اخبار داغ

درد بی درمان بهداشت و درمان در مناطق مرزی کشور؛

بحران پزشک متخصص در نقطه صفر مرزی/ متخصصان در راه کلانشهرها

بحران پزشک متخصص در نقطه صفر مرزی/ متخصصان در راه کلانشهرها
کمبود پزشکان متخصص در درمانگاه ها و مراکز بهداشتی حوزه دانشگاه علوم پزشکی به ویژه شهرستان های دلگان و راسک این روزها مشکلات فراوانی برای مردم و بیماران ایجاد کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون؛ سیستان و بلوچستان با تمام ظرفیت ها در حوزه بهداشت و درمان همچنان با کمبود امکانات و تجهیزات درمانی و بهداشتی دست و پنجه نرم می کند و برخی از شهرستان های جنوبی این استان با مشکل جدی کمبود پزشک مواجه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ع, صرهامون,

همچنین ماندگاری پزشکان غیربومی در مناطق جنوب سیستان و بلوچستان بسیار کم بوده و هر کدام بعد از اتمام طرح این استان را ترک می کنند.

پابرجایی قصه پر از غصه کمبود نیرو در علوم پزشکی جنوب سیستان و بلوچستان 

در این راستا بامری، یکی از شهروندان دلگان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: در شهرستان ما تعداد مراکز درمانی بسیار اندک بوده و پزشک متخصص هم به سختی در این منطقه پاسخ گوی بیماران است، در واقع اکثر پزشکان غیربومی بوده و به قول خودشان بنا به دلایل عدم پرداخت حقوق مناسب این مکان را ترک می کنند.

وی با بیان اینکه تخت خالی در بیمارستان های ایرانشهر وجود دارد اما هزینه سفر برای مردم دلگان و سرباز به آن منطقه بسیار سخت می باشد، افزود: هزینه های سفر و تردد در مسیر درد بیماران را دو چندان می کند.

بامری اضافه کرد: اگر چه در اکثر مناطق بلوچستان مراکز درمان بستر دایر شده اما بدون پزشک و امکانات است و جهت استفاده از بیمارستان های مجهز چون بیمارستان ایرانشهر زمان بر بوده و جان بیمار را تا رسیدن به بیمارستان به خطر می اندازد.

وی تصریح کرد: بسیاری از مردم به دلیل کمبود یا نبود پزشک، خطر سفر به شهرهای دیگر را به جان خریده و برای درمان به پزشکان دیگر مراجعه کنند و این یک معضل تازه نیست و هیچوقت از سوی مسئولان مورد توجه قرار نگرفته است.

عزم جدی وزارت بهداشت و دولت برای محرومیت زدایی در حوزه سلامت

در این راستا سعید موحد، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به افزایش رشته‌های جدید با پذیرش صد‌ در‌ صد داوطلبان بومی تحت پوشش دانشگاه بیان کرد: یکی از مهم ترین رسالت‌ها ‌و اهداف اصلی ما تربیت نیروی متخصص و بهره‌مندی جامعه از آن بوده تا علاوه بر افزایش
 سطح علمی، خدمتی ماندگار به مردم ارائه شود.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های اصلی ما در دانشگاه کمبود نیرو متخصص بومی و ماندگار بوده به نحوی که با اعلام فراخوان عمومی نیز جذب نیرو در برخی مراکز بهداشتی روستایی بی‌نتیجه می ماند.

این مقام مسئول تصریح کرد: با نگاه ویژه دولت انقلابی، تلاش‌های بی‌وقفه مسئولین وزارت بهداشت علاوه بر افزایش رشته‌های جدید کارشناسی رادیولوژی، هوشبری، اتاق عمل هوشبری، مامایی، فوریت‌های پزشکی، کاردانی مامایی، مبارزه با بیماری‌ها و بهداشت خانواده در حوزه دانشگاه پذیرش داوطلبان نیز به صورت صد در صد بومی خواهد بود که این مهم آینده روشنی را پیش‌ روی فرزندان جنوب سیستان و بلوچستان و بهره مندی مردم از خدمات آنان خواهد گذاشت.

وزارت بهداشت به حقوق پزشکان مناطق مرزی توجه بیشتری کند

همچنین حسین بر، مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهرستان ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: اکثر پزشکان غیربومی جهت ماندگاری در مناطق دور دست و صعب العبور درخواست شان این است که وزارت بهداشت براساس مسافت و محرومیت حقوق شان را مدنظر قرار بدهد.

وی افزود: به عنوان مثال حقوق یک پزشک در سوران با دستمزد پزشک دیگر در ایرافشان یکی بوده که در حقیقت به مسائل محرومیت و راه های دسترسی هر منطقه توجه شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: این قانون دید یکنواخت به همه پزشکان در مناطق مختلف دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر باعث ایجاد بی انگیزگی در استقبال آنان به منطقه های دورافتاده و محروم تر شده است.

حسین بر خاطرنشان کرد: از چند ماه قبل رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر پیگیر این مسئله بودند و موافقت هایی را از وزارت بهداشت در این خصوص گرفتند و منتظر مجوز قانونی آن هستند تا بتوانیم این موضوع را به صورت کاملا قانونی و با عدالت در پرداختی ها حل کنیم. 

انتهای پیام/

,
,
, پابرجایی قصه پر از غصه کمبود نیرو در علوم پزشکی جنوب سیستان و بلوچستان ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, عزم جدی وزارت بهداشت و دولت برای محرومیت زدایی در حوزه سلامت,
,
,
,
,
,
,
,
,
, وزارت بهداشت به حقوق پزشکان مناطق مرزی توجه بیشتری کند,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه