اخبار داغ

یادداشت؛

سلمان فارسی، پیشگام مسلمانان ایرانی

سلمان فارسی، پیشگام مسلمانان ایرانی
سلمان فارسی، از مشهورترین اصحاب پیامبر اسلام (ص) و از یاران راستین امام علی(ع) بود. او جایگاه بلندی در میان صحابه داشت و پیامبر(ص) او را از اهل بیت خود می دانستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت؛ سلمان فارسی یکی از چهره‌های درخشان صدر اسلام بود که شخصیتی بسیار ویژه و عالی داشت تا جایی که پیامبر در موردش فرمودند: «سلمان منا اهل البیت» یعنی سلمان از اهل بیت ماست. با نظر به این روایت متوجه درجه و جایگاه بالای سلمان فارسی نزد پیامبر اکرم(ص)  می شویم لذا شناخت این ویژگی ها خالی از لطف نخواهد بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

زندگی و کیفیت اسلام آوردن سلمان فارسی نمونه آگاهانه و با اختیار اسلام از سوی یک فرد دارای دانش و معرفت است چراکه سلمان فارسی پیش از ورود اسلام به کشور ایران خود به سوی دین مبین اسلام شتافته و آگاهانه و با بررسی کامل مؤمن به این دین گشته بود که این شیوه از اسلام آوردن ناشی از شناخت و معرفت عمیق او است.

,

با رجوع به خصوصیات شخصیتی جناب سلمان ،با مجموعه ای از خصلت‌های عبادی، اجتماعی، سیاسی، مدیریتی، خلاقیتی و باورهای مذهبی مواجه می‌شویم که مجموعه تمام این خصایص از او یک شخصیت ویژه ساخته که در طول تاریخ کمتر فردی مانندش پیدا شده و امر معرفی جناب سلمان فارسی در جامعه می تواند در انسان سازی و الگوسازی جهت رسیدن افراد به کمال انسانی بسیار مطلوب باشد.

,

درجات بالای شناخت و معرفت در وجود سلمان فارسی از او فردی مطیع در مقابل ولی زمان خود ساخته بود

,

در روایتی نقل شده است که روزی اصحاب پیامبر(ص) مشاهده کردند که آن حضرت در مدینه حضور ندارند و مردم از غیبت ایشان با تصور سو امکان سوء قصد به جان پیامبر(ص) توسط دشمنان بسیار مضطرب و بیمناک شدند لذا با کمک گرفتن از فردی که به شناسایی رد پا آشنا بود به جستجوی آن حضرت پرداختند و متوجه خروج پیامبر(ص) از شهر شدند.

,

با ادامه یافتن جستجو، مردم ایشان را به همراه سلمان فارسی در مکانی یافتند. عدم وجود رد پای سلمان در کنار اثر گام های پیامبر در هنگام جستجو و پیگیری اثر رد پا، مردم را متعجب و کنجکاو کرد و باعث شد تا علت را از سلمان فارسی بپرسند.

,

سلمان در جواب گفت من جای پایی برای خود اختیار نکردم و هرکجا آن حضرت قدم گذاشتند؛ من نیز در همان نقطه پا گذاشتم و ایشان را دنبال کردم. این مسئله یعنی پیروی و تأسی سلمان فارسی در همه مسائل و حتی مسئله به ظاهر ساده ای مانند راه رفتن یک مثال کوچک اما بارز از ولایت مداری این شخصیت بزرگ در طول زندگی خویش بوده است.

,

شناخت چنین فرد بزرگ و درک ویژگی ها و ابعاد مهم شخصیتی او در انسان سازی و دست یابی به خصایص نیکوی اخلاقی و دینی بسیار مؤثر است.

,

امیدوارم با کمک و مسئلت از خداوند متعال شخصیتی مانند سلمان فارسی داشته باشیم تا از این رهگذر بتوانیم موجبات خشنودی حضرت زهرا(س)، پیامبر اسلام(ص)، ائمه اطهار (ع) و حضرت بقیه الله(عج) فراهم کرده و در ولایت مداری مانند جناب سلمان مثال زدنی شویم.

,

اعظم موسوی فرد- معاون فرهنگی تبلیغی مدرسه عالی تخصصی فاطمه الزهرا (س) سمنان

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه