اخبار داغ

تقوا به چه معناست؟

تقوا به چه معناست؟
استاد حوزه و دانشگاه گفت: به یک عابدی گفتند تقوا را برایم توصیف کن؛ عابد گفت: تقوا مانند آن است که انسان در یک زمین پر از خار و خاشاک راه برود چطور مواظب است که پا روی تیغ نگذارد، تقوا هم به این معنی است؛ انسان باید در راه رفتن و حرف زدن و در همه امور مواظب باشد قوانین الهی را زیر پا نگذارد و به طور کلی تقوا یعنی انجام واجبات و ترک محرمات است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام محمد یزدانی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز؛ در مورد معنای تقوا و رعایت تقوا اظهار کرد: در قرآن حدود237 مرتبه کلمه تقوی آمده و حدود 50 مرتبه آن خداوند مستقیما امر به تقوی کرده است و می توان گفت محور تمام دستورات تقوا است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز؛,

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: به یک عابدی گفتند تقوا را برایم توصیف کن؛ عابد گفت: تقوا مانند آن است که انسان در یک زمین پر از خار و خاشاک راه برود چطور مواظب است که پا روی تیغ نگذارد، تقوا هم به این معنی است؛ انسان باید در راه رفتن و حرف زدن و در همه امور مواظب باشد قوانین الهی را زیر پا نگذارد و به طور کلی تقوا یعنی انجام واجبات و ترک محرمات است.

,

وی افزود: شما بدن انسان و اعمال او را مثل یک ماشین فرض کنید که در حال حرکت و تلاش است اما اگر این ماشین چیزی بنام ترمز نداشته باشد قطعا با مشکلات عدیده ای روبرو خواهد شد و هر چه کیفیت ترمزش بالاتر باشد، کمتر با مشکلات روبرو خواهد شد؛ لذا انسان نیز باید دارای ترمزی بنام تقوا و پروای از خداوند باشد که در هنگام مواجه با گناه و نافرمانی خداوند ترمز کند و انجام ندهد.

,

یزدانی بیان کرد: یک داستانی که در فضای مجازی دیدم و در کتب مختلف نیز خواندم، داستان نظرعلی طالقانی است که نوشته اند طلبه بسیار باتقوایی بود و در زمان ناصرالدین شاه در مدرسه مروی تهران مشغول تحصیل بود و خیلی فقیر و تهی دست بود، آتقدر فقیر بود که شب ها دور و بر حجره طلبه ها می گشت و از باقی مانده غذای آنها چیزی برای خوردن پیدا می کرد.

,

محمد یزدانی ادامه داد: یک روز نظرعلی به ذهنش می رسد که برای خدا نامه ای بنویسد که نامه وی در موزه گلستان تهران تحت عنوان نامه ای به خدا نگهداری می شود؛ نظرعلی بعد از نوشتن نامه با خودش فکر کرد که نامه را کجا بگذارد و بعد از کمی فکر، گفت مسجد خانه ی خداست و بهتر است نامه را در مسجد بگذارم و آن را داخل مسجد امام در بازار تهران در یک سوراخ مخفی می کند و با خودش می گوید حتما خداوند پیدایش می کند.

,

وی افزود: او نامه را پنج شنبه در مسجد می گذارد، صبح جمعه ناصرالدین شاه با درباری ها برای رفتن به شکار از جلو همان مسجد رد می شدند، از آنجا پروین اعتصامی می سراید که نقش هستی نقش از ایران ماست آب و باد و خاک سرگردان ماست.

,

این استاد دانشگاه بیان کرد: ناگهان باد تندی به وزیدن می گیرد و نامه نظرعلی را روی پای ناصرالدین شاه می اندازد، ناصرالدین شاه نامه را می خواند و دستور می دهد کاروان به کاخ بازگردد و سپس یک پیک به دنبال نظرعلی در مدرسه مروی می فرستد و نظرعلی را به کاخ می آورد، شاه همه وزرا را جمع می کند و به نظرعلی می گوید نامه ای که به خدا نوشته بودی خداوند آن را به ما حواله کرده و یک یک حوائج نظرعلی را برآورده کرد.

,

یزدانی بیان کرد: لذا خداوند خلف وعده نمی کند ولی برای تحقق بخشیدن وعده هایش با اسباب و وسایلش این کار را انجام می دهد و فقط کافیست که به دستوراتش عمل کنیم تا آن هم به وعده هایش عمل کند، در چند جای قرآن می فرماید، تقوای الهی پیشه کنید تا تمام کارهایتان درست شود و از این گرفتاری ها نجات یابید.

,

محمد یزدانی بیان کرد: در سوره شمس دقت کنید خداوند در این سوره قسم های زیادی و قسم های بزرگی می خورد، حدود 11 قسم می خورد و این یعنی که خداوند می خواهد مطلب بزرگی را برساند که 11 قسم می خورد، خداوند بعد از یاد کردن این قسم ها می گوید، قد افلح من زکها، پس بی تردید کسی که نفس خود را از آلودگی پاک کرد و رشد داد، رستگار شد.

, قد افلح من زکها،,

وی اذعان کرد: محور تمام دستورات تقواست، اصل کار تقواست؛ برای افزایش رزق آیه 96 سوره اعراف نیز آمده که می گوید، و لو ان اهل القری آمنوا و التقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء و الارض ولکن کذبوا… و لذا اگر به همین یک آیه عمل می کردیم به حتم مشکلات حل می شدند.

, و لو ان اهل القری آمنوا و التقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء و الارض ولکن کذبوا…,

این استاد حوزه در بخش دیگری از صحبت های خود گفت:  می گویند که حضرت امام در مشهد در اوایل جوانی با شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی روبرو می شود، امام به شیخ می گوید که شنیده ایم شما علم کیمیا دارید اگر می شود به ما هم یاد بدهید، شیخ می گوید اگر قول بدهی همه جا از آن استفاده نکنی به تو خواهم آموخت.

,

یزدانی بیان کرد: امام قول نداد و چون صادق بود گفتند این قول را نمی توانم بدهم، لذا شیخ گفت حالا که صادقانه این حرف را زدی من یک کاری بهت یاد می دهم که از علم کیمیا هم بالاتر باشد و او این دستورالعمل را به آنها گفت: بعد از نماز واجب سه مرتبه سوره قول هوالله احد بخوان و بعد از آن یک مرتبه آیت الکرسی، سه مرتبه صلوات بفرست، سه مرتبه آیات 2و3 سوره طلاق را بخوان و در پایان سه مرتبه صلوات بفرست.

,

محمد یزدانی بیان کرد: امام (ره) می فرماید من سعی کردم همیشه این کار را انجام دهم و فکر کنم هرچه دارم از این ذکر است، این موضوع در رابطه با عامل افزایش روزی که تقواست، بود که در مقابل آن عامل کاهش روزی، یعنی گناه قرار دارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه