اخبار داغ

بندر چابهار بهشت تجارت ایران؛

تنها بندر اقیانوسی؛ نماد عزم ایران برای توسعه اقتصادی است

تنها بندر اقیانوسی؛ نماد عزم ایران برای توسعه اقتصادی است
بندر چابهار به جهت برخورداری از موقعیت ممتاز در شرق تنگه هرمز و دریای عمان در مسیر خطوط اصلی کشتیرانی به آفریقا، آسیا و اروپا قرار گرفته و با وجود ارتباط با دو بندر گوادر در پاکستان و چابهار در ایران با داشتن موقعیت استراتژیک و مهم، قابلیت تبدیل شدن به دروازه شاهراه اقتصادی آسیای میانه را دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، این روزها مردم، چابهار را با القاب پایتخت دریایی و تنها بندر اقیانوسی ایران می‌شناسند که تحریم‌های ظالمانه دشمن نیز نتوانسته به آن خدشه ای وارد کند چراکه این بندر با موقعیت راهبردی چابهار و اهمیت آن در جغرافیای لجستیکی کشورها موجب شده تا دشمن عملا نتوانند این بندر استراتژیک را تحریم کنند و این، فرصتی خدادادی برای بهره‌گیری مناسب از ظرفیت‌های منطقه آزاد چابهار محسوب می‌شود و کارشناسان اقتصادی زیادی بر این باورند که دنیا نمی‌تواند جایگاه لجستیکی چابهار را نادیده بگیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  , عصرهامون,

تخلیه 800 هزار تن کالا اساسی در بندر چابهار
 
۸۰۰ هزار تن کالاهای اساسی از ۲۷ فروند کشتی ورودی به بندر چابهار از ابتدای امسال تا کنون تخلیه شده که این امر نوید دهنده رونق حمل و نقل و توسعه ترانزیت کالا است.
 
بازار بزرگ کشورهای اوراسیا و تمایل این کشورها به انجام تبادلات کالایی و تجاری با کشورهای حاشیه خلیج فارس، دریای عمان و هند فرصت مناسبی برای استفاده از زیرساخت‌های بنادر ایران در جنوب بویژه بندر چابهار و استفاده از کشور ارمنستان به عنوان دروازه ورود به کشورهای اوراسیا خواهد بود.
 
رشد 40 درصدی تخلیه و بارگیری از بندر چابهار
 
ناصر روانبخش، سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار در سه ماهه نخست امسال بیش‌از ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.
 
روان بخش افزود: بیشترین سهم واردات کالاهای اساسی از بندر چابهار طی این مدت متعلق به گندم و برنج بوده و تخلیه گندم از ابتدای سالجاری تاکنون نسبت به سال قبل بیش از ۲ برابر رشد داشته است.
 
وی بیان کرد: افزایش مستمرعملیات تخلیه و بارگیری کالای غیر نفتی طی سال‌های گذشته و ابتدای سال جاری از طریق بندر چابهار اتفاق افتاده و در بهار امسال نسبت به سال گذشته ۷۴ درصد رشد داشته است.
 
افتتاح نیروگاه بخار سیکل ترکیبی
 
سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی استان تصریح کرد: هم‌زمان با گسترش جمعیت چابهار و استقرار صنایع در این منطقه ‌و افزایش نیاز به استفاده از انرژی، با حضور رئیس بنیاد مستضعفان واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی چابهار در منطقه استراتژیک سواحل مکران افتتاح شد.
 
روان بخش خاطر نشان کرد: این واحد بخار که با سرمایه گذاری چهار هزار میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان به بهره‌برداری رسید، ظرفیت تولید ۱۶۰ مگاوات برق را در کشور افزایش داد و تولید برق در این نیروگاه به ۵۷۵ مگاوات رسید.
 
بر پایه این خبر راه‌اندازی این واحد بخار در آغاز فصل گرما و اوج‌گیری مصرف برق، به خصوص در مناطق جنوبی و شرقی، تاثیر بسزایی در تامین مصارف خانگی و صنعتی کشور دارد.

وی گفت: احداث این واحد بخار در منطقه استراتژیک و محروم چابهار، علاوه بر افزایش توان تولید انرژی در کشور، برای حدود ۴۹۰ نفر از نیروهای متخصص و بومی منطقه اشتغالزایی داشته است.
 
بندر چابهار توسعه دهنده روابط ایران و ارمنستان
 
سفیر جمهوری ارمنستان در ایران گفت: ارمنستان مسیر خوبی برای ترانزیت کالا به دریاست و ایجاد همکاری بین ارمنستان، ایران و هند از طریق چابهار برای ما علاقمندی ایجاد کرده و این بندر توسعه دهنده ارتباط بین سه کشور است.
 
سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی استان گفت: بازار بزرگ کشورهای اوراسیا و تمایل این کشورها به انجام تبادلات کالایی و تجاری با کشورهای حاشیه خلیج فارس، دریای عمان و هند فرصت مناسبی برای استفاده از زیرساخت‌های بنادر ایران در جنوب بویژه بندر چابهار و استفاده از کشور ارمنستان به عنوان دروازه ورود به کشورهای اوراسیا خواهد بود.
 
روان بخش با اشاره به زیر ساخت‌های بندری ایجاد شده برای پذیرش بدون محدودیت انواع کشتی و  قابلیت تخلیه و بارگیری انواع کالا و فعالیت‌های شرکت‌های کشتیرانی بویژه کشتیرانی جمهوری اسلامی در بندر چابهار خاطرنشان کرد: امکان جابجایی دریایی کالا به مقاصد بنادر کشورهای حاشیه خلیج فارس و بنادر هند وجود دارد و در این زمینه لازم است تسهیلات و هماهنگی برای تردد ناوگان حمل زمینی ترانزیتی از طریق مرزهای زمینی دو کشور برای انتقال کالاهای صادراتی و وارداتی و ترانزیتی نیز فراهم شود.
 
وی خاطر نشان کرد: مسوولان بندر چابهار تلاش خواهند کرد که هزینه و زمان انتقال کالا برای تمام گروه های کالایی را کاهش دهند.
 
تحقق ۲۱۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندر چابهار

وی افزود: محقق شدن سرمایه‌گذاری ۲۱۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی و وضعیت مطلوب پروژه‌های سرمایه‌گذاری در بزرگترین بندراقیانوسی ایران نشان از رونق و توسعه است.

 منطقه آزادی به وسعت ۸۲ هزار کیلومتر مربع در نوار ساحلی مکُران و آب‌های اقیانوسی، چنان ظرفیتی دارد که امروز فولادسازان بزرگ کشور مشغول راه اندازی مجهزترین مجموعه فولاد را در این منطقه هستند.
 
قطعا مدیریت صحیح ظرفیت ها و مزیت های چابهار در حوزه های کشاورزی، صیادی، تجارت و ترانزیت می تواند ضمن کاهش نرخ بیکاری و اشتغال پایدار جوانان، بسترساز توسعه شرق کشور شود.
 
انتهای پیام/

, تخلیه 800 هزار تن کالا اساسی در بندر چابهار,
,
,
,
,
,
, رشد 40 درصدی تخلیه و بارگیری از بندر چابهار,
,
,
,
,
,
,
,
, افتتاح نیروگاه بخار سیکل ترکیبی,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, بندر چابهار توسعه دهنده روابط ایران و ارمنستان,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, تحقق ۲۱۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندر چابهار,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه