اخبار داغ

افزایش فرصت‌های اقتصادی در گسترش بخش‌های فضایی تجاری؛

چرا توسعه صنعت فضایی حیاتی است؟/ خیام؛ ابر پروژه ایران و روسیه

چرا توسعه صنعت فضایی حیاتی است؟/ خیام؛ ابر پروژه ایران و روسیه
خیام را می توان ابرپروژه ایران و روسیه برای صنعت فضایی نامید که می تواند اشتراکات سیاسی و بین المللی این دو کشور را بیش از پیش کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ۸دی، امروزه فعالیت های انسان در عرصه فضا نه تنها یک موضوع فانتزی یا غیر مهم بلکه یک امر واجب برای هر کشوری است که می خواهد در آینده حرفی برای گفتن داشته و محتاج کشورهای دیگر نباشد، اهمیت صنعت فضایی را تنها زمانی درک می کنیم که بفهمیم این صنعت در سال گذشته میلادی  بیش از 277 میلیارد دلار درآمد جهانی داشته است.( 277 میلیارد دلار به اندازه فروش بیش از 2 سال فروش نفت ایران در شرایط عادی است.)

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ۸دی,
 
,
کاربردهای امروز صنعت فضایی چیست؟
, کاربردهای امروز صنعت فضایی چیست؟, کاربردهای امروز صنعت فضایی چیست؟,
 
,
پیش بینی دقیق آب و هوا:
, پیش بینی دقیق آب و هوا:,
 
,
پیش بینی دقیق آب و هوا که توسط سیستم های فضایی فعال می شود به یک عنصر بسیار مهم در زندگی روزمره ما تبدیل شده است که بر منابع عمومی دولت، صنعت و تصمیم گیری شخصی تأثیر می گذارد.
,
 
,
ماهواره‌هایی که برای پیش‌بینی آب‌وهوا استفاده می‌شوند تقریباً سالانه با دادن هشدارهای عمومی طوفان جان هزاران نفر را نجات می‌دهند. ماهواره‌های رصد زمین همچنین گازهای گلخانه‌ای و سایر شاخص‌های مهم آب و هوایی و همچنین سلامت کلی اکوسیستم زمین را بررسی می‌کنند. بدون این نوع اطلاعات زیست محیطی که از ماهواره ها به دست می آید، طرح های مقابله با تغییرات اقلیمی پایه علمی کمتری خواهند داشت.
,
 
,
همه می دانند که مساله آب و مدیریت آن، امروز برای کشور یک مساله بسیار مهمی است که حتی می تواند در سال های آینده به یک موضوع امنیتی تبدیل شود، رصد دقیق آب های کشور، فرونشست در دشت های مختلف و بعد اندازه گیری آن، مدیریت مسیل های آب که تبدیل به سیل های ویرانگر می شود و مدیریت ریزگردها تنها با یک اندازه گیری دقیق آن هم توسط ماهواره می تواند انجام بگیرد.
,
 
,
, ,
 
,
مشاهده منابع زمین:
, مشاهده منابع زمین:,
 
,
رصد زمین اطلاعات و پشتیبانی را برای تولیدات کشاورزی، مدیریت شیلات، مدیریت آب شیرین و مدیریت جنگلداری و همچنین نظارت بر فعالیت های مضر مانند قطع درختان غیرقانونی، شکار غیرقانونی حیوانات، آتش سوزی ها و استخراج معادن مخرب برای محیط زیست یکی از مسائل مهمی است که برای کشور حیاتی است و این مساله تنها با ماهواره ممکن است.
,
 
,
خدمات ارتباطی مبتنی بر فضا:
, خدمات ارتباطی مبتنی بر فضا:,
 
,
قابلیت های ارتباطی فضایی تقریباً بر هر جنبه ای از تمدن بشری تأثیر مثبت دارد. فناوری‌های ماهواره‌ای در حال حاضر انقلابی در بانک‌ها و امور مالی، ناوبری و ارتباطات روزمره ایجاد کرده‌اند و به تماس‌های تلفنی بین‌المللی و بین‌المللی ملی،  ارتباطات ویدیویی، رسانه‌های جریانی و تلویزیون و رادیو ماهواره‌ای اجازه می‌دهند کاملاً عادی شوند. یکی از تلاش های دشمنان ایران، استفاده از فناوری های مدرن برای کارهای امنیتی و ارتباطی است چنان که در ترور شهید فخری زاده موساد از این طریق به کشور ضربه زد.
,
 
,
تکنولوژی هایی که امروز در ارتباطات جهان شاهد هستیم به ویژه اپیلکیشن های واتس اپ، اینستاگرام و تلگرام همه با کمک ماهواره ها دقیق توانسته اند موفق شوند و اگر ایران می خواهد حرفی برای گفتن در عرصه اینترنت داشته باشد باید به این قضیه ورود جدی کند.
,
 
,
خدمات موقعیت‌یابی، ناوبری و زمان‌بندی مبتنی بر فضا:
, خدمات موقعیت‌یابی، ناوبری و زمان‌بندی مبتنی بر فضا:,
 
,
سیستم‌های ماهواره‌ای جهانی PNT، که می‌توانند یک مکان را در فاصله چند متری (یا خیلی بهتر) در هر نقطه از سطح زمین مشخص کنند، ناوبری زمینی و دریایی، لجستیک را بهبود بخشیده‌اند. (از جمله خدمات مسیریابی شخصی را متحول می کند)، کشاورزی دقیق، عملیات نظامی، شبکه های برق، و بسیاری دیگر از جنبه های صنعتی و اجتماعی زندگی زمینی. سرویس‌های مکان‌یابی مبتنی بر فضا که در تلفن‌های همراه تعبیه شده و توسط برنامه‌های کاربردی روی تلفن‌های همراه چنان با زندگی مدرن در هم آمیخته شده‌اند که توقف ناگهانی آن‌ها فاجعه‌بار تلقی می‌شود.
,
 
,
افزایش فرصت‌های اقتصادی در گسترش بخش‌های فضایی تجاری و غیرفضایی:
, افزایش فرصت‌های اقتصادی در گسترش بخش‌های فضایی تجاری و غیرفضایی:,
 
,
جدا از خدمات ماهواره‌ای تجاری طولانی مدت، صنعت فضایی در حال گسترش در فرآیند فراتر رفتن از وابستگی انحصاری به بودجه‌های محدود دولتی و قراردادهای پرهزینه، به همراه دارد. فرصت های اقتصادی، نه تنها برای کسانی که مستقیماً در بخش فضایی کار می کنند، بلکه برای بازیگران غیرفضایی، از جمله بسیاری از مشاغل کوچک.
,
 
,
به عبارت دیگر، گسترش صنعت فضای تجاری نه تنها منجر به مشاغل با فناوری پیشرفته، بلکه مشاغل روزمره مرتبط با ساخت و ساز، خدمات غذایی، عمده فروشی و خرده فروشی، امور مالی و موارد دیگر در سراسر جوامع میزبان شرکت های فضایی تجاری خواهد شد.
,
 
,
همکاری های فضایی بین المللی برای مقابله با تنش های ژئوپلیتیکی:
, همکاری های فضایی بین المللی برای مقابله با تنش های ژئوپلیتیکی:,
 
,
پروژه های فضایی مشترک بین کشورها گاهی تنها نیروی مثبتی هستند که با سوء ظن متقابل و رقابت های ژئوپلیتیکی مقابله می کنند. ایستگاه فضایی بین المللی نمونه بارز چنین پروژه ای است که مایه افتخار همه کشورهای درگیر است. روابط فرامرزی بین کسب و کار نیز همین هدف را دنبال می کند. ما یک جامعه جهانی هستیم و تلاش‌های فضایی، عمومی و خصوصی، ما را به هم وابسته‌تر و به هم مرتبط‌تر می‌کنند.
,
 
,
همکاری مشترک ایران و روسیه در ماهواره خیام می تواند منافع دو کشور را بیش از پیش با هم گره زده و ایران را قدرتمندتر از گذشته در برابر تهاجم غرب نشان دهد، در جهان امروز هر چقدر منافع کشورها با یکدیگر گره بخورد تهاجم کشور دیگر علیه آنان سخت تر خواهد شد.
,
 
,
فناوری های کاربردی:
, فناوری های کاربردی:,
 
,
از ابتدای برنامه فضایی، بیش از ۲۰۰۰ نمونه از فناوری های توسعه یافته در فضا وجود داشته است که از آن زمان تاکنون کاربردهای مفیدی بر روی زمین پیدا کرده اند، از جمله ابزارهای برقی بی سیم یا وای فای، مواد غذایی خشک شده یخ زده، آتش نشان های مقاوم در برابر شعله. تجهیزات، مدار مجتمع، عایق سبک وزن، بهبود دیالیز کلیه، تشخیص رعد و برق، و تراکنش های خودکار کارت اعتباری. ناسا هر ساله این فناوری ها را که به  اسپین آف ها موسوم است را در طیف گسترده ای از موضوعات شامل حمل و نقل، ایمنی عمومی، کالاهای مصرفی، انرژی و محیط زیست، فناوری اطلاعات، بهره وری صنعتی، و بهداشت و پزشکی ردیابی می کند.
,
 
,
ماهواره خیام چه کاربردهایی دارد؟
, ماهواره خیام چه کاربردهایی دارد؟, ماهواره خیام چه کاربردهایی دارد؟,
 
,
ماهواره خیام که با همکاری مشترک ایران و روسیه ساخته شده است، با موفقیت با پرتاب گر سایوز از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان پرتاب شد. سیگنال‌های ماهواره خیام در پایگاه فضایی ماهدشت در کشورمان دریافت و قابل مشاهده خواهد بود.
,
 
,
ماهواره خیام یک ماهواره سنجش از دور با قابلیت تصویربرداری با دقت یک متر است. ارتقای بهره‌وری در حوزه کشاورزی، پایش دقیق منابع آبی کشور، مدیریت مخاطرات طبیعی، پایش تغییرات کاربری، ساخت‌وسازهای غیر مجاز و مقابله با جنگل‌خواری، پایش مخاطرات زیست محیطی، پایش معادن و اکتشافات معدنی، پایش مرزهای کشور از جمله کاربردهای داده های دریافت شده از ماهواره خیام است.
,
 
,
خیام را می توان ابرپروژه ایران و روسیه برای صنعت فضایی نامید که می تواند اشتراکات سیاسی و بین المللی این دو کشور را بیش از پیش کند.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه