اخبار داغ

سازمان دامپزشکی اعلام کرد؛

دستورالعمل‌های بهداشتی ایام تاسوعا و عاشورای حسینی ابلاغ شد

دستورالعمل‌های بهداشتی ایام تاسوعا و عاشورای حسینی ابلاغ شد
سازمان دامپزشکی کشور دستورالعمل‌های بهداشتی ایام تاسوعا و عاشورای حسینی را اعلام کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سازمان دامپزشکی کشور، این سازمان در اطلاعیه‌ای دستورالعمل‌های بهداشتی ایام تاسوعا و عاشورای حسینی را اعلام کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در این اطلاعیه با دسته‌بندی این دستورالعمل‌ها به ۲ بخش «هماهنگی بین‌بخشی وبرنامه عملیاتی» و «اطلاع رسانی» آمده است: در زمینه هماهنگی بین‌بخشی و برنامه عملیاتی رعایت نکاتی مورد تاکید قرار گرفته است که با رویکرد حفاظت از بهداشت عمومی از جمله سلامت عزاداران حسینی لازم‌الاجراست.

,

براین اساس، اکیپ‌های سیار و ثابت دامپزشکی در شبکه‌ها و شهرستان‌ها (اعم ازدکتران دامپزشک، کارشناسان، کاردانان و تکنسین‌های دامپزشکی و بهداشت گوشت) به همراه مسئول نمایندگی ولی‌فقیه و ناظرین شرعی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی از ساعت ۷ تا ۱۴ حضور خواهند یافت و همچنین حضور اکیپ‌های نظارت بهداشتی دامپزشکی بصورت سیار در سطح شهر در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی ضروری است.

,

بازرسین بهداشتی موظفند در بازرسی بهداشتی پیش از کشتار آثار آلودگی‌های انگلی خارجی و نیز تب دار بودن دام را مورد توجه ویژه قرار دهند و ازسوی دیگر جهت جمع آوری لاشه و آلایش غیرقابل مصرف با نظارت دامپزشکی شهرستان به نحو مناسب و از چرخه مصرف خارج و امحاء کردن آن اقدام نمایند.

,

اطلاعات لازم به منظور افزایش سطح آگاهی عمومی به ویژه در زمینه امکان انتقال بیماری و ابتلاء مصرف کنندگان از طریق مصرف گوشت‌های غیر بهداشتی (در قالب اطلاعیه، توضیحات شفاهی و....) توسط روابط عمومی ادارات استانی و توصیه به شهروندان از جمله نکات مهم است. در عین حال باید توجه شود که مصرف گوشت دام‌های قربانی پس از طی جمود نعشی انجام گیرد. (قرارگیری لاشه بلافاصله پس از ذبح به مدت ۲۴ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه در یخچال و جگر به مدت ۴۸ ساعت.)

,

روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان‌ها موظف هستند با «تهیه اطلاعیه جهت پخش از طریق صداو سیما و مساجد، درج در نشریات محلی و استانی، طرح در نماز جمعه با ذکر دقیق آدرس و شماره تلفن جهت تماس شهروندان؛ تهیه پلاکارد ویژه روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی و نصب در میادین اصلی شهر، مساجد و کشتارگاه‌ها و … برای راهمایی مردم جهت کشتار دام‌های قربانی در کشتارگاه‌ها؛ همکاری با خبرنگاران جراید محلی و صدا و سیمای استان در زمینه تهیه عکس، گزارش، خبر و فیلم از امکانات فراهم شده و انجام گرفته در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی؛ اخذ سفارش توسط قصابی‌ها و مراکز مجاز عرضه فرآورده‌های پروتئینی از عموم مردم، برای کشتار دام در کشتارگاه‌های استان و عرضه لاشه دام قربانی به متقاضیان با نصب لیبل لاشه قربانی» اقدام و مراتب را به اطلاع عموم برسانند.

,

با توجه به اینکه همه ساله بخش قابل توجهی از مردم تمایل به تهیه و ذبح دام و اهدای نذورات قربانی به مراکز تحت پوشش بهزیستی، کمیته امداد و برخی از اماکن مذهبی دارند، توصیه می‌شود اطلاع رسانی لازم به متولیان و متصدیان این مراکز در خصوص عدم دریافت و ذبح دام زنده و دریافت نذورات به صورت وجه نقد و یا لاشه قربانی کشتار شده در کشتارگاه صورت پذیرد.

,

بدیهی است با عنایت به احتمال عرضه و کشتار دام زنده در سطح شهر توسط بعضی از اشخاص غیر مطلع، افراد حاضر در اکیپ‌های سیار در سطح شهرستانهای استان جهت نظارت و ارائه خدمات بهداشتی بر لاشه‌های کشتاری و ترجیحاً هدایت افراد به کشتارگاه‌های دام اقدام خواهند کرد.

 

,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه