اخبار داغ

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی اعلام کرد؛‌

تب مالت در کمین خراسان شمالی است/دستورالعمل جدید عرضه مرغ گرم به بازار استان

تب مالت در کمین خراسان شمالی است/دستورالعمل جدید عرضه مرغ گرم به بازار استان
حمید رمضانی گفت: افزایش قیمت لبنیات صنعتی و در پی آن افزایش مصرف شیر و فرآورده های لبنی سنتی در استان، امکان ابتلا به بیماری تب مالت در خراسان شمالی را افزایش می دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمید رمضانی، مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی در گفت و گو با عصر اترک اظهار کرد: در استان، از سال گذشته تا به کنون شیوع بیماری های دامی وضعیتی کاهشی داشته و کانون بیماری های دامی نداشته ایم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک,

رمضانی افزود: این وضعیت عادی در جمعیت آبزیان، زنبور عسل، کرم ابریشم و حیلت وحش نیز وجود داشته است.

,

وی تصریح کرد: تثبیت این وضعیت متاثر از آموزش بهره برداران، انجام اطلاع رسانی ها، پوشش واکسیناسیون و اقدامات مراقبتی بوده اند.

,

با این وجود، مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی از افزایش گرایش به مصرف لبنیات سنتی در استان ابراز نگرانی کرد و افزود: این رفتار مصرف برای سلامت انسان مخاطره آمیز است.

,

وی گفت: با توجه به اینکه دامداری های استان، سنتی هستند همچنین بیشترین روش مصرف شیر و تبدیل شیر به فرآورده های لبنی نیز سنتی است، بنابراین این وضعیت، احتمال ابتلا جمعیت انسانی به بیماری تب مالت که یک بیماری مشترک بین دام و انسان است را نیز افزایش می دهد.

,

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: هنگامیکه شیر به طور کامل جوشانده نشود منجر به بروز بیماری تب مالت در انسان می شود.

,

وی با یادآوری این مطلب که وضعیت ابتلا به بیماری تب مالت در سطح کشور به طور میانگین 23 نفر در 100 هزار نفر جمعیت است، افزود: این وضعیت در حال حاضر در خراسان شمالی به طور میانگین به 30 نفر در 100 هزار نفر جمعیت رسیده است که در گذشته وضعیت ابتلا به تب مالت در خراسان شمالی کمتر از این آمار بود.

,

رمضانی خواستار شد: استفاده از فرآورده های لبنی صنعتی در سفره خانوار جایگزین شود.

,

در عین حال، وی به بی انگیزگی دامداران استان نسبت به انجام بیمه فراگیر دام های خود اشاره کرد و گفت: طی سال های گذشته، دولت بابت معدوم سازی دام های آلوده به بیماری هایی از جمله سل و تب مالت به دامداران غرامت پرداخت می کرد.

,

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: با این وجود، با ابلاغ دستورالعمل بیمه اجباری دام ها، پرداخت غرامت دولتی به معدوم سازی دام های آلوده از دستور کار خارج شد.

,

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه پوشش بیمه دام در صندوق بیمه کشاورزی کمتر از 10 درصد است، بنابراین دامداران استان هیچ تمایلی به انجام پوشش بیمه ای دام های خود ندارند.

,

رمضانی خاطرنشان کرد: این وضعیت، برای سلامت جمعیت دام و انسان خطرآفرین است.

,

افزون بر این، وی به پیامدهای خشکسالی و تاثیر آن بر تغدیه دام ها نیز اشاره و اظهار کرد: خشکسالی، منجر به فقر غذایی دام های سنتی و عشایری می شود که این فقر غذایی، سیستم ایمنی دام ها را ضعیف خواهد کرد.

,

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: با توجه به اینکه در شرایط خشکسالی باید در خوراک دام ها، مکمل غذایی لحاظ شود، در این راستا، دولت باید در تامین اعتبار به منظور خرید و تامین مکمل های غذایی برای دام ها کمک کند.

,

وی افزود: این اعتبار باید برای تامین مکمل های غذایی زنبورستان ها، مزارع آبزی پروری و مرغداری ها نیز لحاظ شود.

,

رمضانی در بخش دیگری از سخن خود، به تولید مرغ گوشتی و دستورالعمل جدید بابت تولید این محصول خوراکی اشاره و اعلام کرد: از این پس، دستورالعمل جدید برای صدور مجوز به منظور عرضه مرغ گرم از مرغداری به بازار اینگونه است که مرغ گوشتی زنده با وزن یک کیلو و 200 گرم تا یک کیلو و 900 گرم، کشتار و روانه بازار شود.

,

وی افزود: مرغ های زنده با وزن بیشتر از یک کیلو و 900 گرم پس از کشتار باید قطعه بندی و سپس روانه بازار شوند.

,

این مقام مسئول تصریح کرد: مرغ گوشتی کمتر از یک کیلو و 900 گرم سالم تر است و ضایعات کمتری دارد.

,

وی در خاتمه درباره ساماندهی سگ های ولگرد نیز بیان کرد: سگ های ولگرد میزبان بسیاری از بیماری های انگلی و انتقال آن هستند.

,

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی با تاکید بر جمع آوری، درمان و ساماندهی سگ های ولگرد در استان، خواستار شد: در این زمینه باید دهیاری ها و شهرداری ها با اداره کل دامپزشکی استان همکاری کنند.

,

وی گفت: در حال حاضر از 25 شهرداری فعال در استان فقط تعدادی از آنها در ساماندهی سگ های ولگرد همکاری می کنند.

,

رمضانی خواستار شد: برای ساماندهی سگ های ولگرد در استان برنامه منسجمی تدوین و ابلاغ شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه