اخبار داغ

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گلستان:

خسارت میلیاردی رسوبات به سدهای گلستان/ هیچ رودخانه‌ای در گلستان آب ندارد

خسارت میلیاردی رسوبات به سدهای گلستان/ هیچ رودخانه‌ای در گلستان آب ندارد
سیدمحمد حسینی گفت: رسوبات ارضی شیبدار و همچنین نخاله‌های که در بستر رودخانه‌ها تخلیه می‌شود در زمان سیل به پشت سدهای استان می‌رسد و این مسئله باعث کاهش حجم ابگیری سد می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از گلستان ما؛ سیدمحمد حسینی، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گلستان به مناسبت روز خبرنگار از تحریریه "گلستان ما" بازدید کرد و در این بازدید به سؤالات خبرنگاران این مجموعه پاسخ داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گلستان ما,

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گلستان گفت: سه هزار و ۲۰۰ کیلومتر رودخانه در سطح استان شناسایی شده که در حال حاضر جز آورده سیل رودخانه اترک همه رودخانه‌های استان خشک هستند.

,

حسینی بیان کرد: برای اینکه دست‌اندازی به رودخانه‌ها و حوزه‌های آبخیزداری نشود نسبت به نقشه‌برداری و مطالعات حد بستر اقدام کردیم و پیش از سال ۱۴۰۰ یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر نقشه‌برداری رودخانه‌ها انجام شد.

,

وی افزود: در سال گذشته نیز نقشه‌برداری یک هزار کیلومتری رودخانه‌های استان را انجام دادیم و‌امید داریم با اعتبارات سال ۱۴۰۱ و سال ۱۴۰۲ بتوانیم مطالعات حد بستر رودخانه‌های استان به اتمام برسد.

,

این مقام مسئول بیان کرد: گشت‌های بازرسی در سطح استان برای جلوگیری از تصرفات راه‌اندازی شده و از طریق این گشت‌ها نزدیک ۵۰۰ هکتار از اراضی رفع تصرف شده است.

,

حسینی به طرح مدیریت جامع سیل گلستان اشاره کرد و گفت: این طرح از سال ۸۵ شروع شده و اهتمام به آن می‌تواند باعث مدیریت سیلاب و آورده‌های آن شود.
وی به اراضی شیبدار اشاره کرد و گفت: ۱۱۰ هزار هکتار اراضی شیبدار در سطح استان داریم که در بخشی از آن کشاورزی غیراصولی انجام می‌شود و با توجه به جنس خاک این اراضی معضل رسوب‌گذاری در رودخانه‌ها و سد‌ها را شاهد هستیم به طوری که ظرفیت سد استان که ۸۶ میلیون متر مکعب بود در سال ۱۴۰۱ به ۴۳ میلیون مترمکعب به دلیل این روسبات و خالی شدن نخاله‌های شهرداری در کنار رودحانه‌ها رسیده است و این مسأله در حالی است که برای احداث چنین سدی باید سه هزار میلیارد تومان اعتبار صرف کنیم.

,
,

این مقام مسئول به ضرورت اجرای طرح مدیریت جامع سیل گلستان گفت: با وجود چنین برنامه‌ای شاهد آن هستیم که ساخت پل‌ها به صورت پله‌هایی با ستون مفرد ساخته می‌شود و این کار از نظر اصولی غلط است و باعث آسیب‌پذیری بیشتر این پل‌ها در سیل می‌شود و باید مجموعه مهندسی با ما هماهنگی بیشتری شود.

,

حسینی افزود: یا شاهد آن هستیم که بدون هماهنگی فیبر نوری و یا لوله‌های گاز از بستر رودخانه عبور می‌دهند که در زمان لایروبی گاهی خسارت‌هایی در این بخش به وجود می‌آید که منجر به قطعی برق و اینترنت می‌شود.

,

این مقام مسئول افزود: از مجموعه سه هزار و ۲۰۰ کیلومتر رودخانه‌های استان گلستان ۲۰۰ کیلومتر نیازمند دیواره‌سازی است و نزدیک به ۵۰۰ نقطه پیش‌بینی کف بند کردیم که ۸۰ مورد آن تاکنون انجام شده است.

,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه