اخبار داغ

ارادت ترکمن‌ها به امام حسین(ع) در ماه محرم و صفر؛

از مراسم «عاشر آی» تا دلیل واژه «عاشور» در اسامی ترکمن‌ها

از مراسم «عاشر آی» تا دلیل واژه «عاشور» در اسامی ترکمن‌ها
قوم ترکمن مراسم سوگواری صدقه عاشر آی (نذری ماه محرم) را طی دهه اول این ماه در نقاط مختلف استان گلستان برگزار می‌کنند که یکی از جلوه‌های ارادت اهل سنت به امام حسین(ع) به شمار می‌رود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از گلستان ما؛ سفره ارادت و محبت به اهل البیت(ع) در محرم و صفر به پاس شهادت سید سالار شهیدان(ع) و یاران با وفایش در دشت کربلا پهن است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گلستان ما,

هر قوم و طایفه ای با رنگ و نگار خاص خود به صفحه مهم تاریخ اسلام یعنی نهضت عاشورا می پردازند و ترکمن های استان گلستان نیز که وصف ارادتشان به اهل البیت(ع) زبان زد است نیز از این دایره مستثنا نیستند.

,

اهل سنت به اصل محبت به اهل بیت عصمت و طهارت و جایگاه شخصیتی امام حسین اعتقاد دارند هر چند که شیوه ابراز محبت و علاقه آنها نسبت به سیدالشهدا(ع) با شیعیان متفاوت است.

,

نظر به اهمیت شهادت امام حسین در روز دهم ماه محرم، ترکمن ها تمام این ماه را ماه عاشورا می نامند و این مسئله در نامگذاری کودکان اهمیت بسیار دارد، به طوری که کودکانی که در ماه محرم به دنیا می آمدند با کلمه عاشورا مزین می شدند، هرگاه نوزاد پسری در این ماه متولد می شود نام عاشورگلدی، عاشورمحمد، عاشوربردی، عاشور قلی، عاشوربای، عاشور و اگر نوزاد دختر بود نام: عاشور بی بی، عاشور سلطان، عاشورتاج و یا عاشورا نامگذاری می شده است و این مسئله به ارادت قوم ترکمن استان به امام حسین(ع) صحه می گذارد.

,

 ترکمن ها گرچه در روز عاشورا، همانند برادران شیعه سینه زنی نکرده و دسته های سینه زنی راه نمی اندازند، اما با برگزاری آئین های مخصوص به خود نسبت به ابراز ارادت به ساحت مقدس اهل البیت (ع) اقدام می کنند.

,

نظر به اهمیت شهادت امام حسین در روز دهم ماه محرم، ترکمن ها تمام این ماه را ماه عاشورا می نامند و این مسئله در نامگذاری کودکان اهمیت بسیار دارد، به طوری که کودکانی که در ماه محرم به دنیا می آمدند با کلمه عاشورا مزین می شدند، هرگاه نوزاد پسری در این ماه متولد می شود نام عاشورگلدی، عاشورمحمد، عاشوربردی، عاشور قلی، عاشوربای، عاشور و اگر نوزاد دختر بود نام: عاشور بی بی، عاشور سلطان، عاشورتاج و یا عاشورا نامگذاری می شده است.

,

در همین راستا خواندن نماز نافله، دادن صدقه، پختن انواع نان و طعام، فرستادن صدقه به مساجد و خواندن دعا و قرآن برای ارواح مطهر شهدای کربلا از جمله آیین‌های ترکمن‌های استان گلستان در دهه اول محرم به شمار می رود.

,

 از جمله آئین های مرسوم ترکمن های اهل سنت در ایام محرم می توانیم به بیان واقعه عاشورا از سوی ائمه جمعه و روحانیون قبل از فرا رسیدن عاشورا به ویژه از تریبون نمازهای جمعه اشاره کرد و همچنین ترکمن ها در این ایام نسبت به آیین روزه داری بیش از گذشته اهتمام دارند و اغلب مومنان ترکمن در روزهای عاشورا و تاسوعا روزه می گیرند.

,

صدقه دادن یکی دیگر از سنت های مرسوم ترکمن ها در روز عاشورا است و با دعوت از بزرگان و ریش سفیدان و علما، و با تدارک دیدن نهار برای کسانی که روزه نمی گیرند و افطاری برای آنان که روزه می گیرند در نظر گرفته می شود.

,

قوم ترکمن مراسم سوگواری صدقه عاشر آی (نذری ماه محرم) را طی دهه اول این ماه در نقاط مختلف استان گلستان از جمله شهرستان گمیشان برگزار می کنند که یکی دیگر از جلوه های ارادت اهل سنت به اولاد نبی مکرم اسلام به شمار می رود.

,

 همچنین بعضی از خانواده ها انواع نان و آش محلی را تهیه کرده و آن را در غروب روز تاسوعا به مسجد می برند تا ضمن اطعام نمازگزاران این مومنان برای امام حسین(ع) و شهیدان کربلا دعا کنند.

,

ختم کامل قرآن کریم از دیگر سنت های مرسوم مردمان مومن ترکمن است و این کار را به صورت جمعی و یا انفرادی انجام می دهند و و ثواب آن به ارواح شهدای کربلا اعطا می کنند.

,

پرهیز از کردار ناشایست و  خودداری از بزرگزاری مراسمات شادی در ماه محرم و صفر از دیگر مسائلی است که ارادت مردم ترکمن صحرا را به اهل بیت(ع) نشان می دهد.

,

همچنین اهل سنت به خواندن نماز روز عاشورا که نمازی چهار رکعتی است نیز مقید هستند.

,

از جمله مصداق‌های دیگر ارادت ترکمن‌های گلستان به اهل بیت سفر به آستان مبارک قزل امام یا امام رضا در اول زندگی مشترک زنان و مردان ترکمن است که در همین راستا طی سالهای اخیر همراهی تعدادی از اهل سنت ترکمن را در راهپیمایی اربعین هم شاهد بودیم و همه اینها بیانگر عشق قلبی به اولاد رسول الله است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه