اخبار داغ

امر به معروف و نهی از منکر زمینه ظهور را فراهم می کند

امر به معروف و نهی از منکر زمینه ظهور را فراهم می کند
منتظران و یاوران واقعی باید نسبت به مسائل امروز جامعه بی تفاوت نباشند ابتدا با اصلاح رفتار خود، سپس با امر به معروف و نهی از منکر جامعه را اصلاح و زمینه برای ظهور حضرت حجت ابن الحسن العسکری(عج) را فراهم کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ عنصر امر به معروف و نهی از منکر به عنوان کلید مهمی برای ظهور و زمینه سازی ظهور در جامعه بایستی محترم شمرده شود. اگر به ویژگی های یاران امام زمان عجل الله تعالی فی فرجه الشریف به خصوص در عصر غیبت دقت کنیم در می یابیم که منتظر بودن اولین این موارد است.(انتظار فرج) منتظر بودن یعنی ضمن انتظار کشیدن فرد بتواند وظایف خود را نیز در زمان غیبت به خوبی انجام دهد که یکی از این موارد توسعه معروفات در جامعه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

دومین مورد گناه نکردن، و دیگران را نیز از گناه بازداشتن است
سومین مورد مقابله با ظلم و ستم
و چهارمین مورد هم دعا برای ظهور است
منتظر واقعی با تقوا است، تهذیب نفس، خودسازی و دوری از شبهات و مکروهات دارد که در اصطلاح ورع نامیده می‌شود و یکی دیگر از این ویژگی‌ها نیز اخلاق نیکو و داشتن محاسن اخلاقی است.

,
,
,
,

* شناخت و معرفت به امام زمان(عج)، مهمترین وظیفه منتظران ظهور است

, * شناخت و معرفت به امام زمان(عج)، مهمترین وظیفه منتظران ظهور است, * شناخت و معرفت به امام زمان(عج)، مهمترین وظیفه منتظران ظهور است,

آری از مهمترین وظایف شیعیان در زمان غیبت امام زمان (عج) شناخت حجت خداوند در زمان غیبت، تلاش برای کسب معرفت نسبت به وجود امام زمان(عج) به عنوان یکی از راه‌های مهم برای انجام وظایف در زمان غیبت، و دعا برای سلامتی و تعجیل در فرج ایشان و کسب آمادگی فکری، فرهنگی و نظامی برای یاری امام زمان(عج) عنوان شده است و ایشان پس از ظهور به افرادی نیاز دارند که حداقل در یکی از عرصه‌ها بتوانند مفید واقع شوند.

,

امر به معروف و برخورد با مفاسد اجتماعی، جامعه را اصلاح می کند

,

تلاش برای اصلاح جامعه و برخورد با مفاسد اجتماعی از طریق امر به معروف و نهی از منکر یکی از مهمترین راه‌ها برای زمینه‌سازی ظهور امام زمان(عج) خواهد بود و یکی دیگر از موارد بسیار مهم، اطاعت از نائبان امام زمان(عج) و علمای دین است، در زمان غیبت مردم موظف هستند به توصیه ائمه اطهار به ویژه امام زمان (عج) به فقهای جامع‌الشرایط رجوع و به احکام صادره در موازین دین عمل کنند. اما با این حال بودند و هستند کسانی که با این اندیشه ناب به مقابله ایستادند و وظیفه شیعیان را یا به سکوت در برابر ظلم و فساد و یا دامن زدن به آن برای ظهور برشمردند.

,

حضرت امام خمینی (ره) در پاسخ به این اندیشه متحجرانه فرموده اند: «یک دسته ای می گفتند که خوب! باید عالَم پر معصیت بشود تا حضرت بیاید. ما باید نهی از منکر نکنیم، امر به معروف هم نکنیم تا مردم هر کاری می خواهند بکنند، گناهان زیاد بشود که فرج نزدیک بشود. یک دسته از این بالاتر بودند و می گفتند: باید دامن زد به گناهان، دعوت کرد مردم را به گناه، تا دنیا پر از جور و ظلم شود حضرت(علیه السلام) تشریف بیاورند. این هم یک دسته ای بودند که البته در بین این دسته منحرف هایی هم بودند، اشخاص ساده لوح هم بودند، منحرف هایی هم بودند که برای مقاصدی به این دامن می زدند».
«… ما باید بنشینیم دعا کنیم به صدام! هر کسی نفرین به صدام کند، خلاف امر کرده است!، برای این که حضرت دیر می آید… ما باید دعاگوی آمریکا باشیم و دعاگوی شوروی باشیم … بعد حضرت تشریف بیاورند چه کنند؟!»

,
,

* انتظار فرج دو گونه سازنده و ویرانگر است

, * انتظار فرج دو گونه سازنده و ویرانگر است, * انتظار فرج دو گونه سازنده و ویرانگر است,

شهید آیت الله مطهری (ره) نیز به رابطه انتظار فرج و امر به معروف توجه داشته و در این زمینه گفته است: «انتظار فرج دو گونه است: انتظاری که سازنده است تحرک بخش است و تعهدآور است و انتظاری که ویرانگر است باز دارنده است و فلج کننده است و نوعی اباحی گری محسوب می شود. انتظار ویرانگر این است که قیام مهدی موعود ماهیت انفجاری دارد فقط و فقط از گسترش و اشاعه و رواج ظلم ها و تبعیض ها و اختناق ها و حق کشی ها ناشی می شود. بنابراین هر اصلاحی محکوم است زیرا تا در صحنه اجتماع نقطه روشنی است دست غیب ظاهر نمی شود و بر عکس هر فساد و هر گناه و هر ظلم و هر حق کشی به عنوان این که مقدمه اصلاح کلی است و انفجار را قریب الوقوع می کند پس کمک به تسریع در ظهور و بهترین شکل انتظار ترویج و اشاعه فساد است! این گروه طبعاً به مصلحان و مجاهدان و آمران به معروف و ناهیان از منکر با نوعی بغض و عداوت می نگرد زیرا آنان را تأخیر اندازان و ظهور و قیام مهدی موعود(عج) می شمارند.

,

«وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنی لا یُشْرِکُونَ بی شَیْئ»؛ «خداوند به مؤمنان و شایسته کاران وعده داده است که آنان را جانشینان زمین قرار دهد دینی را که برای آنان پسندیده است مستقر سازد دوران خوف آنان را به دوران امنیت کند (دشمنان آنان را نابود سازد). بدون ترس و واهمه خداوند خود را بپرستند و اطاعت غیر خدا را گردن ننهند و چیزی در عبادت و یا طاعت شریک حق نسازند».

,

بنابراین می بینیم هیچ یک از دانشمندان و فقیهان شیعه تکلیف امر به معروف و نهی از منکر را در عصر غیبت حضرت ولی عصر(عج) ساقط ندانسته اند. از دیگر دلایل اشتباه بودن چنین برداشتی آن است که مخالف با سیره و سنّت معصومین(علیهم السلام) می باشد چرا که اگر قرار بود برای رسیدن به عدل و قسط راهی جز گسترش فساد نباشد خود ائمه معصومین علیهم‌السلام به گسترش ظلم و جور دامن می‌زدند و مردم را به چنین مسیری توصیه نمی کردند و حال آنکه هم در گفتار و روایات متعددی به این فریضه الهی تشویق می‌نمودند و مورد حمایت قرار میدادند. که بارزترین نمونه آن قیام امام حسین(ع) در برابر ظلم و فساد حکومت یزید بود.

,

* یاوران مصلح جهانی باید خود صالح باشند

, * یاوران مصلح جهانی باید خود صالح باشند, * یاوران مصلح جهانی باید خود صالح باشند,

در پایان این جمله طلایی را یاد آوری می کنم که منتظران و یاوران مصلح جهانی باید خود صالح باشند، بنابراین برای فراهم کردن زمینه ظهور ایشان، ما باید از خود آغاز کنیم و با اراده ای محکم، عزمی راسخ و برنامه ای دقیق به اصلاح افکار و اندیشه ها و نیز تغییر و اصلاح رفتار و کردارمان بپردازیم و با آگاهی از وظایف عملی و گسترش شناخت خود از مبانی دینی و معرفتی، در راه تقویت بنیه اعتقادی و اخلاقی خویش، تلاش و کوشش کنیم.

,

* منتظران واقعی نباید نسبت به مسائل جامعه بی تفاوت باشند

, * منتظران واقعی نباید نسبت به مسائل جامعه بی تفاوت باشند, * منتظران واقعی نباید نسبت به مسائل جامعه بی تفاوت باشند,

منتظران و یاوران واقعی باید نسبت به مسائل امروز جامعه بی تفاوت نباشند و از سوی دیگر از امر به معروف و نهی از منکر غافل نشده و وظایف خود را انجام دهند. علاوه بر این منتظران واقعی ظهور نور نباید نسبت به مفاسد اخلاقی و گناهانی که گریبان جامعه را گرفته بی تفاوت باشند، اخلاق و رفتار خود را الهی کنیم و نسبت به حکومت و نظام اسلامی بی تفاوت نباشیم چراکه این کشور، کشور شیعی است و پرچم شیعه در این کشور به اهتزاز در آمده لذا نباید از وظایف مان در قبال نظام اسلامی در زمان غیبت غافل شویم.
والسلام

,
,

* محمدرضا مسقطیان معاون هماهنگ کننده مجمع رهروان امر بمعروف و نهی از منکر

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه