اخبار داغ

گزارشی از حال و روز ناخوش بیمارستان حضرت ابوالفضل (ع) بیرجند؛

قطار سریع و السیر میلاد ۳ بدون ریل/۶۰ درصد تجهیزات میلیاردی بیمارستان خاک می خورد

قطار سریع و السیر میلاد ۳ بدون ریل/۶۰ درصد تجهیزات میلیاردی بیمارستان خاک می خورد
با این که سال ها از بهره برداری بیمارستان حضرت ابوالفضل(ع) بیرجند (میلاد۳) به عنوان یکی از مجهزترین بیمارستان های شرق کشور می گذرد اما هنوز همه بخش های آن فعال نشده و بیش از ۶۰ درصد امکانات و تجهیزات این بیمارستان به دلیل کمبود نیروی متخصص و فراهم نبودن شرایط استفاده نمی شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، شهریور ۹۴ بود که روبان بیمارستان فوق تخصصی حضرت ابوالفضل العباس (ع)‌ بیرجند (میلاد۳) توسط معاون اول رئیس جمهور وقت و جمعی از مسئولان کشوری و استانی بریده شد و حدود یک سال بعد با جذب نیروی انسانی به بهره برداری رسید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان,

این بیمارستان ۱۵۰ تختخوابی در بخش مسکونی سایت اداری بیرجند در ۵ طبقه احداث شده و شامل بخش‌های فوق تخصصی، کلینیک‌های تخصصی و بخش‌های پاراکلینیک است؛ بخش اورژانس بیمارستان نیز دارای تجهیزات پیشرفته‌ای است و تمامی اتاق‌ها به صورت VIP و مجهز به امکانات رفاهی کامل است.

,

درمانگاه ، فیزیوتراپی، شنوایی سنجی، بینایی سنجی، مراقبت ویژه کودکان ، سی سی یو، جراحی و…. بخش های مختلف بیمارستان میلاد۳ را تشکیل می دهند که روزانه صدها نفر از امکانات موجود این بیمارستان استفاده می کنند.

,

با توجه به این که حدود نیمی از جمعیت استان را بیمه شدگان تامین اجتماعی تشکیل می دهند و امکانات و تجهیزات بیمارستان شهید رحیمی به عنوان یک مرکز درمانی ویژه بیمه شدگان تامین اجتماعی در بیرجند جوابگوی نیاز مراجعه کنندگان نبود، با افتتاح میلاد سر ریز جمعیت به سمت این بیمارستان هدایت شد که اقدام بسیار بزرگی بود اما با همه این شرایط چالش های موجود در بخش های مختلف این بیمارستان سبب شده که بعد از گذشت ۷ سال از افتتاح، هنوز زمینه استفاده از همه ظرفیت های این بیمارستان فراهم نشود.

,

 

,

کمبود متخصص

, کمبود متخصص, کمبود متخصص,

در گذر از بیمارستان بیشتر مراجعه کنندگان مهم ترین چالش پیش رو را کمبود متخصص اعلام کردند طوری که یکی از شهروندان به خاورستان گفت: پزشک متخصص به میزان نیاز وجود ندارد و همین موضوع سبب شده که نوبت گیری برخی پزشکان سخت باشد.

,

به گفته صادقی بیشترین نیاز بیمارستان به کارگیری متخصص است که بتواند نیاز جامعه هدف را پوشش دهد.

,

وی ادامه داد: با توجه به نیاز شدید به دندان پزشکی و هزینه های سرسام آور بخش خصوصی فعالیت بیشتر در این حوزه ضروری است.

,

یکی از شهروندان با گلایه از فعال نبودن داروخانه بیمارستان میلاد به صورت شبانه روزی و فاصله داروخانه شبانه روزی با بیمارستان گفت : داروخانه بیمارستان مدت زمان خیلی کمی در روز فعال است و مراجعه کننده ها مجبورند برای تهیه دارو به سطح شهر بروند که برای فردی که مریض بدحال دارد و زمان می تواند در درمان مریض نقش غیر قابل انکاری دارد توجیه ندارد که از این مکان استفاده کند و ترجیح می دهد از بیمارستان های دیگر که مجهز به داروخانه شبانه روزی هستند استفاده کند.

,

رحمانی از برخورد پرسنل بیمارستان با بیماران رضایت داشت و از مسئولان بیمارستان خواست که برای بهسازی بیمارستان هم برنامه داشته باشند چرا که برخی از قسمت های بیمارستان از جمله ورودی بیمارستان به دلیل خاکی بودن باید آسفالت شود.

,

یکی دیگر از مراجعه کنندگان هم از وضعیت حمل و نقل سایت اداری که بیمارستان در آن واقع شده گلایه کرد و گفت: مدت زمان تردد اتوبوس ها بیش از یک ساعت است و سایر وسایل نقلیه عمومی هم به ندرت در این مسیر تردد می کنند.

,

به گفته یکی از کارکنان بیمارستان ساختار معیوب هیات مدیره ، تصمیمات اشتباه مدیران و سازمان تامین اجتماعی در سال هایی که گذشت و هم چنین تعیین تکلیف نشدن بیمارستان به رقم این که یکی از مصوبات سفر مدیرعامل سازمان در آبان ماه سال گدشته بوده است در کنار تبعیض در مبلغ دریافتی و قراردادهای بیمارستان های ملکی و هیات مدیره ای با وجود تشابه کار و بدهی بالای میلیاردی بیمارستان و تمایل نداشتن به همکاری پزشکان  و…. دست به دست هم داده اند تا رسیدن به شرایط ایده آل در این بیمارستان فوق تخصصی سخت تر شود.

,

وی ادامه داد: در چند ماه گذشته به دنبال تغییر در هیات مدیره نگاه به توسعه بیمارستان تقویت شده است و شاهد اقدامات خوبی هستیم .

,

, ,

 

,

نگاه اشتباه اقتصادی
بر اساس گفته یک منبع موثق که نخواست نامش فاش شود، سازمان تأمین اجتماعی در سال‌های متمادی به‌منظور گسترش کیفی و کمی خدمات درمانی خود اقدامات متعددی انجام داده که آخرین آن تأسیس هلدینگ درمان (شرکت میلاد سلامت تأمین اجتماعی) بوده است و بیمارستان میلاد بیرجند هم زیر مجموعه آن است.

, نگاه اشتباه اقتصادی, نگاه اشتباه اقتصادی,
,

وی افزود: تامین اجتماعی در سه زمینه بیمه بازنشستگی، درمان و اقتصاد فعالیت می کند که متاسفانه میلاد بیرجند هم زیر نظر اقتصاد قرار گرفته است .

,

به گفته وی با توجه به حساسیت موضوع بیمارستان و ارتباط مستقیم آن با جان شهروندان نباید به  دلیل کمبود اعتبار و کاهش هزینه ها به دید اقتصادی به آن نگاه شود بلکه باید بودجه ثابت داشته باشد نه این که بر مبنای نسخه و بستری بیمار دیدگاه درآمدزایی داشته باشد.

,

 

,

مشکلات ساختاری

, مشکلات ساختاری, مشکلات ساختاری,

به گفته وی برای جذب نیروی انسانی این بیمارستان سال ۹۵ ازمون استخدامی به نام تامین اجتماعی توسط استانداری برگزار شد که ۱۱هزار نفر شرکت کردند و قرار بود بعد از مدتی معین پذیرفته شدگان استخدام پیمانی شوند اما ۴ ماه که گذشت قرارداد موسسه میلاد را برای امضا به آن ها دادند و با وجود گذشت ۶ سال هنوز تبدیل وضعیت نشدند.

,

وی که از تبعیض ها گلایه دارد افزود: در حالی پرسنل این بیمارستان با این مشکل روبرو هستند که پرسنل دیگر مراکز ملکی با وجود تشابه کار حدود ۳ برابر این پرسنل دریافتی دارند.

,

, ,

 

,

ظرفیت ارائه همه خدمات

, ظرفیت ارائه همه خدمات , ظرفیت ارائه همه خدمات ,

دکتر متین هاشمی شادمهری، مدیرعامل بیمارستان حضرت ابوالفضل(ع) بیرجند در گفتگو با خاورستان با اشاره به این که این بیمارستان بخش‌های مختلف با تجهیزات مورد نیاز هر بخش را دارا است اظهار داشت: خوشبختانه در این مرکز درمانی همه خدمات را به جز جراحی قلب باز می توانیم ارائه کنیم و این بیمارستان مجهز به بخش های ویژه مثل CCU,NICU, ICU, دیالیز و بخش های پاراکلینیک شامل آزمایشگاه، داروخانه، رادیولوژی، فیزیوتراپی، شنوایی سنجی و بینایی سنجی و سایر بخش ها مثل زنان و زایمان، اطفال، داخلی، جراحی، زایشگاه، ارولوژی و ارتوپدی و فیزیوتراپی است.

, خاورستان , خاورستان ,

وی با اشاره به این که در تمام بخش های بیمارستان تجهیزات به روز و کافی است تاکید کرد: این بیمارستان پاسخگوی همه نیازها و اقدامات درمانی برای همه بیماران می تواند باشد به خصوص برای بیماران تحت پوشش تامین اجتماعی که خدمات ارائه شده به بیمه شدگان تامین اجتماعی به صورت رایگان خواهد بود و این امتیازی است که در اختیار بیمه شده های تامین اجتماعی که نیمی از جامعه آماری استان را تشکیل می دهند داده می شود.

,

به گفته وی بیمارستان شهید رحیمی واقع در پاسدارن بیمارستان ملکی تامین اجتماعی ۳۶ تختخوابی است و ظرفیت و تکاپوی لازم را ندارد اما خوشبختانه بیمارستان حضرت ابوالفضل بیرجند (ع) با این که ملکی سازمان نیست و بیمارستان هیئت مدیره ای است باز هم خدمات ارائه شده به بیمه شده های تامین اجتماعی رایگان است.

,

 

,

, ,

 

,

رتبه یک کشوری

, رتبه یک کشوری, رتبه یک کشوری,

وی اظهار داشت: فضا و امکانات و تجهیزاتی که در بیمارستان وجود دارد بی نظیر است و در این منطقه شرق کشور و در این استان می توان گفت از بیمارستان های کم نظیری است.

,

به گفته هاشمی خوشبختانه پرسنل با تجربه ای را هم در اختیار داریم که بسیار دلسوز هستند این واقعیت را در نظر سنجی هایی که از مراجعین داشتیم و از بازخورد های مثبتی که داشتیم به دست آوردیم.

,

وی ادامه داد: در اعتبار بخشی که توسط ارزیابان وزارت بهداشت از بیمارستان انجام شد همان کیفیت خدماتی که در بیمارستان ارائه می شود و نوع تجهیزات بررسی شد و خوشبختانه بیمارستان حائز رتبه یک کشوری شد که از این نظر رضایت کامل را داریم.

,

 

,

, ,

 

,

سود اندک درمان

, سود اندک درمان , سود اندک درمان ,

مدیرعامل بیمارستان حضرت ابوالفضل(ع) بیرجند در رابطه با مشکلات و چالش های پیش روی این بیمارستان نیز گفت: با توجه به این که بیمارستان میلاد بیمارستان هیئت مدیره ای است و در واقع زیر نظر هلدینگ سلامت خدمات ارائه می کند بیمارستانی است که بر اساس عملکردی و در واقع بر اساس در آمد خودش اداره می شود.
به گفته هاشمی در حالی با این شرایط رو برو هستیم که بخش درمان بخش سوددهی در بین کارهایی که انجام می شود نبوده بیمارستان از این مقوله جدا نیست و این بیمارستان هر ماه دچار زیان انباشته ای می شود که آن زیان انباشته هر ماه به زیان های انباشته ماه قبل اضافه می شود.

,
,

وی تاکید کرد: با همه مشکلات اقتصادی که بیمارستان دست و پنجه نرم می کند در واقع سعی کردیم از کیفیت خدماتی که ارائه می کنیم چیزی کم نشود و همیشه گفته شده پرسنل ما از جیب خودشان زدند اما خدمات را به نحو احسن ارائه کردند.

,

 

,

تاکید بر حمایت مسئولان

, تاکید بر حمایت مسئولان , تاکید بر حمایت مسئولان ,

او معرفی بیشتر ظرفیت های بیمارستان و همراهی خیران و تشکل ها را راهی برای خروج از وضعیت فعلی بیمارستان دانست و از مسئولان استان خواست با توجه به شرایط ویژه بیمارستان و خدمات درمانی که به اقشار کم برخوردار جامعه به صورت رایگان ارائه می کند نگاه ویژه تری داشته باشند و در ارائه خدمات بیشتر و بهتر همراه بیمارستان شوند.

,

به گفته هاشمی برای تامین نیروی متخصص دانشگاه علوم پزشکی بیرجند همکاری خوبی دارد اما نیاز است که شرایط دیگر به خصوص حمل و نقل هوایی فراهم شود .

,

به گفته وی اگر بخواهیم با یک پزشک برند در تهران هماهنگ کنیم اما با کدام پرواز بیاد و همان روز برگردد با پزشکان مجرب مشهد هماهنگ کنیم اما شرایط رفت و برگشت سخت است .

,

وی تاکید کرد : افزون بر این برای جذب بیشتر متخصصان امتیازات ویژه برایشان در نظر گرفته شود.

,

هاشمی با تاکید بر این که باید ویژه به این بیمارستان نگاه شود افزود: این جا ملک شخصی ما نیست و فقط امانت دار این مجموعه هستیم امانت دار چیزهایی که در واقع متعلق به مردم کم‌برخوردار که قشر محروم جامعه است و از طرفی امانت دار پرسنل هستیم که در واقع از جان و دل مایه می گذارند و زحمت می کشند و دوست داریم این امانت را به بهترین شکل ممکن نگهداری و حفظ کنیم.

,

هاشمی قیاس این بیمارستان با میلاد های سایر استان ها را با توجه به شرایط ویژه خراسان جنوبی که یک منطقه خاص و استراتژیک به لحاظ موقعیت مکانی و سطح پایین درآمدی مردم است را درست ندانست و افزود: چه به لحاظ توان مالی مردم و چه به‌لحاظ جاذبه های کم این منطقه برای جذب کادر متخصص در ابعاد مختلف دچار مشکل هستیم.

,

به گفته وی بیمارستان های میلاد دیگر و حتی بیمارستان میلاد بیرجند این مجوز را دارند که می توانند عمل های آزاد و زیبایی را انجام دهند و از در آمد های آن بیمارستان را اداره کنند اما در بیمارستان میلاد بیرجند با وجود داشتن مجوزها اما به دلیل این که منطقه کم برخوردار است امکان راه اندازی این بخش وجود ندارد.

,


 

, ,
,

استفاده از ۴۰ درصد ظرفیت

, استفاده از ۴۰ درصد ظرفیت, استفاده از ۴۰ درصد ظرفیت,

محمد فرخی، کارشناس ارشد اقتصاد درمان، معاونت بیمارستان میلاد هم اشاره ای به ظرفیت های و امکانات و تجهیزات این بیمارستان داشت و گفت: این بیمارستان یکی از مجهزترین بیمارستانهای منطقه شرق کشور است که براساس آخرین استانداردهای بیمارستانی تاسیس و به عنوان یک بیمارستان جنرال با چهار اتاق عمل مجهز به تمام رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی، طراحی و بنا شده است؛ از طرفی حضور اساتید برجسته، ممتاز و پزشکان مجرب و پرسنل متعهد، این بیمارستان را برجسته کرده است.

,

وی البته در صحبت هایش این گلایه را مطرح کرد که با همه خدماتی که ارائه می شود اما هنوز کمتر از ۴۰ درصد توان مجموعه زیر بار رفته است و خدمات ارائه می کند.

,

او مثالی زد و افزود: تا روزی ۱۰۰ تا سی تی اسکن می توانیم انجام دهیم و هیچ فردی نیاز ندارند که به یزد و مشهد و سیستان و بلوچستان مراجعه کند و همه بیمه شده های ما در همین فضا سی تی اسکن آن ها انجام می شود اما چیزی حدود ۲۰ تا ۳۰ سی تی اسکن در شبانه روز انجام می شود.

,

به گفته وی هم اکنون سه پزشک رادیولوژیست و سونوگرافی با بیمارستان همکاری دارند و بهترین پزشک آزمایشگاهی را در اختیار داریم و می توانیم طرف قرار داد تمام شرکت ها و کارخانجات بیمه شده کارگری باشیم خدمات با کیفیت را راحت بگیرند به جای این که در سطح شهر به دنبال گرفتن خدمات باشند.

,

 

,

مغفول ماندن ظرفیت ها

, مغفول ماندن ظرفیت ها, مغفول ماندن ظرفیت ها,

معاون بیمارستان میلاد ۳ اظهار داشت: این خدمات در این بیمارستان به دلیل مشکلات مالی که وجود داشته مغفول مانده است یعنی بیمه شده مجبور بوده که یا قید درمان خودش را بزند یا سرگردان شود چرا که بخشی از خدمات را چون پول نداریم نمی توانیم به آن ها ارائه کنیم و آن ها مجبورند به بیمارستان های دیگر بروند و ۱۰ درصد از هزینه ها را از جیب خودش پرداخت کنند.

,

به گفته فرخی در شرایط اقتصادی فعلی برای بیمه شده های تامین اجتماعی سخت است و تقاضایی که از مسئولان استانی داریم در صورت امکان این موضوع دیده شود و در بخشهایی به بیمارستان کمک هایی شود که بتوانیم خدمات را گسترش دهیم.

,

وی تاکید کرد: مجموعه هلدینگ هم در جریان کامل مشکلات بیمارستان هستند و در بخش نیروها اگر بتوانند به ما کمک کنند که بتوانیم بخشی از هزینه ها که می کنیم را در قالب حقوق پرسنل پوشش دهیم می توانیم خدمات را چند برابر کنیم.

,

به گفته وی دندان پزشکی مرکز همه روزه فعال است اما به دلیل کمبود امکانات با حجم‌ی کمتر از نیاز ارباب رجوع فعال هستیم و در برخی موارد کمبودهایی تجهیزات پزشکی وجود دارد که با توجه به قیمت های بالا از توان خرید مجموعه خارج است در حالی که فضا و نیروی مورد نیاز وجود دارد به عنوان مثال در بخش دندانپزشکی با ۴۰۰ میلیون تومان می توان خدمات را در این حوزه چند برابر کرد .

,

, ,

 

,

ناشناخته بودن

, ناشناخته بودن , ناشناخته بودن ,

معاون بیمارستان میلاد ۳ بیرجند هم چنین ناشناخته بودن بیمارستان را در بین بیشتر جامعه هم استانی به دنبال کم رنگ بودن نقش تبلیغات این بیمارستان یک واقعیت بیان کرد و از مسئولان استان خواست در رابطه با تبلیغات بیشتر این بیمارستان در سطح شهر همکاری لازم را داشته باشند

,

وی تاکید کرد:این بیمارستان با ظرفیت عظیمی که در اختیار دارد یکی از سرمایه های شهر است و پررنگ کردن نقش آن فقط در حوزه وظایف مسئولان بیمارستان نیست چرا که آن ها نگهداری و هدایت بیمارستان را برعهده گرفتند و بقیه مسئولان شهر هم باید همکاری کنند تا به هر نحوی شده این بیمارستان بیشتر به مردم شهر شناخته شود.

,

فرخی هم تبدیل داروخانه فعلی به شبانه روزی را ضروری دانست و از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی خراسان جنوبی خواست دراین رابطه همراه بیمارستان باشند و مجوزهای لازم را در اختیار بیمارستان قرار دهند.

,

 

,

نیاز به همراهی مسئولان استانی

, نیاز به همراهی مسئولان استانی, نیاز به همراهی مسئولان استانی,

به گفته وی هلدینگ باید اعتبارات را در اختیار ما قرار دهد که بتوانیم در بخش دارو و درمان و حقوق پرسنل روی پای خودمان با ایستیم و خدمات را ارائه کنیم در بخش استان هم چون در آمد کافی نداریم در خرید تجهیزات می توانند همراهی کنند.

,

فرخی ادامه داد:حتی در حوزه خدمات شهری با توجه به جانمایی بیمارستان و فاصله آن با مرکز شهر اگر خدمات رسانی در این بخش بهبود یابد به هر نحوی با همکاری سازمان های مربوطه پوشش داده شود مردم راحت تر می توانند از خدمات بیمارستان استفاده کنند.
به گفته وی در سایر حوزه ها نظیر آبیاری فضای سبز با توجه این که با کمبود آب برای آبیاری فضای سبز روبرو هستیم اگر بتوانند در هفته ۶ یا ۷ تانکر شش هزار لیتری در اختیار بیمارستان قرار دهند همین فضایی که محل آسایش و استراحت همراهان بیماران است شاداب می ماند.

,
,

معاون بیمارستان میلاد ۳ به این موضوع هم اشاره کرد که بیمارستانی که خدمات زیادی را به صورت رایگان ارائه می کند به عنوان مثال آب بیمارستان مشابه سایر بیمارستان های سطح شهر محاسبه شود این بیمارستان در درمان و آموزش به شهر کمک می کند و هزینه آب به صورت آزاد محاسبه می شود که در توان بیمارستان نیست

,

وی تاکید کرد: در مجموع مسئولان استان به هر نحوی که در کاهش هزینه ها بتوانند به مجموعه کمک کنند ما احساس نیاز داریم .

,

 

,

, ,

 

,

قول همکاری شهردار
فرخی به دیدار با شهردار هم اشاره کرد که قرارشده کمک های خوبی از طرف شهرداری به مجموعه بیمارستان در رابطه با آسفالت ورودی بیمارستان، زیبا سازی فضای سبز و افزایش ناوگان حمل و نقل ارائه شود.

, قول همکاری شهردار, قول همکاری شهردار,
,

به گفته وی در بخش تبلیغات بیمارستان هم قرار شد در بیلبوردهای سطح شهر محل بیمارستان و امکانات و تجهیزات آن معرفی شود وحتی شهردار قول داد که فروشگاه ها زنجیره ای مقابل بیمارستان احداث شود که امیداوریم هر چه سریع تر این وعده ها محقق شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه