اخبار داغ

چالش‌های رونق کشاورزی در شمالغرب کشور بررسی شد؛

قطب کشاورزی ایران؛ قربانی شیوه‌های سنتی کشت و برداشت/ شرکت‌های دانش‌بنیان به احیای کشاورزی کشور کمک کنند

قطب کشاورزی ایران؛ قربانی شیوه‌های سنتی کشت و برداشت/ شرکت‌های دانش‌بنیان به احیای کشاورزی کشور کمک کنند
آذربایجان غربی، یکی از قطب های مهم کشاورزی کشور است ولی متاسفانه به دلیل برخی مشکلات و نواقصات از جمله خام فروشی و کمبود صنایع تبدیلی و عم مدرناسیون از این ظرفیت های کم نظیر به نحو احسن استفاده نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز، آذربایجان غربی قطب کشاورزی به شمار می رود و این استان نقش مهمی در تولید محصولات باغی و زراعی در کشور داشته و به گفته مسئولان جهاد کشاورزی استان، بیش از ۲۰۰ هزار خانوار بهره مند از این بخش در استان با اشتغال بیش از یک میلیون نفر فعالیت دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

نگاهی به تولیدات کشاورزی در آذربایجان غربی نشان می دهد که این استان در تولیدات برخی از محصولات مانند سیب به عنوان قطب اول تولید این محصول در کشور شناخته می شود ولی علی رغم ظرفیت ها و موقعیت هایی که این استان و برخی شهرستان ها مانند میاندوآب در زمینه کشاورزی دارند، متاسفانه به دلیل برخی مشکلات و نواقصات از جمله خام فروشی و کمبود صنایع تبدیلی از این ظرفیت های کم نظیر به نحو احسن استفاده نشده است.

,

تدوین سند جامع کشاورزی در استان ضروری است

, تدوین سند جامع کشاورزی در استان ضروری است, تدوین سند جامع کشاورزی در استان ضروری است,

با توجه به ظرفیت ها و موقعیت ویژه آذربایجان غربی در بخش کشاورزی، استاندار آذربایجان غربی از ابتدای حضورش در استان نیز نگاه خاصی به آن داشته و در این زمینه در دیدار با نمایندگان بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی که برای سرمایه گذاری و یافتن راهکارهای سرمایه گذاری به استان سفر کرده بودند، گفت: بخش کشاورزی یک مزیت برای استان است و محصول سیب نیز به عنوان یک محصول استراتژیک بوده و مشکل خام فروشی در این صنعت وجود دارد.

,

محمدصادق معتمدیان تاکید کرد: استانی هستیم که بیشترین پایانه صادراتی را دارد و به خاطر حلقه‌های مفقودی نمی‌توانیم محصولات تولیدی خودمان را صادر کنیم.

,

وی در جلسه بررسی مشکلات حوزه کشاورزی آذربایجان غربی با حضور وزیر جهاد کشاورزی نیز مهمترین درخواست را، تدوین سند جامع کشاورزی برای خروج از روزمرگی فعلی عنوان کرد و افزود: تدوین سند جامع مبتنی بر ظرفیت ها و مختصات منطقه ای، راه حل مشکلات این بخش در استان است.

,

 معتمدیان با بیان اینکه در بخش آبخیزداری و آبخوان داری وضعیت مناسبی نداریم و باید اعتبارات ویژه ای به استان اختصاص یابد، گفت: تغییر الگوی کشت به سمت محصولات کم آب بر برنامه اصلی در استان است که  نیاز به توجه بهتر و بیشتر دولت داریم.

,

دولت دوازدهم توجه خاصی به کشاورزی نکرد

, دولت دوازدهم توجه خاصی به کشاورزی نکرد, دولت دوازدهم توجه خاصی به کشاورزی نکرد,

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اهمیت توجه به کشاورزی در آذربایجان غربی، گفت: در کشور ۱۵ استان در بخش کشاورزی فعالند که آذربایجان‌غربی جزو استان‌های فعال در بخش کشاورزی است و بیش از ۴۰ درصد مردم آن به کشاورزی اشتغال دارند و لذا در این راستا باید توجه ویژه ای به کشاورزان شود.

,

سیدسلمان ذاکر اظهار کرد: دولت دوازدهم توجه خاصی به کشاورزی نکرد و همواره چشم امید خود را به پنجره طلایی دشمن دوخت و همین امر موجب فراموشی کشاورزی و خسارات کشاورزان شد.

,

, ,

وی گفت: سالانه حدود ۹ میلیون تن محصول کشاورزی در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود و باید چگونگی صادرات و فروش آن مشخص شود.

,

 عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: همچنین انتظار می رود سیب وارد بورس کالاهای کشاورزی شود تا مردم از طریق بورس سیب مورد نیاز خود را تامین کنند و خرید سیب از بورس اجرایی شود.

,

مدرناسیون نیاز جدی کشاورزی آذربایجان غربی است

, مدرناسیون نیاز جدی کشاورزی آذربایجان غربی است, مدرناسیون نیاز جدی کشاورزی آذربایجان غربی است,

دیگر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار ما توسعه صادرات کشاورزی استان نیازمند شناسایی بازارهای هدف مستمر عنوان کرد و گفت: برای رونق صادرات محصولات کشاورزی استان نیازمند شناسایی بازار هدف مستمر و دائمی است.

,

وحید جلال زاده با بیان اینکه تولید کنندگان محصولات کشاورزی بار اصلی اقتصاد استان را بر دوش می کشند، افزود: مدرناسیون نیاز جدی کشاورزی آذربایجان غربی است، متاسفانه با وجود اینکه قطب کشاورزی کشور هستیم اما استان در بحث بسته بندی و سورتینگ جایگاه خوبی نداریم.

,

وی اظهار کرد: نبود برند از مهمترین مشکلات صادراتی محصولات کشاورزی و دامی استان است چرا که برای شناخته شدن نیازمند برند سازی هستیم.

,

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی باید پرونده ویژه ای در حوزه اوراسیا، شانگ های چین، شبه قاره و اتحادیه های بین المللی باز کند، خاطر نشان کرد: اوراسیا و افریقا یک فرصت مناسب و بی نظیر برای کشاورزی کشور و آذربایجان غربی است که می توان با رایزنی یک بازار هدف دائمی در آنجا ایجاد کرد.

,

 نوین سازی صنایع تبدیلی نیاز جدی بخش کشاورزی استان است

,  نوین سازی صنایع تبدیلی نیاز جدی بخش کشاورزی استان است,  نوین سازی صنایع تبدیلی نیاز جدی بخش کشاورزی استان است,

 نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی آذربایجان غربی نیز خام فروشی محصولات کشاورزی را یکی از چالش‌های اصلی استان عنوان کرده و می گوید: نوین سازی صنایع تبدیلی نیاز جدی بخش کشاورزی استان است.

,

بهنام تاج الدینی  در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، با اشاره به اینکه صادر کنندگان استان با وجود مشکلات رکورد دار صادرات سیب در سال جاری بودند، تصریح کرد: آذربایجان غربی به دلیل مرزی بودن نیازمند پیگیری‌های ویژه در بخش کشاورزی و صادراتی است.

,

 

,

, ,

وی افزود: تأمین و توزیع نهاده‌های کشاورزی، ارتقای بخش مکانیزاسیون و تبدیل دستگاه‌های کشاورزی از سنتی به نوین در جهت کاهش بهره وری و افزایش تولید، استفاده از علم نوین کشاورزی و استارت آپ های و حمایت از کشاورزان و اجرای به موقع تعهدات از جمله خواسته‌های صادرکنندگان بخش کشاورزی استان است.

,

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی آذربایجان غربی افزود: تعیین تکلیف تعهدات ارزی از سال ۹۷، ایجاد واحدهای سورت و بسته بندی نوین، تمدید تسهیلات صادراتی، تشکیل انجمن سیب در استان، راه اندازی حمل و نقل هوایی، کمبود ناوگان حمل و نقل و کامیون‌های یخچال دار از جمله مشکلات صادرات کشاورزی استان بوده که نیاز است این مشکلات در جهت رونق تولید برطرف شوند.

,

تاج الدینی ابراز کرد: برای رونق صادرات نیاز است دیپلماسی اقتصادی جهت رایزنی با بازارهای هدف جهانی افزایش یابد.

,

اهمیت توسعه صنایع تبدیلی و بهره‌گیری از شرکت‌های دانش بنیان در بخش کشاورزی

, اهمیت توسعه صنایع تبدیلی و بهره‌گیری از شرکت‌های دانش بنیان در بخش کشاورزی, اهمیت توسعه صنایع تبدیلی و بهره‌گیری از شرکت‌های دانش بنیان در بخش کشاورزی,

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی نیز کشاورزی سنتی را چالشی برای استان بیان کرد و می گوید: با توجه به بالا بودن اشتغالزایی در این بخش توجه به رفع چالش ها در این حوزه باید بیشتر شود.

,

جواد کرمی که در جلسه میز ملی توسعه صادرات سیب درختی که در اتاق بازرگانی ارومیه صحبت می کرد،افزود: بهره‌گیری از شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند در افزایش تولید محصولات متنوع از محصول سیب درختی مطلوب باشد.

,

وی با اشاره به اینکه بیشترین سیب کشور در آذربایجان غربی تولید می شود افزود: ضرورت توجه به محصولات کشاورزی و اشتغال ایجاد شده در این حوزه بیشتر از سایر بخشهاست.

,

معاون استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه لازم است از ظرفیت مرزها برای توسعه صادرات سیب استفاده می شود، ادامه داد: استان آذربایجان غربی به واسطه هم مرز بودم با سه کشور بهترین فرصت برای شناسایی بازار هدف و توسعه صادرات سیب را دارد که باید از این فرصت برای توسعه استان استفاده کرد.

,

ظرفیت بالقوه و فرصت های بی نظیر آذربایجان غربی در بخش کشاورزی می تواند نقش مهمی در توسعه استان ایفا کند که در این راستا ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی نیز می‌تواند نقش بسیار مهمی در شکوفایی اقتصاد کشاورزی ایفا کرده و تأثیر قابل توجهی در توسعه پایدار این حوزه ، کاهش ضایعات و افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی و ایجاد اشتغال مولد و پایدار در مناطق مختلف استان داشته باشد.

,

انتهای پیام/

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه