اخبار داغ

با تولید ۳۸ کیلو در یک متر مربع؛

گلخانه دانش بنیان گوجه فرنگی کرج روی دست هلند و اسپانیا بلند شد/ کاهش ۵۰ درصدی هزینه و افزایش ۳۰ درصدی عملکرد

گلخانه دانش بنیان گوجه فرنگی کرج روی دست هلند و اسپانیا بلند شد/ کاهش ۵۰ درصدی هزینه و افزایش ۳۰ درصدی عملکرد
این روزها گلخانه دانش بنیان کرج با تلاش محققان داخلی کشور و با کاهش ۵۰ درصدی هزینه نسبت به نمونه های مشابه خارجی راه اندازی شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، یکی از مشکلات سال های اخیر در کشور بحران کم آبی است، آمارها نشان می دهد بزرگترین هدر رفت آب در بخش کشاورزی صورت می گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, تیتریک,
پژوهشگران پارک فناوری اطلاعات البرز پس از دو سال تلاش موفق به ساخت گلخانه ای دانش بنیان هوشمند شده اند، اقدامی که در کشور برای اولین بار انجام شده است.
,
 
,
شیخ سفلی مسئول آزمایشگاه های تحقیقاتی پارک فاوا البرز در گفتگو با خبرنگار تیتریک، می گوید؛ در این گلخانه تمام پارامترهای اساسی برای رشد گیاه تعبیه شده است.
,
 
,
وی ادامه می دهد؛ دما، رطوبت، میزان گاز CO۲، شدت نور، آب و مانیتورینگ از راه دور قابل کنترل بوده و صفر تا ۱۰۰ آن توسط محققان داخلی به سرانجام رسیده است.
,
 
,
, ,
 
,
سنسورها و عملگرها توسط شرکت های دانش بنیان و تامین کننده تجهیزات گلخانه داخلی تهیه و هدف اصلی آن ایجاد شبکه ملی هوشمند مدیریت گلخانه ها است.
,
 
,
صدیق رئیس پارک فاوا البرز در گفتگو با خبرنگار تیتریک، می گوید؛ شبکه ملی اطلاعات پشتیبان گلخانه بوده و نیازی به اینترنت ندارد و هزینه آن هم کمتر خواهد بود.
,
 
,
این گلخانه دانش بنیان بر خلاف رقبای هلندی و اسپانیایی خود که نیازمند صرف هزینه های گزاف و متراژ بالای ۱۰۰۰ متر هستند به محصول اقتصادی رسیده است.
,
 
,
هاتفی کارشناس کشاورزی گلخانه هوشمند IOT در گفتگو با خبرنگار تیتریک، می گوید؛ در ۹۰ متر مربع در یک دوره کشت ۳۰ درصد افزایش عملکرد داشته ایم.
,
 
,
, ,
 
,
در این گلخانه مصرف آب به ازای تولید هر کیلوگرم گوجه فرنگی ۲۵ لیتر است، این میزان در گلخانه های معمولی ۶۰ لیتر و کشت فضای باز ۳۰۰ لیتر است.
,
 
,
به گفته هاتفی در دوره کشت ۹ ماهه از هر متر مربع کشت، ۳۸ کیلوگرم گوجه برداشت اند که در گلخانه های مشابه قریب به ۱۵ الی ۲۰ کیلوگرم است.
,
 
,
برای کاهش هزینه ها به ویژه بخش سازه گلخانه، تلاش های موفقی صورت گرفته است، موضوعی که کارشناس آزمایشگاه هوشمند گلخانه به آن اشاره می کند.
,
 
,
بابازاده در گفتگو با خبرنگار تیتریک، می گوید؛ سازه ها با سرعت وزش باد و میزان بارش برف همخوانی دارند و با استانداردهای لازم طراحی شده اند.
,
 
,
شرکت های دانش بنیان می توانند با روش های هوشمندانه و کمترین منابع و هزینه، تولید اقتصادی به همراه داشته باشند که گام بزرگی در راه تولید است.
,
 
,
این گلخانه دانش بنیان کرج با تلاش محققان داخلی کشور و با کاهش ۵۰ درصدی هزینه نسبت به نمونه های مشابه خارجی راه اندازی شده است.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه