اخبار داغ

عضو شورای شهر اهواز؛

شهردار اصفهانی در توسعه اهواز موفق نبود/ شهرداری بابت پروژه های ابتدایی سر مردم منت نگذارد

شهردار اصفهانی در توسعه اهواز موفق نبود/ شهرداری بابت پروژه های ابتدایی سر مردم منت نگذارد
سید محسن موسوی زاده گفت: توقع ما از شهردار اصفهانی مبنی بر توسعه و دگرگونی اهواز، برآورده نشد و به طبع هیچ تحولی نیز حادث نشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید محسن موسوی زاده عضو شورای شهر اهواز در گفتگو تفصلی با رهیاب اظهار کرد:شهروندان اهوازی در حالیکه یک سال از عمر دوره ششم شورای انقلابی شهر می گذرد انتظار ۹داشتند علاوه بر اتمام پروژه های نیمه کاره، طرح های عمرانی و زیرساختی نوین و پیشرفته نیز اجرا شود اما تا به امروز این امر محقق نشده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رهیاب,
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی براینکه چرا پس از یک سال نطق اعتراضی خود را در صحن علنی شورا مطرح کردید، افزود: بنده به عنوان عضوی در دوره پنجم و ششم و نماینده استان درشورای عالی کشور باید پاسخگو باشم روش بنده درطول یک سال براین بود، درچندین جلسه خصوصی با شهردار انتقادات مطرح و به دوستان شورا نیز در جلساتی غیرعلنی انتقادات وارده را بیان کرده اما زمانی که گوش شنوایی نبود بزرگان و عقلای شهررا در جریان قرار دادم.
 
عضو شورای شهر اهواز گفت: وظایف ذاتی شهرداری عمران و آبادانی شهر است اما دریغ از برنامه و اقدامی برای احیای فضای شهری در اهواز، آنچه امروز مشاهده می‌کنیم اهوازی بی‌روح و مهجور است، ما شهردار اهواز را از میان ۲۵ نفر از شهر توسعه یافته اصفهان انتخاب کرده ایم انتظار ما چیز دیگری بود اما واقعیت این است که در این یک سال تحول چشمگیری رخ نداده است.
 
موسوی با بیان اینکه هر کس در شهرداری با در نظر گرفتن مصالح خود، به مسائل نگاه می کند و مصلحت مردم را در نظر نمی گیرند، افزود: واقعیت امر نشان می دهد نسبت به دوره های قبل این شهردار و مجموعه مدیران دچار رخوت و سردرگمی شده اند البته اقداماتی هم انجام شده که درون سازمانی است.
 
 پروژه ناقص قطار شهری اهواز
 
وی با اشاره به وضعیت قطار شهری اهواز بیان کرد:  در دوره ششم شورای شهر تا به امروز هیچ قدمی برای پیشبرد این پروژه برداشته نشده، تا آنجا که سرپرست سازمان قطار شهری اهواز با حفظ سمت، شهردار منطقه ۲ به عنوان مهم ترین منطقه شهرداری اهواز است که مشغله کاری، اجازه فعالیت در سازمان را به او نمی دهد و عملا در پروژه قطار شهری هیچ اقدامی صورت نمی گیرد.
 
این عضو شورا تشریح کرد: قطار شهری اهواز به عنوان یک پروژه ملی همزمان با مشهد کلید خورد و دولت دهم پنجاه درصد هزینه ساخت قطار شهری اهواز را تقبل کرد و پنجاه درصد دیگر نیز باید توسط شهرداری پرداخت شود.
 
موسوی زاده اضافه کرد: البته اجرای این پروژه در اهواز با چند اشکال آغاز شد؛ قطار شهری اهواز به صورت تحت الارضی طراحی شده است در حالی که سطح آب زیر زمینی در این شهرستان بالاست و با صرف هزینه و زمان زیاد به نتیجه نمی رسد اما با این وجود مشغول به کار شدند.
 
وی عنوان کرد: در زمان دولت های یازدهم و دوازدهم برای اجرای پروژه قطار شهری اهواز، بودجه ای تزریق نشد. شهرداری نیز به دلیل مشکلات مالی سهم خود را پرداخت نکرد و عملا پروژه متوقف شد.
 
موسوی زاده مشکل اصلی این پروژه ملی را روی کار آمدن شرکت کیسون به عنوان پیمانکار دانست و افزود:  شرکت کیسون اولین بار اجرای پروژه مترو در اهواز را مطرح کرد اما در مقایسه با مشهد، به علت اینکه سالیانه ۲۵ میلیون زائر دارد مسئولین با درخواست بودجه از مقام معظم رهبری این پروژه را آغاز و به ثمر رساندند.
 
عضو شورای شهر ادامه داد: موسی شاعری شهردار سابق اهواز نیز به علت راکد ماندن پروژه قطار شهری درخواست فسخ قرارداد با شرکت کیسون را اعلام کرد اما به علت اینکه دفتر این شرکت در خارج از ایران است؛ حکم انفصال صادر شده و تا به الان نتیجه خلعیت قطعی دریافت نشده است.
 
وی به پرداخت خسارت پیمانکار پروژه قطار شهری اشاره کرد و گفت: در اوایل دوره پنجم شورای شهر مدیر شرکت کیسون از شهرداری وقت ۱۸۰ میلیارد تومان مطالبه کرد که در اواخر دوره به ۱۳۰۰ میلیارد تومان رسید چرا که این خسارت با نرخ دلار روز محاسبه می شود.
 
موسوی زاده بیان کرد: قاطعانه می گویم پروژه قطار شهری اهواز با بودجه شهرداری تا بیست سال دیگر نیز به اتمام نمی رسد و مانند دیگر استان ها به کمک دولت نیاز دارد.
 
گریز سرمایه گذاران در بروکراسی اداری اهواز 
 
عضو شورای شهر اهواز یکی دیگر از وظایف شهرداری را شناسایی و جذب سرمایه‌گذار جهت عمران و آبادانی شهر بیان کرد و افزود: با توجه به اینکه رویکرد ما استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها به منظور بهبود وضعیت اقتصادی شهرستان است می توان تامین سرمایه  بسیاری از پروژه های بزرگ شهری را به بخش خصوصی واگذار کرد و درآمد پروژه را نیز میان سرمایه گذار و شهرداری تقسیم کرد.
 
وی با بیان اینکه بروکراسی اداری در شهر اهواز باعث فراری دادن سرمایه گذاران شده است، گفت: در دوره پنجم شورای شهر فقط یک سرمایه گذار برای احداث مرکز رفاهی در پارک سیاحتی اعلام آمادگی کرد که همان شخص نیز پروژه را تحویل گرفت اما در طول مدت دوره ششم تا کنون هیچ گونه سرمایه‌گذاری جذب نشده و سازمان سرمایه‌گذاری سه ماه گذشته را بدون مدیر گذرانده است.
 
 
موسوی زاده معاونت اقتصاد و سرمایه گذاری استانداری را دیگر ارکان جذب بخش خصوصی دانست و افزود: هم افزایی تمامی دستگاه ها در جذب سرمایه گذار اهمیت ویژه ای دارد. اجرای طرح های عمرانی، اقتصادی و... با حضور سرمایه گذار خصوصی، عامل اساسی درآمد پایدار شهرداری است که می تواند عایدی آن را برای توسعه و پروژه های زیرساختی هزینه کند.
 
بی تدبیر شهرداری اهواز در جذب سرمایه گذار
 
عضو شورای شهر اهواز ادامه داد: بارها پیشنهاد جذب سرمایه گذار برای اجرای طرح های ساماندهی قایق های تفریحی پارویی و احداث یک پارک 9 هکتاری را داده ایم تا جایگزین پارک شهربازی موجود در اهواز شود؛ اما تدبیری اتخاذ نشده است.
 
وی با اشاره به اینکه باید زمینه ایجاد امید و امنیت روانی سرمایه گذار را با تسهیل و حذف بروکراسی اداری فراهم کنی،تاکید کرد: در حال حاضر یک سرمایه گذار در منطقه ۲ سید خلف در حال احداث مجتمع بزرگی با زمین و هزینه شخصی است که باعث ایجاد ارزش افزوده بر زمین های محله شده و می تواند آنجا را آباد کند.
 
موسوی زاده گفت: همان سرمایه گذار در نبش خیابان۱۷ شرقی کیانپارس نزدیک به چهار هزار متر مربع زمین دارد که یک سال به دنبال خرید یک گوشه به شکل متوازی الاضلاع بر سر زمینش بود تا بتواند پروانه ساخت دریافت کند و مجبور شد این قطعه را به قیمت چند میلیارد تومان بخرد.
 
وی اضافه کرد: وقتی این میزان از دردسر و هزینه به یک سرمایه گذار برای دریافت پروانه تحمیل می شود دیگر تمایلی برای سرمایه گذاری نیست،لذا باید در استانداری کمیسیونی جهت جذب سرمایه گذار دایر شود زیرا اهواز با بودجه شهرداری ساخته نمی شود.
 
عضو شورای شهر اهواز عنوان کرد: بودجه شهرداری امسال متفاوت از سال های گذشته ۷۵۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد شد و شورای شهر ۶۵۰۰ میلیارد تومان آن را تایید کرد که ۲۵۰۰ میلیارد تومان آن صرف پرداخت حقوق ده هزار پرسنل می شود.
 
موسوی زاده گفت: بنا براین شرایط مالی شهرداری به گونه ای است که اگرسازمان مالیاتی یک هفته ارزش افزوده را با تاخیر پرداخت کند؛ شهرداری برای واریز حقوق نیروهای خود با چالش مواجه می شود.
 
وی بیان کرد: همچنین براساس قانون۶۰ درصد بودجه برای مصارف جاری و۴۰ درصد آن به طرح های عمرانی می رسد اما در حال حاضر حدود ۸۵ درصد این اعتبار به صورت جاری هزینه می شود.
 
عضو شورای اهواز افزود: بالاترین بودجه در شهرداری اهواز ۳۵۰۰ میلیارد تومان در دوره پنجم شورای شهر اهواز مورد موافقت قرار گرفت که حدود ۲۸۰۰ هزار میلیارد تومان آن محقق شد اما در این وضعیت اقتصادی و عدم اقبال مردم به ساخت و ساز بعید می دانم که اعتبار ۶۵۰۰ میلیارد تومانی شهرداری تحقق یابد.
 
وی بیان کرد: البته در صورت تحقق بودجه امسال شهرداری با وجود کثرت محرومیت در سطح شهر اهواز بازهم گشایشی حاصل نمی شود زیرا حاشیه ‌نشینی، محرومیت و مسائل متعددی وجود دارد که سبب عقب افتادن اهواز از سایر کلانشهرها در مسیر توسعه شهری شده است.
 
 
 
موسوی زاده در بخش دیگر گفتگوی تفصیلی خود با اشاره به وضعیت حاشیه شهر اهواز عنوان کرد: بیش از ۱۵۰ هزار نفر در جاده سه راه خرمشهر-ملاشیه تا عین دو سکونت دارند که از ابتدایی ترین امکانات شهری بی بهره هستند و کل بودجه عمرانی شهرداری اهواز برای تامین احتیاجات اولیه آن ها مانند آسفالت، پارک، ایستگاه اتوبوس و... کفایت نمی کند.
 
منازل چهارصد هزار نفر از این جمعیت فاقد سند است
 
عضو شورای ششم شهر اهواز گفت: هر چند اهواز مانند خرمشهر و سوسنگرد در خط مقدم جنگ نبود اما با گذشت بیش از 30 سال از جنگ، همچنان درد و رنج های جنگ را به دوش می کشد، آن زمان عده ای از خوزستانی ها به دلیل فرار از جنگ یا وجود محرومیت به اهواز مهاجرت کردند بدون اینکه کمترین امکانات زیر ساختی برای آن ها فراهم باشد.
 
وی افزود: مردم ساکن در مناطق غرب خوزستان که جنگ بر آن ها تاثیر مستقیم داشت اغلب در زمین هایی تحت عنوان باغات شاه در غرب اهواز که به نام فرمان امام تغییر کرده است؛ ساکن شدند که باعث شکل گیری محلات لشکر آباد و شلنگ آباد شد.
 
موسوی زاده ادامه داد: به این صورت که هر خانواده یک قطعه زمین را بدون سند در اختیار گرفت تا به امروز، که اهواز بالغ بر یک میلیون و سیصد هزار نفر جمعیت دارد و منازل چهارصد هزار نفر از این جمعیت فاقد سند است که براساس قانون عوارضی پرداخت نمی کنند اما از شهرداری توقع خدمات دارند.
 
وی بیان کرد: به همه مسئولین گوشزد کردیم که بدون دریافت هزینه، برای این منازل سند صادر کنند تا با دریافت عوارض شهر را آباد کنیم. چرا باید یک سوم شهر بدون سند و پرداخت عوارض، خدمات دریافت کنند؟ بنابراین مطالبه ما این است؛ اهوازی که جور خوزستان را از زمان جنگ تا کنون به دوش می کشد لازم است متناسب با افزایش جمعیت خدمات و اعتبارات دریافت کند تا بتواند زیر ساخت ها را اصلاح نماید.
 
عضو شورای شهر افزود: فاضلاب ملاشیه و گلدشت با ورود به یک دریاچه سلامت مردم را به خطر انداخته است. این فاضلاب زمین های کشاورزی منطقه را نیز نابود کرده است.
 
 
 
کشمکش شهرداری و آبفا بر سر آسفالت
 
وی گفت: وظیفه اجرای آسفالت خیابان ها بر عهده شهرداری و اصلاح فاضلاب با اداره آبفا است که به یکدیگر مرتبط هستند و پس از ترمیم شبکه فاضلاب خیابان های گلدشت، سادات و سیاحی باید آسفالت این مناطق را انجام داد.همانطور که خیابان هجده متری منطقه عین دو در دوره پنجم شورای شهر آسفالت شد اما پس از چهار سال شرکت آبفا به علت اصلاح شبکه فاضلاب کل خیابان را حفاری کرد.
 
موسوی زاده بیان کرد: توقع ما از شهردار اصفهانی مبنی بر توسعه و دگرگونی اهواز، برآورده نشد و به طبع هیچ تحولی نیز حادث نشد.
 
عضو شورای شهر گفت: شرکت آبفا نیز با دریافت بودجه از دولت و رهبر انقلاب برای توسعه و بهسازی شبکه آب و فاضلاب شهر را به کارگاه  تبدیل کرده و در۲۰۰ نقطه از شهر حفاری انجام شده است و مردم این خرابی ها را به حساب شهرداری می گذارند.
 
وی افزود: اغلب پروژه های آبفا به سه بخش حفاری، ترمیم شبکه و اصلاح نوار حفاری تقسیم می شود که در اکثر مواقع اصلاح نوار حفاری انجام نمی گیرد و در صورت اجرا نیز بر اساس اصول ما نیست که باعث نشست آسفالت می شود.
 
موسوی زاده بیان کرد: اکنون حدود ۴۰ میلیارد تومان به منظور ترمیم آسفالت از شرکت آبفا دریافت و مصوبه آن به شهرداری نیز ابلاغ شده است و پس از تایید کمیته تطبیق فرمانداری، به سازمان عمران اعلام می شود تا اصلاح نوار حفاری ها در سطح شهر در دستور کار قرار گیرد.
 
وی ادامه داد: در دوره های گذشته  علاوه بر اجرای آسفالت در بیش از سی خیابان در منطقه ملاشیه، زیرسازی ۲۵ الی 30 مورد نیز انجام شد اما این منطقه حدود ۲۴۰ خیابان دارد. همچنین خیابان اصلی منطقه مندلی آسفالت شد.
 
عضو شورای شهر اهواز اضافه کرد: قرارگاه خاتم الانبیاء در کوی سیاحی جهت اجرای طرح محرومیت زدایی با اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان برپا شده است و این طرح در مناطق متنوع دیگر مانند عین ۲، مندلی، مهدیس و ..‌ نیز درحال اجرا می باشد اما کار به کندی انجام پیش می رود.
 
میکروپروژه ها از وظایف ابتدایی شهرداری است
 
وی ادامه داد: طرح هر هفته‌ یک افتتاح از سوی شهرداری اجرا می شود اما به جز دو سه مورد، مابقی همگی میکروپروژه و از وظایف ابتدایی و ذاتی شهرداری و احتیاجات اولیه شهروندان است.
 
موسوی زاده گفت: انتقاد من بر این است که اجرای آسفالت و روکش آن جزء وظایف ذاتی شهرداری است که روزانه باید انجام شود و نیاز به مراسم افتتاحیه ندارد؛ نباید منتی بر سر مردم گذاشت.
 
وی ادامه داد: همچنین اختلافات رفاهی و عدالت اجتماعی در مناطق متفاوت شهرستان اهواز بسیار زیاد است که باعث دلسردی مردم از ما و نظام می شود به عنوان مثال خیابان های عریض و پهن سیاحی سر ریز از نخاله و فاضلاب است در حالی که با مرکز شهر فقط پنج دقیقه فاصله دارد.
 
 
 
عضو شورای شهر با بیان اینکه پرداخت سهم دو درصدی نفت و سهم آلایندگی را باید فریاد بزنیم، عنوان کرد: سهم آلایندگی پول خون مردم است و طلب ما در این حوزه بیش از ۷هزار میلیارد تومان می باشد که مقرر شد هزار میلیارد آن واریز شود. این سهم را باید تمام شرکت های گروه ملی و فولاد پرداخت کنند.
 
عدم معرفی شرکت های آلاینده به تهران 
 
وی بیان کرد: سازمان محیط ‌زیست استان در پنج ماه اخیر شرکت های آلاینده را به تهران معرفی نکرده و به این دلیل حق آلایندگی نیز از طرف این شرکت ها پرداخت نشده است.
 
عضو شورای شهر اهواز با بیان اینکه یک سوم جمعیت استان در اهواز سکونت دارن که اکثرا مهاجرین استان ها و شهرهای همجوار هستند، گفت: نگذاریم تبعیض ها به حدی برسد که مردم از ما متنفر شوند.
 
موسوی زاده گفت: مناطق محروم موجود در اهواز نسبت به طرح محرومیت زدایی سپاه، بسیار وسیع است و بایستی شرکت های فولاد، نفت، حفاری و... به مسئولیت های اجتماعی خود عمل کنند.
 
وی ادامه داد: یکی از ضروریات اهواز جاده کمربندی است که از مسیر شیبان می گذرد که با اجرای کامل این پروژه دیگر نیاز نیست ماشین های سنگینی از وسط شهر اهواز عبور کنند بنابراین تا حق آلایندگی دست شهرداری نگیرید این پروژه به دلیل کمبود بودجه رقم نمی خورد.
 
عضو شورای شهر اضافه کرد: طرح کمربند سبز نیز یکی دیگر از پروژه های بر زمین مانده اهواز است که با هدف ایجاد یک کمربندی به عرض یک کیلومتر دور تا دور شهر می باشد که با نهال کاری در نقش موثری در مهار ریز گردها، جذب گاز‌های آلوده کننده جو، مهار ریز گردها، کنترل درجه حرارت و زیباسازی شهری ایفا کند.
 
وی گفت: دو پروژه کمربند سبز و جاده کمربندی می تواند به زیباسازی شهر کمک شایانی کند اما اجرای این دو عامل در توان شهرداری نیست و باید ارگان های دیگر وارد عمل شوند.
 
عضو شورای شهر بیان کرد: شورا می تواند یک محرک یا ترمز برای شهرداری باشد و اعضای شورا شهری که جایگاهشان هم متعلق به مردم است؛ حق ندارند، مصالح خود را شریک مصالح شهرداری کنند.
 
 
 
 
طرح یکپارچه سازی مدیریت شهری بی نتیجه ماند
 
موسوی زاده به ابتر ماندن قانون شورای شهر اشاره کردو افزود: قانون گذار و یا مجری قانون، شورای شهر را فقط ناظر بر عملکرد شهرداری می داند اما در دوره گذشته طرح یکپارچه سازی مدیریت شهری در شورای عالی مطرح شد و مورد موافقت اعضای کمیسیون امور شوراهای مجلس، دو تن از نمایندگان شورای نگهبان و ۲۳ نفر از نمایندگان وزرا قرار گرفت.
 
وی عنوان کرد: سپس طرح مدیریت یکپارچه با ورود به صحن علنی شورای عالی با رای تمامی ۷۵ عضو این جلسه به تصویب رسید اما فشار دولت یازدهم و دوازدهم به مجلس باعث شد که این طرح همانند بقیه طرح ها بی نتیجه باقی بماند.
 
عضو شورای شهر بیان کرد: با اجرای این طرح حدود ۲۳ نهاد حکومتی در شهر، تحت یک مدیریت واحد و مجلس محلی قرار می گرفتند که هر شخصی حق شرکت در انتخابات این مجلس را نداشت و نمایندگان این مجلس نیز کاندیدها را گزینش می کردند.
 
انتهای پیام/
 
 
,
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی براینکه چرا پس از یک سال نطق اعتراضی خود را در صحن علنی شورا مطرح کردید، افزود: بنده به عنوان عضوی در دوره پنجم و ششم و نماینده استان درشورای عالی کشور باید پاسخگو باشم روش بنده درطول یک سال براین بود، درچندین جلسه خصوصی با شهردار انتقادات مطرح و به دوستان شورا نیز در جلساتی غیرعلنی انتقادات وارده را بیان کرده اما زمانی که گوش شنوایی نبود بزرگان و عقلای شهررا در جریان قرار دادم.
 
عضو شورای شهر اهواز گفت: وظایف ذاتی شهرداری عمران و آبادانی شهر است اما دریغ از برنامه و اقدامی برای احیای فضای شهری در اهواز، آنچه امروز مشاهده می‌کنیم اهوازی بی‌روح و مهجور است، ما شهردار اهواز را از میان ۲۵ نفر از شهر توسعه یافته اصفهان انتخاب کرده ایم انتظار ما چیز دیگری بود اما واقعیت این است که در این یک سال تحول چشمگیری رخ نداده است.
 
موسوی با بیان اینکه هر کس در شهرداری با در نظر گرفتن مصالح خود، به مسائل نگاه می کند و مصلحت مردم را در نظر نمی گیرند، افزود: واقعیت امر نشان می دهد نسبت به دوره های قبل این شهردار و مجموعه مدیران دچار رخوت و سردرگمی شده اند البته اقداماتی هم انجام شده که درون سازمانی است.
 
 پروژه ناقص قطار شهری اهواز
 
وی با اشاره به وضعیت قطار شهری اهواز بیان کرد:  در دوره ششم شورای شهر تا به امروز هیچ قدمی برای پیشبرد این پروژه برداشته نشده، تا آنجا که سرپرست سازمان قطار شهری اهواز با حفظ سمت، شهردار منطقه ۲ به عنوان مهم ترین منطقه شهرداری اهواز است که مشغله کاری، اجازه فعالیت در سازمان را به او نمی دهد و عملا در پروژه قطار شهری هیچ اقدامی صورت نمی گیرد.
 
این عضو شورا تشریح کرد: قطار شهری اهواز به عنوان یک پروژه ملی همزمان با مشهد کلید خورد و دولت دهم پنجاه درصد هزینه ساخت قطار شهری اهواز را تقبل کرد و پنجاه درصد دیگر نیز باید توسط شهرداری پرداخت شود.
 
موسوی زاده اضافه کرد: البته اجرای این پروژه در اهواز با چند اشکال آغاز شد؛ قطار شهری اهواز به صورت تحت الارضی طراحی شده است در حالی که سطح آب زیر زمینی در این شهرستان بالاست و با صرف هزینه و زمان زیاد به نتیجه نمی رسد اما با این وجود مشغول به کار شدند.
 
وی عنوان کرد: در زمان دولت های یازدهم و دوازدهم برای اجرای پروژه قطار شهری اهواز، بودجه ای تزریق نشد. شهرداری نیز به دلیل مشکلات مالی سهم خود را پرداخت نکرد و عملا پروژه متوقف شد.
 
موسوی زاده مشکل اصلی این پروژه ملی را روی کار آمدن شرکت کیسون به عنوان پیمانکار دانست و افزود:  شرکت کیسون اولین بار اجرای پروژه مترو در اهواز را مطرح کرد اما در مقایسه با مشهد، به علت اینکه سالیانه ۲۵ میلیون زائر دارد مسئولین با درخواست بودجه از مقام معظم رهبری این پروژه را آغاز و به ثمر رساندند.
 
عضو شورای شهر ادامه داد: موسی شاعری شهردار سابق اهواز نیز به علت راکد ماندن پروژه قطار شهری درخواست فسخ قرارداد با شرکت کیسون را اعلام کرد اما به علت اینکه دفتر این شرکت در خارج از ایران است؛ حکم انفصال صادر شده و تا به الان نتیجه خلعیت قطعی دریافت نشده است.
 
وی به پرداخت خسارت پیمانکار پروژه قطار شهری اشاره کرد و گفت: در اوایل دوره پنجم شورای شهر مدیر شرکت کیسون از شهرداری وقت ۱۸۰ میلیارد تومان مطالبه کرد که در اواخر دوره به ۱۳۰۰ میلیارد تومان رسید چرا که این خسارت با نرخ دلار روز محاسبه می شود.
 
موسوی زاده بیان کرد: قاطعانه می گویم پروژه قطار شهری اهواز با بودجه شهرداری تا بیست سال دیگر نیز به اتمام نمی رسد و مانند دیگر استان ها به کمک دولت نیاز دارد.
 
گریز سرمایه گذاران در بروکراسی اداری اهواز 
 
عضو شورای شهر اهواز یکی دیگر از وظایف شهرداری را شناسایی و جذب سرمایه‌گذار جهت عمران و آبادانی شهر بیان کرد و افزود: با توجه به اینکه رویکرد ما استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها به منظور بهبود وضعیت اقتصادی شهرستان است می توان تامین سرمایه  بسیاری از پروژه های بزرگ شهری را به بخش خصوصی واگذار کرد و درآمد پروژه را نیز میان سرمایه گذار و شهرداری تقسیم کرد.
 
وی با بیان اینکه بروکراسی اداری در شهر اهواز باعث فراری دادن سرمایه گذاران شده است، گفت: در دوره پنجم شورای شهر فقط یک سرمایه گذار برای احداث مرکز رفاهی در پارک سیاحتی اعلام آمادگی کرد که همان شخص نیز پروژه را تحویل گرفت اما در طول مدت دوره ششم تا کنون هیچ گونه سرمایه‌گذاری جذب نشده و سازمان سرمایه‌گذاری سه ماه گذشته را بدون مدیر گذرانده است.
 
 
موسوی زاده معاونت اقتصاد و سرمایه گذاری استانداری را دیگر ارکان جذب بخش خصوصی دانست و افزود: هم افزایی تمامی دستگاه ها در جذب سرمایه گذار اهمیت ویژه ای دارد. اجرای طرح های عمرانی، اقتصادی و... با حضور سرمایه گذار خصوصی، عامل اساسی درآمد پایدار شهرداری است که می تواند عایدی آن را برای توسعه و پروژه های زیرساختی هزینه کند.
 
بی تدبیر شهرداری اهواز در جذب سرمایه گذار
 
عضو شورای شهر اهواز ادامه داد: بارها پیشنهاد جذب سرمایه گذار برای اجرای طرح های ساماندهی قایق های تفریحی پارویی و احداث یک پارک 9 هکتاری را داده ایم تا جایگزین پارک شهربازی موجود در اهواز شود؛ اما تدبیری اتخاذ نشده است.
 
وی با اشاره به اینکه باید زمینه ایجاد امید و امنیت روانی سرمایه گذار را با تسهیل و حذف بروکراسی اداری فراهم کنی،تاکید کرد: در حال حاضر یک سرمایه گذار در منطقه ۲ سید خلف در حال احداث مجتمع بزرگی با زمین و هزینه شخصی است که باعث ایجاد ارزش افزوده بر زمین های محله شده و می تواند آنجا را آباد کند.
 
موسوی زاده گفت: همان سرمایه گذار در نبش خیابان۱۷ شرقی کیانپارس نزدیک به چهار هزار متر مربع زمین دارد که یک سال به دنبال خرید یک گوشه به شکل متوازی الاضلاع بر سر زمینش بود تا بتواند پروانه ساخت دریافت کند و مجبور شد این قطعه را به قیمت چند میلیارد تومان بخرد.
 
وی اضافه کرد: وقتی این میزان از دردسر و هزینه به یک سرمایه گذار برای دریافت پروانه تحمیل می شود دیگر تمایلی برای سرمایه گذاری نیست،لذا باید در استانداری کمیسیونی جهت جذب سرمایه گذار دایر شود زیرا اهواز با بودجه شهرداری ساخته نمی شود.
 
عضو شورای شهر اهواز عنوان کرد: بودجه شهرداری امسال متفاوت از سال های گذشته ۷۵۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد شد و شورای شهر ۶۵۰۰ میلیارد تومان آن را تایید کرد که ۲۵۰۰ میلیارد تومان آن صرف پرداخت حقوق ده هزار پرسنل می شود.
 
موسوی زاده گفت: بنا براین شرایط مالی شهرداری به گونه ای است که اگرسازمان مالیاتی یک هفته ارزش افزوده را با تاخیر پرداخت کند؛ شهرداری برای واریز حقوق نیروهای خود با چالش مواجه می شود.
 
وی بیان کرد: همچنین براساس قانون۶۰ درصد بودجه برای مصارف جاری و۴۰ درصد آن به طرح های عمرانی می رسد اما در حال حاضر حدود ۸۵ درصد این اعتبار به صورت جاری هزینه می شود.
 
عضو شورای اهواز افزود: بالاترین بودجه در شهرداری اهواز ۳۵۰۰ میلیارد تومان در دوره پنجم شورای شهر اهواز مورد موافقت قرار گرفت که حدود ۲۸۰۰ هزار میلیارد تومان آن محقق شد اما در این وضعیت اقتصادی و عدم اقبال مردم به ساخت و ساز بعید می دانم که اعتبار ۶۵۰۰ میلیارد تومانی شهرداری تحقق یابد.
 
وی بیان کرد: البته در صورت تحقق بودجه امسال شهرداری با وجود کثرت محرومیت در سطح شهر اهواز بازهم گشایشی حاصل نمی شود زیرا حاشیه ‌نشینی، محرومیت و مسائل متعددی وجود دارد که سبب عقب افتادن اهواز از سایر کلانشهرها در مسیر توسعه شهری شده است.
 
 
 
موسوی زاده در بخش دیگر گفتگوی تفصیلی خود با اشاره به وضعیت حاشیه شهر اهواز عنوان کرد: بیش از ۱۵۰ هزار نفر در جاده سه راه خرمشهر-ملاشیه تا عین دو سکونت دارند که از ابتدایی ترین امکانات شهری بی بهره هستند و کل بودجه عمرانی شهرداری اهواز برای تامین احتیاجات اولیه آن ها مانند آسفالت، پارک، ایستگاه اتوبوس و... کفایت نمی کند.
 
منازل چهارصد هزار نفر از این جمعیت فاقد سند است
 
عضو شورای ششم شهر اهواز گفت: هر چند اهواز مانند خرمشهر و سوسنگرد در خط مقدم جنگ نبود اما با گذشت بیش از 30 سال از جنگ، همچنان درد و رنج های جنگ را به دوش می کشد، آن زمان عده ای از خوزستانی ها به دلیل فرار از جنگ یا وجود محرومیت به اهواز مهاجرت کردند بدون اینکه کمترین امکانات زیر ساختی برای آن ها فراهم باشد.
 
وی افزود: مردم ساکن در مناطق غرب خوزستان که جنگ بر آن ها تاثیر مستقیم داشت اغلب در زمین هایی تحت عنوان باغات شاه در غرب اهواز که به نام فرمان امام تغییر کرده است؛ ساکن شدند که باعث شکل گیری محلات لشکر آباد و شلنگ آباد شد.
 
موسوی زاده ادامه داد: به این صورت که هر خانواده یک قطعه زمین را بدون سند در اختیار گرفت تا به امروز، که اهواز بالغ بر یک میلیون و سیصد هزار نفر جمعیت دارد و منازل چهارصد هزار نفر از این جمعیت فاقد سند است که براساس قانون عوارضی پرداخت نمی کنند اما از شهرداری توقع خدمات دارند.
 
وی بیان کرد: به همه مسئولین گوشزد کردیم که بدون دریافت هزینه، برای این منازل سند صادر کنند تا با دریافت عوارض شهر را آباد کنیم. چرا باید یک سوم شهر بدون سند و پرداخت عوارض، خدمات دریافت کنند؟ بنابراین مطالبه ما این است؛ اهوازی که جور خوزستان را از زمان جنگ تا کنون به دوش می کشد لازم است متناسب با افزایش جمعیت خدمات و اعتبارات دریافت کند تا بتواند زیر ساخت ها را اصلاح نماید.
 
عضو شورای شهر افزود: فاضلاب ملاشیه و گلدشت با ورود به یک دریاچه سلامت مردم را به خطر انداخته است. این فاضلاب زمین های کشاورزی منطقه را نیز نابود کرده است.
 
 
 
کشمکش شهرداری و آبفا بر سر آسفالت
 
وی گفت: وظیفه اجرای آسفالت خیابان ها بر عهده شهرداری و اصلاح فاضلاب با اداره آبفا است که به یکدیگر مرتبط هستند و پس از ترمیم شبکه فاضلاب خیابان های گلدشت، سادات و سیاحی باید آسفالت این مناطق را انجام داد.همانطور که خیابان هجده متری منطقه عین دو در دوره پنجم شورای شهر آسفالت شد اما پس از چهار سال شرکت آبفا به علت اصلاح شبکه فاضلاب کل خیابان را حفاری کرد.
 
موسوی زاده بیان کرد: توقع ما از شهردار اصفهانی مبنی بر توسعه و دگرگونی اهواز، برآورده نشد و به طبع هیچ تحولی نیز حادث نشد.
 
عضو شورای شهر گفت: شرکت آبفا نیز با دریافت بودجه از دولت و رهبر انقلاب برای توسعه و بهسازی شبکه آب و فاضلاب شهر را به کارگاه  تبدیل کرده و در۲۰۰ نقطه از شهر حفاری انجام شده است و مردم این خرابی ها را به حساب شهرداری می گذارند.
 
وی افزود: اغلب پروژه های آبفا به سه بخش حفاری، ترمیم شبکه و اصلاح نوار حفاری تقسیم می شود که در اکثر مواقع اصلاح نوار حفاری انجام نمی گیرد و در صورت اجرا نیز بر اساس اصول ما نیست که باعث نشست آسفالت می شود.
 
موسوی زاده بیان کرد: اکنون حدود ۴۰ میلیارد تومان به منظور ترمیم آسفالت از شرکت آبفا دریافت و مصوبه آن به شهرداری نیز ابلاغ شده است و پس از تایید کمیته تطبیق فرمانداری، به سازمان عمران اعلام می شود تا اصلاح نوار حفاری ها در سطح شهر در دستور کار قرار گیرد.
 
وی ادامه داد: در دوره های گذشته  علاوه بر اجرای آسفالت در بیش از سی خیابان در منطقه ملاشیه، زیرسازی ۲۵ الی 30 مورد نیز انجام شد اما این منطقه حدود ۲۴۰ خیابان دارد. همچنین خیابان اصلی منطقه مندلی آسفالت شد.
 
عضو شورای شهر اهواز اضافه کرد: قرارگاه خاتم الانبیاء در کوی سیاحی جهت اجرای طرح محرومیت زدایی با اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان برپا شده است و این طرح در مناطق متنوع دیگر مانند عین ۲، مندلی، مهدیس و ..‌ نیز درحال اجرا می باشد اما کار به کندی انجام پیش می رود.
 
میکروپروژه ها از وظایف ابتدایی شهرداری است
 
وی ادامه داد: طرح هر هفته‌ یک افتتاح از سوی شهرداری اجرا می شود اما به جز دو سه مورد، مابقی همگی میکروپروژه و از وظایف ابتدایی و ذاتی شهرداری و احتیاجات اولیه شهروندان است.
 
موسوی زاده گفت: انتقاد من بر این است که اجرای آسفالت و روکش آن جزء وظایف ذاتی شهرداری است که روزانه باید انجام شود و نیاز به مراسم افتتاحیه ندارد؛ نباید منتی بر سر مردم گذاشت.
 
وی ادامه داد: همچنین اختلافات رفاهی و عدالت اجتماعی در مناطق متفاوت شهرستان اهواز بسیار زیاد است که باعث دلسردی مردم از ما و نظام می شود به عنوان مثال خیابان های عریض و پهن سیاحی سر ریز از نخاله و فاضلاب است در حالی که با مرکز شهر فقط پنج دقیقه فاصله دارد.
 
 
 
عضو شورای شهر با بیان اینکه پرداخت سهم دو درصدی نفت و سهم آلایندگی را باید فریاد بزنیم، عنوان کرد: سهم آلایندگی پول خون مردم است و طلب ما در این حوزه بیش از ۷هزار میلیارد تومان می باشد که مقرر شد هزار میلیارد آن واریز شود. این سهم را باید تمام شرکت های گروه ملی و فولاد پرداخت کنند.
 
عدم معرفی شرکت های آلاینده به تهران 
 
وی بیان کرد: سازمان محیط ‌زیست استان در پنج ماه اخیر شرکت های آلاینده را به تهران معرفی نکرده و به این دلیل حق آلایندگی نیز از طرف این شرکت ها پرداخت نشده است.
 
عضو شورای شهر اهواز با بیان اینکه یک سوم جمعیت استان در اهواز سکونت دارن که اکثرا مهاجرین استان ها و شهرهای همجوار هستند، گفت: نگذاریم تبعیض ها به حدی برسد که مردم از ما متنفر شوند.
 
موسوی زاده گفت: مناطق محروم موجود در اهواز نسبت به طرح محرومیت زدایی سپاه، بسیار وسیع است و بایستی شرکت های فولاد، نفت، حفاری و... به مسئولیت های اجتماعی خود عمل کنند.
 
وی ادامه داد: یکی از ضروریات اهواز جاده کمربندی است که از مسیر شیبان می گذرد که با اجرای کامل این پروژه دیگر نیاز نیست ماشین های سنگینی از وسط شهر اهواز عبور کنند بنابراین تا حق آلایندگی دست شهرداری نگیرید این پروژه به دلیل کمبود بودجه رقم نمی خورد.
 
عضو شورای شهر اضافه کرد: طرح کمربند سبز نیز یکی دیگر از پروژه های بر زمین مانده اهواز است که با هدف ایجاد یک کمربندی به عرض یک کیلومتر دور تا دور شهر می باشد که با نهال کاری در نقش موثری در مهار ریز گردها، جذب گاز‌های آلوده کننده جو، مهار ریز گردها، کنترل درجه حرارت و زیباسازی شهری ایفا کند.
 
وی گفت: دو پروژه کمربند سبز و جاده کمربندی می تواند به زیباسازی شهر کمک شایانی کند اما اجرای این دو عامل در توان شهرداری نیست و باید ارگان های دیگر وارد عمل شوند.
 
عضو شورای شهر بیان کرد: شورا می تواند یک محرک یا ترمز برای شهرداری باشد و اعضای شورا شهری که جایگاهشان هم متعلق به مردم است؛ حق ندارند، مصالح خود را شریک مصالح شهرداری کنند.
 
 
 
 
طرح یکپارچه سازی مدیریت شهری بی نتیجه ماند
 
موسوی زاده به ابتر ماندن قانون شورای شهر اشاره کردو افزود: قانون گذار و یا مجری قانون، شورای شهر را فقط ناظر بر عملکرد شهرداری می داند اما در دوره گذشته طرح یکپارچه سازی مدیریت شهری در شورای عالی مطرح شد و مورد موافقت اعضای کمیسیون امور شوراهای مجلس، دو تن از نمایندگان شورای نگهبان و ۲۳ نفر از نمایندگان وزرا قرار گرفت.
 
وی عنوان کرد: سپس طرح مدیریت یکپارچه با ورود به صحن علنی شورای عالی با رای تمامی ۷۵ عضو این جلسه به تصویب رسید اما فشار دولت یازدهم و دوازدهم به مجلس باعث شد که این طرح همانند بقیه طرح ها بی نتیجه باقی بماند.
 
عضو شورای شهر بیان کرد: با اجرای این طرح حدود ۲۳ نهاد حکومتی در شهر، تحت یک مدیریت واحد و مجلس محلی قرار می گرفتند که هر شخصی حق شرکت در انتخابات این مجلس را نداشت و نمایندگان این مجلس نیز کاندیدها را گزینش می کردند.
 
انتهای پیام/
 
 
,
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی براینکه چرا پس از یک سال نطق اعتراضی خود را در صحن علنی شورا مطرح کردید، افزود: بنده به عنوان عضوی در دوره پنجم و ششم و نماینده استان درشورای عالی کشور باید پاسخگو باشم روش بنده درطول یک سال براین بود، درچندین جلسه خصوصی با شهردار انتقادات مطرح و به دوستان شورا نیز در جلساتی غیرعلنی انتقادات وارده را بیان کرده اما زمانی که گوش شنوایی نبود بزرگان و عقلای شهررا در جریان قرار دادم.
 
عضو شورای شهر اهواز گفت: وظایف ذاتی شهرداری عمران و آبادانی شهر است اما دریغ از برنامه و اقدامی برای احیای فضای شهری در اهواز، آنچه امروز مشاهده می‌کنیم اهوازی بی‌روح و مهجور است، ما شهردار اهواز را از میان ۲۵ نفر از شهر توسعه یافته اصفهان انتخاب کرده ایم انتظار ما چیز دیگری بود اما واقعیت این است که در این یک سال تحول چشمگیری رخ نداده است.
 
موسوی با بیان اینکه هر کس در شهرداری با در نظر گرفتن مصالح خود، به مسائل نگاه می کند و مصلحت مردم را در نظر نمی گیرند، افزود: واقعیت امر نشان می دهد نسبت به دوره های قبل این شهردار و مجموعه مدیران دچار رخوت و سردرگمی شده اند البته اقداماتی هم انجام شده که درون سازمانی است.
 
 پروژه ناقص قطار شهری اهواز
 
وی با اشاره به وضعیت قطار شهری اهواز بیان کرد:  در دوره ششم شورای شهر تا به امروز هیچ قدمی برای پیشبرد این پروژه برداشته نشده، تا آنجا که سرپرست سازمان قطار شهری اهواز با حفظ سمت، شهردار منطقه ۲ به عنوان مهم ترین منطقه شهرداری اهواز است که مشغله کاری، اجازه فعالیت در سازمان را به او نمی دهد و عملا در پروژه قطار شهری هیچ اقدامی صورت نمی گیرد.
 
این عضو شورا تشریح کرد: قطار شهری اهواز به عنوان یک پروژه ملی همزمان با مشهد کلید خورد و دولت دهم پنجاه درصد هزینه ساخت قطار شهری اهواز را تقبل کرد و پنجاه درصد دیگر نیز باید توسط شهرداری پرداخت شود.
 
موسوی زاده اضافه کرد: البته اجرای این پروژه در اهواز با چند اشکال آغاز شد؛ قطار شهری اهواز به صورت تحت الارضی طراحی شده است در حالی که سطح آب زیر زمینی در این شهرستان بالاست و با صرف هزینه و زمان زیاد به نتیجه نمی رسد اما با این وجود مشغول به کار شدند.
 
وی عنوان کرد: در زمان دولت های یازدهم و دوازدهم برای اجرای پروژه قطار شهری اهواز، بودجه ای تزریق نشد. شهرداری نیز به دلیل مشکلات مالی سهم خود را پرداخت نکرد و عملا پروژه متوقف شد.
 
موسوی زاده مشکل اصلی این پروژه ملی را روی کار آمدن شرکت کیسون به عنوان پیمانکار دانست و افزود:  شرکت کیسون اولین بار اجرای پروژه مترو در اهواز را مطرح کرد اما در مقایسه با مشهد، به علت اینکه سالیانه ۲۵ میلیون زائر دارد مسئولین با درخواست بودجه از مقام معظم رهبری این پروژه را آغاز و به ثمر رساندند.
 
عضو شورای شهر ادامه داد: موسی شاعری شهردار سابق اهواز نیز به علت راکد ماندن پروژه قطار شهری درخواست فسخ قرارداد با شرکت کیسون را اعلام کرد اما به علت اینکه دفتر این شرکت در خارج از ایران است؛ حکم انفصال صادر شده و تا به الان نتیجه خلعیت قطعی دریافت نشده است.
 
وی به پرداخت خسارت پیمانکار پروژه قطار شهری اشاره کرد و گفت: در اوایل دوره پنجم شورای شهر مدیر شرکت کیسون از شهرداری وقت ۱۸۰ میلیارد تومان مطالبه کرد که در اواخر دوره به ۱۳۰۰ میلیارد تومان رسید چرا که این خسارت با نرخ دلار روز محاسبه می شود.
 
موسوی زاده بیان کرد: قاطعانه می گویم پروژه قطار شهری اهواز با بودجه شهرداری تا بیست سال دیگر نیز به اتمام نمی رسد و مانند دیگر استان ها به کمک دولت نیاز دارد.
 
گریز سرمایه گذاران در بروکراسی اداری اهواز 
 
عضو شورای شهر اهواز یکی دیگر از وظایف شهرداری را شناسایی و جذب سرمایه‌گذار جهت عمران و آبادانی شهر بیان کرد و افزود: با توجه به اینکه رویکرد ما استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها به منظور بهبود وضعیت اقتصادی شهرستان است می توان تامین سرمایه  بسیاری از پروژه های بزرگ شهری را به بخش خصوصی واگذار کرد و درآمد پروژه را نیز میان سرمایه گذار و شهرداری تقسیم کرد.
 
وی با بیان اینکه بروکراسی اداری در شهر اهواز باعث فراری دادن سرمایه گذاران شده است، گفت: در دوره پنجم شورای شهر فقط یک سرمایه گذار برای احداث مرکز رفاهی در پارک سیاحتی اعلام آمادگی کرد که همان شخص نیز پروژه را تحویل گرفت اما در طول مدت دوره ششم تا کنون هیچ گونه سرمایه‌گذاری جذب نشده و سازمان سرمایه‌گذاری سه ماه گذشته را بدون مدیر گذرانده است.
 
,
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی براینکه چرا پس از یک سال نطق اعتراضی خود را در صحن علنی شورا مطرح کردید، افزود: بنده به عنوان عضوی در دوره پنجم و ششم و نماینده استان درشورای عالی کشور باید پاسخگو باشم روش بنده درطول یک سال براین بود، درچندین جلسه خصوصی با شهردار انتقادات مطرح و به دوستان شورا نیز در جلساتی غیرعلنی انتقادات وارده را بیان کرده اما زمانی که گوش شنوایی نبود بزرگان و عقلای شهررا در جریان قرار دادم.
 
عضو شورای شهر اهواز گفت: وظایف ذاتی شهرداری عمران و آبادانی شهر است اما دریغ از برنامه و اقدامی برای احیای فضای شهری در اهواز، آنچه امروز مشاهده می‌کنیم اهوازی بی‌روح و مهجور است، ما شهردار اهواز را از میان ۲۵ نفر از شهر توسعه یافته اصفهان انتخاب کرده ایم انتظار ما چیز دیگری بود اما واقعیت این است که در این یک سال تحول چشمگیری رخ نداده است.
 
موسوی با بیان اینکه هر کس در شهرداری با در نظر گرفتن مصالح خود، به مسائل نگاه می کند و مصلحت مردم را در نظر نمی گیرند، افزود: واقعیت امر نشان می دهد نسبت به دوره های قبل این شهردار و مجموعه مدیران دچار رخوت و سردرگمی شده اند البته اقداماتی هم انجام شده که درون سازمانی است.
 
 پروژه ناقص قطار شهری اهواز
 
وی با اشاره به وضعیت قطار شهری اهواز بیان کرد:  در دوره ششم شورای شهر تا به امروز هیچ قدمی برای پیشبرد این پروژه برداشته نشده، تا آنجا که سرپرست سازمان قطار شهری اهواز با حفظ سمت، شهردار منطقه ۲ به عنوان مهم ترین منطقه شهرداری اهواز است که مشغله کاری، اجازه فعالیت در سازمان را به او نمی دهد و عملا در پروژه قطار شهری هیچ اقدامی صورت نمی گیرد.
 
این عضو شورا تشریح کرد: قطار شهری اهواز به عنوان یک پروژه ملی همزمان با مشهد کلید خورد و دولت دهم پنجاه درصد هزینه ساخت قطار شهری اهواز را تقبل کرد و پنجاه درصد دیگر نیز باید توسط شهرداری پرداخت شود.
 
موسوی زاده اضافه کرد: البته اجرای این پروژه در اهواز با چند اشکال آغاز شد؛ قطار شهری اهواز به صورت تحت الارضی طراحی شده است در حالی که سطح آب زیر زمینی در این شهرستان بالاست و با صرف هزینه و زمان زیاد به نتیجه نمی رسد اما با این وجود مشغول به کار شدند.
 
وی عنوان کرد: در زمان دولت های یازدهم و دوازدهم برای اجرای پروژه قطار شهری اهواز، بودجه ای تزریق نشد. شهرداری نیز به دلیل مشکلات مالی سهم خود را پرداخت نکرد و عملا پروژه متوقف شد.
 
موسوی زاده مشکل اصلی این پروژه ملی را روی کار آمدن شرکت کیسون به عنوان پیمانکار دانست و افزود:  شرکت کیسون اولین بار اجرای پروژه مترو در اهواز را مطرح کرد اما در مقایسه با مشهد، به علت اینکه سالیانه ۲۵ میلیون زائر دارد مسئولین با درخواست بودجه از مقام معظم رهبری این پروژه را آغاز و به ثمر رساندند.
 
عضو شورای شهر ادامه داد: موسی شاعری شهردار سابق اهواز نیز به علت راکد ماندن پروژه قطار شهری درخواست فسخ قرارداد با شرکت کیسون را اعلام کرد اما به علت اینکه دفتر این شرکت در خارج از ایران است؛ حکم انفصال صادر شده و تا به الان نتیجه خلعیت قطعی دریافت نشده است.
 
وی به پرداخت خسارت پیمانکار پروژه قطار شهری اشاره کرد و گفت: در اوایل دوره پنجم شورای شهر مدیر شرکت کیسون از شهرداری وقت ۱۸۰ میلیارد تومان مطالبه کرد که در اواخر دوره به ۱۳۰۰ میلیارد تومان رسید چرا که این خسارت با نرخ دلار روز محاسبه می شود.
 
موسوی زاده بیان کرد: قاطعانه می گویم پروژه قطار شهری اهواز با بودجه شهرداری تا بیست سال دیگر نیز به اتمام نمی رسد و مانند دیگر استان ها به کمک دولت نیاز دارد.
 
گریز سرمایه گذاران در بروکراسی اداری اهواز 
 
عضو شورای شهر اهواز یکی دیگر از وظایف شهرداری را شناسایی و جذب سرمایه‌گذار جهت عمران و آبادانی شهر بیان کرد و افزود: با توجه به اینکه رویکرد ما استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها به منظور بهبود وضعیت اقتصادی شهرستان است می توان تامین سرمایه  بسیاری از پروژه های بزرگ شهری را به بخش خصوصی واگذار کرد و درآمد پروژه را نیز میان سرمایه گذار و شهرداری تقسیم کرد.
 
وی با بیان اینکه بروکراسی اداری در شهر اهواز باعث فراری دادن سرمایه گذاران شده است، گفت: در دوره پنجم شورای شهر فقط یک سرمایه گذار برای احداث مرکز رفاهی در پارک سیاحتی اعلام آمادگی کرد که همان شخص نیز پروژه را تحویل گرفت اما در طول مدت دوره ششم تا کنون هیچ گونه سرمایه‌گذاری جذب نشده و سازمان سرمایه‌گذاری سه ماه گذشته را بدون مدیر گذرانده است.
,
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی براینکه چرا پس از یک سال نطق اعتراضی خود را در صحن علنی شورا مطرح کردید، افزود: بنده به عنوان عضوی در دوره پنجم و ششم و نماینده استان درشورای عالی کشور باید پاسخگو باشم روش بنده درطول یک سال براین بود، درچندین جلسه خصوصی با شهردار انتقادات مطرح و به دوستان شورا نیز در جلساتی غیرعلنی انتقادات وارده را بیان کرده اما زمانی که گوش شنوایی نبود بزرگان و عقلای شهررا در جریان قرار دادم.
,
 
,
عضو شورای شهر اهواز گفت: وظایف ذاتی شهرداری عمران و آبادانی شهر است اما دریغ از برنامه و اقدامی برای احیای فضای شهری در اهواز، آنچه امروز مشاهده می‌کنیم اهوازی بی‌روح و مهجور است، ما شهردار اهواز را از میان ۲۵ نفر از شهر توسعه یافته اصفهان انتخاب کرده ایم انتظار ما چیز دیگری بود اما واقعیت این است که در این یک سال تحول چشمگیری رخ نداده است.
,
 
,
موسوی با بیان اینکه هر کس در شهرداری با در نظر گرفتن مصالح خود، به مسائل نگاه می کند و مصلحت مردم را در نظر نمی گیرند، افزود: واقعیت امر نشان می دهد نسبت به دوره های قبل این شهردار و مجموعه مدیران دچار رخوت و سردرگمی شده اند البته اقداماتی هم انجام شده که درون سازمانی است.
,
 
,
 پروژه ناقص قطار شهری اهواز
,  پروژه ناقص قطار شهری اهواز,
 
,
وی با اشاره به وضعیت قطار شهری اهواز بیان کرد:  در دوره ششم شورای شهر تا به امروز هیچ قدمی برای پیشبرد این پروژه برداشته نشده، تا آنجا که سرپرست سازمان قطار شهری اهواز با حفظ سمت، شهردار منطقه ۲ به عنوان مهم ترین منطقه شهرداری اهواز است که مشغله کاری، اجازه فعالیت در سازمان را به او نمی دهد و عملا در پروژه قطار شهری هیچ اقدامی صورت نمی گیرد.
,
 
,
این عضو شورا تشریح کرد: قطار شهری اهواز به عنوان یک پروژه ملی همزمان با مشهد کلید خورد و دولت دهم پنجاه درصد هزینه ساخت قطار شهری اهواز را تقبل کرد و پنجاه درصد دیگر نیز باید توسط شهرداری پرداخت شود.
,
 
,
موسوی زاده اضافه کرد: البته اجرای این پروژه در اهواز با چند اشکال آغاز شد؛ قطار شهری اهواز به صورت تحت الارضی طراحی شده است در حالی که سطح آب زیر زمینی در این شهرستان بالاست و با صرف هزینه و زمان زیاد به نتیجه نمی رسد اما با این وجود مشغول به کار شدند.
,
 
,
وی عنوان کرد: در زمان دولت های یازدهم و دوازدهم برای اجرای پروژه قطار شهری اهواز، بودجه ای تزریق نشد. شهرداری نیز به دلیل مشکلات مالی سهم خود را پرداخت نکرد و عملا پروژه متوقف شد.
,
 
,
موسوی زاده مشکل اصلی این پروژه ملی را روی کار آمدن شرکت کیسون به عنوان پیمانکار دانست و افزود:  شرکت کیسون اولین بار اجرای پروژه مترو در اهواز را مطرح کرد اما در مقایسه با مشهد، به علت اینکه سالیانه ۲۵ میلیون زائر دارد مسئولین با درخواست بودجه از مقام معظم رهبری این پروژه را آغاز و به ثمر رساندند.
,
 
,
عضو شورای شهر ادامه داد: موسی شاعری شهردار سابق اهواز نیز به علت راکد ماندن پروژه قطار شهری درخواست فسخ قرارداد با شرکت کیسون را اعلام کرد اما به علت اینکه دفتر این شرکت در خارج از ایران است؛ حکم انفصال صادر شده و تا به الان نتیجه خلعیت قطعی دریافت نشده است.
,
 
,
وی به پرداخت خسارت پیمانکار پروژه قطار شهری اشاره کرد و گفت: در اوایل دوره پنجم شورای شهر مدیر شرکت کیسون از شهرداری وقت ۱۸۰ میلیارد تومان مطالبه کرد که در اواخر دوره به ۱۳۰۰ میلیارد تومان رسید چرا که این خسارت با نرخ دلار روز محاسبه می شود.
,
 
,
موسوی زاده بیان کرد: قاطعانه می گویم پروژه قطار شهری اهواز با بودجه شهرداری تا بیست سال دیگر نیز به اتمام نمی رسد و مانند دیگر استان ها به کمک دولت نیاز دارد.
,
 
,
گریز سرمایه گذاران در بروکراسی اداری اهواز 
, گریز سرمایه گذاران در بروکراسی اداری اهواز ,
 
,
عضو شورای شهر اهواز یکی دیگر از وظایف شهرداری را شناسایی و جذب سرمایه‌گذار جهت عمران و آبادانی شهر بیان کرد و افزود: با توجه به اینکه رویکرد ما استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها به منظور بهبود وضعیت اقتصادی شهرستان است می توان تامین سرمایه  بسیاری از پروژه های بزرگ شهری را به بخش خصوصی واگذار کرد و درآمد پروژه را نیز میان سرمایه گذار و شهرداری تقسیم کرد.
,
 
,
وی با بیان اینکه بروکراسی اداری در شهر اهواز باعث فراری دادن سرمایه گذاران شده است، گفت: در دوره پنجم شورای شهر فقط یک سرمایه گذار برای احداث مرکز رفاهی در پارک سیاحتی اعلام آمادگی کرد که همان شخص نیز پروژه را تحویل گرفت اما در طول مدت دوره ششم تا کنون هیچ گونه سرمایه‌گذاری جذب نشده و سازمان سرمایه‌گذاری سه ماه گذشته را بدون مدیر گذرانده است.
,
 
,
, ,
 
,
موسوی زاده معاونت اقتصاد و سرمایه گذاری استانداری را دیگر ارکان جذب بخش خصوصی دانست و افزود: هم افزایی تمامی دستگاه ها در جذب سرمایه گذار اهمیت ویژه ای دارد. اجرای طرح های عمرانی، اقتصادی و... با حضور سرمایه گذار خصوصی، عامل اساسی درآمد پایدار شهرداری است که می تواند عایدی آن را برای توسعه و پروژه های زیرساختی هزینه کند.
 
بی تدبیر شهرداری اهواز در جذب سرمایه گذار
 
عضو شورای شهر اهواز ادامه داد: بارها پیشنهاد جذب سرمایه گذار برای اجرای طرح های ساماندهی قایق های تفریحی پارویی و احداث یک پارک 9 هکتاری را داده ایم تا جایگزین پارک شهربازی موجود در اهواز شود؛ اما تدبیری اتخاذ نشده است.
 
وی با اشاره به اینکه باید زمینه ایجاد امید و امنیت روانی سرمایه گذار را با تسهیل و حذف بروکراسی اداری فراهم کنی،تاکید کرد: در حال حاضر یک سرمایه گذار در منطقه ۲ سید خلف در حال احداث مجتمع بزرگی با زمین و هزینه شخصی است که باعث ایجاد ارزش افزوده بر زمین های محله شده و می تواند آنجا را آباد کند.
 
موسوی زاده گفت: همان سرمایه گذار در نبش خیابان۱۷ شرقی کیانپارس نزدیک به چهار هزار متر مربع زمین دارد که یک سال به دنبال خرید یک گوشه به شکل متوازی الاضلاع بر سر زمینش بود تا بتواند پروانه ساخت دریافت کند و مجبور شد این قطعه را به قیمت چند میلیارد تومان بخرد.
 
وی اضافه کرد: وقتی این میزان از دردسر و هزینه به یک سرمایه گذار برای دریافت پروانه تحمیل می شود دیگر تمایلی برای سرمایه گذاری نیست،لذا باید در استانداری کمیسیونی جهت جذب سرمایه گذار دایر شود زیرا اهواز با بودجه شهرداری ساخته نمی شود.
 
عضو شورای شهر اهواز عنوان کرد: بودجه شهرداری امسال متفاوت از سال های گذشته ۷۵۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد شد و شورای شهر ۶۵۰۰ میلیارد تومان آن را تایید کرد که ۲۵۰۰ میلیارد تومان آن صرف پرداخت حقوق ده هزار پرسنل می شود.
 
موسوی زاده گفت: بنا براین شرایط مالی شهرداری به گونه ای است که اگرسازمان مالیاتی یک هفته ارزش افزوده را با تاخیر پرداخت کند؛ شهرداری برای واریز حقوق نیروهای خود با چالش مواجه می شود.
 
وی بیان کرد: همچنین براساس قانون۶۰ درصد بودجه برای مصارف جاری و۴۰ درصد آن به طرح های عمرانی می رسد اما در حال حاضر حدود ۸۵ درصد این اعتبار به صورت جاری هزینه می شود.
 
عضو شورای اهواز افزود: بالاترین بودجه در شهرداری اهواز ۳۵۰۰ میلیارد تومان در دوره پنجم شورای شهر اهواز مورد موافقت قرار گرفت که حدود ۲۸۰۰ هزار میلیارد تومان آن محقق شد اما در این وضعیت اقتصادی و عدم اقبال مردم به ساخت و ساز بعید می دانم که اعتبار ۶۵۰۰ میلیارد تومانی شهرداری تحقق یابد.
 
وی بیان کرد: البته در صورت تحقق بودجه امسال شهرداری با وجود کثرت محرومیت در سطح شهر اهواز بازهم گشایشی حاصل نمی شود زیرا حاشیه ‌نشینی، محرومیت و مسائل متعددی وجود دارد که سبب عقب افتادن اهواز از سایر کلانشهرها در مسیر توسعه شهری شده است.
,
موسوی زاده معاونت اقتصاد و سرمایه گذاری استانداری را دیگر ارکان جذب بخش خصوصی دانست و افزود: هم افزایی تمامی دستگاه ها در جذب سرمایه گذار اهمیت ویژه ای دارد. اجرای طرح های عمرانی، اقتصادی و... با حضور سرمایه گذار خصوصی، عامل اساسی درآمد پایدار شهرداری است که می تواند عایدی آن را برای توسعه و پروژه های زیرساختی هزینه کند.
,
 
,
بی تدبیر شهرداری اهواز در جذب سرمایه گذار
, بی تدبیر شهرداری اهواز در جذب سرمایه گذار,
 
,
عضو شورای شهر اهواز ادامه داد: بارها پیشنهاد جذب سرمایه گذار برای اجرای طرح های ساماندهی قایق های تفریحی پارویی و احداث یک پارک 9 هکتاری را داده ایم تا جایگزین پارک شهربازی موجود در اهواز شود؛ اما تدبیری اتخاذ نشده است.
,
 
,
وی با اشاره به اینکه باید زمینه ایجاد امید و امنیت روانی سرمایه گذار را با تسهیل و حذف بروکراسی اداری فراهم کنی،تاکید کرد: در حال حاضر یک سرمایه گذار در منطقه ۲ سید خلف در حال احداث مجتمع بزرگی با زمین و هزینه شخصی است که باعث ایجاد ارزش افزوده بر زمین های محله شده و می تواند آنجا را آباد کند.
,
 
,
موسوی زاده گفت: همان سرمایه گذار در نبش خیابان۱۷ شرقی کیانپارس نزدیک به چهار هزار متر مربع زمین دارد که یک سال به دنبال خرید یک گوشه به شکل متوازی الاضلاع بر سر زمینش بود تا بتواند پروانه ساخت دریافت کند و مجبور شد این قطعه را به قیمت چند میلیارد تومان بخرد.
,
 
,
وی اضافه کرد: وقتی این میزان از دردسر و هزینه به یک سرمایه گذار برای دریافت پروانه تحمیل می شود دیگر تمایلی برای سرمایه گذاری نیست،لذا باید در استانداری کمیسیونی جهت جذب سرمایه گذار دایر شود زیرا اهواز با بودجه شهرداری ساخته نمی شود.
,
 
,
عضو شورای شهر اهواز عنوان کرد: بودجه شهرداری امسال متفاوت از سال های گذشته ۷۵۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد شد و شورای شهر ۶۵۰۰ میلیارد تومان آن را تایید کرد که ۲۵۰۰ میلیارد تومان آن صرف پرداخت حقوق ده هزار پرسنل می شود.
,
 
,
موسوی زاده گفت: بنا براین شرایط مالی شهرداری به گونه ای است که اگرسازمان مالیاتی یک هفته ارزش افزوده را با تاخیر پرداخت کند؛ شهرداری برای واریز حقوق نیروهای خود با چالش مواجه می شود.
,
 
,
وی بیان کرد: همچنین براساس قانون۶۰ درصد بودجه برای مصارف جاری و۴۰ درصد آن به طرح های عمرانی می رسد اما در حال حاضر حدود ۸۵ درصد این اعتبار به صورت جاری هزینه می شود.
,
 
,
عضو شورای اهواز افزود: بالاترین بودجه در شهرداری اهواز ۳۵۰۰ میلیارد تومان در دوره پنجم شورای شهر اهواز مورد موافقت قرار گرفت که حدود ۲۸۰۰ هزار میلیارد تومان آن محقق شد اما در این وضعیت اقتصادی و عدم اقبال مردم به ساخت و ساز بعید می دانم که اعتبار ۶۵۰۰ میلیارد تومانی شهرداری تحقق یابد.
,
 
,
وی بیان کرد: البته در صورت تحقق بودجه امسال شهرداری با وجود کثرت محرومیت در سطح شهر اهواز بازهم گشایشی حاصل نمی شود زیرا حاشیه ‌نشینی، محرومیت و مسائل متعددی وجود دارد که سبب عقب افتادن اهواز از سایر کلانشهرها در مسیر توسعه شهری شده است.
,
 
,
 
,
, ,
 
موسوی زاده در بخش دیگر گفتگوی تفصیلی خود با اشاره به وضعیت حاشیه شهر اهواز عنوان کرد: بیش از ۱۵۰ هزار نفر در جاده سه راه خرمشهر-ملاشیه تا عین دو سکونت دارند که از ابتدایی ترین امکانات شهری بی بهره هستند و کل بودجه عمرانی شهرداری اهواز برای تامین احتیاجات اولیه آن ها مانند آسفالت، پارک، ایستگاه اتوبوس و... کفایت نمی کند.
 
منازل چهارصد هزار نفر از این جمعیت فاقد سند است
 
عضو شورای ششم شهر اهواز گفت: هر چند اهواز مانند خرمشهر و سوسنگرد در خط مقدم جنگ نبود اما با گذشت بیش از 30 سال از جنگ، همچنان درد و رنج های جنگ را به دوش می کشد، آن زمان عده ای از خوزستانی ها به دلیل فرار از جنگ یا وجود محرومیت به اهواز مهاجرت کردند بدون اینکه کمترین امکانات زیر ساختی برای آن ها فراهم باشد.
 
وی افزود: مردم ساکن در مناطق غرب خوزستان که جنگ بر آن ها تاثیر مستقیم داشت اغلب در زمین هایی تحت عنوان باغات شاه در غرب اهواز که به نام فرمان امام تغییر کرده است؛ ساکن شدند که باعث شکل گیری محلات لشکر آباد و شلنگ آباد شد.
 
موسوی زاده ادامه داد: به این صورت که هر خانواده یک قطعه زمین را بدون سند در اختیار گرفت تا به امروز، که اهواز بالغ بر یک میلیون و سیصد هزار نفر جمعیت دارد و منازل چهارصد هزار نفر از این جمعیت فاقد سند است که براساس قانون عوارضی پرداخت نمی کنند اما از شهرداری توقع خدمات دارند.
 
وی بیان کرد: به همه مسئولین گوشزد کردیم که بدون دریافت هزینه، برای این منازل سند صادر کنند تا با دریافت عوارض شهر را آباد کنیم. چرا باید یک سوم شهر بدون سند و پرداخت عوارض، خدمات دریافت کنند؟ بنابراین مطالبه ما این است؛ اهوازی که جور خوزستان را از زمان جنگ تا کنون به دوش می کشد لازم است متناسب با افزایش جمعیت خدمات و اعتبارات دریافت کند تا بتواند زیر ساخت ها را اصلاح نماید.
 
عضو شورای شهر افزود: فاضلاب ملاشیه و گلدشت با ورود به یک دریاچه سلامت مردم را به خطر انداخته است. این فاضلاب زمین های کشاورزی منطقه را نیز نابود کرده است.
 
 
 
کشمکش شهرداری و آبفا بر سر آسفالت
 
وی گفت: وظیفه اجرای آسفالت خیابان ها بر عهده شهرداری و اصلاح فاضلاب با اداره آبفا است که به یکدیگر مرتبط هستند و پس از ترمیم شبکه فاضلاب خیابان های گلدشت، سادات و سیاحی باید آسفالت این مناطق را انجام داد.همانطور که خیابان هجده متری منطقه عین دو در دوره پنجم شورای شهر آسفالت شد اما پس از چهار سال شرکت آبفا به علت اصلاح شبکه فاضلاب کل خیابان را حفاری کرد.
 
موسوی زاده بیان کرد: توقع ما از شهردار اصفهانی مبنی بر توسعه و دگرگونی اهواز، برآورده نشد و به طبع هیچ تحولی نیز حادث نشد.
 
عضو شورای شهر گفت: شرکت آبفا نیز با دریافت بودجه از دولت و رهبر انقلاب برای توسعه و بهسازی شبکه آب و فاضلاب شهر را به کارگاه  تبدیل کرده و در۲۰۰ نقطه از شهر حفاری انجام شده است و مردم این خرابی ها را به حساب شهرداری می گذارند.
 
وی افزود: اغلب پروژه های آبفا به سه بخش حفاری، ترمیم شبکه و اصلاح نوار حفاری تقسیم می شود که در اکثر مواقع اصلاح نوار حفاری انجام نمی گیرد و در صورت اجرا نیز بر اساس اصول ما نیست که باعث نشست آسفالت می شود.
 
موسوی زاده بیان کرد: اکنون حدود ۴۰ میلیارد تومان به منظور ترمیم آسفالت از شرکت آبفا دریافت و مصوبه آن به شهرداری نیز ابلاغ شده است و پس از تایید کمیته تطبیق فرمانداری، به سازمان عمران اعلام می شود تا اصلاح نوار حفاری ها در سطح شهر در دستور کار قرار گیرد.
 
وی ادامه داد: در دوره های گذشته  علاوه بر اجرای آسفالت در بیش از سی خیابان در منطقه ملاشیه، زیرسازی ۲۵ الی 30 مورد نیز انجام شد اما این منطقه حدود ۲۴۰ خیابان دارد. همچنین خیابان اصلی منطقه مندلی آسفالت شد.
 
عضو شورای شهر اهواز اضافه کرد: قرارگاه خاتم الانبیاء در کوی سیاحی جهت اجرای طرح محرومیت زدایی با اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان برپا شده است و این طرح در مناطق متنوع دیگر مانند عین ۲، مندلی، مهدیس و ..‌ نیز درحال اجرا می باشد اما کار به کندی انجام پیش می رود.
 
میکروپروژه ها از وظایف ابتدایی شهرداری است
 
وی ادامه داد: طرح هر هفته‌ یک افتتاح از سوی شهرداری اجرا می شود اما به جز دو سه مورد، مابقی همگی میکروپروژه و از وظایف ابتدایی و ذاتی شهرداری و احتیاجات اولیه شهروندان است.
 
موسوی زاده گفت: انتقاد من بر این است که اجرای آسفالت و روکش آن جزء وظایف ذاتی شهرداری است که روزانه باید انجام شود و نیاز به مراسم افتتاحیه ندارد؛ نباید منتی بر سر مردم گذاشت.
 
وی ادامه داد: همچنین اختلافات رفاهی و عدالت اجتماعی در مناطق متفاوت شهرستان اهواز بسیار زیاد است که باعث دلسردی مردم از ما و نظام می شود به عنوان مثال خیابان های عریض و پهن سیاحی سر ریز از نخاله و فاضلاب است در حالی که با مرکز شهر فقط پنج دقیقه فاصله دارد.
 
,
 
,
موسوی زاده در بخش دیگر گفتگوی تفصیلی خود با اشاره به وضعیت حاشیه شهر اهواز عنوان کرد: بیش از ۱۵۰ هزار نفر در جاده سه راه خرمشهر-ملاشیه تا عین دو سکونت دارند که از ابتدایی ترین امکانات شهری بی بهره هستند و کل بودجه عمرانی شهرداری اهواز برای تامین احتیاجات اولیه آن ها مانند آسفالت، پارک، ایستگاه اتوبوس و... کفایت نمی کند.
,
 
,
منازل چهارصد هزار نفر از این جمعیت فاقد سند است
, منازل چهارصد هزار نفر از این جمعیت فاقد سند است,
 
,
عضو شورای ششم شهر اهواز گفت: هر چند اهواز مانند خرمشهر و سوسنگرد در خط مقدم جنگ نبود اما با گذشت بیش از 30 سال از جنگ، همچنان درد و رنج های جنگ را به دوش می کشد، آن زمان عده ای از خوزستانی ها به دلیل فرار از جنگ یا وجود محرومیت به اهواز مهاجرت کردند بدون اینکه کمترین امکانات زیر ساختی برای آن ها فراهم باشد.
,
 
,
وی افزود: مردم ساکن در مناطق غرب خوزستان که جنگ بر آن ها تاثیر مستقیم داشت اغلب در زمین هایی تحت عنوان باغات شاه در غرب اهواز که به نام فرمان امام تغییر کرده است؛ ساکن شدند که باعث شکل گیری محلات لشکر آباد و شلنگ آباد شد.
,
 
,
موسوی زاده ادامه داد: به این صورت که هر خانواده یک قطعه زمین را بدون سند در اختیار گرفت تا به امروز، که اهواز بالغ بر یک میلیون و سیصد هزار نفر جمعیت دارد و منازل چهارصد هزار نفر از این جمعیت فاقد سند است که براساس قانون عوارضی پرداخت نمی کنند اما از شهرداری توقع خدمات دارند.
,
 
,
وی بیان کرد: به همه مسئولین گوشزد کردیم که بدون دریافت هزینه، برای این منازل سند صادر کنند تا با دریافت عوارض شهر را آباد کنیم. چرا باید یک سوم شهر بدون سند و پرداخت عوارض، خدمات دریافت کنند؟ بنابراین مطالبه ما این است؛ اهوازی که جور خوزستان را از زمان جنگ تا کنون به دوش می کشد لازم است متناسب با افزایش جمعیت خدمات و اعتبارات دریافت کند تا بتواند زیر ساخت ها را اصلاح نماید.
,
 
,
عضو شورای شهر افزود: فاضلاب ملاشیه و گلدشت با ورود به یک دریاچه سلامت مردم را به خطر انداخته است. این فاضلاب زمین های کشاورزی منطقه را نیز نابود کرده است.
,
 
,
 
,
, ,
 
,
کشمکش شهرداری و آبفا بر سر آسفالت
, کشمکش شهرداری و آبفا بر سر آسفالت,
 
,
وی گفت: وظیفه اجرای آسفالت خیابان ها بر عهده شهرداری و اصلاح فاضلاب با اداره آبفا است که به یکدیگر مرتبط هستند و پس از ترمیم شبکه فاضلاب خیابان های گلدشت، سادات و سیاحی باید آسفالت این مناطق را انجام داد.همانطور که خیابان هجده متری منطقه عین دو در دوره پنجم شورای شهر آسفالت شد اما پس از چهار سال شرکت آبفا به علت اصلاح شبکه فاضلاب کل خیابان را حفاری کرد.
,
 
,
موسوی زاده بیان کرد: توقع ما از شهردار اصفهانی مبنی بر توسعه و دگرگونی اهواز، برآورده نشد و به طبع هیچ تحولی نیز حادث نشد.
,
 
,
عضو شورای شهر گفت: شرکت آبفا نیز با دریافت بودجه از دولت و رهبر انقلاب برای توسعه و بهسازی شبکه آب و فاضلاب شهر را به کارگاه  تبدیل کرده و در۲۰۰ نقطه از شهر حفاری انجام شده است و مردم این خرابی ها را به حساب شهرداری می گذارند.
,
 
,
وی افزود: اغلب پروژه های آبفا به سه بخش حفاری، ترمیم شبکه و اصلاح نوار حفاری تقسیم می شود که در اکثر مواقع اصلاح نوار حفاری انجام نمی گیرد و در صورت اجرا نیز بر اساس اصول ما نیست که باعث نشست آسفالت می شود.
,
 
,
موسوی زاده بیان کرد: اکنون حدود ۴۰ میلیارد تومان به منظور ترمیم آسفالت از شرکت آبفا دریافت و مصوبه آن به شهرداری نیز ابلاغ شده است و پس از تایید کمیته تطبیق فرمانداری، به سازمان عمران اعلام می شود تا اصلاح نوار حفاری ها در سطح شهر در دستور کار قرار گیرد.
,
 
,
وی ادامه داد: در دوره های گذشته  علاوه بر اجرای آسفالت در بیش از سی خیابان در منطقه ملاشیه، زیرسازی ۲۵ الی 30 مورد نیز انجام شد اما این منطقه حدود ۲۴۰ خیابان دارد. همچنین خیابان اصلی منطقه مندلی آسفالت شد.
,
 
,
عضو شورای شهر اهواز اضافه کرد: قرارگاه خاتم الانبیاء در کوی سیاحی جهت اجرای طرح محرومیت زدایی با اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان برپا شده است و این طرح در مناطق متنوع دیگر مانند عین ۲، مندلی، مهدیس و ..‌ نیز درحال اجرا می باشد اما کار به کندی انجام پیش می رود.
,
 
,
میکروپروژه ها از وظایف ابتدایی شهرداری است
, میکروپروژه ها از وظایف ابتدایی شهرداری است,
 
,
وی ادامه داد: طرح هر هفته‌ یک افتتاح از سوی شهرداری اجرا می شود اما به جز دو سه مورد، مابقی همگی میکروپروژه و از وظایف ابتدایی و ذاتی شهرداری و احتیاجات اولیه شهروندان است.
,
 
,
موسوی زاده گفت: انتقاد من بر این است که اجرای آسفالت و روکش آن جزء وظایف ذاتی شهرداری است که روزانه باید انجام شود و نیاز به مراسم افتتاحیه ندارد؛ نباید منتی بر سر مردم گذاشت.
,
 
,
وی ادامه داد: همچنین اختلافات رفاهی و عدالت اجتماعی در مناطق متفاوت شهرستان اهواز بسیار زیاد است که باعث دلسردی مردم از ما و نظام می شود به عنوان مثال خیابان های عریض و پهن سیاحی سر ریز از نخاله و فاضلاب است در حالی که با مرکز شهر فقط پنج دقیقه فاصله دارد.
,
 
,
 
,
, ,
 
,
عضو شورای شهر با بیان اینکه پرداخت سهم دو درصدی نفت و سهم آلایندگی را باید فریاد بزنیم، عنوان کرد: سهم آلایندگی پول خون مردم است و طلب ما در این حوزه بیش از ۷هزار میلیارد تومان می باشد که مقرر شد هزار میلیارد آن واریز شود. این سهم را باید تمام شرکت های گروه ملی و فولاد پرداخت کنند.
 
عدم معرفی شرکت های آلاینده به تهران 
 
وی بیان کرد: سازمان محیط ‌زیست استان در پنج ماه اخیر شرکت های آلاینده را به تهران معرفی نکرده و به این دلیل حق آلایندگی نیز از طرف این شرکت ها پرداخت نشده است.
 
عضو شورای شهر اهواز با بیان اینکه یک سوم جمعیت استان در اهواز سکونت دارن که اکثرا مهاجرین استان ها و شهرهای همجوار هستند، گفت: نگذاریم تبعیض ها به حدی برسد که مردم از ما متنفر شوند.
 
موسوی زاده گفت: مناطق محروم موجود در اهواز نسبت به طرح محرومیت زدایی سپاه، بسیار وسیع است و بایستی شرکت های فولاد، نفت، حفاری و... به مسئولیت های اجتماعی خود عمل کنند.
 
وی ادامه داد: یکی از ضروریات اهواز جاده کمربندی است که از مسیر شیبان می گذرد که با اجرای کامل این پروژه دیگر نیاز نیست ماشین های سنگینی از وسط شهر اهواز عبور کنند بنابراین تا حق آلایندگی دست شهرداری نگیرید این پروژه به دلیل کمبود بودجه رقم نمی خورد.
 
عضو شورای شهر اضافه کرد: طرح کمربند سبز نیز یکی دیگر از پروژه های بر زمین مانده اهواز است که با هدف ایجاد یک کمربندی به عرض یک کیلومتر دور تا دور شهر می باشد که با نهال کاری در نقش موثری در مهار ریز گردها، جذب گاز‌های آلوده کننده جو، مهار ریز گردها، کنترل درجه حرارت و زیباسازی شهری ایفا کند.
 
وی گفت: دو پروژه کمربند سبز و جاده کمربندی می تواند به زیباسازی شهر کمک شایانی کند اما اجرای این دو عامل در توان شهرداری نیست و باید ارگان های دیگر وارد عمل شوند.
 
عضو شورای شهر بیان کرد: شورا می تواند یک محرک یا ترمز برای شهرداری باشد و اعضای شورا شهری که جایگاهشان هم متعلق به مردم است؛ حق ندارند، مصالح خود را شریک مصالح شهرداری کنند.
,
عضو شورای شهر با بیان اینکه پرداخت سهم دو درصدی نفت و سهم آلایندگی را باید فریاد بزنیم، عنوان کرد: سهم آلایندگی پول خون مردم است و طلب ما در این حوزه بیش از ۷هزار میلیارد تومان می باشد که مقرر شد هزار میلیارد آن واریز شود. این سهم را باید تمام شرکت های گروه ملی و فولاد پرداخت کنند.
,
 
,
عدم معرفی شرکت های آلاینده به تهران 
, عدم معرفی شرکت های آلاینده به تهران ,
 
,
وی بیان کرد: سازمان محیط ‌زیست استان در پنج ماه اخیر شرکت های آلاینده را به تهران معرفی نکرده و به این دلیل حق آلایندگی نیز از طرف این شرکت ها پرداخت نشده است.
,
 
,
عضو شورای شهر اهواز با بیان اینکه یک سوم جمعیت استان در اهواز سکونت دارن که اکثرا مهاجرین استان ها و شهرهای همجوار هستند، گفت: نگذاریم تبعیض ها به حدی برسد که مردم از ما متنفر شوند.
,
 
,
موسوی زاده گفت: مناطق محروم موجود در اهواز نسبت به طرح محرومیت زدایی سپاه، بسیار وسیع است و بایستی شرکت های فولاد، نفت، حفاری و... به مسئولیت های اجتماعی خود عمل کنند.
,
 
,
وی ادامه داد: یکی از ضروریات اهواز جاده کمربندی است که از مسیر شیبان می گذرد که با اجرای کامل این پروژه دیگر نیاز نیست ماشین های سنگینی از وسط شهر اهواز عبور کنند بنابراین تا حق آلایندگی دست شهرداری نگیرید این پروژه به دلیل کمبود بودجه رقم نمی خورد.
,
 
,
عضو شورای شهر اضافه کرد: طرح کمربند سبز نیز یکی دیگر از پروژه های بر زمین مانده اهواز است که با هدف ایجاد یک کمربندی به عرض یک کیلومتر دور تا دور شهر می باشد که با نهال کاری در نقش موثری در مهار ریز گردها، جذب گاز‌های آلوده کننده جو، مهار ریز گردها، کنترل درجه حرارت و زیباسازی شهری ایفا کند.
,
 
,
وی گفت: دو پروژه کمربند سبز و جاده کمربندی می تواند به زیباسازی شهر کمک شایانی کند اما اجرای این دو عامل در توان شهرداری نیست و باید ارگان های دیگر وارد عمل شوند.
,
 
,
عضو شورای شهر بیان کرد: شورا می تواند یک محرک یا ترمز برای شهرداری باشد و اعضای شورا شهری که جایگاهشان هم متعلق به مردم است؛ حق ندارند، مصالح خود را شریک مصالح شهرداری کنند.
,
 
,
 
,
 
,
, ,
 
,
طرح یکپارچه سازی مدیریت شهری بی نتیجه ماند
 
موسوی زاده به ابتر ماندن قانون شورای شهر اشاره کردو افزود: قانون گذار و یا مجری قانون، شورای شهر را فقط ناظر بر عملکرد شهرداری می داند اما در دوره گذشته طرح یکپارچه سازی مدیریت شهری در شورای عالی مطرح شد و مورد موافقت اعضای کمیسیون امور شوراهای مجلس، دو تن از نمایندگان شورای نگهبان و ۲۳ نفر از نمایندگان وزرا قرار گرفت.
 
وی عنوان کرد: سپس طرح مدیریت یکپارچه با ورود به صحن علنی شورای عالی با رای تمامی ۷۵ عضو این جلسه به تصویب رسید اما فشار دولت یازدهم و دوازدهم به مجلس باعث شد که این طرح همانند بقیه طرح ها بی نتیجه باقی بماند.
 
عضو شورای شهر بیان کرد: با اجرای این طرح حدود ۲۳ نهاد حکومتی در شهر، تحت یک مدیریت واحد و مجلس محلی قرار می گرفتند که هر شخصی حق شرکت در انتخابات این مجلس را نداشت و نمایندگان این مجلس نیز کاندیدها را گزینش می کردند.
 
انتهای پیام/
 
 
,
طرح یکپارچه سازی مدیریت شهری بی نتیجه ماند
, طرح یکپارچه سازی مدیریت شهری بی نتیجه ماند,
 
,
موسوی زاده به ابتر ماندن قانون شورای شهر اشاره کردو افزود: قانون گذار و یا مجری قانون، شورای شهر را فقط ناظر بر عملکرد شهرداری می داند اما در دوره گذشته طرح یکپارچه سازی مدیریت شهری در شورای عالی مطرح شد و مورد موافقت اعضای کمیسیون امور شوراهای مجلس، دو تن از نمایندگان شورای نگهبان و ۲۳ نفر از نمایندگان وزرا قرار گرفت.
,
 
,
وی عنوان کرد: سپس طرح مدیریت یکپارچه با ورود به صحن علنی شورای عالی با رای تمامی ۷۵ عضو این جلسه به تصویب رسید اما فشار دولت یازدهم و دوازدهم به مجلس باعث شد که این طرح همانند بقیه طرح ها بی نتیجه باقی بماند.
,
 
,
عضو شورای شهر بیان کرد: با اجرای این طرح حدود ۲۳ نهاد حکومتی در شهر، تحت یک مدیریت واحد و مجلس محلی قرار می گرفتند که هر شخصی حق شرکت در انتخابات این مجلس را نداشت و نمایندگان این مجلس نیز کاندیدها را گزینش می کردند.
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
,
 
,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه