکزی خون اهدا کردند / سهم اندک زنان در اهدای خون
ظهیری با اشاره به اینکه در چهار ماهه اول بیش از ۱۲ هزار و ۷۵۳ نفر خون اهدا کرده اند، گفت: در استان مرکزی ۲۰ هزار اهداکننده مستمر داریم که در مقاطع مختلف سال خون اهدا می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ ریتا ظهیری مدیرکل انتقال خون استان مرکزی در نشست خبری گفت: با توجه به اینکه در بعد کیفی و کمی شاهد افزایش خدمات درمانی در استان مرکزی هستیم و علاوه بر این در شاهراه ارتباطی کشور قرار گرفتیم نیازمند توسعه زیرساخت های انتقال خون می باشیم چراکه زیرساخت های ضعیفی داریم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

وی افزود: علیرغم افزایش جمعیت خدمات تامین خون بیمارستان ها در حال انجام است ولی از یک مقطعی به بعد نیازمند توسعه زیرساخت ها داریم.

,

ظهیری بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ یکصد هزار واحد فرآورده خونی تولید و توزیع شده و با توجه به اینکه در سنوات آینده با توسعه کیفی و کمی خدمات درمانی روبه رو هستیم این نیازمندی تا دو برابر افزایش پیدا می کند و باید امکانات نیز تا دو برابر افزایش داشته باشد.

,

وی ادامه داد: در سفر اخیر ریاست جمهوری به استان مرکزی با توجه به اینکه تعریف پروژه صفر نداشتیم و تنها تکمیل پروژه های با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی مد نظر بود با توجه به ظرفیت های استان پروژه ساخت پایگاه انتقال خون در سفر ریاست جمهور مصوب شد و این اتفاق قطعا برکات زیادی دارد و ساخت این پایگاه ملزم تهیه سردخانه است که هنوز ابلاغ نشده است.

,

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی اضافه کرد: همچنین در سفر ریاست جمهوری اعتبار قابل قبولی برای ساخت پایگاه انتقال خون خمین درنظر گرفته شده و در اختیار راه و شهر سازی قرار گرفته است و قطعا باعث برکات فراوانی خواهد بود.

,

وی با بیان اینکه انتقال خون استان مرکزی، خون و فرآوردهای خونی مورد نیاز ۲۱ بیمارستان استان با ۲ هزار تخت بستری را تامین می‌کند،گفت: حداقل زیرساخت لازم برای سال های آینده در حوزه انتقال خون وجود ۳ ناحیه است که شهرستان ساوه برای خود این شهرستان و زرندیه، خمین برای شهرستان های خمین، محلات و دلیجان و اراک نیز برای خود اراک و ۶ شهر دیگر کافی است.

,

ظهیری افزود: با توجه به اینکه در مرکز اهدا فقط خون اهدا می شود و در کیسه های مخصوص نگه داری و به مراکز فرآوری منتقل می شود اما در پایگاه انتقال خون که مرکز اهدای خون است و یک سری آزمایشات تخصصی برای حفظ سلامت خون انجام می شود مدنظر است و لذا پایگاه انتقال خون یک واحد تخصصی بزرگ است که استاندادهای بالایی در آن برای حفظ سلامت خون انجام می شود.

,

وی ادامه داد: با توجه به چرخه ای که در راستای حفظ سلامت خون در این مراکز انجام می شود ایران سالمترین خون را در منطقه دارد و مهمترین چرخه حفظ سلامت خون در ایران پزشکان متعهد هستند که حساسیت قابل توجهی برای این مهم انجام می دهند.

,

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ بیش از ۴۴ هزار و ۱۲۹ نفر به پایگاه های انتقال خون استان مراجعه کردند ، گفت: ۳۶ هزار و ۷۰۱ نفر واجد شرایط بودند و با توجه به اینکه پایگاه اراک مجوز ارسال پلاسما دارد و تعداد کمی از پایگاه ها در کشور این مجوز را دارند باید سعی کنیم این مجوز را حفظ کنیم.

,

وی تأکید کرد: در سال ۱۴۰۱ تمام نیازهای بیمارستان های استان در حوزه خون در سریعترین فرصت تامین شده اما در حوزه زیرساخت ها و رنج سنی اهداکنندگان نگرانی وجود دارد که امیدواریم با مصوبه سفر ریاست جمهوری و حمایت های دولت در حوزه زیرساخت ها و با فرهنگ سازی در حوزه پایین آوردن رنج سنی اهدا کنندگان اقدامات خوبی شاهد باشیم.

,

ظهیری گفت: بیش از ۳۳،۲ درصد اهداکنندگان رنج سنی ۳۵ تا ۴۵ سال در استان دارند که بعد از آن سن افزایش پیدا می کندو متاسفانه اقبال جوانان کم است که در استان مرکزی ۱۸ درصد اهداکنندگان کمتر از ۲۵ سال هستند و البته از میانگین کشوری بالاتر است چراکه در کشور تنها ۷ درصد اهداکنندگان زیر ۲۵ سال هستند.

,

وی با اشاره به اینکه در چهار ماهه اول بیش از ۱۲ هزار و ۷۵۳ نفر خون دادند،گفت: در استان مرکزی ۲۰ هزار اهداکننده مستمر داریم که در مقاطع مختلف سال خون می دهند و این عزیزان همچون گنجی گران بهایی است.

,

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی افزود: اهداکنندگان مستمر خون در حال پیرشدن و از رده خارج می شوند و در این خصوص نیاز به فرهنگ سازی داریم.

,

وی بیان کرد: اهدای خون هیجانی در مقاطع مختلف بسیار خوب است اما مشکلات لحظه ای را حل می کند و برای انجام ماموریت های انتقال خون نیازمند اهداکنندگان مستمر داریم و باید در این خصوص برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت انجام دهیم.

,

ظهیری با بیان اینکه پایین بودن اقبال بانوان به اهدای خون یکی دیگر از نگرانی های ما است،گفت: بهترین الگو در این حوزه دفاع مقدس است چراکه در دفاع مقدس بیش از ۵۰ درصد از اهداکنندگان بانوان بودند و استان مرکزی از سال ۶۱ در این حوزه پیشتاز بوده و مشارکت ۵۰ درصدی بانوان در دفاع مقدس برای انتقال خون امروز به ۶،۲ درصد رسیده و متاسفانه در این خصوص باورهای غلط وجود دارد که باید اصلاح شود.

,

وی ادامه داد: در ۴ ماه نخست سالجاری ۱۵ هزار و ۴۹۹ نفر به مراکز اهدای خون مراجعه کردند که ۱۲ هزار و ۷۵۴ نفر واجد شرایط بودند و تنها ۷۷۵ نفر از آنها خانم بوده اند و لذا ظرفیت جمعیت بانوان را هم در استان و هم در کشور از دست دادیم چراکه مشارکت بانوان در کشور ۵ درصد و در استان مرکزی ۶،۲ درصد است.

,

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی یکی دیگر از موضوعات مهم در انتقال خون را  مسئله گروه های خونی خواند و گفت: با توجه به اینکه ۹۰ درصد گروه های خونی مثبت و ۱۰ درصد منفی است همیشه نیاز به گروه های خونی منفی بیشتر است.

,

وی افزود: ضایعات خون در استان مرکزی نداریم و این اقدام بسیار سخت است ولی در گروه های خونی منفی کمی محدودیت داریم و به همه گروه های خونی نیز احتیاج داریم.

,

ظهیری خاطر نشان کرد: هم اکنون در استان مرکزی ۷ روز ذخیره خونی داریم که وضعیت آبی است و باید آن را به ۸ روز و وضعیت سبز برسانیم و بیش از ۳ هزار و ۷۸۳ واحد خون از استان مرکزی به تهران و زاهدان ارسال شده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه