اخبار داغ

مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست قم :

جمعیت قم بیش از ظرفیت است / توسعه صنعتی قم شتاب آلود است

جمعیت قم بیش از ظرفیت است / توسعه صنعتی قم شتاب آلود است
مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست قم با اشاره به اینکه قم یک استان کوچک با چالش های بزرگ است گفت: بارگذاری جمعیت در قم بیش از ظرفیت است ،ظرفیت قم به اندازه ۴۰۰ هزار نفر است اما بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن دارد و سالانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون نفر زائر به استان قم وارد می شوند به همین خاطر بهره کشی بیش از حد از قم صورت می گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید رضا موسوی مشکینی مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان قم در حاشیه برگزاری  دوره آموزشی محیط زیست و رسانه که در سالن همایش های سازمان حفاظت محیط زیست قم برگزار شد، در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار داشت: امروزه مسائل محیط زیستی وارد منازل مردم شده است، گرد و غبار، خشکسالی، آلودگی هوا، کمبود آب، که همه این مسائل این روزها برای مردم و مسئولان مهم است اما کارهای نکرده زیادی وجود دارد.

وی گفت: متاسفانه در میان مسئولان و تصمیم گیران درک درستی از مسائل زیست محیطی وجود ندارد و هنوز نگاه سنتی در این حوزه وجود دارد و همواره رد پای عدم مدیریت صحیح را در تصمیم گیری ها مشاهده می کنیم که پروژه هایی تامین اعتبار شده که هنوز تاییده محیط زیست را اخذ نکردند.

موسوی مشکینی ادامه داد: خوشبختانه در این دولت و شخص رییس جمهور در تمام جلسات توسعه ای تاکیدات ویژه ای بر مسائل محیط زیستی دارند و باید محیط زیست تاثیر گذاری ویژه ای بر تصمیم گیری های کشور داشته باشد.

مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست قم تصریح کرد:  رسانه ها نقش زیادی در همه مسائل دارند، رسانه ها می توانند توجه خیلی از مسئولان را به مقوله محیط زیست جلب کنند رسانه های قم با انصاف مسائل را بررسی کنند و حتی به چالش بکشند تا از ظرفیت و توان خبرنگاران استفاده کنیم.

وی گفت: قم یک استان کوچک با چالش های بزرگ است که در منتهی الیه حوزه آبخیزداری بخش مرکزی قرار دارد و تصمیم گیری در خصوص منابع پایه در استان های بالا دست گرفته می شود ما تنها استانی هستیم که سدی داخل استان نداریم به همین خاطر تقدیر محیط زیستی قم در دیگر استان ها رقم می خورد و نزدیک ۳۰ سال است حق آبه های استان صفر شده است، آن هم در رودخانه های که هزاران سال آب در آنها جاری بود.

موسوی مشکینی تاکید کرد: بارگذاری جمعیت در قم بیش از ظرفیت است ،ظرفیت  قم به اندازه ۴۰۰ هزار نفر است اما بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن دارد و سالانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون نفر زائر به استان قم وارد می شوند به همین خاطر بهره کشی بیش از حد از قم صورت می گیرد.

موسوی مشکینی بیان داشت: تیر ماه سال جاری سخت ترین تیر ماه تاریخ قم رقم خورد، امسال در تیر ماه ۲۳ روز گردو غبار در قم حاکم بود که منشا ریزگردها همگی داخلی و در ۳۰ کیلومتری قم بود از جمله دشت مسیله از طرفی توسعه صنعتی قم شتاب آلود است در حالی که ظرفیت استان باید در حوزه خدمات از جمله توسعه گردشگری مذهبی باشد.

همچنین احسان محمدی نویسنده و مدرس رسانه و ارتباطات و فعال محیط زیست نیز در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: بسیاری از کشورهای مدرن دنیا با چالش های زیست روبرو هستند حتی جنگ ها نیز باعث تعطیلی شهرها نمی شوند اما عوامل محیط زیستی مانند گرد و خاک باعث تعطیلی یک استان می شود.

وی گفت: گاهی رسانه ها به آنچه که باید بپردازند نمی پردازند ذائقه مخاطب توسط رسانه ها هدایت می شود اما مسائل زیست محیطی نتوانسته جز الویت مردم در رسانه ها و شبکه های اجتماعی باشد، خبرنگار باید دارای حوزه ارتباطی و شبکه ای قوی باشد تا بتواند به اهداف رسانه ای خود برسد.

محمدی بیان داشت : از جمله چالش های محیط زیست قم صنعتی شدن، عدم تامین حق آبه ها، گرد و غبار، ریزگردهای نمکی، تخریب زیستگاه ها، خشکسالی، فرونشست و کمبود آب است، اما مسائل اقتصادی و اشتغال مانع از آن می شود که این مسائل زیست محیطی زیستی در اولویت قرار گیرد.

فعال رسانه ای افزود : در مسائل زیست محیطی باید نقد سازنده باشد و به سمت اعتبار زدایی حرکت نکند، همچنین شبکه های اجتماعی تاثیرگذاری زیادی بر افکار عمومی دارد و باید از این ظرفیت برای علاقمندی مردم به مسائل زیست محیطی بهره برد مسائل زیست محیطی نیز محدود به محیط طبیعت نیست بلکه زیست انسانی را نیز شامل می شود.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, , , قم فردا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, انتهای پیام/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه