اخبار داغ

خاطرات اولین آزاده سمنانی از دوران اسارت؛

دفاع از وطن و آرمان انقلاب تحمل رنج‌های اسارت را آسان کرد/۲ بار استحمام در ۲۸ ماه اسارتِ ‏اردوگاه تکریت

دفاع از وطن و آرمان انقلاب تحمل رنج‌های اسارت را آسان کرد/۲ بار استحمام در ۲۸ ماه اسارتِ ‏اردوگاه تکریت
محمود حمزه گفت: در حدود ۴ ماه پس از اسارت اسامی ما در لیست صلیب سرخ قرار گرفت و ۲ ماه بعد نیز اولین نامه ام در اسارت به دست خانواده ام رسید و این شکل آنان از وضعیت من مطلع شدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، ۲۶ مرداد سال روز ورود آزادگان غیور وطن به ایران اسلامی است. اسرای ایرانی پس از تحمل سال ها رنج و مشقت در چنین روزی قدم بر خاک پر غرور میهن گذاشته و این روز را تا ابد در تاریخ ماندگار کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

مشغول به خدمت سربازی در لباس ارتش بود که جنگ تحمیلی شروع شد. بی محابا خود را به قصر شیرین و نیروهای سپاه پاسداران رسانده و برای دفاع از میهن در مقابل دشمن متجاوز به سپاه قصر شیرین ملحق شد. همراه با همرزمانش پس از مقاومتی غیرتمندانه در این شهر در تاریخ ششم مهر سال ۵۹ همراه با ۲۸ نفر دیگر به اسارت نیروهای حزب بعث عراق درآمد آنچه در ادامه می آید گفتگو با محمود حمزه، اولین آزاده شهرستان سمنان است که پس از تحمل ده سال اسارت به کشور بازگشت.

,

محمود حمزه با اشاره به تصورات واهی حزب بعث مبنی بر تصاحب کشورمان در روزهای نخست حمله به ایران، گفت: با این تصور که عراق در عرض چندین روز ایران را تصاحب خواهد کرد؛ رژیم حزب بعث تا مدتی مکان  مشخصی را برای اسرا در نظر نگرفته بود اما با ادامه یافتن جنگ تحمیلی، عراقی ها اقدام به ساخت اردوگاه کرده و اسرا را به آن جا منتقل کردند.

,

این آزاده دفاع مقدس با بیان اینکه در هنگام اسارت ۱۹ ساله بوده است؛ اظهار کرد: در زمان محاصره قصر شیرین توسط بعثی ها افراد کمی در شهر مانده و در حال دفاع و محافظت از شهر بودند و نیروهای سپاه به علت حضور افراد گروهک کومله در سطح شهر قصر شیرین و دشمنی با آن ها با پاسدارها، با لباس شخصی در شهر رفت و آمد می کردند. با این حال کومله ها که اقدام به جاسوسی برای عراق می کردند، نیروهای سپاهی حاضر در قصرشیرین را شناسایی کرده و در نهایت عراقی ها با جستجوی خانه به خانه ما را به اسارت  درآوردند.

,

وی افزود: پس از دستگیری چندین روز در انبارهای عراق با چشم و دست و پای بسته حبسمان کردند اما با گذشت مدتی و ناامیدی صدام از اشغال سریع ایران حدود یک هزار و 200 نفر از اسرا را به اردوگاه رمادیه انتقال دادند و البته در آن زمان اردوگاه ساخته نشده بود و در واقع عراقی ها اسرا را مجبور به ساخت اردوگاه کردند.

,

حمزه با اشاره به گذراندن 3 سال از زمان اسارت خود در اردوگاه رمادیه، عنوان کرد: پس از درگیری هایی که با هواداران منافقین داشتم از رمادیه به اردوگاه موصل تبعید شدم و به مدت 7 سال نیز در آن جا اسیر بودم.

,

این آزاده دفاع مقدس با بیان این که حضور و بودن در حجت الاسلام ابوترابی فرد یکی از اتفاقات شیرین دوران اسارتش بوده است؛ گفت: خاطرم هست که رئیس صلیب سرخ جهانی که در آن زمان فردی به نام میشل رافائل بود با مشاهده تبعیت کامل اسرا از حجت الاسلام ابوترابی که نماینده حضرت امام (ع) در میان اسرا بود، به او می گفت: «من بر روی زندگینامه اسرای جنگ جهانی مطالعات زیادی داشته ام و با این که شرایط آن ها بسیار بهتر از اسرای ایرانی در عراق بود؛ اما روحیه و پیشرفت علمی و آموزشی اسرای ایرانی در حدود 50 برابر اسرای جنگ جهانی دوم است».

,

وی در ادامه اظهار کرد: رافائل میگفت: «اگر رئیس صلیب سرخ نبودم؛ در کنار اسرای ایرانی می ماندم و به دنبال یافتن راز وجود این روحیه اطاعت پذیری، شکست ناپذیری و علم آموزی می گشتم. او از حجت الاسلام ابوترابی فرد درخواست می کرد که پس از آزادی رافائل را با خود به نزد امام خمینی (ره) ببرد تا با شخصیت امام که رهبر و سرمنشاء روحیه قوی اسرا بود آشنا شود».

,

حمزه با بیان این که اسرا در اسارت روحیه خود را در شرایط سخت اسارت حفظ کرده و به آموختن قرآن و یادگیری زبان های مختلف می پرداختند؛ خاطر نشان کرد: علاوه بر سختی ها و آزارها و شکنجه های دائمی، اگر بعثی ها اقلامی مانند کاغذ و یا خودکار که اسرا برای آموزش به طور پنهانی از مقوای پودر لباسشویی و گرفتن خودکار از صلیب سرخی ها تهیه می کردند؛ را پیدا می کردند مجازات هایی مانند انفرادی و شکنجه های سخت برای اسرا در نظر می گرفتند. با این وجود بیش از 600 نفر حافظ کل قرآن و چندین هزار نفر مترجم زبان های خارجی، در زمان اسارت تربیت شدند.

,

این آزاده در ادامه بیان کرد: در حدود 4 ماه پس از اسارت اسامی ما در لیست صلیب سرخ قرار گرفت و 2 ماه بعد نیز اولین نامه ام در اسارت به دست خانواده ام رسید و این شکل آنان از وضعیت من مطلع شدند.

,

وی با اشاره به این که جزو اولین گروه از آزاده هایی بودم که وارد خاک ایران اسلامی شدند؛ یادآور شد: مرداد ماه سال 69 بود که با اعلام آتش بس عراقی ها به ما گفتند؛ قرار است اسرا را مبادله کنیم، در ابتدا باور نمی کردیم ولی فردای آن روز از صلیب سرخ آمدند و هزار نفر را  از میان بیش از یک هزار و 700  نفری که در اردوگاه بودیم جدا کردند و نام ما را نوشتند سپس در روز 25 مرداد ما را سوار اتوبوس ها کرده و به سمت پاسگاه مرزی آوردند و فردای آن روز یعنی 26 مرداد ماه نیروهای سپاه ما را از بعثی ها تحویل گرفتند که من اولین نفر از اسرای سمنانی بودم که آزاد شدم.

,

حمزه با ابراز مسرت و رضایت قلبی خود در دفاع از میهن اسلامی و اسارت در این راه، تصریح کرد: همانطور که قرآن می فرماید:«فَرِحینَ بِمآ ءاتهُمُ اللهُ مِن فَضلِه» من هم از آنچه در حد توانم برای دفاع و پاسداری از وطن و انقلاب انجام داده ام بسیار خوشحالم و افتخار می کنم که به امر رهبرم لبیک گفتم چون آنچه در دنیای باقی به کار انسان خواهد آمد حمایت و اطاعت از امر ولی خواهد بود.

,

این آزاده دفاع مقدس با اشاره به مشاهده عینی تعدی های صورت گرفته به نوامیس مردم توسط رژیم بعثی در زمان جنگ تحمیلی در قصر شیرین، اذعان داشت: اگر رزمنده ها و شهدا به دفاع از خاک و مردم وطن برنمی خاستند؛ قطعاً گستره این تعدی و تجاوزها به کل شهرهای ایران می رسید اما مردم و رزمندگان ما با شجاعت و دلاوری در مقابل دشمن تجاوزکار ایستادند.

,

وی با اشاره به شوق و درخواست جوانان امروز جامعه برای حضور در جبه های سوریه و دفاع از حرم اهل بیت (ع)، افزود: علیرغم این که شرایط اجتماعی و دغدغه های جوانمان امروز کشور ما متفاوت از زمان دفاع مقدس به نظر می رسد، اما می توان با اطمینان گفت اگر روزی باز هم دشمن جرأت تجاوز به این خاک را به خود بدهد؛ جوانان ما با شور و شعور به دفاع از میهن و خاک خود برمی خیزند.

,

حمزه به جوانان توصیه کرد: درحال حاضر یکی از بهترین کارها برای جوانان ما این است که با مطالعه درست درک سیاسی و اجتماعی خود را بالا برده و بتوانند ملاک تشخیص حق از باطل را به دست بیاورند تا در مواجهه با اقوال مختلف بتوانند بهترین و درست ترین سخن را تشخیص دهند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه