اخبار داغ

گزارش نماینده زابل از سفر وزیر نیرو به افغانستان؛

دولت سیزدهم به جد پیگیر حقابه سیستان است/ نصب دستگاه های سنجش آب در افغانستان تا پایان مرداد ۱۴۰۱

دولت سیزدهم به جد پیگیر حقابه سیستان است/ نصب دستگاه های سنجش آب در افغانستان تا پایان مرداد ۱۴۰۱
محمد سرگزی گفت: در سفری که جهت پیگیری حقابه سیستان به افغانستان داشتیم مقرر شد افغانستان تا پایان مرداد ماه سه نقطه محل تحویل آب را جهت نصب ایستگاه های سنجش آب مشخص که یکی محل قطع رودخانه سیستان با مرز و دو نقطه بین میل ۵۱ و ۵۲ است تا میزان آبی که به ایران تحویل می شود مورد سنجش قرار گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد سرگزی نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی در لایو زنده با عصرهامون پیرامون پیگیری های حق آبه، اجرای طرح رزاق، کدینگ کارت های سوخت در استان و انتقاد از کاهش سهمیه دانشگاه فراهنگیان استان گفت و گو کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,

وی در این ارتباط زنده اینستاگرامی با اشاره به اینکه مطالبه اول نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از دولت تامین آب پایدار است، گفت: یکی از حقوق تامین آب پایدار سیستان پیگیری حق آبه است و بنده در این دو سالی که به عنوان خادم مردم سیستان و استان هستم در هر جلسه ای که بودم در آن بیان کردم که باید وابستگی سیستان را به آبی که از افغانستان می آید در حوزه آب شرب قطع کنیم.

وی افزود: در خصوص پیگری حق آبه سیستان جلسات متعددی با دولت گذاشته شد و این نگرانی مردم که به حق هم بود هم به رئیس جمهور وهم به وزیر امور خارجه، هم به نماینده ویژه رئیس جمهور و هم به وزیر نیرو و همه ارکان دولت منتقل شد.

سرگزی بیان کرد: امروز یکی از دغدغه ها و یکی از اولویت های جدی وزارت نیرو و وزارت امور خارجه که در هر گفتگوی با طرف افغان بحث می کنند، حق آبه رودخانه هیرمند و همچنین حق آبه تالاب هامون است، و  به همین اعتبار در چند روز گذشته، قبل از اینکه عازم سفر به کابل شویم ، جلسه مفصلی را آقای رئیس جمهور با حضور وزیر امور خارجه و نیرو برگزار و بر پیگیری جدی حق آبه سیستان تاکید کرد.

اتمام حجت ایران در فضای دیپلماتیک با افغانستان 

وی با اشاره به سفر اخیر وزیر نیرو به افغانستان در خصوص پیگیری حق آبه سیستان گفت: اولین بار است که چنین سفری با این سبک که هم نماینده ویژه رئیس جمهور، هم وزیر نیرو اختصاصی، پیرامون حق آبه سیستان به افغانستان انجام شده است و  این سفر به نوعی از سمت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران یک نوع اتمام حجت در فضای دیپلماتیک با طرف افغان بود و جمهوری اسلامی اعلام کرد؛ ما با تمام قوت وارد موضوع شده و الزامات اجرای معاهده 1351 باید اتفاق بیفتد.

 این نماینده مجلس گفت: در این سفر اولین جلسه ما با وزیر نیرو و انرژی افغانستان بود که مفصل پیرامون حق آبه رودخانه هیرمند بحث شد و طرف افغان اعلام کرد علما و رهبران ما اعلام کردند که ما دیگر آب را به سمت گود زره هدایت نکنیم، اگر چه آنان مدعی این بودند  که ما درسال گذشته  هم با توجه به اینکه زمان کوتاهی بود که مسلط به افغانستان شدیم و اطلاعاتی که به ما داده  شد باعث انحراف اب به سمت افغانستان شده بود .

سرگزی ادامه داد: در جلسه ای با ملا برادر معاون اول نخست وزیر افغانستان نیز مطالبه جمهوری اسلامی این بود سد یا بند کمال خان، که یک بند انحرافی است سازه بند باید تغییر کند اگر چه در این محاسباتی که مطرح می شود با توجه به اینکه حداکثر آبی که از بند کمال خان می تواند عبور پیدا کند در مسیر طبیعی آب 300 متر مکعب در ثانیه اگر آورد رودخانه به صورت دائمی باشد در سال قریب 9 میلیارد متر مکعب با این دریچه عبور می کند .

سرگزی با اشاره به اینکه هئیت ایرانی خواستار این بود که  باید سرریز به سمت طبیعی خود که رودخانه هیرمند است برگردد، بیان کرد: طرف افغان خیلی مقاومت کرد که با اعلام جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه برنامه های مشترکی داریم باید با رعایت این موضوع باشد و این بند انحرافی باید در آن اصلاحاتی صورت بگیرد و سر ریز به سمت رودخانه هیرمند برود، در نهایت طرف افغان اعلام کرد در هئیت دولت خود این موضوع را دنبال و مطرح می کنیم و با زهم قرار شد که این موضوع همچنان در حوزه دیپلماسی پیگری شود.

 

,
,
,
,
, حق آبه تالاب هامون, حق آبه تالاب هامون,
,
, اتمام حجت ایران در فضای دیپلماتیک با افغانستان ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

نصب دستگاه های سنجش آب در افغانستان تا پایان مرداد ماه 

, نصب دستگاه های سنجش آب در افغانستان , تا پایان مرداد ماه ,


وی با شاره به جلسه ای که بعد از بازگشت وزیر نیرو، با حضور وی به همراه کمیساریای آب ایران و افغانستان در کابل پیرامون چگونگی اجرای معاهده 1351برگزار شد گفت: سه موضوع معاهده که سالیان سال مغفول مانده بود مورد بررسی قرار گرفت و سه نقطه محل تحویل آب مشخص که یکی محلی  که رودخانه سیستان با مرز قطع می شود و دو نقطه بین میل 51 و 52 که ایستگاه های سنجش آب باید نصب شود و مشخص شود میزان آبی که به ایران تحویل می شود به چه صورت است.

نماینده مردم سیستان ادامه داد: مقرر شد تا پایان این ماه این دو نقطه مشخص و به سمت ساخت ایستگاههایی که در معاهده پیش بینی شده است برای سنجش آب آن هم فقط برای تامین حق آبه هیرمند برویم.

وی خاطرنشان کرد: بحث تالاب هامون که مبحث جدایی است و در ادامه روند اجرایی دیپلماسی عمومی خود دنبال می کنیم.

سرگزی با بیان اینکه یک ایستگاهی در مدخل ورودی بالاتر از مدخل ورودی سد کجکی است به نام دهراوود یه چند سالی این ایستگاه خراب شد و امکان سنجش آب ورودی به مدخل سد کجکی وجود نداشت، گفت: در این جلسه خیلی محکم اعلام کردیم که این ایستکاه حتما باید ساخته شود و طرف افغان متعهد شد ظرف شش ماه این ایستگاه را بسازد.

وی ادامه داد: عدم انحراف آب به سمت گود زره، اصلاح بند کمال خان ، تعیین نقاط تحویل آب به ایران ضمن ایجاد ایستگاههای سنجش اب و همچنین اصلاح و تعمیر و بازسازی ایستگاه سنجش آب دهراوود از مهم ترین مباحث مطرح شده در مذاکرات با طرف افغان بود.

 

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

ادعای ورود 300 میلیون متر مکعب آب به کشور کذب است

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کلیپ ها و مطالبی مبنی بر ورود 300 میلیون متر مکعب آبه به داخل ایران گفت: یک حجم آبی از ابتدای سال؛ و قبل از سال از بند کمال خان عبور کرده ؛ که مجموعه شرکت منابع آب ایران با بررسی نقشه های ماهواره ای ورود این حجم را تایید نمی کند،  ولی اعلام می کنند قریب 86 میلیون متر مکعب آب از مسیر بند کمال خان حرکت کرده که تنها قریب 5 یا 6 میلیون متر مکعب آب وارد ایران شده است و ورود 300 میلیون متر مکعب را تایید نکرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: نکته بعدی که وجود دارد اگر طالبان به تعهدات خود عمل نکنند و این  گلایه ما از وزارت نیرو در سالهای گذشته هم بود  ، اینکه مرحله بعد از کمیساریای آب هم پیش بینی شده است در معاهده و ان هم بحث برگزاری کمیته وزرا بوده است که از سال 1351 تا الان این کمیته برگزار نشده است و در همین سفر اصرار ما براین بود در جلسه جمع بندی هم برهمین بود که حتما این کمیته مشترک وزرا با پروتکل حقوقی خود برگزار شود و اگر آنجا هم نتیجه گیری نکنیم بحث حکمیت در معاهده پیش بینی شده است و النهایه بحث شکایت به مراجع بین المللی به مانند چندین پرونده ای که ما در حوزه بین الملل داریم و امروز حکم صادر شده است و این از منظر حقوقی است .

وی افزود: اگر همزمان طرف طالب به تعهدات خود عمل نکنند قرار شد پیش بینی های مناسب از سمت دستگاه های متولی ما در شواری عالی امنیت ملی توسط مجموعه وزارت نیرو، وزرات امور خارجه دنبال که اگر آنها به تعهدات خود عمل نکنند و اقدامی صورت ندهد برنامه های جایگزین را هم ما پیش بینی بکنیم و به هر حال برخود های مناسب را ما داشته باشیم.

سرگزی گفت: اینکه به فضاهای بین المللی خوش بین باشیم به حرکت طرف مقابل به نظر من پسندیده نیست و ما باید تمام تمهیدات لازم را پیش بینی که اگر به تعهدات خود عمل نکردند از همین الان برنامه ما چیست ؟ نه اینکه بگذاریم سال ابی بعد شروع بشود بارندگی ها بیایید و زمانی که آب دارد منحرف می شود بعد تازه بریم مذاکره کنیم و دیپلماسی عمومی خود را فعال کنیم و این صحیح و درست نیست .

وی ادامه داد: امسال قبل از اینکه به سال ابی بعد وارد شویم، مذاکرات اخذ حق آبه را شروع کردیم، امسال اعلام کردند سال نرمال نبوده ، اما نکته ای که وجود دارد ما از امروز دنبال این می رویم که حق آبه رودخانه هیرمند را برای سال ابی بعد بگیریم و مذاکرات را از اکنون شروع کردیم .

سرگزی با اشاره به اینکه برخی می گویند چرا الان این سفر انجام شده خاطر نشان کرد: اگر الان این سفر انجام شده برای اینکه رودخانه هیرمند برای نظام جمهوری اسلامی اهمیت دارد و از امروز مذاکرات خود را شروع کردیم نه اینکه منتظر این بمانیم که بارندگی و سیلاب بشود و در بهبوحه سیلاب برویم مذاکر کنیم و بعد هم طرف بگوید دیر شد و زود شد و ما امکانش را نداریم اینجا خراب شد آنجا خراب شد و از هم اکنون در بحث حق ابه رودخانه هیرمند محکم ورود پیدا کردیم./

 

, ادعای ورود 300 میلیون متر مکعب آب به کشور کذب است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه