اخبار داغ

وقتی تاریخ سیاسی یک استان تحریف می‌شود؛

زنگ خطر بحران الگوسازی در کرمانشاه به صدا در آمد/ برجسته‌سازی غلط تاریخی ممنوع!

زنگ خطر بحران الگوسازی در کرمانشاه به صدا در آمد/ برجسته‌سازی غلط تاریخی ممنوع!
برخی مسئولان بدون در نظر گرفتن پیشینه تاریخی و سیاسی استان الگوسازی غلطی را در پیش گرفتند که زنگ خطر را در این زمینه به صدا درآورده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، مدتی است که نام یارمحمد خان کرمانشاهی سر زبان ها افتاده است و عده ای سعی دارند نام فردی را از صفحات خاک خورده تاریخ بیرون بکشند که بحث در خصوص شخصیت و عملکرد وی فراوان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,

برخی تلاش می کنند این فرد را جزو افراد مشروطه خواه قلمداد کنند و وی را در کنار سرداران بزرگی همچون ستار خان و باقر خان بگذارند که تاریخ و عملکرد وی این را نشان نمی دهد.

,

سال پیش بود که برخی از مسئولان بدون توجه و آگاهی تاریخی خیابانی را به نام یارمحمد خان نامگذاری کردند و اکنون  شهرداری به منظور ساماندهی مقبره چنین شخص گمنامی در حال تدارکات و تشکیل جلسه است!

,

بحث در خصوص شخصیت و عملکرد «یارمحمدخان کرمانشاهی» بسیار زیاد است و به نظر می رسد مسئولان پیش از الگوسازی نگاهی کوتاه به تاریخ بیندازند!

,

, ,

یارمحمد خان به صورت کلی متناقض عمل کرده است/ نباید برجسته سازی غلط کرد

, یارمحمد خان به صورت کلی متناقض عمل کرده است/ نباید برجسته سازی غلط کرد, یارمحمد خان به صورت کلی متناقض عمل کرده است/ نباید برجسته سازی غلط کرد,

کورش بابلی در گفت‌وگو با مرصاد نیوز با بیان اینکه یارمحمد خان فردی گمنام بوده است، اظهار داشت: فردی چهره ماندگار دارد که از وی در زمینه های مختلف اثری باقی بماند، بنایی توسط آن شخص ساخته شود، نظریه پرداز باشد و یا ابداع و اختراعی از وی به ثبت برسد.

,

وی افزود: به نظر بنده فردی همچون یارمحمد خان که چنین وجهه و پیشینه ایی دارد چگونه برخی وی را برجسته سازی می کنند و به عنوان قهرمان استانی معرفی و برای او یادبود ساخته می شود.

,

این پژوهشگر تاریخ و استاد دانشگاه بیان داشت: با توجه به گمنامی این فرد  تنها یک تیم خاص وی را می شناسند که سیستم فکری آنها با جامعه همخوانی ندارد و برخی افرادی که در مورد وی مطالبی نگاشته اند؛ اطلاع دقیقی از وی نداشته اند.

,

این مسئول خاطر نشان کرد: پایان نامه های زیادی با این موضوع گردآوری شده است که در آنها بیان شده یارمحمد خان فرد شاخص و یا علمی نیست بلکه یک شخصیت نظامی مانند یک جنگجو در دوره زمانی مشروطیت بوده است.

,

وی تصریح کرد: این فرد در طول دوران زندگی ش بنا به مقتضیات رنگ عوض کرده است مثلا در بره ای مشروطه خواه، در دوره ای جزوی از قاجارها و …. بوده و توجه فرمانروایان به وی هم بخاطر شیوه جنگیدن و قهرمانی در جنگ ها بوده و ویژگی برجسته دیگری نداشته است.

,

بابلی ادامه داد: در دوره مشروطه دو حزب دموکرات و عدالتخواه فعالیت می کردند که یار محمد خان به دموکرات ها می پیوندد و ابتدا با ستار خان و باقر خان همراه می شود و در دو جنگ به آنها کمک می کند، پس از آن مقابل آن ها قرار می گیرد، همه مردم ستارخان و باقر خان را به عنوان قهرمان ملی مشروطیت می شناسند ولی یارمحمد خان بعدها مخالف آن ها می شود.

,

این استاد  دانشگاه با اشاره به اینکه خشونت ویژگی برجسته حزب دموکرات ها بوده است، تصریح کرد: حزب دموکرات ها، لیبرال هستند خود مرحوم آقای بهبهانی توسط همین گروه ترور می شود و فردی به نام سید بهبهانی که در واقع  روحانی دوره مشروطیت است، توسط این حزب کشته می شود.

,

این پژوهشگر تاریخ و استاد دانشگاه افزود: سالارالدوله در دوره قاجار به مشروطیت خواهی معروف بوده  و یارمحمدخان به وی می پیوندد و از او حمایت می کند پس از مدتی با قاجار به توافق می رسد و از آن ها حمایت می کند، مدتی پناهنده کنسولگری انگلیس در کرمانشاه می شود و  به صورت کلی متناقض عمل کرده است.

,

بابلی خاطر نشان کرد: یارمحمد خان در سال 1258 متولد و در سال 1291 در کرمانشاه توسط  قاجار کشته می شود لذا عمر کوتاهی داشته است و در محله نقلیه  (پشت انبار تدارکات بیمارستان امام خمینی) شهر کرمانشاه  دفن می شود.

,

وی در خصوص نامگذاری نام خیابان هم گفت: در زمان دولت بازرگان یک بلوار به اسم یارمحمد خان نامگذاری می شود که در سال ۱۳۶۰ به نام بلوار شهیدبهشتی تغییر می کند و این نامگذاری هم کار افرادی است که میگویند این شخص در دوره مشروطیت، مشروطه خواه بوده در حالیکه صحیح نیست.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه