اخبار داغ

جزئیات خسارت های سیل در استان اصفهان

جزئیات خسارت های سیل در استان اصفهان
مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: سیل و خشکسالی دو روی یک سکه هستند، در شهرهایی که خشکسالی است گاهی سیلاب های ناگهانی رخ می دهد و کشور دچار آسیب می شود، پیشنهاد این است که در کشور برای یکبار بیایند و اعتبارات پیشگیرانه را به استان ها بدهند چرا که این موضوع خیلی مهم است
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ منصور شیشه فروش در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز؛ اظهار کرد: سامانه بارشی که از ششم تا نهم در استان اصفهان فعال بود، هزار میلیارد تومان به بخش های کشاورزی، راه، ابنیه، مسکن و امور عشایر خسارت وارد کرد که از این هزار میلیارد تومان، فقط600 میلیارد تومان به بخش کشاورزی و عشایری خسارت وارد شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز؛,

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان عنوان کرد: خسارات کشاورزی شامل هفت هزار و800 هکتار اراضی زراعی و870 هکتار باغات، 650 کلنی زنبور عسل، 13 واحد پرورش ماهی، یک واحد مرغداری گوشتی، چهار واحد ایستگاه پمپاژ آب، 171 رشته قنات، 141 کانال سنتی، 250 استخر ذخیره آب کشاورزی و 18 بند خاک گیر استان بود.

,

شیشه فروش با اشاره به اینکه به889چادر عشایری، هزار و 220رأس دام، هزار و دویست کیلومتر راه ها و690 تن علوفه خسارت وارد شد، بیان کرد: در بخش مسکن نیز 235 میلیارد تومان خسارت به بخش مسکن وارد شده که شامل اماکن مسکونی، روستایی، شهری، معابر روستاها، پل ها، ابنیه، سیل بندها و کانال های سنگی است.

,

منصور شیشه فروش اذعان کرد: خسارت بخش راه ها نیز 91 میلیارد تومان برآورد شده است که شامل 98 کیلومتر راه، 61 دهنه پل و ابنیه بود، همچنین یک میلیارد و600 میلیون تومان در بخش برق خسارت دیدیم و مابقی خسارات در حوزه های شهری بوده است.

,

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: 375 تیم تخصصی، امدادی، آتش‌نشانی، امداد برق گاز و آبفا، شهرداری ها، دهیاری ها، هلال احمر، فوریت‌های پزشکی، نیروی انتظامی، پلیس راه و راهور، جهادکشاورزی و دامپزشکی برای ارائه خدمات امدادی در سطح استان فعال بودند.

,

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در خصوص کارهایی که در این مدت انجام شد، گفت: در این مدت سامانه های سه شماره یا پنج شماره ای مدیریت بحران را تقویت می کردیم که سریعا برای امدادرسانی اقدام شود، بعلاوه اعلام آخرین وضعیت مناطق به مرکز هشدار سنجی انجام شد.

,

شیشه فروش توضیح داد: در این مدت تمام مرخصی های اعضای مدیریت بحران لغو شد، به تمام دستگاه ها به جهت اجرای طرح های کنترل سیل آماده باش دادیم، جلسه مدیریت بحران برای تعیین وظایف بخش ها تشکیل شد و در این ایام برای تمام مردم پیامک ارسال شد تا در کنار رودخانه ها قرار نگیرند.

,

وی اشاره کرد: تقویت مراکز فرماندهی در دستگاه های امدادی، کنترل مخازن و بند های آبخیزداری، تقویت انبارهای امدادی، اعلام هشدار به ساکنان در معرض خطر، تخلیه نخاله از دهانه پل ها از جمله اقداماتی بود که انجام شد.

,

منصور شیشه فروش با بیان اینکه شش روستا در این مدت تخلیه شد، تصریح کرد: همچنین انسداد موقت جاده ای توسط پلیس راه، بازگشایی به موقع راه های سیل برده، هدایت سیل به دشت ها، امدادرسانی به 1670خانوار، امدادرسانی به220 خودرو در سطح جاده ها، اسکان هزارو 700 نفر نیز در پایگاه ها، مساجد و غیره انجام شد.

,

به گفته این مقام مسئول در این مدت هلال احمر اقلام امدادی را توزیع کرد که شامل 1654تخته پتو، 637 تخته موکت، هفت هزار کیلومتر نایلون،400 بسته غذایی، 88چادر امدادی و موارد دیگری بود در بین سیل زدگان توزیع شد.

,

رئیس کل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه به عشایر نیز امدادرسانی انجام شد، متذکر شد: همچنین امکاناتی از استان به استان های دیگر مانند یزد، چهارمحال و بختیاری و کرمان رفت، از استان موتورهای پمپ، نیروی های امدادی، ماشین آلات امداد و تجهیزات تخلیه آب به استان های ذکر شده اعزام شد.

,

شیشه فروش اعلام کرد: در این مدت با گل آلود شدن آب زاینده‌رود، اخلال در تامین آب شرب تصفیه خانه انجام شد که حدود 75 دستگاه تانکر عملیات آبرسانی به 380 روستا و 58 شهر را انجام دادند، حتی در شهر اصفهان نیز آبرسانی سیار انجام شد .

,

وی افزود: پیشنهاد می شود با توجه به اینکه تنها منبع تأمین آب شرب اصفهان یک سامانه است، ضرورت دارد وزارت نیرو سامانه دوم آب شرب اصفهان را تکمیل کند تا در حوزه آب مشکلی پیش نیاید، اعتبارات عمرانی به جهت اجرای طرح های پیشگیری از وقوع حوادث مانند ساماندهی و آزادسازی رودخانه ها، احداث سیل بند، احداث و اصلاح پل های در مسیر و طرح های آبخیز داری به استان تخصیص دهند چرا که اینها بسیار مهم است.

,

منصور شیشه فروش اظهار کرد: پیش بینی اعتبارات برای جبران این خسارات باید انجام شود، استان تجهیزات امدادی کم دارد و از آنجایی که استان ما جانشین تهران است و به استان های دیگر نیز کمک می کند، درخواست دادیم نسبت به نوسازی ماشین آلات امدادی و تجهیزات اقدام کنند.

,

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان عنوان کرد: مدیریت بحران در زمینه مرحله پیش بینی، پیشگیری، آمادگی، مقابله، بازسازی و بازتوانی اقدامات موثری را انجام داد، بعلاوه تیم های ارزیابی در مناطق مشغول نظارت و کنترل هستند؛ طرح های آبخیزداری از جمله در شاهین شهر، میمه و برخوار، توانست خسارات سیل را کنترل کند.

,

وی با بیان اینکه در کوهپایه، اردستان و نایین نیز طرح های آبخیز داری، آبگیری شد، تصریح کرد: ما برای اجرای طرح های آبخیزداری در استان 420 هزار هکتار مطالعات آماده اجرا شدن داریم و فقط نیاز به اعتبار دارد.

,

شیشه فروش توضیح داد: سیل و خشکسالی دو روی یک سکه هستند، در شهرهایی که خشکسالی است گاهی سیلاب های ناگهانی رخ می دهد و کشور دچار آسیب می شود، پیشنهاد این است که در کشور برای یکبار بیایند و اعتبارات پیشگیرانه را به استان ها بدهند چرا که این موضوع خیلی مهم است.

,

منصور شیشه فروش گفت: ما هر سال در کشور سیل داریم که این سیل خساراتی نیز ایجاد می کند پس وقت آن رسیده که وزارت نیرو پیشنهاد این موضوع را به سازمان برنامه و بودجه بدهد تا این سازمان با توجه به پروژه های آماده شده، اعتبارات پیشگیرانه از سیل را به استان ها تخصیص دهد.

,

این مقام مسئول اذعان کرد: چرا که بازسازی ها خیلی زمان بر است و اعتبار لازم دارد و نیاز به پیشیگیر است، اقداماتی که ما در این چند وقت در استان اصفهان انجام دادیم، توانست کمک کند که حداقل خسارت جانی نداشته باشیم اما تداوم این امر مستلزم اعتبار است.

,

شیشه فروش با اشاره به اینکه سیل سال 98 را یادمان نرفته است و امسال نیز این سیل اتفاق افتاد که خسارات سنگینی به بار آورد، تصریح کرد: زمان آن رسیده که اعتبارات بیشتر در بخش پیشگیری به استان داده شود؛ وزارت نیرو به صورت ویژه برای تأمین اعتبارات پیشگیرانه به استان ها باید کمک کند تا لایه روبی رودخانه ها، بازگشایی و آزادسازی مسیل ها انجام شود و همچنین سازمان جنگل ها و مراتع کشور نیز برای اجرای طرح های آبخیز داری اعتبار درنظر بگیرند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه