اخبار داغ

سند بی‌اعتمادی به آمریکا؛

کودتای ۲۸ مرداد لکه ننگی بر پیشانی آمریکا است

کودتای ۲۸ مرداد لکه ننگی بر پیشانی آمریکا است
کودتای ۲۸ مرداد همواره با حرف و حدیث‌های زیادی همراه بوده است؛ کودتایی که به عنوان حادثه ای تاریخی با جامعه امروز نیز پیوندی ناگسستنی دارد زیرا هنوز درگیر مسایلی همچون نفت، آمریکا و ... هستیم و کودتایی که پیامدهای شگرف و غیرقابل انکاری در ابعاد مختلف در سیاست خارجی ایران داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، در ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ با نقشه سازمان اطلاعات انگلیس و مجری گری اطلاعات مرکزی آمریکا و همچنین همکاری عوامل داخلی که طرفدار محمدرضا پهلوی بودند کودتایی علیه دولت مصدق راه انداخته و باعث برکناری نخست وزیر وقت شد که یکی از دلایل مهم شکل گیری این کودتا عدم سازش مصدق با انگلیس در مورد ملی کردن صنعت نفت بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,

کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ از جمله وقایع مهم تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود که هنوز پس از گذشت سال‌ها از تاریخ وقوع آن، زوایای پیدا و پنهان بسیاری دارد. سیاست‌های استعمارستیزانه مصدق، عاملی بود که سبب شد تا آمریکا و هم‌پیمانانش، کودتایی را برای مهار جنبش ملی نفت و جلوگیری از اجرای آن طراحی و اجرا کنند.
 
 نقش دولت آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ قابل انکار نیست چرا که این دولت علاوه بر همکاری با انگلیس، تامین هزینه های عملیات را نیز برعهده گرفت.
 
به هرترتیب دولت آمریکا از این زمان در ایران نفوذ یافت و کوشید، رژیم پهلوی را ملزم کند تا منافع این کشور را در نظر بگیرد که این مهم در اصلاحات دهه ۴۰ و طرح کاپیتولاسیون به خوبی قابل مشاهده است اما پیروزی انقلاب اسلامی در ۱۳۵۷ خورشیدی، فصل نوینی در سیاست خارجی ایران نسبت به آمریکا باز کرد که تا به امروز نیز تداوم پیدا کرده است.
 
کودتای ۲۸ مرداد حاصل تلاش های آمریکا برای برگرداندن استبداد به کشور ایران بود

مجتبی قزاق میری، کارشناس سیاسی در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: نکته مهم پیرامون کودتای ۲۸ مرداد این است که دشمنی دیرینه و کینه‌توزانه آمریکایی‌ها از همان زمان برای ملت ما آشکار شد و بعدها در خاطرات سردمداران آمریکایی ثبت شد که کودتای ۲۸ مرداد حاصل تلاش های آمریکا برای برگرداندن استبداد به کشور ایران بود.
 
وی افزود: در بحث استکبار جهانی باید هوشیار بود چرا که همیشه آمریکایی‌ها و ایادی آنها به دنبال تفرقه‌افکنی و لطمه زدن بوده‌اند به طوریکه همه آنهایی که به آمریکایی‌ها تکیه کرده‌اند روزی از سوی آمریکا کنار گذاشته شده‌اند و نمونه بارزی که می توان به آن اشاره کرد مسئله حکام دیکتاتور در لیبی و عراق بود که روزی از سوی آمریکایی‌ها حمایت و زمانی دیگر پشتشان خالی شد.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: دولت «محمد مرسی» نیز با اعتماد به آمریکایی‌ها سرنگونی دولت خود را رقم زد که سرنوشت تلخی را برای مردم به همراه داشت و موضوع مهم اینکه در کودتای ترکیه که کشور را در التهاب خاصی فرو برد تا جایی که دولت وقت در حال ساقط شدن بود، اکنون اردوغان به وجود آمریکا در پشت پرده اذعان دارد.
 
وی ادامه داد: هنوز بعضی از روشنفکر نماها از این اتفاقات تجربه نکرده و دست آوردهای انقلاب اسلامی را که باعث خروج استبداد و استکبار از کشور شده است را نادیده می گیرند و چشم طمع  به غرب و آمریکا دوخته اند.
 
میری گفت: یکی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی ما و نهضت امام خمینی(ره) این بود که حضرت امام در زمان واحد هم با استبداد و هم با استکبار جنگید و مردم هم به تبع امام این حرکت را انجام دادند.
 
وی با اشاره به نقطه تشابه ۲۸ مرداد و دوران کنونی اذعان کرد: دشمن هیچ زمانی دست از یک ملت مستقل برنخواهد داشت، چرا که با وجود یک ملت مستقل منافع خودش را در خطر می‌بیند؛ دشمن ۲۸ مرداد منافع خودش را در خطر می‌دید، الان هم منافع خودش را در خطر می‌بیند.
 
کارشناس سیاسی افزود: دشمن در ۲۸ مرداد از ایادی و چماق به دستان خودش استفاده کرد، امروز هم هرچند ممکن است توطئه‌های دشمن از طریق ایادی و چماق به دستان ظاهری نباشد، اما از طریق سایت‌ها و فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به عنوان چماق به دستان علیه انقلاب دارد استفاده می‌کند؛ چه کسانی که در خارج سرمنشا دارند و در آنجا حضور دارند و چه کسانی که در داخل دارند چماق را بر سر ملت ما فرود می‌آورند.
 
وی خاطرنشان کرد: شکل دشمنی دشمن تغییر کرده است اما اصل دشمنی وجود دارد، آن زمان با چوب و چماق به جان مردم افتادند، امروز نیز با تبلیغات سوء و ایجاد ناامنی روانی به مغزهای مردم افتاده‌اند و مردم نیز باید به یکدیگر توجه داشته باشند و با اتحاد و همدلی مشکلات ایجاد شده را برطرف کنند.
 
کودتای ۲۸ مرداد لکه ننگی بر پیشانی آمریکا است
 
مولوی عنایت اله رسولی زاده از علمای اهل سنت شهرستان سرباز در گفت و گو با خبرنگار ما ‏با اشاره به اینکه آمریکای امروز همان شیطان بزرگ کودتای ۲۸ مرداد است، بیان کرد: ‏کودتای ۲۸ مرداد ماه این حقیقت را به اثبات رساند که در هیچ زمان و مکانی نباید دلخوش ‏به وعده های دروغین آمریکا و ایادی استکبار باشیم.‏
 
وی با بیان اینکه با خود اتکایی، وحدت و همدلی و ولایتمداری می توان در مقابل زیاده ‏خواهی دشمنان با عزت و اقتدار ایستادگی کرد، افزود: کودتای ۲۸مرداد و خیانت آمریکا و ‏انگلیس هیچگاه از خاطره ملت ایران پاک نخواهد شد.‏

این عالم اهل سنت با تاکید بر اینکه کودتای ۲۸ مرداد لکه ننگی بر پیشانی استکبار جهانی ‏است، ادامه داد: ‏‎ ‎اعتماد دولت وقت به آمریکا سبب شد آمریکایی ها از پشت به دولت دکتر ‏مصدق خنجر بزنند و آن را سرنگون کنند، در این حادثه مردم باتجربه شده و نباید این ‏تجربه فراموش شود‎.‎

وی با بیان اینکه فاصله‌گیری مصدق از روحانیت و اعتماد به غرب منجر به شکل گیری این ‏کودتا شد، گفت: آمریکا هیچ وقت قابل اعتماد نبوده و نخواهد بوبد، کودتای ۲۸ مرداد تنها ‏بک بخش از سند معتبر برای بی‌اعتمادی جمهوری اسلامی به دولتمردان آمریکایی به شمار ‏می رود.‏

رسولی زاده اظهار کرد: دشمن هیچ گاه دست از دشمنی خود بر نخواهد داشت؛ آمریکا این ‏شیطان بزرگ نیز هیچ گاه دست از دشمنی با ایران برنخواهد داشت، چه آن زمانی که برای ‏به چنگ آوردن نفت این ملت با کودتا دولت قانونی ملت ایران را سرنگون کردند و چه امروز ‏که با زیرپاگذاشتن توافقی جهانی به دنبال فشار بیشتر به این ملت بزرگ و محروم سازی ‏آنان از حق قانونی استفاده از تکنولوژی های نوین جهانی هستند.‏
‏ ‏
 انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
, کودتای ۲۸ مرداد حاصل تلاش های آمریکا برای برگرداندن استبداد به کشور ایران بود,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, کودتای ۲۸ مرداد لکه ننگی بر پیشانی آمریکا است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه