اخبار داغ

"میراحمد تقوی"، عالمی خدوم و معلمی دلسوز؛

گذری بر زندگی علمدار اصلاح فرهنگ‌های غلط در کهگیلویه بزرگ

گذری بر زندگی علمدار اصلاح فرهنگ‌های غلط در کهگیلویه بزرگ
حجت‌الاسلام میراحمد تقوی مؤسس نخستین حوزه علمیه کهگیلویه و بویراحمد، از علمای برجسته استان در ۲۴ مرداد۱۳۹۸ به‌علت کهولت سن در بیمارستان امام خمینی دهدشت درگذشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس سومین سالروز ارتحال عالم برجسته کهگیلویه و بویراحمدی بهانه ای شد تا گذری بر زندگی این علمدار اصلاح فرهنگ های غلط ، معلمی دلسوز و مبارزی انقلابی بپردازیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,

حجت‌الاسلام آمیراحمد تقوی مقدم روحانی برجسته ای که در شهرستان کهگیلویه معروف و مشهور بود و همگان او را به خوبی می شناختند، در اشاعه فرهنگ تشیع گام‌های مهم و اساسی برداشت و می توان او را یکی از مبلغین واقعی اسلام در منطقه عنوان کرد. 

,

مرحوم تقوی مقدم سالیان متمادی در راه تبلیغ اسلام، مبارزه با نظام ستمشاهی و تثبیت پیروزی های انقلاب اسلامی و همچنین تاسیس مراکز علمی و مذهبی در منطقه اهتمام جدی داشتند.

,
دغدغه‌مندی وی نسبت به دین مردم و تلاش برای رفع محرومیت‌های معنوی در کنار رفع محرومیت‌های مادی و تاسیس حوزه علمیه خواهران و برادران شهرستان کهگیلویه را می توان از جمله برجستگی های آمیراحمد تقوی دانست.
,

, ,

امیراحمد تقوی مقدم نقش ممتاز و تعیین کننده ای در تحولات انقلاب اسلامی در استان کهگیلویه وبویراحمد داشت با تربیت روحانیون، طلاب و تقدیم فضلائی توانمند به جامعه اسلامی در سطح کشور، استان و حوزه کهگیلویه بزرگ به ترویج و تبلیغ مبانی دینی و اسلامی همت گمارد.

,

تقوی مقدم با همه شهرت و نفوذ کلامی که در بین مردم داشت بسیار ساده زیست و بی‌پیرایه زندگی می‌کرد و با آنکه از مراجع بزرگ چون حضرت امام خمینی(ره)، آیت‌الهی خویی و آیت‌الهد شاهرودی اجازات مبسوطی داشت اما زندگی شخصی خود را از طریق کشاورزی اداره می‌کرد.

,

وی با آغاز انقلاب اسلامی به رهبری آیت الله سید روح الله خمینی همه آمال خود را در تحقق این ا نقلاب می دید. لذا همه وجود خود را یکسره د رخدمت ترویج آن قرارداد. ایشان با موقعیت و نفوذ اجتماعی منحصر به فردی که داشت توانست مقام‌های دولتی را از سرکوب انقلابیون باز دارد و زمینه حضور گسترده مردم را در فعالیت‌های انقلابی فراهم سازد و بدین ترتیب انقلاب را در منطقه کهگیلویه با درایت وبدون خسارت تا تحقق پیروزی هدایت کند.

,

, ,

پس از انقلاب نیز هم خود را متوجه تأسیس و استقرار نهادهای انقلابی و افزون بر این جلب توجه اولیای امر وبه نیازهای اساسی و گسترده این منطقه کرد. آیت الله تقوی به رغم دلبستگی به نظام جمهوری اسلامی از پذیرش مناصب رسمی در جمهوری اسلامی نیز اجتناب کرد حتی در یکی از دیدارهای ایشان با آیت الله خمینی در برابر تمایل ایشان برای تقبل منصب امام جمعه دهدشت، از پذیرش این سمت سرباز زدند و عذرخواهی کردند.

,

از مهمترین اقدامات ایشان می توان به تاسیس حوزه علمیه در شهر دهدشت اشاره کرد. وی با تأسیس مدرسه علمیه ولی عصر(عج) دهدشت به تربیت طلاب همت گماشت و گفته می شود وی در تربیت طلاب روشی سختگیرانه دارند که حاصل این روش تربیت دهها طلبه فاضل و متعهد می‌باشد.

,

یکی دیگر از فعالیت‌های ایشان رفع منازعات محلی ا ست که با وساطت ایشان به سهولت فیصله می‌یابند. رسیدگی به خانواده‌های بی بضاعت، تاسیس مسجد و حسینیه‌های بسیار و تجدید شکوهمند امامزاده سید محمود (جد اعلای ایشان) از دیگر آثار و برکات وجود ایشان است. ایشان با همه شهرت و نفوذ کلامی بسیار ساده و بی پیرایه زندگی می‌کند.

,

, ,

در ارتباط با آثار قلمی ایشان می‌توان از مواردی همچون خاطرات، در آینه وجدان، مجموعه نامه‌ها و اعلامیه‌ها و… نام برد.

,

حجت الاسلام و المسلمین میراحمد تقوی که نقش ممتاز و تعیین کننده ای در تحولات انقلاب اسلامی در استان کهگیلویه وبویراحمد داشت با تربیت روحانیون و طلاب در سطح استان و حوزه کهگیلویه بزرگ به ترویج و تبلیغ مبانی دینی و اسلامی همت گمارد، او عالمی خدوم و معلمی دلسوز بود که می توان گفت، علمدار اصلاح فرهنگ های غلط در کهگیلویه و بزرگ است.

,

حجه الاسلام والمسلمین آمیراحمد تقوی در سال ۱۳۰۲ در شهر بهبهان متولد و ساعت ۹ صبح ۲۴ مردادماه ۱۳۹۸ در سن ۹۶ سالگی به علت کهولت سن در بیمارستان امام خمینی دهدشت دار فانی را وداع و به ملکوت اعلی پیوست. پیکر مطهر ایشان در روز جمعه ۲۵ مرداد سال ۱۳۹۶ در میان خیل عظیم عزاداران و دوستداران او در حوزه علمیه دهدشت به خاک سپرده شد.

,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه