اخبار داغ

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با تحلیل عملکرد یکساله دولت مطرح کرد:

رشد ۳۹ درصدی ترانزیت خارجی تا جهش تولید مسکن

رشد ۳۹ درصدی ترانزیت خارجی تا جهش تولید مسکن
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تحلیل عملکرد یکساله دولت سیزدهم، گفت: رشد ۳۹ درصدی ترانزیت خارجی و جهش تولید مسکن اقدامات بسیار مهم دولت بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با شبکه خبری تهران‌نیوز با تحلیل عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم در عمر یک ساله خود، اظهار کرد: خوشبختانه دولت سیزدهم در حوزه اقتصادی عملکرد بسیار خوبی داشته و در صورتی که شرایط دولت را با زمان آغاز آن مقایسه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که علاوه بر کاهش تورم ارز رانتی ۴۲۰۰ هم از اقتصاد کشور رخت بربسته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران‌نیوز,
وی عنوان کرد: دولت قبل باید ارز ۴۲۰۰ تومانی را با تدبیر جمع می‌کرد که این اتفاق رخ نداد، اما دولت سیزدهم با تلاش و تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومان را فداکارانه ساماندهی کرد، البته دولت در برخی موضوعات دچار عدم انسجام بود، از جمله تصمیم‌گیری، افزایش دستمزدها و ... که بخشی از دولت با سایر بخش‌‍‌ها هماهنگ نبود.
,
 
,
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در زمینه افزایش دستمزد دولت سیزدهم دچار حاشیه شد، اما در مجموع دولت در موضوع تأمین نیازهای جاری کشور بدون بدهی و استقراض از بانک مرکزی موفق شده اوضاع را در یک سال گذشته به‌خوبی مدیریت کند.
,
 
,
طغیانی متذکر شد: اگر قرار بود با استقراض از بانک مرکزی و اضافه شدن بدهی امور دولت سپری شود، کار بسیار پیچیده‌تر می‌شد.
,
 
,
دولت سیزدهم باید به سیاست‌های اصل ۴۴ جامه عمل بپوشد
, دولت سیزدهم باید به سیاست‌های اصل ۴۴ جامه عمل بپوشد, دولت سیزدهم باید به سیاست‌های اصل ۴۴ جامه عمل بپوشد,
 
,
وی با اشاره به اینکه دولت گذشته در حوزه ترانزیت خارجی همه‌چیز را به کرونا مرتبط می‌دانست اما در دولت مردمی سیزدهم شاهد رشد ۳۹ درصدی ترانزیت خارجی هستیم، تاکید کرد: در حوزه ریلی باید تحلیل جامع‌تری صورت بگیرد، ترانزیت ما اضافه شده، اما به بهای کاهش حمل و نقل داخلی این اتفاق رخ داده است.
,
 
,
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: البته ترانزیت ارزآور بوده و این خبر خوبی است، اما بار بیشتری از ریل به جاده منتقل شده، نمی‌تواند خبر خوبی باشد، در هر صورت دولت سیزدهم باید ظرفیت ریلی‌اش را توسعه دهد.
,
 
,
طغیانی تبیین کرد: دولت سیزدهم باید به سیاست‌های اصل ۴۴ جامه عمل بپوشد، چرا که حوزه ریلی همچنان دولتی است، در حالی که باید به بخش خصوصی واگذار شود.
,
 
,
وی درباره عملکرد دولت سیزدهم در حوزه اشتغال‌آفرینی و مسکن نیز مطرح کرد: طرح دولت سیزدهم در راستای جهش تولید مسکن بسیار خوبی است، چرا که قانون (جهش تولید مسکن) بود و دولت تلاش کرد آن را اجرایی کند.
,
 
,
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: مسکن حوزه بسیار پیچیده‌ای است و تأمین مالی قابل توجهی می‌خواهد و اکنون تلاش دولت آن است که گره پیرامون مسکن را باز کند.
,
 
,
طغیانی افزود: البته تلاش دولت سیزدهم در حوزه مسکن آنطور که باید و شاید به ثمر ننشسته، اما وزارت راه و شهرسازی در تلاش است که اتفاقات مناسبی در حوزه مسکن رخ دهد.
,
 
,
وی در بخش دیگری از سخنان خود تجارت خارجی ایران را به‌ خصوص در حوزه تجارت محصولات غیرنفتی مهم برشمرد و تاکید کرد: تجارت خارجی کشور در دولت سیزدهم تحول‌آفرین بوده و این خبر خوبی است و سازمان توسعه تجارت و وزارت صمت تلاش‌های لازم را برای افزایش تجارت خارجی انجام داده‌اند که قابل تقدیر است.
,
 
,
ظرفیت بالای ایران در حوزه تجارت خارجی
, ظرفیت بالای ایران در حوزه تجارت خارجی, ظرفیت بالای ایران در حوزه تجارت خارجی,
 
,
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: البته در حوزه تجارت خارجی ظرفیت بسیاری داریم که در ادامه مسیر دولت سیزدهم باید مأموریت خود را به پایان برساند.
,
 
,
طغیانی همچنین به نقدینگی موجود در دولت سیزدهم پرداخت و افزود: در صورتی که دولت پایه پولی را توسعه می‌داد وضعیت بسیار بدتر می‌شد، اما دولت سیزدهم این کار را نکرد و این دستاورد مهمی محسوب می‌شود.
,
 
,
وی افزود: از سوی دیگر خلق اعتبار بانکی علت اصلی رشد نقدینگی محسوب می‌شود که در این راستا باید اصلاحات زیرساختی بیشتری صورت بگیرد که در سال نخست عمر دولت امکان‌پذیر نیست و باید عملکرد بانک‌ها استحکام یابد، به‌خصوص بانک‌های خصوصی بر مبنای درستی تأمین مالی انجام دهند.
,
 
,
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: همچنین بانک‌ها نباید با استفاده نادرست از ذخایر بانک مرکزی بدهی خود را بالاتر ببرند، بلکه باید با ایجاد اصلاحات در نظام بانکی فعالیت خود را پیش ببرند.
,
 
,
طغیانی همچنین با اشاره به کاهش خاموشی‌ها در تابستان سال‌ جاری به‌دلیل افزایش ۶ هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاهی و کنترل پرمصرف‌ها در دولت سیزدهم، مطرح کرد: در سال‌جاری دولت سیزدهم با تدبیر درست مانع افزایش خاموشی‌ها شد، اما از سویی خاموشی واحدهای تولیدی وجود داشت که دولت و وزارت نیرو باید در ادامه مسیر باید با تدبیر مناسب این خاموشی‌ها را کاهش دهد.
,
 
,
وی خاطرنشان کرد: البته برای کاهش خاموشی‌ واحدهای تولیدی باید برنامه‌ریزی چندین ساله اتفاق بیفتد و در این راستا توسعه شبکه برق چاره کار خواهد بود، البته اقتصاد برق ما دچار مشکل است و نمونه آن بدهی ۹۵ هزار میلیارد تومانی دولت به بخش خصوصی (نیروگاه‌ها و تولیدکنندگان) است و اصلاح ساختار برق کشور راهکار و چاره کار خواهد بود.
,
 
,
انتهای پیام/*
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه