اخبار داغ

بررسی میدانی وضعیت نانوایی های رشت؛

چرخه تولید و توزیع آرد و نان نیازمند نظارت دقیق/ دردسر مردم از نانوایی‌هایی که زود تعطیل می‌شوند!

چرخه تولید و توزیع آرد و نان نیازمند نظارت دقیق/ دردسر مردم از نانوایی‌هایی که زود تعطیل می‌شوند!
در ماه‌های اخیر شاهد صف های طولانی نانوایی های سنتی در سطح شهر رشت و برخی نقاط استان گیلان هستیم، مشاهدات میدانی حاکی از تعطیلی زودهنگام برخی نانوایی ها و عدم رعایت ساعت کاری، صف های طولانی، تعطیلی در روزهای جمعه، و در برخی موارد فروش آرد است این در درحالی‌ است که ساعات کار نانوایی‌ها متناسب با تعداد سهمیه، نوع نان و الگوی مصرف در مناطق شهری و روستایی تعیین‌شده است و باید بر آن اساس پخت داشته باشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش ۸دی،در قرن جدید در کنار همه‌ی چالش‌های که دولت‌ها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند امنیت غذایی هم به آن اضافه‌ شده است برای همین دولت‌ها سعی دارند با برنامه‌ریزی جدی و معقولانه ضمن تثبیت امنیتی غذایی از تبعات احتمالی آن جلوگیری کنند. در این میانه نان به‌عنوان قوت غالب مردم ایران و گندم به‌عنوان یک کالای استراتژیک در سیاست‌گذاری، دولت جمهوری اسلامی ایران نقش اساسی دارد آن‌قدر که با اختصاص یارانه هنگفت سعی در مدیریت چرخه تولید و توزیع در این صنعت را داشته است.

بر اساس آمارهای موجود، ایرانی‌ها حدود ۲٫۵ برابر دنیا گندم مصرف می‌کنند که این نکته باوجود شرایط فعلی دنیا، تحت تأثیر جنگ روسیه و اکراین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و تأمین گندم دنیا و تحریم‌ها فلج‌کننده غرب، نیاز به مدیریت آن احساس می‌شده است. به همین دلیل دولت سیزدهم با آگاهی شرایط فعلی کشور و دنیا و به‌کارگیری خرد جمعی سعی کرده با بروز رسانی سیستم توزیع آرد و فروش نان این مقوله حساس و کلیدی را مدیریت نماید. هرچند برای سنجش موفق یا عدم موفق بودن این طرح  زود است ولی کارشناسان امیدوار هستند این شیوه بتواند به اقتصاد جامعه و امنیت غذایی در جمهوری اسلامی کمک کند.

در ماه‌های اخیر شاهد صف های طولانی نانوایی های سنتی در سطح شهر رشت و برخی نقاط استان گیلان هستیم، مشاهدات میدانی حاکی از تعطیلی زودهنگام برخی نانوایی ها و عدم رعایت ساعت کاری، صف های طولانی، تعطیلی در روزهای جمعه و در برخی موارد فروش آرد است این در درحالی‌ است که ساعات کار نانوایی‌ها متناسب با تعداد سهمیه، نوع نان و الگوی مصرف در مناطق شهری و روستایی تعیین‌شده است و باید بر آن اساس پخت داشته باشند.

حجت‌الاسلام حمزه خلیلی رئیس‌کل دادگستری گیلان خواستار بررسی مشکلات آرد و نان، ارائه راه‌حلی اصولی از سوی جهاد کشاورزی شده است.

وی که در نشست فصلی روسای دادگستری گیلان صحبت می‌کرد، ادامه داده است: نخستین اقدام برای کاهش التهاب در بخش نان این است که در هر منطقه باید افرادی مشخص شوند تا بر عملکرد نانوایی‌ها نظارت داشته باشند.

خلیلی شرایط آرد و نان را اضطراری دانسته و خواستار جلوگیری از استفاده نان به‌عنوان خوراک دام و طیور شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ۸دی،,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

, ,



صالح محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان هم بابیان اینکه افزایش قیمت نهاده‌های دامی در کشور باعث شده تا بسیاری دامداران از نان‌های پخت شده به‌عنوان خوراک ماکیان و دام استفاده کنند افزوده است یکی از دلایل کمبود نان در استان و طولانی شدن صف‌های نانوایی این است که در ۴ ماهه اول امسال ۱۰ میلیون گردشگر وارد استان شد، اما سهمیه این افراد به استان اختصاص پیدا نکرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه درگذشته نانوایی‌های حجیم پز هم برای تأمین نان کمک‌کار نانوایی‌ها بودند گفت: در حال حاضر افزایش قیمت نان‌های حجیم این امکان را از مردم گرفته است.

نانوایی‌هایی که زود تعطیل می‌شوند!

یک نانوا سنتی پز علت شلوغی صف در نانوایی ارزان بودن قیمت نان و کمی سهمیه اختصاصی آرد دانسته و به خبرنگار ۸ دی گفته است: ما به میزان سهمیه روزانه موظف به پخت هستیم دیگر چیزی به آرد فوق‌العاده به نانواها اختصاص پیدا نمی‌کند.

این نانوا بابیان اینکه باز بودن نانوایی که آرد برای پخت ندارد دردی را دعوا نمی‌کند افزود: ما تا گرم آخر آرد پخت کرده و به دست مشتری می‌دهیم وقتی آرد نباشد، نانوا دیگر در نانوایی کاری ندارد بماند یا برود.

وی بابیان اینکه برای حل مشکل سهمیه بیشتر آرد به اداره غله مراجعه کرده‌ایم آنان گفتند به جهاد مراجعه کنیم تأکید کرد: با مراجعه جهاد به  ما گفتند به فرمانداری مراجعه کنید به آنجا هم مراجعه کردیم  ولی هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

,
,
,
,
,
,
, نانوایی‌هایی که زود تعطیل می‌شوند!,
,
,
,
,
,
,

, ,

مسعود اسدی پرور مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت هم در خصوص تذکر رئیس دادگستری گیلان در روند نظارت بهتر نانوایی‌ها و ارائه راه‌حل اصولی این‌گونه بیان کرد: برنامه‌ای تحت عنوان نظارت بر شیوع نامه بازرسی آرد نان به کلیه واحدهای کارگروه آرد نان مربوطه ارائه داده شد که مکلف به اجرایی آن هستند.

وی  همچنین بابیان اینکه عملکرد نانوایان در پایبندی به مقررات ساعات کار، حساسیت نسبت به رعایت اصول بهداشتی، حفظ کیفیت مطلوب نان و دقت در توزین و توزیع، ازجمله موارد موردنظر در گزینش واحدهای امین هست نیز گفت: در شهرستان رشت ۱۱۰۰ واحد نانوایی وجود دارد که ۱۰ تا ۱۵ درصد از این نانوایی‌ها به دلیل رعایت بهداشت و نداشتن تخلف از نانوایان امین محسوب می‌شوند و برای تشویق نانوایان امین سهمیه آرد فوق‌العاده در نظر گرفته‌ایم که به برخی از آن‌ها اختصاص‌یافته است.

به گفته اسدی پرور از ابتدای امسال تاکنون، مجموعاً ۵۵۸ مورد بازرسی از ۱۳۷۶ واحدهای خبازی شهرستان‌های رشت و خمم صورت گرفته که با احراز ۲۲۰ مورد تخلف که در تذکر اول با تعهد از آن‌ها و برای بار دوم نسبت به کسر ۳۰ درصد سهمیه آرد از واحد متخلف و اختصاص آن به نانوایی مجاور اقدام گردیده است.

همچنین وی افزود همه نانوایی‌ها موظف بر این شدند که ساعت شروع و پایان کار و روز تعطیل خود را بروی پرده‌ای نوشته و بر سر درب نانوایی‌ها نصب کنند.

,
,
,
,
,
,
,



مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت با اشاره به اینکه تاکنون تعداد ۷۰ درصد دستگاه کارت‌خوان به نانوایی‌های سطح شهرستان واگذار گردیده و مراحل واگذاری ۳۰ درصد باقیمانده نیز در حال انجام است تصریح کرد: دلایل عدم واگذاری دستگاه کارت‌خوان به برخی از نانوایی‌ها خطای موجود در سیستم شاپرک بوده که ناشی از نقض اطلاعات شخصی متقاضی مانند به نام نبودن شماره تلفن همراه، تغییرات مشخصات شناسنامه‌ای، کد پستی، کد رهگیری مالیاتی و مغایرت نوع پخت با پروانه کسب است.

میزان سهمیه واحدهای نان حجیم ۴ درصد کل آرد نانوایی های کشور

,
,
,
,
, میزان سهمیه واحدهای نان حجیم ۴ درصد کل آرد نانوایی های کشور,



رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی در خصوص راهکار برای حل مشکلات صنف نان فانتزی گفت: افزایش نرخ آرد باید به‌طور هم‌زمان و برای کل بخش نان کشور اتفاق بیفتد. میزان سهمیه واحدهای نان حجیم ۴ درصد از کل آرد کشور بود. با این ۴ درصد چه عددی در کشور صرفه‌جویی می‌شود؟ اما همین درصد جزئی به واحدهای صنفی ما آسیب می‌زند. دولت باید این نکته را در نظر داشته باشدکه با گران شدن نان‌های حجیم مردم به سمت نان‌های ارزان‌تر و نان‌های سنتی هجوم می‌آورند. در این شرایط مردم مجبورند انتخاب کنند. با توجه به سهمیه‌ای که این نانوایی‌ها دارند محدودیتی در پخت وجود دارد و مردم اذیت خواهند شد. دولت با این طرح عملاً در حال درست کردن صف‌هایی طولانی در مقابل نانوایی‌ها است. بخش نان‌های حجیم یا نان فانتزی صف‌شکن بود چون بخشی از سبد خرید مردم را پرکرده بود. اگرچه برخلاف تمام دنیا هنوز نگاه‌هایی نادر در سطح جامعه وجود دارد که نان‌های حجیم را نان سفره ایرانی نمی‌داند اما این واحدها در سطح کشور بازوی کمکی نان سنتی بودند. واحدهای ما نانی تولید می‌کنند که ازنظر اقتصادی بیش از هر نوع نانی به درد طبقه متوسط و پایین جامعه می‌خورد.

اما در کنار نانوایان سنتی، نانوایی‌های صنعتی در میانه این اصلاح روند توزیع آرد و فروش نان تبعاتی را هم برای مردم داشته است به‌طوری‌که باعث افزایش  قیمت ماکارونی و نان‌های صنعتی (فانتزی) شده است که باعث زیان دیدن این واحدهای تولیدی شده است به‌طوری‌که به گفته یکی از صاحبان همین مراکز در رشت  که به مدت ۳۰ سال در پخت نان حجیم است به خبرنگار ۸ دی گفته است: میزان تولیدات نان‌های حجیم و نیمه حجیم به یک‌سوم تقلیل یافته است

وی افزود: با افزایش قیمت نان فانتزی توان خرید مردم کمتر شده به‌طوری‌که افرادی بودند روزانه به‌صورت ثابت نان از ما می‌خریدند اما الآن با ۳ برابر شدن قیمت مجبور به خرید نان سنتی هستند و می‌توان این موضوع یکی از دلایل شلوغ بودن صف نانوایی‌های سنتی در سطح شهر باشد بااین‌حال نان فانتزی کم‌کم از سفره خانواده‌ها حذف می‌شود.

مسئول نان حجیم باسابقه در رشت خواستار این شد که  در این شرایط دولت می‌تواند طرح‌های تشویقی بگذارد مثلاً بیمه کارگرها را تقبل کنند و همچنین با توجه به اینکه همه مواد اولیه برای پخت انواع نان و شیرینی افزایش‌یافته است حداقل قیمت آرد را به حالت قبل برگرداند.

اما آنچه مشخص است باوجوداینکه همگان بر نظارت دقیق تأکیددارند باوجوداینکه رئیس جهاد کشاورزی گفته است که میزان استفاده آرد به‌طور روزانه در استان ۲۴ تن است درحالی‌که ۲۵ تن در اختیار نانوایان قرار می‌گیرد به نظر چرخه نظارت مشکل اساسی است چراکه با اختصاص یک‌تن مازاد بر مصرف مردم گیلان باز کمبود احساس شود حتماً و یقیناً مشکلی در چرخه این کالای استراتژیک است.

, , ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/
مریم عطار

,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه