اخبار داغ

متخصص بیماری‌های عفونی مطرح کرد

گلودرد، بدن درد، تب و درگیری سینوس‌ها، شاه‌کلید علائم ابتلا به BA.4 و BA.5

گلودرد، بدن درد، تب و درگیری سینوس‌ها، شاه‌کلید علائم ابتلا به BA.4 و BA.5
مژده یداللهی گفت: شاه‌کلید علائم ابتلا به BA.4 و BA.5 گلودرد، بدن درد، تب، درگیری سینوس‌ها است که در کودکان علائم گوارشی هم دیده می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مژده یداللهی متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ با اشاره به اینکه بیماری کرونا همچنان وجود دارد و باید مراقب آن باشیم، اظهار کرد: برخی علائم هشداردهنده در بیماران وجود دارد که با بروز و مشاهده آن باید سریعا به پزشک مراجعه کنند.
 
وی افزود: ازجمله این علائم می‌توان به تب پایدار که بالای 38.5 درجه سانتی گراد است اشاره کرد، این تب معمولا به‌گونه‌ای است که با مصرف دارو و پاشویه کاهش یافته اما باز سریعا افزایشی می‌شود.
 
متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه کاهشی بودن اکسیژن خون به‌ویژه اگر زیر 94 باشد نیز از علائم خطر به شمار می‌رود، ادامه داد: ضربان قلب بالا، سرفه شدید، پایدار و یا همراه با خلط خونی، تعداد تنفس در دقیقه بالا، اختلال در سطح هوشیاری، ضعف و بی حالی شدید، احساس درد در ناحیه قفسه سینه، خواب آلودگی و بی اشتهایی بیش از حد از دیگر علائم خطر بیماری کرونا است که باید مد نظر قرار گیرند.
 
یدالهی با بیان اینکه بعد از مواجه با ویروس، علائم بیماری معمولا 2 الی 4 روز بعد شروع می‌شود، عنوان کرد: بعد از 4 الی 5 روز از شروع علائم بیماری کرونا باید روند کاهشی بیماری شروع شود، اگر بعد از این مدت علائم بهبود نیافت یا روند علائم افزایشی بود، حتما باید به پزشک مراجعه شود.
 
وی درخصوص دوز یادآور واکسن بعد از تزریق دو یا سه دوز واکسن، گفت: اگر فردی سه دوز واکسن سینوفارم تزریق کرد برای دوز چهارم نباید سینوفارم تزریق کند، مقالات علمی نشان می‌دهد بهتر است برای دوز بوستر سینوفارم از پلتفرم‌های غیرفعال (سینوفارم و برکت) استفاده نشود.
متخصص بیماری‌های عفونی خاطرنشان کرد: بهترین انتخاب برای تزریق دوز چهارم برای افرادی که سه دوز سینوفارم تزریق کردند واکسن‌های پروتئینی اسپایکوژن و پاستوکووک است.
 
یدالهی اضافه کرد: افرادی که دوز اول، دوم و سوم، واکسن‌های سینوفارم، برکت، بهارات، آسترازنکا، اسپایکوژن و پاستوکووک تزریق کردند بهتر است دوز چهارم پاستوکووک، اسپایکوژن و استرازنکا تزریق کنند.
 
وی بیان کرد: افرادی که واکسن اسپوتنیک تزریق کرده‌اند، برای دوز چهارم می‌توانند از واکسن‌های اسپایکوژن و پاستوکووک پلاس استفاده کنند، برای مقابله با این پیک لازم است عموم جامعه دوز چهارم را دریافت کنند، اما این موضوع برای افراد بالای 70 سال، بیماران دارای نقص ایمنی و بیماری‌های زمینه‌ای و کادر درمان ضرورت بیشتری دارد.
 
متخصص بیماری‌های عفونی درخصوص مهم‌ترین علائم BA.4 و BA.5 تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین علائم گلودرد است که در واریانت‌های قبلی اومیکرون هم دیده می‌شد اما در این سویه بیماران با شکایت گلودرد به صورت شدید (عدم توانایی در بلع، خشکی بیش از حد و خارش و تورم شدید) مراجعه می‌کنند.
 
یدالهی تصریح کرد: از دیگر علائم شایع سویه جدید کرونا خستگی و بدن درد شدید است که 80 درصد بیماران با این علائم مراجعه می‌کنند.
 
وی اظهار داشت: سومین مسئله کاهش بویایی و چشایی است، علامتی که در واریانت‌های قبلی اومیکرون کمتر دیده می‌شد ولی در این واریانت‌ها شدید شده است.
متخصص بیماری‌های عفونی افزود: احتناق سینوس‌ها و سردرد علامت بسیار شدید در بیماران مبتلا به کرونا است، نکته مهمی که وجود دارد این است که افرادی که سابقه درگیری سینوس‌ها را دارند در صورت ابتلا علائم شدیدی را تجربه می‌کنند که حتما باید درمان علامتی را شروع کنند.
 
یدالهی تاکید کرد: مراقبت از بیماران زمینه‌ای، افراد سالخورده و افراد با نقص ایمنی بسیار مهم‌ است، چراکه احتمال ابتلا به نوع شدید در این گروه‌ها بسیار بالاتر از سایرین است.
 
وی ادامه داد: شاه کلید علائم ابتلا به BA.4 و BA.5 گلودرد، بدن درد، تب، درگیری سینوس‌ها است که در کودکان علائم گوارشی هم دیده می‌شود.
 
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز؛,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه