اخبار داغ

مداح خراسان جنوبی مطرح کرد؛

چراغ امر به معروف و نهی از منکر در فرهنگ حسینی/ مقتل‌های معتبر شناسایی و معرفی شود

چراغ امر به معروف و نهی از منکر در فرهنگ حسینی/ مقتل‌های معتبر شناسایی و معرفی شود
سبزه‌کار با اشاره به اهمیت مسئله امر به معروف و نهی از منکر در قیام امام حسین(ع)، تأکید کرد: بشر امروز بیش از هر زمان به تبیین اندیشه‌های این امام همام در این زمینه نیازمند است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، مداحی و مرثیه‌خوانی هر ساله در ماه محرم و با توجه به روایات ائمه که در سوگ امام حسین(ع) گریستن، گریاندن و خود را به گریه واداشتن پاداشی عظیم دارد، به عنوان عضو جدایی‌ناپذیر جلسات و هیئات مذهبی مطرح است. با نگاهی اجمالی به تاریخ اسلام از صدر تا امروز، درمی‌یابیم مداحی ریشه‌ای تاریخی در سیره پیامبر و اهل بیت دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان,

مدح ائمه بعد از شهادت امام حسین(ع) و بعد از گذران دوران تقیه شدت یافت. امام باقر (ع) و بعد از ایشان امام صادق(ع) مردم را به احیا و زنده‌ نگهداری نام اباعبدالله(ع) و نظم و شعر دربارۀ آن حضرت تشویق می‌کردند. شعرایی در محضر امام باقر (ع) و امام صادق (ع) شعر می‌خواندند و تشویق می شدند و چون شعر آنها شعر مصیبت بود، از خانواده خود دعوت می‌کردند پشت پرده حاضر شوند و در شنیدن مرثیۀ امام حسین(ع) شرکت کنند.

,

 

,

هنر ممتاز مداحی

, هنر ممتاز مداحی, هنر ممتاز مداحی,

هنر ممتاز مداحی از موضوعاتی است که از دیرباز مورد توجه رهبر انقلاب اسلامی بوده است. دیدارهای ثابت و سالیانه معظم له با مداحان اهل بیت(ع) از سال‌ها پیش تا کنون گواه این معنا است. درک صحیح از جایگاه هیئت و هنر مداحی، لزوم آموزش صحیح مداحی، بهره گیری از اشعار پرمحتوا و خوش مضمون و متناسب با نیازهای روز، بایدها و نبایدهای مداحی، پرهیز از ایجاد اختلاف بین مسلمین و تحریک عواطف و احساسات مذهبی مسلمانان علیه یکدیگر، لزوم انتخاب آهنگ های غیرلهوی و چندین مسأله دیگر از موضوعاتی است که رهبر انقلاب در این سالها بر آنها تاکید کرده‌اند.

,

به بهانه ایام محرم و عزاداری سید و سالار شهیدان(ع)در ادامه گفتگو خبرنگار خاورستان با «کربلایی مهدی سبزه‌کار» یکی از مداحان برجسته بیرجندی را می خوانید:

, به بهانه ایام محرم و عزاداری سید و سالار شهیدان(ع)در ادامه گفتگو خبرنگار خاورستان با «کربلایی مهدی سبزه‌کار» یکی از مداحان برجسته بیرجندی را می خوانید:,

مهدی سبزه‌کار در مقدمه صحبت خود با اشاره به روایتی از رسول خدا(ص) که می‌فرماید امام حسین دری از درهای بهشت است که هر کس با وی دشمنی کند بوی بهشت را بر خود حرام می کند، می گوید: الحمدلله ۲۶ است که افتخار نوکری در خانه امام حسین(ع) را دارم و از سال ۱۳۷۵ به صورت نیمه حرفه ای کار مداحی را آغاز کردم.

,

وی که در این سالها برای عرض ارادت به اهل بیت(ع) در بسیاری از مجالس مذهبی سطح استان حضور یافته است، می افزاید: قرار گرفتن در این مسیر را توفیق عظیم الهی می‌دانم که از ناحیه ذوات مقدسه اهل بیت(ع) و دعای خیر پدر و مادر نصیبم شده است.

,

این مداح اهل بیت(ع) در ادامه با اشاره به ویژگی های یک مداحی خوب، بیان می کند: یک مداحی زیبا که بخواهد روی ذهن و روح مستمع اثر بگذارد باید داری سه ضلع شعر، آهنگ و صدای خوب باشد.

,

سبزه‌کار که سالهاست لباس مدح و ستایش اهل بیت(ع) را برتن دارد، ادامه می دهد: وقتی شعر پیامی داشته باشد قطعا روی مخاطب تاثیر می گذارد و رسالت مداح این است که کاری را انجام دهد که اثرگذار باشد. به تعبیر مقام معظم رهبری گاهی چند بیت شعر از چند ساعت سخنرانی بیشتر تاثیر می گذارد و شعر خوبی که آهنگ زیبا نیز داشته باشد بسیار می تواند تاثیر مضاعفی در ذهن مستمع و حاضر در مجلس و مخاطب بگذارد.

,

وی پیشنهاد می دهد که اگر امروز در مجالس، تلفیق هنرمندانه آهنگ و اشعار قدیم و جدید را داشته باشیم سبک و مداحی های قدیمی ماندگار و به نسل جدید منتقل خواهد شد.

,

سبزه کار با بیان اینکه شعر اگر محتوا و پیام مناسبی نداشته باشد برای مخاطب گیرایی ندارد و به قول معروف آن مجلس لنگ می‌زند، می گوید: مداح با هنر خود می‌توان حدیث و روایات را به جای خود یا به گونه ای پیام آن را در قالب مداحی کردن به مخاطب منعکس کند.

,

 

,  ,  ,

چراغ امر به معروف و نهی از منکر در فرهنگ حسینی

, چراغ امر به معروف و نهی از منکر در فرهنگ حسینی, چراغ امر به معروف و نهی از منکر در فرهنگ حسینی,

مداح برجسته خراسان جنوبی به اهمیت مسئله امر به معروف و نهی از منکر  در قیام امام حسین(ع) می پردازد و بیان می کند: حضرت برای احیای امر به معروف و نهی از منکر به شهادت رسیدند؛ اما متاسفانه می بینید برخی از مداحان نسبت به امر به معروف و نهی از منکر بی تفاوت هستند در حالی که این اشتباه است چون مداح در قالب هنر و برنامه های خود می‌تواند امر به معروف و نهی از منکر کند و اگر از این مهم غفلت کند گویا اصلا هدف از قیام امام حسین(ع) را نشناخته است لذا بشر امروز بیش از هر زمان به تبیین اندیشه‌های این امام همام در این زمینه نیازمند است.

,

سبزه‌کار که کلاس آموزشی مداحی با شرکت حدود ۸۰ نفر از نوجوانان و جوانان را هر هفته در مسجد امام صادق(ع) در حال برگزاری دارد، با تأکید بر مطالعه مقتل های معتبر، یادآور می شود که حدود ۱۵۰ ساعت مقتل خوانی را در کربلا در محضر اساتید مختلف گذرانده است.

,

وی همیشه به شاگردانش هم توصیه می کند که از حدود ۱۵ مقتل معتبری که وجود دارد مقتل های مورد نیاز مجالس خود را جست و جو کنند.

,

این مداح بیرجند متذکر می شود که مقتل های خیلی ضعیفی داریم که به فرموده استاد مطهری از منابع تحریفی بسیار ضعیف نقل شده است و در ادامه می افزاید: متاسفانه مقتل های معتبر را خیلی کم معرفی کردند و حتی برخی مداح ها نمی دانند مقتلی که در یک کتاب نوشته شده معتبر است یا نه؛ ما مقتل معتبر و ضعیف داریم که باید این‌ها شناسایی و معرفی شود چون تحریف‌ها آسیب‌زا است.

,

 

,

هر آهنگ و آوازی به درد مداحی نمی‌خورد

, هر آهنگ و آوازی به درد مداحی نمی‌خورد, هر آهنگ و آوازی به درد مداحی نمی‌خورد,

وی در بخش دیگری از سخنانش می گوید: آهنگ های مداحی ها نیز باید به روز و جدید باشد اما نه به هر قیمتی چون هر آهنگ و آوازی به درد مداحی نمی‌خورد؛ ما آهنگ های اصیل ایرانی داریم که به فرموده مقام معظم رهبری اگر استفاده شود برای مخاطب بسیار دلنشین و تاثیرگذار خواهد بود.

,

سبزه کار  تأکید می کند: قرار نیست به هر قیمتی مخاطب جذب کنیم و اگر با آوردن آهنگ لهوی و غربی به مراسم عزاداری امام حسین (ع) به فکر جذب مخاطب باشیم برکت از کار مداحی می رود.

,

 

,

آفت های مداحی و مراسم عزاداری

, آفت های مداحی و مراسم عزاداری, آفت های مداحی و مراسم عزاداری,

این مداح خراسان جنوبی در مورد آفت های مداحی، تصریح می کند: هرچند سال یکبار آفت های مداحی، قالب عوض می کند که اکنون به نظر من یکی از آفت های مداحی عدم ارتباط مستع با روحانیون و علما است؛ در بسیاری از جلسات شاهد هستیم وقتی روحانی هیئت سخنرانی می کند مستمعین بیرون مجلس هستند و به محض شروع مداحی وارد مجلس می شوند یعنی مستمع کمتر پای سخنرانی می نشیند در حالی که امام صادق(ع) فرمودند در جلسات اهلبیت(ع) حدیث بگویید و بر مصائب ما گریه کنید.

,

وی می افزاید: جلسات عزاداری دو بال دارد معرفت افزایی و محبت؛ معرفت افزایی با بیان حدیث و روایات و محبت با گریه بر مصائب است.

,

سبزه‌کار در ادامه از دیگر آسیب های مراسم عزاداری که بیشتر در شهرهای کلان مشاهده می شود را نوچه پروری، حضور مداح با عده ای همراه و انجام کارهایی که در دور از شأن مجلس عزای سید الشهدا(ع) ذکر می کند.

,

به گفته وی، طولانی شدن بیش از حد جلسات عزاداری باعث زدگی مستمع می شود و بیان می کند: از دیگر آسیب های جلسات عزاداری پیش شرط های مالی است که بعضا مطرح می کنند؛ در حالی که مجلس امام حسین(ع) قیمت ندارد و نباید با آن را با مادیات تعویض کرد. البته آنچه در قالب هدیه به مداح داده می شود فرق دارد ولی اینکه نرخ تعیین شود شایسته نیست.

,

سبزه‌کار عنوان می کند: مداح مثل آب است که می تواند تطهیر کند و پاک باشد اما اگر مداح پالایش درونی نداشته باشد به مرداب تبدیل خواهد شد. مداح باید خودش اهل اشک و سینه زنی و پالایش درونی باشد تا بتواند معنویت و رسالت خود را به مخاطبان و عزاداران سید الشهدا(ع) انتقال دهد.

,

وی در پایان این مصاحبه به برکات معنوی و روحی مداحی برای اهل بیت(ع) در زندگیش اشاره می کند و می گوید: لحظه لحظه حضور در مجالس ائمه اطهار(ع) خیر و برکت است و به عنوان مثال خودم صاحب فرزند نمی شدم که با توسل به امام حسین(ع) و این جلسات معنوی صاحب فرزند شدم.

,

این مداح بیرجندی این شعر را زمزمه کرد که: «هرگز نگویمت که بیا دست من بگیر/ عمری گرفته ای ز عنایت رها نکن».

, «هرگز نگویمت که بیا دست من بگیر/ عمری گرفته ای ز عنایت رها نکن».,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه