اخبار داغ

توصیه های یک مشاوره تحصیلی:

داوطلبان، آینده شغلیشان را در انتخاب رشته مد نظر قرار دهند/لزوم انتخاب آگاهانه در کنار توجه به علایق

داوطلبان، آینده شغلیشان را در انتخاب رشته مد نظر قرار دهند/لزوم انتخاب آگاهانه در کنار توجه به علایق
محمدرضا جهان با بیان این که مواجهه درست، عقلانی و آگاهانه با انتخاب رشته، تا حد زیادی آینده فردی و شغلی مناسبی را پس از فراغت از تحصیل در دانشگاه متضمن می شود؛ گفت: داوطلبانی که قصد انتخاب رشته دارند حتما با افراد متخصص و یا آگاه در این زمینه مشورت کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدرضا جهان روانشناس و مشاور تحصیلی در گفتگو با مرآت، با اشاره به این که یک انتخاب رشته اشتباه و غیرآگاهانه قطعاً بر آینده شغلی داوطلبان اثر منفی بر جای خواهد گذاشت، گفت: داوطلبان با کمک گرفتن از افراد متخصص و مجرب در این زمینه و انجام یک انتخاب رشته درست و منطقی، احتمال قبولی خود در دانشگاه و در رشته هایی که مناسب با علایق و توانایی های فردی خود است را بالاتر ببرند چراکه یک انتخاب رشته درست در سهم قبولی داوطلبان بسیار تأثیرگذار است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, محمدرضا جهان روانشناس و مشاور تحصیلی در گفتگو با , مرآت, مرآت, مرآت, ، با اشاره به این که یک انتخاب رشته اشتباه و غیرآگاهانه قطعاً بر آینده شغلی داوطلبان اثر منفی بر جای خواهد گذاشت، گفت: داوطلبان با کمک گرفتن از افراد متخصص و مجرب در این زمینه و انجام یک انتخاب رشته درست و منطقی، احتمال قبولی خود در دانشگاه و در رشته هایی که مناسب با علایق و توانایی های فردی خود است را بالاتر ببرند چراکه یک انتخاب رشته درست در سهم قبولی داوطلبان بسیار تأثیرگذار است.,

این مشاور تحصیلی با اشاره به تعداد بالای فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار در جامعه، اظهار کرد: داوطلبان حتماً آینده شغلی و بازار کار رشته های مورد علاقه خود را در انتخاب رشته مد نظر قرار دهند تا پس از فارغ التحصیل شدن بیکاری را تجربه نکرده و یا مجبور به فعالیت در رشته شغلی غیر مرتبط با رشته تحصیلی خود نشوند.

,

این روانشناس با تأکید بر اینکه داوطلبان انتخاب رشته هایی که تعهد خدمت و یا تعهد اشتغال دارند را مد نظر قرار دهند افزود: داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه فرهنگیان شده اند، با توجه به وجود ظرفیت خوب اشتغال پس از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه فرهنگیان، شرایط پذیرش در این دانشگاه را مطالعه کرده و در اولویت های بالای انتخاب رشته خود مد نظر قرار دهند.

,

وی با اشاره به این که رشته هایی که پذیرش در آن از طریق بررسی سوابق تحصیلی صورت می گیرد به طور معمول صرفاً منجر گرفتن مدرک تحصیلی شده و بازار کار مناسبی نخواهند داشت، توصیه کرد: داوطلبان چنین رشته هایی را انتخاب نکرده و یا در اولویت های آخر خود قرار دهند.

,

جهان در ادامه بیان کرد: برخی از رشته هایی که در دانشگاه پیام نور و غیر انتفاعی ارائه می شود و آینده شغلی مناسبی دارند و پس از فارغ التحصیلی منجر به اشتغال داوطلب می شود؛ از انتخاب سایر رشته ها در دوره های شبانه و یا حتی روزانه دانشگاه سراسری، انتخاب مناسب تری خواهد بود.

,

این مشاور تحصیلی ضمن اشاره به اینکه تحصیل در کنار خانواده و در شهر محل زندگی خود داوطلب اولویت بالاتری دارد، ابراز داشت: چنین انتخابی برای پیشرفت تحصیلی و آرامش روحی داوطلب در تحصیل بسیار مؤثر است و داوطلبان می توانند در دورهای کارشناسی ارشد و سطوح تحصیلی بالاتر برای تحصیل در دانشگاه های بهتر به تحصیل در سایر شهرها و انتخاب دانشگاه های بهتر اقدام کنند.

,

وی توصیه کرد: حتی اگر شانس قبولی داوطلب در رشته های بهتر و تراز بالا کمتر از سایر رشته های ارائه شده باشد؛ داوطلبان در انتخاب رشته های دانشگاه سراسری، رشته های بهتر را در اولیت بالاتری قرار داده و رشته های صعیفتر را در اولویت های بعدی خود قرار دهند.

,

جهان با تأکید بر لزوم دقت کافی در تکمیل فرم انتخاب رشته و وارد کردن کد رشته ها، گفت: داوطلبان پیش از تکمیل فرم انتخاب رشته، به تکمیل فرم پیش نویس انتخاب رشته اقدام کنند تا بروز اشتباهات احتمالی در فرم اصلی جلوگیری شود.

,

این روانشناس در ادامه عنوان کرد: تغییر رشته و محل تحصیل پس از قبولی در رشته وارد شده در فرم انتخاب رشته، ابداً کار ساده ای نیست و داوطلبان با تصور این که پس از قبولی در دانشگاه، رشته و یا شهر محل تحصیل خود را بنا به علاقه خود تغییر خواهند داد به انتخاب رشته اقدام نکنند.

,

وی همچنین توصیه کرد: داوطلبان انتخاب رشته دانشگاه آزاد را در انتخاب رشته دانشگاه سراسری مد نظر خود قرار دهند تا در نهایت با قبولی در هر دو دانشگاه، حق انتخاب های بیشتری را برای خود قائل شده و در نهایت رشته و دانشگاهی که بیشتر با شرایط داوطلب هم خوانی دارد را انتخاب کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه