اخبار داغ

در گفت‌وگو با رئیس بنیاد تاریخ پژوهی ایران مطرح شد؛

روایتی از کودتای ۲۸ مرداد و تأثیرگذاری آن بر آینده ایران/ می‌خواستند ایران برده آمریکا باشد+تصاویر

روایتی از کودتای ۲۸ مرداد و تأثیرگذاری آن بر آینده ایران/ می‌خواستند ایران برده آمریکا باشد+تصاویر
کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ که توسط آمریکایی‌ها طرح ریزی شده بود زمینه را برای قرار گرفتن ایرانِ دوران پهلوی زیر تیغ آمریکا و نوکری این کشور مهیا ساخت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس، آمریکا و انگلستان برای دستیابی به منابع ایران و چیره شدن بر صنعت نفت کشور، کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ خورشیدی را به مرحله اجرا درآوردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس،,

این کودتا با طراحی گسترده و نظارت سازمان‌های جاسوسی و بهره‌گیری از عوامل داخلی صورت پذیرفت و در پی آن با نقشه‌ای از پیش تعیین شده دولت ملی محمد مصدق سقوط کرد.

,

دولت‌های ایالات متحده  و بریتانیا برای براندازی مصدق، مدت طولانی در پی راه حل‌های سیاسی بودند اما پس از قیام سی‌ام تیر سال ۱۳۳۱ تنها راه حذف دولت ملی مصدق را «وقوع یک کودتای نظامی» دیدند تا اینکه انگلیسی‌ها با تکیه بر سرمایه‌های بنیادین و ساختاری خود به میدان آمدند که شاید اهم آنها عبارت بودند از کارشناسان با تجربه خود که در ایران مشغول و به زبان فارسی آشنایی کامل داشتند.

,

, ,

 انگلیسی‌ها یک شبکه اطلاعاتی قوی در درون نیروهای مسلح ایران داشتند که شبکه مذکور در دوره جنگ جهانی دوم شکل گرفته بود. سازمان MI۶ شبکه غیرنظامی ریشه‌داری که متشکل از برادران رشیدیان بود را در اختیار داشت.

,

 انگلیسی‌ها یک شبکه اطلاعاتی قوی در درون نیروهای مسلح ایران داشتند که شبکه مذکور در دوره جنگ جهانی دوم شکل گرفته بود. سازمان MI۶ شبکه غیرنظامی ریشه‌داری که متشکل از برادران رشیدیان بود را در اختیار داشت.

,

رئیس بنیاد تاریخ پژوهی ایران در گفتگو با صبح زاگرس گفت: یکی از شگردهایی که فراماسون ها پس از آن که بازیگردان صحنه بعد از مشروطه شدند سعی کردند در میان مردم رواج دهند، این بودکه بدون وابستگی و پیروی از غرب نمی توان کشور را توسعه داد و این شعار را مطرح کردند که از فرق سر تا انگشت پا باید فرنگی شود تا بتوان کشور را توسعه داد و به خواسته های مردمی دست پیدا کرد.

, صبح زاگرس,

سید حمید روحانی بیان کرد: آن ها این جریان را رواج دادند که ملت ها و آزادی خواهان کشورها بدون وابستگی به ابرقدرت ها نمی توانند در کشورهای خودشان در راه تامین حقوق توده های محروم و مستضعف کاری انجام دهند و دیکتاتور حاکم این ها را سرکوب می کند مگر این که یک قدرت خارجی از آن ها حمایت کند و از آن زمان این بحث ها بود که به یک دولت و قدرتی وابسته بود.

,

, ,

وی افزود: وقتی مساله ملی شدن صنعت نفت مطرح شد، حرف دکتر مصدق و طرفدارانش این بود که با حمایت امریکا می توان بر استعمار انگلیس چیره شد و نفت را از چنگال شرکت های انگلیسی بیرون بیاوریم و ملی کنیم.

,

حجت الاسلام روحانی در ادامه گفت: با وجود این که در آن زمان آیت الله کاشانی و مرحوم نواب صفوی تذکر دادند و بیانیه صادر کردند و هشدار دادند که امریکا با انگلیس تفاوتی ندارد و استعمارگران سر و ته یک کرباس هستند و این ها منافع خودشان را دنبال می کنند؛ اما با توجه به خوشبینی که دکتر مصدق به امریکا داشت به این تذکرات توجه نکرد و در نتیجه امریکا با کمک دولت ایران توانست نفت را از حلقوم انگلیس بیرون بکشد و بعد از آن به کودتای ننگینی دست زد که بتواند یک نوکر به تمام معنا را بر این کشور حاکم کند .

,

وی افزود: با توجه به این که مصدق نسبت به امریکا خوشبین بود و نظر مساعد داشت، اما امریکایی ها به این نتیجه رسیدند که مصدق برای منافعشان فرد مفیدی نیست چرا که مصدق دارای اندیشه های ناسیونالیستی و وطن خواهی بود و قانونمند بود و حاضر نمی شد  برای حفظ قدرت به هر خیانت و جنایتی دست بزند از این جهت با این کودتا دولت وی را کنار زدند و یک عروسک کوکی به نام محمدرضا پهلوی را حاکم کردند که جز به سلطنت، قدرت و شهوت و ریاست به چیز دیگری فکر نمی کرد.

,

, ,

روحانی بیان کرد: به دنبال این کودتای ننگین کنسرسیوم نفت تشکیل شد و بیش از ربع قرن امریکایی ها کشور را غارت کردند و ملت را به روز سیاه نشاندند .

,

رئیس بنیاد تاریخ پژوهی ایران تصریح کرد: این خط وابستگی به امریکا و خط سازش بعد از کودتای 28 مرداد مایه عبرت نشد و علی رغم خنجری که امریکا از پشت به مصدقی ها زد، باز هم دنبال این بودند که با امریکا کنار بیایند و آن ها را راضی کنند و طبق سیاست های امریکا حرکت کنند و این جریان ادامه پیدا کرد.

,

حجت الاسلام روحانی بیان کرد: زمانی که نهضت امام خمینی (ره) آغاز شد، ایشان بر خلاف این تصورات و معادلاتی که درست کرده بودند نه قدرت های بیگانه را کسانی می دید که به ایران کمک کنند و نه هرگز در جهت پیشبرد اهدافشان به این فکر می کردند که از آن ها کمک بگیرد و می دانست که جهان خواران و استعمار گران هیچ وقت منافع ملت ها را در نظر نمی گیرند و به جز خیانت و توطئه کاری انجام نمی دهند لذا نهضت ایشان با شعار " نه شرق نه غربی " ادامه پیدا کرد لکن خط سازش در مقابل این جریان به کارشکنی پرداخت.

,

, ,

وی در پایان گفت: مخصوصا پس از پیروزی انقلاب اسلامی که امام نشان دادند بدون وابستگی به بیگانگان انقلاب را به پیروزی برسانیم و دست همه قدرتمندان را از سرنوشت کشور کوتاه کنیم اما ان ها به هر نحوی به دنبال این بودند که با امریکا کنار بیایند زمانی که مهندس بازرگان دولت موقت را تشکیل داد به همراه ابراهیم یزدی به الجزایر رفتند و با مشاور رئیس جمهور وقت امریکا دیدار کردند، وقتی امام دلیل این ملاقات را پرسید، بازرگان پاسخ داد بدون امریکا نمی توانیم این کشور را اداره کنیم و ناچاریم به دلیل اداره کشور با امریکا در ارتباط باشیم که با واکنش تند حضرت امام مواجه شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه