اخبار داغ

زنگ خطرِ پیری در آذربایجان‌شرقی به صدا در آمده است/ افزایش جمعیت پسران و بحران‌ در آینده

زنگ خطرِ پیری در آذربایجان‌شرقی به صدا در آمده است/ افزایش جمعیت پسران و بحران‌ در آینده
در حالیکه نرخ رشد جمعیت در کشور اوضاع خوبی ندارد، آذربایجان‌شرقی وضعیت بحرانی‌تری دارد و رتبه ۲۲ ام در نرخ ولادت را دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج: جوانی و پویایی هر جامعه نشان از قدرت اجتماعی، اقتصادی و نظامی آن جامعه دارد و به همین دلیل است که کشورهای اروپایی فرهنگ چند فرزندی را حفظ و حتی برای فرزندآوری علی رغم رشد مناسب جمعیت مشوق‌هایی را قرار داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

برخلاف دهه شصت اما در کشور ما نرخ رشد جمعیت از دهه هفتاد و به ویژه هشتاد در سراشیبی سقوط قرار گرفته است و این موضوع به حدی رسیده که نرخ فرزندآوری بعد از سه دهه نزدیک به صفر شده است!

,

کاهش نرخ رشد جمعیت در استان‌هایی مانند آذربایجان‌شرقی به مراتب بیشتر بوده که زنگ خطری را به وجود آورده است اما دلیل این بی میلی به فرزند آوری کجاست؟آیا مشکلات اقتصادی دلیل این مساله است یا پای موضوعات فرهنگی در میان است؟

,

بحرانِ نبود نیروی کار در آینده

, بحرانِ نبود نیروی کار در آینده,

زهرا کوهی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با آناج در خصوص دلایل بی‌رغبتی به فرزندآوری اظهار داشت: در این مساله اصلی‌ترین موضوع دلایل فرهنگی است و متاسفانه زمانی هم که از بحث فرزندآوری می‌کنیم، مردم این مساله را سیاسی می‌بینند.

,

وی ادامه داد: در شاخص‌های پیری استان ما در رده نخست قرار دارد و اگر آینده نگری داشته باشیم، می‌بینیم که با توجه به صنعتی بودن استان ما و کاهش جمعیت در چند دهه اخیر ما نیازمند نیروی کار خواهیم بود.

,

مدیرکل اموربانوان و خانواده استانداری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بحران دیگری هم در تقسیم بندی جمعیت ممکن است به وجود آید، عنوان کرد: آمار تولد نوزادان پسر افزایش چشمگیری در سالهای اخیر نسبت به تولد دختران داشته و همین مساله هم در آینده می‌تواند بحران ساز باشد.

,

نرخ منفی باروری در سال ۱۴۲۵

, نرخ منفی باروری در سال ۱۴۲۵,

علی محمدی، کارشناس امور جمعیتی ثبت احوال استان هم در گفت‌وگو با آناج در خصوص نرخ تولد در استان اظهار داشت: آذربایجان‌شرقی با نرخ ولادتِ ۱۲/۱ در رتبه ۲۲ ام در کشور قرار دارد.

,

وی ادامه داد: بیشنیه ولادت در استان مربوط به چاراویماق و کمینه فرزندآوری مربوط به اسکو بوده است.

,

کارشناس جمعیتی ثبت احوال استان در خصوص روند فرزندآوری در استان گفت: در روند ثبت ولادت از سال ۹۱ تا ۱۴۰۰ بیشترین نرخ مربوط به سال ۹۳ با ۷۲ هزار ولادت بوده که این عدد در سال گذشته به ۴۳ هزار نفر کاهش یافته است.

,

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ نرخ باروری کل استان ۱/۴ بوده است، ابراز داشت: با این روند در سال ۱۴۲۵ با نرخ منفی رشد مواجه خواهیم شد.

,

توزیع جغرافیایی جمعیت درست انجام نشده است

, توزیع جغرافیایی جمعیت درست انجام نشده است,

صالح قاسمی، دبیر مرکز مطالعات جمعیت ایران پیش از این در گفت‌وگویی اظهار داشت: نرخ رشد جمعیت در حال حاضر به ۰.۷ درصد، یعنی زیر یک درصد رسیده و این امر بی‌سابقه است.

,

وی گفت: با روند فعلی طی ۱۴۱۵ تا ۱۴۲۰ نرخ رشد جمعیت ما صفر درصد خواهد شد و پس از آن نرخ رشد منفی را تجربه خواهیم کرد.

,

قاسمی درباره نرخ سالمندی ایران نیز تصریح کرد: نرخ افراد بالای ۶۰ سال، در حال حاضر به ۱۱ درصد رسیده است و تا ۲۰۵۰ میلادی به بیش از ۳۰ درصد می‌رسد که در آن زمان در آستانه سونامی سالمندی و یا انفجار سالمندی قرار می‌گیریم.

,

دبیر شورای راهبردی جمعیت استان تهران در ادامه اظهار داشت: توزیع جغرافیایی جمعیت در کشور به درستی اتفاق نیفتاده است و در حال حاضر شاهد خالی‌شدن شهرهای کوچک، اما قابل سکونت از سکنه هستیم و افراد از شهرهای کوچک به حاشیه شهرهای بزرگ مهاجرت می‌کنند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه