اخبار داغ

معضلی که پایان ندارد؛

کلاف سردرگم بحران همیشگی برق در شهرستان لنده

کلاف سردرگم بحران همیشگی برق در شهرستان لنده
سال‌های سال است که مشکلات برق در فصل تابستان گریبان‌گیر شهروندان لنده‌ای است و در این سال‌ها با وجود اقدامات صورت‌گرفته هنوز هم مشکل همچنان باقی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس، امروز توسعه صنعت برق به تناسب میزان رشد جمعیت در شهرها و روستاها کاملا هماهنگ هستند و هرچه شاهد افزایش جمعیت در روستاها و شهرها باشیم به همان نسبت نیز متولیان باید زمینه تامین و توزیع برق مورد نیز را برای رفاه شهروندان فراهم کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,

شهرستان لنده یکی از شهرستان‌های گرمسیر در استان کهگیلویه وبویراحمد است که باتوجه به همجواری با استان خوزستان دمای هوای آن نیز گرم و سوزان است به طوری که در روزهای عادی تابستان در ساعات اولیه صبح دمای هوا به بیش از 30درجه سانتی گراد می رسد و در ساعات اوج گرما به 45تا 50درجه سانتی گراد نیز خواهد رسید.

,

این افزایش بی رویه دما و گرمای حاصل از آن باعث شده است تا به همین میزان نیز مردم در استفاده از وسایل خنک کننده نیز اقدام کنند به طوری که در برخی از منازل دو تا سه دستگاه کولر آبی و گازی دارند که حقیقتا در برخی از روزها شایدجواب گوی نیاز سرمایشی یک خانه را هم ندهد.

,

در سال های گذشته متولیان حوزه برق برای چاره اندیشی و رفع مشکلات برق شهرستان لنده اقدام به ایجاد خط دو مداره برق از مسیر سوق_لنده با اعتباری افزون بر 25میلیارد ریال را در سال 1396کلنگ زنی کردند و در همان روز معاون فرماندار وقت مشکل اصلی شهرستان لنده را تامین برق دانست نه ایجاد شبکه توزیع برق که در سال های بعد از مهم در سطح شهرستان لنده کاملا احساس شد.

,

, ,

حال و پس از اجرای خط دو مداره مشکلات زیرساختی در توزیع در دو خط متفاوت جداگانه برای شهرستان لنده تا حدودی زیادی رفع شد ولی تکمیل کننده خدمات دهی حوزه برق به شهرستان لنده نشده است چرا که ایستگاه سرپری دهدشت توان تامین برق همزمان شهرستان های کهگیلویه، چرام، لنده و بخش های تابعه را به خصوص در اوج گرما نداشت و به ناچار شرکت برق خاموشی های با برنامه و بدون برنامه را برای شهرستان های کهگیلویه بزرگ تجویز می کرد و روزانه در ساعات مشخصی شاهد قطعی برق بودیم.

,

این قطعی های مکرر باعث اعتراضات گسترده شهروندان برای آسیب دیدن وسایل برقیشان شد که چنده مورد سوختگی کولرهای آّی، برقی، اسپلیت و یخچال و سایر لوازم برقی در منازل و کسبه بازار شده است و این رویه تا به امروز نیز همچنان ادامه دارد.

,

در پی طوفان مانسون نیز خسارات زیادی به شبکه برق در شهرستان لنده، کهگیلویه و چرام وارد شد که مهمترین آسیب جدی به حوزه برق در ایستگاه سرپری بود که در برخورد با رعد و برق شدید یک دستگاه ترانس T۳ ایستگاه فوق توزیع سرپَری دهدشت و بریکر ۵۰۸۲ ، فیدر قلعه رییسی ، دیشموک و لنده را دچار مشکل کرد و برق این شهرستان و دو بخش بیش از 16ساعت به طور کامل قطع شده بودند.

,

, ,

در ادامه این بحران در ایستگاه سرپری دهدشت به متوسط روزانه در سطح شهرستان لنده شاهد قطعی مکرر برق هستیم به طوری که کسبه بازار به دلیل نبود برق و اینترنت برای کارت خوان های خود روزانه اقدام به تعطیلی کرده و شهروندان نیز در تامین مایحتاج روزانه خود با مشکلات اساسی مواجه شدند.

,

در این بین فرماندار شهرستان لنده با پیگیری مستمر از طریق شرکت برق استان، استاندار و معاونین استاندار ، نماینده مردم در مجلس همواره به دنبال رفع چالش های برق در این شهرستان 23هزارنفری بوده و حتی مراتب گلایه مندی خود را از شرکت نیروی برق استان در چندین جلسه به عینه بیان کرده است.

,
فرماندار لنده در خصوص نوسانات اخیر برق گفت:  مستحضرید که در این دو هفته اخیر با مشکل بحران و بارندگی و سیلاب‌ها در سراسر کشور مواجه بودیم و تقریباً در همه نقاط که بارندگی وجود داشت حتی در استان تهران شرایط بحرانی و قرمز بود.
,
 
,
جلال دانش افزود: شهرستان لنده هم از این بحران‌ها در‌امان نبود و خسارت‌هایی در اکثر بخش‌ها به مردم وارد شد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها موضوع برق بود، ما بخاطر ۸ سال بی‌توجهی و ترک فعل نسبت به زیرساخت‌های اصلی شهرستان لنده به اندازه ۸ سال عذرخواهی می‌کنیم.
,
 
,
فرماندار شهرستان لنده گفت: با صحبت و رایزنی‌های زیادی که با استاندار، نماینده مردم در مجلس، مدیرعامل برق منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد خوزستان و دیگر مسئولان استانی و کشوری انجام دادیم ۷۷ دکل‌ایستگاه برق و دیگر تجهیزات تولید و خریداری و تأمین اعتبار شد و طبق آخرین تلاش‌ها‌ ایستگاه برق دژکوه تا پایان فروردین ۱۴۰۲ به بهره‌برداری خواهد رسید.
,
 
,
, ,

روز گذشته نیز امام جمعه شهرستان لنده در خطبه‌های نمازجمعه این هفته با انتقاد شدید از عملکرد حوزه برق و مدیران استانی گفت: تذکر چند باره به وضعیت نابسامان برق و نگرانی بی اندازه مردم، قبلا هم در این خصوص صحبت کردیم، موضوع برق گویا پایانی ندارد.

,

وی تاکید کرد:قطع مکرر و بی برنامه برق، حقیقتا به اعصاب و روان مردم آسیب زده و خسارات مالی در پی داشته، این وضعیت در شان استان ما نیست، این موضوع می توانست در گذشته حل شود، مدیران استانی در حق این منطقه جفا کردند، هفته قبل از وزارت نیرو طلب کمک کردیم امروز هم همون جمله را تکرار می کنیم.

,

در ادامه پیگیری های مسئولان برای رفع بحران برق در شهرستان لنده نیز معاون عمرانی استاندار شب گذشته در پاسخ به مشکلات شهرستان در فضای مجازی این شهرستان با پیگیری و رصد مشکلات برق شهرستان لنده گفت:باتوجه به حجم محرومیت ها در شهرستان لنده از ابتدای دولت بحث حمایت های ویژه ای از شهرستان لنده در بحث پروژه های عمرانی و اعتباراتی از سوی استاندار محترم و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی دیده شده است.

,

کیومرث حاجی زاده گفت: تا کنون چندین سفر برای بررسی مشکلات پروژه های عمرانی به شهرستان لنده داشتیم که در سفر اخیر نیز بحث مشکلات برق به طور ویژه در دستور کار قرار گرفت.

,

وی در ادامه تاکیدکرد: در خصوص پایداری شبکه برق لنده با پیگیری‌های زیادی که برق منطقه ای خوزستان توسط استاندار محترم ، نماینده محترم و بنده شد از سال گذشته بحث ایستگاه دژکوه تصویب شد و الحمدالله عملیاتی گردید و همه ما بدنبالیم که سریعتر تمام شود زودتر از موعودکه بتوانیم مشکلات را به صورت ریشه ای حل کنیم.

,

, ,

معاون عمرانی استاندار گفت: شبی که ترانس فوق توزیع در اثر صاعقه ترکید و چند شهر منجمله لنده بی برق شد و فرمانداران گزارش دادند بنده سریعا با آقای دشت بزرگ تماس گرفتم و تیم‌های تخصصی از خوزستان و گچساران و مدیرعامل شرکت برق استان و همکارانشان نیز از یاسوج اعزام شدند و تا صبح پیگیر موضوع بودیم.

,

وی گفت: در این چند روز که مردم شریف شهرستان و فرماندار مرتبا پیگیر بودند، شخص استاندار و بنده هم به شرکت توزیع استان و هم توانیر کشور تماس گرفتیم و در حال رایزنی هستیم تا هم برای جبران خسارات و هم برای حل مشکل در زمان کمتر چاره اندیشی شود، قطعا استاندار، بنده، نماینده محترم و همه متولیان امر از این وضعیت پیش آمده متاثریم و با تمام توان دنبال حل مشکل هستیم در پایان در مقابل صبر و بزرگواری مردم غیور و شهید پرور لنده سر تعظیم فرود می آوریم.

,

در ادامه این پیگیری ها نیز نماینده مردم در شورای اسلامی شهرستان لنده در تماس با استاندار نیز مشکلات و بحران برق شهرستان را تشریح کردند.

,

, ,

استاندار کهگیلویه وبویراحمد رد پاسخ این مطالبه عضو شورای شهرلنده و نماینده مردم درشورای اسلامی شهرستان لنده گفت: باتوجه به مشکلات مشرحه در خصوص برق شهرستان لنده شخصا به دنبال رفع مشکل هستیم.

,

احمزاده گفت: بیش از 30کیلومتر از خط انتقال برق ناپایدار است و سال ها این مشکل بوده و چاره اندیشی نشده، ایستگاه برق دژکوه تا پایان سال باید احداث شود.

,

استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: هفته جاری در تهران به طور ویژه به دنبال تامین خط انتقال پایدار و مطمئن خواهیم رفت که امیداوریم نتایج خوبی را به امید خدا به همراه داشته باشد.

,

به هرحال تلاش های مسئولان استانی و شهرستانی برای رفع مشکلات بحران برق در شهرستان لنده ادامه دارد ولی نکته مهمتر اینکه تا زمانی که ایستگاه برق دژکوه در روستای لیربزرگ راه اندازی نشود به طور مکرر شاهد این قعطی ها و این بحران در سطح شهرستان لنده خواهیم بود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه