اخبار داغ

عزاداری ماه محرم در دیار لرستان؛

آئین‌هایی از جنس عشق و دلدادگی به سیدالشهداء/ از گِل‌مالی تا نوای حزن انگیز چمرونه

آئین‌هایی از جنس عشق و دلدادگی به سیدالشهداء/ از گِل‌مالی تا نوای حزن انگیز چمرونه
مردم لرستان در ایام محرم و به ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی با برپایی آئین‌های سنتی خاصی به عزادارای و سوگواری می‌پردازند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیر افلاک، با فرا رسیدن ماه محرم، ماه حزن عرشیان و خاکیان، شیعیان جهان در سوگ سید الشهداء و یاران شهیدش به سوگ می‌نشینند و با برپایی مراسمات عزاداری به ساحت مقدس آن حضرت عرض ارادت می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر افلاک,

در جای جای ایران اسلامی ماه محرم که می‌رسد خیمه‌ها و مراسمات عزا به پا می‌شود و عاشقان و دلدادگان حسینی خود را آماده می‌کنند تا برای عزاداری سید و سالار شهدا حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) سنگ تمام بگذارند.

,

در استان ولایت مدار لرستان نیز مردم هر ساله با برپایی مراسمات عزاداری خاص خود، عشق و ارادتشان را به سید و سالار شهداء نشان داده و در آیین‌های سنتی مختلفی در عزای حسین (ع) زهرا (س) به عزاداری و سوگواری می‌پردازند.

,

در لرستان چندین روز پیش از فرا رسیدن ماه محرم جوانان و نوجوانان خیمه‌ها و تکایا را با شیوه سنتی بر پا می‌کنند و عَلَم عزاداری، زنجیر، چهل‌چراغ، بلندگوها و طبل‌ها را برای عزاداری امام حسین(ع ) آماده می‌کنند، مردم کوچه و محلات شهر را با نصب پرچم‌های مشکی سیاه‌پوش می‌کنند و در این ماه شهر حال و هوای عاشورایی به خود می‌گیرد.

,

,

, ,

نوحه‌سرایی لرستانی‌ها در عزای سید وسالار شهداء

, نوحه‌سرایی لرستانی‌ها در عزای سید وسالار شهداء, نوحه‌سرایی لرستانی‌ها در عزای سید وسالار شهداء,

در این ماه حزن و اندوه اهل بیت (ع)، مردم لرستان و به ویژه جوانان این دیار هیئت‌های نوحه‌سرایی، سینه‌زنی و زنجیرزنی را به رسم هر ساله تشکیل می‌دهند و در ک‍وچ‍ه‌و خیابان‌های شهر به عزاداری و سوگواری می‌پردازند.

,

در لرستان که قدمتی دیرینه در دل تاریخ دارد، مردم عزاداری‌های ماه محرم و صفر را با آداب و رسوم خاصی برگزار می‌کنند و با گذشت سال‌ها هنوز هم بسیاری از آن مراسمات به شیوه سنتی برپا می‌شود.

,

هفتم ماه محرم روز «تراش عباس»

, هفتم ماه محرم روز «تراش عباس», هفتم ماه محرم روز «تراش عباس»,

یکی سنت‌های دیرینه مردم لرستان در ماه محرم، «تراش عباس» است که در روز هفتم محرم انجام می‌شود بدین صورت که مردم در این روز به حمام رفته و پس از اصلاح سروصورت و نظافت کامل، لباس‌های تمیز می‌پوشند.

,

پیش از فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی نیز عده‌ای از جوانان هیئات مذهبی اقدام به جمع‌آوری هیزم برای برافروختن آتش در صبح عاشورا می‌کنند تا در روز عاشورا عزادارانی که خود را گِل مالی می‌کنند بتوانند خود را خشک کنند.

,

برپایی آیین «چهل‌منبر» در روز تاسوعا

, برپایی آیین «چهل‌منبر» در روز تاسوعا, برپایی آیین «چهل‌منبر» در روز تاسوعا,

«چ‍‍ه‍ل‌ م‍ن‍ب‍ر‌» از دیگر آئین‌های مردم لرستان است که در روز تاسوعا انجام می‌گیرد، در این آئین نیز مردم و به ویژه زنان خرم‌آبادی ب‍‍ا پ‍‍ا‌ی‌ ب‍ر‌ه‍ن‍ه‌ و ن‍ق‍‍اب‌ ب‍ر ص‍ورت به یاد اسارت حضرت زینب(س) قهرمان کربلا و پیام رسان عاشورا این مراسم را به‌جای می‌آورند.

,

در آئین چهل منبر زنان در مکانی مشخص نیت کرده و با در دست داشتن ۴۰ ش‍م‍‍ع‌ مسافتی را طی می‌کنند تا به محله «باغ دختران» خرم‌آباد برسند سپس نذرکنندگان در این محله شمع‌ها را در ۴۰ منبر یا خانه‌هایی که درب آن‌ها باز است روش‍ن‌ ‌می‌کنند، همچنین هنگام انجام این آئین سکوت می‌کنند تا در خلوت خود با معبودشان راز و نیاز کنند و حاجتشان را بگیرند.

,

,

, ,

ساختن حوضچه‌های گِل و مهیا کردن خاک و گلاب

, ساختن حوضچه‌های گِل و مهیا کردن خاک و گلاب, ساختن حوضچه‌های گِل و مهیا کردن خاک و گلاب,

عزاداران حسینی در روز تاسوعا مقابل خیمه‌ها و تکایا که از روز نخست محرم برپا کرده‌اند حوضچه‌هایی با آجر درست می‌کنند و سپس خاک نرم و الک شده را آماده کرده و در آن می‌ریزند سپس بطری‌های گلاب را بر تپه‌ای از خاک رس در میان حوضچه‌ها می‌چینند تا در صبح روز عاشورا این خاک را با گلاب مخلوط کرده و گِل روز عاشورا را درست کنند.

,

نواختن صدای «چمرونه» در صبح روز عاشورا

, نواختن صدای «چمرونه» در صبح روز عاشورا, نواختن صدای «چمرونه» در صبح روز عاشورا,

صبح روز عاشورا نوای حزن انگیز «چمری» یا «چمریونه» از جای جای شهر به گوش می‌رسد و با نواخته شدن صدای دهل «چمرونه» عزاداران حسینی یکی پس از دیگری در کنار خیمه‌ها و تکیه‌های شهر قرار می‌گیرند و خود را به گِلی که از قبل مهیا شده آغشته می‌کنند و در کنار شعله‌های آتشی که روز قبل هیزم آن را فراهم کرده‌اند می‌ایستند تا‌ خشک شوند.

,

موسیقی اندوه بار «چمری» یا «چمریونه» نوای حزن انگیزی است که در لرستان در سوگ و عزای بزرگان نواخته می‌شود و در واقع اوج اندوه مردمان این دیار است.
«گِل مالی» اوج ارادت مردم لرستان در روز عاشورا

,
,

آئین «گل مالی» که قدمتی دیرینه در تاریخ مردم لُر دارد به هنگام مصیبت از دست دادن عزیزترین افراد انجام می‌شود اما مردم این استان از زن و مرد تا پیر و جوان در روز عاشورای حسینی به نشانه غم و ماتم شور مراسم گِلی مالی را به نمایش می‌گذارند.

,

در روز عاشورای حسینی مردم لرستان و به ویژه خرم‌آباد در عزای عزیز زهرا (س)، حضرت امام حسین (ع) سر تا پای خود را گِل مالی» می‌کنند تا اوج ارادت خود را به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) نشان دهند.

,

عزاداران صبح روز عاشورا هم‌زمان با طلوع آفتاب، مقابل هر یک از خیمه‌ها حضور پیدا می‌کنند و پس از گِل مالی کردن لباس و سر خود دسته‌های عزاداری را تشکیل می‌دهند و اشعار لری شروع به سینه زنی و زنجیز زنی می‌کنند.

,

در این روز سینه‌زن‌ها و زنجیززن‌ها دسته‌دسته گرد هم می‌آیند به نحوی که دسته‌های سینه زنی در یک مکانی که از قبل مشخص شده برای عزاداری تجمع می‌کنند و دسته‌های زنجیز زن نیز در مکان دیگری گرد هم جمع می‌شوند تا عزاداری سید و شهداء به سینه زنی و زنجیز زنی بپردازند. این عزاداری مردم تا ظهر عاشورا ادامه پیدا می‌کند.

,

,

, ,

افرادی که نذر دارند در مسیر حرکت هیئت‌ها و دستجات عزاداری گاو یا گوسفندی را قربانی می‌کنند و این بدان معناست که عزاداران و افراد هیئت شام یا نهار را در خانه نذرکننده صرف می‌کنند سپس عصر عاشورا که در گویش لری به آن «طوق اشگس» می‌گویند، مراسم خاصی اجرا می‌شود؛ طوق نمادی از علم حضرت ابوالفضل(ع) است که در عزاداری‌های مرسوم در برخی از نقاط استان برافراشته می‌شود و سنتی موسوم به «علم برداری» یا «علم‌گردانی» است.

,

عزدارانی که نذر یا حاجتی دارند تا ظهر روز عاشورا به نوبت علم را حمل می‌کنند و سپس در پایان ظهر عاشورا به نشانه افتادن عَلَم حضرت عباس(ع) علمدار دشت کربلا، قسمت‌های مختلف آن را از هم جدا می‌کنند که به این عمل «طـوق اشگس» می‌گویند.

,

,

, ,

پ‍س‌ ‌از ن‍م‍‍از ظ‍ه‍ر ‌ع‍‍اش‍ور‌ا مراسم این روز پایان می‌یابد و عزاداران حسینی از عصر عاشورا به مدت سه شب با انجام مراسم شام غریبان که عزاداران یک دستار سیاه مخصوص به‌نام کت را به سر و گردن و شانه‌های خود می‌پیچانند در مراسم عزاداری حضور پیدا می‌کنند و به یاد غریبی امام حسین (ع) و یارانش شمع روشن می‌کنند.

,

مراسمات عزاداری مردم لرستان سپس تا پایان ماه محرم و صفر در مساجد و هیئات مذهبی برپاست و عاشقان و دلدادگان به امام حسین (ع) به عزاداری می‌پردازند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه