اخبار داغ

رییس سازمان مدیریت بحران کشور:

خسارات سیل از طریق کمک بلاعوض و تسهیلات جبران می شود

خسارات سیل از طریق کمک بلاعوض و تسهیلات جبران می شود
نامی گفت: حتما خسارات وارده به مردم یا به کمک مبالغ بلاعوض یا به کمک تسهیلات پرداخت می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیارآفتاب؛ محمد حسن نامی رییس سازمان مدیریت بحران کشور عصر امروز در جلسه پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان مرکزی گفت: دوره تکرار پدیده مونسون حدود ۴۵ تا ۵۰ سال است و یکی از خصوصیات این پدیده ریزش آب به شکل نقطه ای است , باید GIS امنیتی در اختیار داشت، چراکه در وقوع حوادث مسئله پیشگیری بسیار اهمیت دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیارآفتاب,
 
,
نامی اظهار کرد: آبخیزداری و احداث سدهای آبی و خاک از اهمیت بسیاری برخوردار است و این مهم وقوع سیل، خاک را از دست می دهیم لذا برای تامین یک تن خاک، زمانی معادل ۸۰۰ سال نیاز است و در جریان سیل، حرکت آب خاک را با خود به داخل سدها می برد و این چنین است که حجم سد را از دست می دهیم.
,
 
,
وی ادامه داد: کشور ۱۴۶ هزار کیلومتر رودخانه دارد که ۴۶۰۰ کیلومتر آن از مراکز شهرها و روستاها و اماکن سکونتی عبور می کنند که باید ساحل سازی درخصوص آنها صورت گیرد و اگر سیلی به مانند سیل سال ۹۸ مجددا تکرار شود خسارتی به مراتب سنگین تر را متحمل می شویم.
,
 
,
وی افزود: باید در حوزه پیشگیری خوب عمل کنیم و در حال حاضر ۹۳ میلیون هکتار زمین در اختیار است که می توان در آن اقدامات آبخیزداری انجام داد، مسلما استفاده از روش های قدیمی هزینه بر است و باید از ظرفیت نیروهای جهادی استفاده کرد که هزینه را نیز کاهش می دهد.
,
 
,
رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: حفظ محیط زیست و منابع طبیعی کشور در اولویت قرار دارد و قلمروهای ژئوپلتیک براساس داشتن فضای سبز و پوشش گیاهی شکل می گیرد و باید در کنار آبخیزداری، توسعه پوشش گیاهی را دید.
,
 
,
وی گفت: از ۴۱ پدیده طبیعی، حدود ۱۶ پدیده از جمله سیل، زلزله، آتش نشانی و .. در ایران رقم می خورد و اگر در روند ساخت و ساز، مصالحی استفاده کنیم که تا ۸ ریشتر مقاومت کنند دیگر این حوادث طبیعی، بَلا نخواهند بود بلکه به یک پدیده طبیعی بدل می شوند. اگر در سیل اخیر مدیریت لازم اعمال نمی شد قطعا تلفات و خسارات بیشتری را شاهد بودیم.
,
 
,
نامی با اشاره به اینکه متاسفانه جمهوری اسلامی از بیرون بسیار لطمه می بیند، روزانه یک میلیون توئیت زده می شود که بخش عمده ای از آن فاقد مبناست، گفت: حدود یک هفته پیش در غرب اروپا نیز سیل آمد، آمارها حاکی از ۱۸۴ نفر فوتی و ۱۵۰۰ نفر مفقودی بود، بی بی سی این موضوع را فقط یکبار اعلام کرد، اما در بحث متروپل ۱۰۸ بار و در بحث سیل بیش از ۳۰۰ بار حادثه مرور شد، البته رسانه های کشور و صدا و سیما اخبار را با دقت مخابره کردند چراکه آمار و ارقام مهم نیست، بلکه اطلاع رسانی اخبار و حوادث پیش رو و بیان خواسته های مردم به مسئولان مهم است.
,
 
,
رییس سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرد: مهمترین کار، اقدام جهت بازگشایی کانال های کشاورزی است، اما نباید صرفا منتظر اعتبار بود چراکه محصولات، خشک می شوند و در حال حاضر باید به کمک امکانات موجود و نیروی خدماتی در اختیار، کار سرعت گیرد و از ظرفیت نیروهای مردمی و بسیج استفاده شود.خوشبختانه استان با قطعی آب و برق و گاز روبرو نیست و شرایط در قیاس با برخی از استان ها بهتر است، اما باید مشکل قنوات را ظرف سه روز حل کنیم.
,
 
,
وی افزود: به کمک بنیاد مستضعفان می توان مصالح ساختمانی و به کمک ستاد اجرایی فرمان امام لوازم خانه را که ستاد متقبل شده است تامین کرد و باید از این ظرفیت ها برای رفع نیاز مردم استفاده کرد.
,
 
,
نامی گفت: تسریع در ارزیابی خسارات وارده به منازل مسکونی از سوی بنیاد مسکن یک امر مهم و ضروری است و در روستاها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ساخت و ساز بسیاری صورت گرفته است و اگر این سازندگی نبود قطعا در حوادثی مانند زلزله تلفات بیشتری را محتمل می شدیم. همچنان باید در راستای ساخت و سازهای مقاوم و نوسازی ها اقدام کرد، البته در ساخت و سازهای فعلی باید حتما مصالح تست شوند و مهندسین طراح و ناظر نیز مسئولیت دارند تا ساختمانی کیفی و مقاوم بسازند.
,
 
,
وی ادامه داد: اگر ساختمانی تخریب شود و مردم در این تخریب ها آسیب ببینند قوه قضاییه با قدرت برخورد می کند، شهرداران، تیمی ایجاد کنند تا ایمنی همه ساختمان ها و حتی پل ها را ارزیابی کند، مسئولان هیچ گاه نباید احساس راحتی داشته باشند بلکه باید نسبت به اختیارات و وظایف خود دقت و کنترل بیشتری داشته باشند.
,
 
,
وی خاطرنشان کرد: حتما خسارات وارده به مردم یا به کمک مبالغ بلاعوض یا به کمک تسهیلات پرداخت می شود، البته اگر کل بودجه امسال به مسئله سرمازدگی اختصاص می یافت باز هم کفاف نمی داد، به همین دلیل باید به سراغ صندوق های بیمه ای حرکت کرد، اما متاسفانه سطح پوشش صندوق بیمه کشاورزان در کشور حدود ۶ درصد است و باید این صندوق ها پوشش بیشتری پیدا کنند تا فشار بر دولت کمتر شود و در دولت الکترونیک حتما توسعه یابند.
,
 
,
انتهای پیام 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه