اخبار داغ

مدیر‌کل دامپزشکی استان زنجان:

۲۵ اکیپ بر روند ذبح دام در ایام محرم نظارت خواهند داشت/ دام در معابر و منظر کودکان کشتار نشود

۲۵ اکیپ بر روند ذبح دام در ایام محرم نظارت خواهند داشت/ دام در معابر و منظر کودکان کشتار نشود
مدیر‌کل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه کشتارگاه‌ها از هم اکنون تا ۱۲ محرم آمادگی پذیرش ذبح دام‌های قربانی مخصوصا ذبح نیابتی را دارند گفت: تعداد ۲۵ اکیپ ثابت و سیار متشکل از ۳۳ نفر بازرس بهداشتی و شرعی بر روند ذبح و بازرسی بهداشتی نظارت خواهند داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد باقر حاج‌کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: کشتارگاه‌ها از هم اکنون تا ۱۲ محرم آمادگی پذیرش ذبح دام‌های قربانی مخصوصا ذبح نیابتی را دارند. اکیپ‌های ناظرین بهداشتی و شرعی متناسب با تعداد دام‌های ارجاعی نیز آمادگی خواهند داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی با بیان اینکه با شرکت بسته‌بندی نیز، هماهنگی شده و بسته‌بندی نذورات تحت نظارت بهداشتی با دقت و کیفیت انجام خواهد شد، افزود: تاکید ما بر ذبح نیابتی دام است. به عبارتی فرد نذر کننده دام زنده یا معادل ریالی آنرا در اختیار هیات امنا قرار می‌دهد و به هیات امنا وکالت می‌دهد که دام را در هر محلی که صلاح است ذبح کند و گوشت آنرا بین مردم تقسیم کند.   

,

مدیر‌کل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه ذبح نیابتی دام چند مزیت دارد، گفت: رعایت ضوابط شرعی و بهداشتی بصورت بهینه و تحت کنترل است، ضایعات گوشت و آلایش خوراکی کاهش می‌یابد، عواقب روانی کم می‌شود و عواقب سوء استفاده‌ رسانه‌ای نیز کاهش یافته و رعایت مسائل ایمنی بخصوص در مورد دامهای سنگین نیز افزایش می‌یابد.

,

وی با تاکید بر اینکه صرفا در ۴ یا ۵ نقطه بصورت متمرکز و مقابل دستجات دام‌های نذری ذبح خواهند شد، عنوان کرد: شهرداری نیز امکانات لازم برای شستشوی محل و خونابه حاصل از ذبح دام‌ها را فراهم خواهد کرد. با این حال برای ادامه کار و پوست کنی؛ لاشه‌ها به سرعت به کشتار انتقال داده می‌شود.

,

حاج کاظمی با بیان اینکه جهت سرعت در انتقال دام به کشتارگاه خودروهای کافی توسط هیئات تدارک دیده شده است، تاکید کرد: برای دام سنگین گاو و شتر به هیچوجه اجازه ذبح در جلو دستجات داده نخواهد شد.

,

وی با بیان اینکه برای خرید دام و ذبح دام چند نکته اساسی مد نظر قرار گیرد گفت: این موضوع از خرید دام زنده آغاز می‌شود و باید دامی را خریداری نمود که هیچ گونه علائمی از بیماری‌ها و ناخوشی‌ها نداشته باشد از علائم بیماری می‌توان به عطسه، سرفه، دل دل زدن، له له زدن، وجود زخم در اطراف دهان، جاری شدن کف از دهان، لنگش، وجود ترشحات از چشم و بینی و همینطور به لاغری زیاد دام اشاره کرد.

,

مدیر‌کل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه توصیه می‌شود که دام از میادین عرضه‌ای که تحت نظارت دامپزشکی است و یا منابع مطمئن خریداری شود، گفت: باید مراقبت‌های لازم در مرحله قبل و حین کشتار انجام شود چراکه ممکن است مردم دام را یک یا دو روز قبل خریداری نموده و آن را در منزل نگهداری نمایند در این شرایط بهتر است که هرچه مقدور است این دام از منزل و محل مسکونی دور نگهداری شود چرا که ممکن است کنه‌های روی آن از بدن جدا شده و به منازل مسکونی راه پیدا نمایند و باعث گزش انسان‌ها و احیاناً انتقال بیماریها گردند.

,

وی ادامه داد: کنه‌های روی دام ممکن است خیلی کوچک و یا به اندازه یک لوبیای بزرگ در روی دام مشاهده شوند، برخی‌ها ممکن است کنه‌ها را با زگیل‌های پوستی اشتباه بگیرند نباید آنها را با خشونت از بدن دام جدا کرد، و یا آنها را له نمود چرا که ممکن است باعث انتقال بیماری گردند.

,

حاج کاظمی با اشاره به اینکه نکته مهم بحث کشتار است، افزود: اولاً تا آنجا که ممکن است این دام‌ها در معابر و در منظر کودکان کشتار نگردند؛ در ثانی اگر فردی در روی دست و صورتش زخمی وجود دارد از کشتار دام خودداری نماید. بنابراین ذبح دام بهتر است در کنار چاه انجام شود تا خونابه حاصل به چاه هدایت شده و به کوچه و خیابان راه پیدا نکند.

,

وی تاکید کرد: حتما موقع کشتار حداقل از دستکش و ماسک و عینک استفاده شود تا ترشحات احیانا به چشم و دهان پاشیده نشود.

,

مدیر‌کل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه در پایان کشتار حتماً محل و وسایل کار ضدعفونی شود، گفت: وایتکس ضدعفونی کننده در دسترسی است که می‌توان به نسبت ۱ به ۱۰ با آب رقیق شده و مورد استفاده قرار گیرد و اگر این ماده نیز وجود نداشت می‌توان از آب جوش استفاده کرد که بهترین ضدعفونی کننده است ولی باید مراقبت نمود که باعث ایجاد سوختگی در افراد نشود.

,

وی در پایان با اشاره به اینکه تعداد ۲۵ اکیپ ثابت و سیار متشکل از ۳۳ نفر بازرس بهداشتی و شرعی بر روند ذبح و بازرسی بهداشتی نظارت خواهند نمود، گفت: برای نظارت بر ذبح بهداشتی و شرعی هیئات بزرگ برخی از روستاها نیز اکیپ در نظر گرفته شده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه