اخبار داغ

کارشناس مذهبی هرمزگان:

اساسی‌ترین عوامل ارتقاء بصیرت در مکتب حسینی وجود دارد

اساسی‌ترین عوامل ارتقاء بصیرت در مکتب حسینی وجود دارد
حجت‌الاسلام سلطانی گفت: ایمان قوی، تقوای الهی و یاد خداوند متعال، عبرت‌آموزی از قیام سید الشهدا و امربه معروف و نهی از منکر از جمله مهمترین اهداف قیام امام حسین(ع) است که با روحیه تحلیل صحیح مسائل در ارتقاء بصیرت تاثیر بسزائی دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام صفدر سلطانی، کارشناس مذهبی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار هرمز با اشاره به ارتقای بصیرت و معنویت اجتماعی با تکیه بر مکتب و فرهنگ حسینی اظهار کرد: یکی از مهمترین مسائل اساسی جهان اسلام در عرصه تحولات اجنماعی-سیاسی، مسأله بصیرت است. ارتقاء بصیرت و معنویت نیز از جمله مقوله های مهم در جامعه بشری اهمیت بسزائی دارد.

وی در ادامه افزود: چنانچه با دقت درجایگاه و اهمیت بصیرت اجتماعی در آیات، روایات اسلامی، سحنان علمای دین و امامین انقلاب اسلامی می توان مفهوم جامعی از آن را  با زبان ساده بیان کرد؛ در واقع بصیرت دانایی صرف نیست بلکه، دانایی همراه با باور و ایمان قلبی، زبانی و عملی انسان در صحنه های اجتماعی است.

این کارشناس مذهبی گفت: البته این مفهوم اشتراک معنایی با مفاهیم نور، بیداری، فرقان، علم، عقل، حکمت روشنگری و... دارد. ضرورت ارتقای بصیرت و معنویت اجتماعی تا بدان جا است که در تاریخ اسلام و دوران حضور ائمه معصومین علیهم السلام از سوی حاکمان جور، ضربات سهمگینی به دین اسلام وارد شده است. از جمله کارکردهای این مقوله مهم می توان به وجود این عنصر حیات بخش در دوران سیدالشهدا امام حسین علیه السلام اشاره کرد زیرا نبودن این مسئله سبب عدم بصیرت اجتماعی، نشناختن وعدم معرفت به امام معصوم است که به دنبال آن فرزند و پاره تن پیامبر صل الله علیه و آله و سلم، حضرت علی علیه السلام و فاطمه زهرا سلام الله علیها در روز عاشورا سال 61 هجری به شهادت رساندند.

سلطانی بیان داشت: با بررسی مستندات تاریخی و کلام شیعه امامیه می توان دریافت پیامدهای  عدم بصیرت سبب انحراف مسلمین از خط ولایت و امام برحق است.  اگرچه امام حسین علیه السلام در زمان حیات خویش به جامعه هویت اسلامی و استقلال از بیگانگان بخشیدند چنانچه در جامعه آن زمان که از اسلام جز پوسته چیزی باقی نمانده بود این امام حیات بخش در ارتقای بصیرت و معنویت اجتماعی با بذل خون مقدس خویش و یاران با وفای شان از هیچ کوششی فروگذار نشدند. چنانچه با توجه به حدیث شریف که پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله می فرماید: « إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَینِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً»؛ برای شهادت حسین علیه السلام، حرارت و گرمایی در دلهای مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی شود؛ می توان دریافت که وجود مقدس امام حسین علیه السلام با بذل خون خویش چنان حرارتی در کل کائنات ایجاد نمودند که در بیش از چند دهه تا عصر حاضر با آغاز ایام محرم الحرام و شهادت آن امام همام، این حرارت بیشتر شده و دلهای انسان های آزاده جهان به سوی خود جذب می کند.

وی ادامه داد: از جمله عوامل افزایش ارتقاء بصیرت و معنویت در نگاه رهبری انقلاب اسلامی نیز در عرصه های اجتماعی می توان به افزایش سطح بینش دینی و سیاسی آحاد مردم اشاره صریح کرد زیرا به جرأت می توان گفت دلیل همه انحرافات سیاسی و اعتقادی که تا کنون ملت ها با آن روبرو بوده اند و به انحطاط آنان نیز منجر شده عدم بصیرت بوده است. از جمله کارکردها ی دیگر ارتقاء بصیرت و معنویت در اجتماع می توان به معرفت به امام معصوم که از وظائف امت نسبت به امام است که در واقع شناخت ولی فقیه و ولی امر مسلمین است اشاره کردکه در صورت عدم این مسئله در اجتماع، انحراف مسلمین از خط ولایت است که در رفتارهای فردی، اجتماعی ، فرهنگی، سیاسی اشخاص در سال های متمادی قابل بررسی است.

این کارشناس مذهبی همچنین اضافه کرد: بنابراین، ایجاد فضائی در جامعه برای تقویت جایگاه ولایت می تواند از مهمترین عوامل ارتقاء بصیرت و معنویت اجتماعی در عبور از فتنه ها باشد. بدین جهت است که در کلام رهبر انقلاب، بصیرت را به قطب نما و دیدبان تعبیر نموده است به سبب آن انسان از غفلت بیدار شده و در سایه ولایت حق می تواند از خطر گمراهی در موضع‌گیری فردی و اجتماعی-سیاسی در امان باشد زیرا بصیرت به منزله نوری، علم یقینی و نیرویی نهانی است که به انسان در شناخت عمیق باطن حقایق اطمینان‌بخش است .

وی در ادامه افزود: چنانچه خداوند در قرآن کریم سوره آل عمران  می فرماید: « اما آنها که در قلب هایشان انحراف هست، به دنبال متشابهات اند تا فتنه انگیزی کنند و مردم را گمراه سازند و تفسیر (نادرستی) برای آن می طلبند، در حالی که تفسیر آنها را جز خداوند و راسخان در علم نمی دانند.» لذا از جمله کارکردهای ارتقاء بصیرت و معنویت اجتماعی، روشن بینی راه صحیح است که خداوند این کارکرد را در سوره یوسف آیه108  نمایان می کند چنانچه می فرماید: «قُلْ هذِهِ سَبیلی أَدْعُوا إِلَی الله عَلی‏ بَصیرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتّبَعَنی»؛  «بگو این راه من است من و پیروانم با بصیرت کامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت می‌کنیم».

سلطانی گفت: البته شایسته است اساسی ترین عوامل ارتقاء بصیرت و معنویت اجتماعی را در مکتب و فرهنکی حسینی جستجو کرد که مهمترین کارکرد آن در روزهای فتنه و فضاهای غبارآلود این است که با آن افراد انسانی در جامعه امروز مسیر را اشتباه نخواهد رفت. در واقع این آیه پیروی از امام معصوم و حجت بالغه است زیرا با پیش فرض قرآنی و روائی با صبغه عقلانی اثبات شده است که اگر رهبر و پیشوای جامعه بصیرت، بینش و آگاهی کافی داشته باشد، دعوت او به سوی حق خواهد بود این مسأله در قیام سید و سالار شهیدان نمایان است.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: عدم بصیرت اکثریت خواص و  آحاد مردم به همراه عدم معنویت اجتماعی دلبستگی به دنیا، شهوات و لذت زودگذر را به دنبال دارد چنانچه در مکتب اباعبدالله الحسین علیه‌السلام، وعده های پوشالی جاکمان جور مانند یزیدیان به برخی خواص جامعه سبب شد حقیقت پیوستن به امام و رهبر معصوم جامعه را در مردم سست کرد. این مهم درشعارهای عاشورائی و سخنان گهربار امام حسین علیه السلام مانند «علی الاسلام السلام، اذ بلیت الامة براع مثل یزید، انی لا اری الموت الا سعادة و الحیاة مع الظالمین الا برما، الناس عبید الدنیا و الدین لعق علی السنتهم، الا ترون ان الحق لا یعمل به و ان الباطل لا یتناهی عنه، من رای سلطانا جائرا مستحلا لحرام الله، ناکثا عهده مخالفا لسنة رسول الله وهیهات منا الذلة » از جمله زمینه های  شناخت عمیق فرهنگ و مکتب حسینی است که موجب تقویت شناخت ولایت فقیه است.

سلطانی ادامه داد: بنابراین ایمان قوی، تقوای الهی و یاد خداوند متعال، عبرت آموزی از قیام سید الشهدا و اهداف قیام که امربه معروف و نهی از منکر از جمله مهمترین هدف است با روحیه تحلیل صحیح مسائل  در ارتقاء بصیرت تاثیر بسزائی دارد.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه