اخبار داغ

روایتی از کاروان مشایة الاهواز؛

اینجا عشق فرمان می‌دهد/ صدای کاروان یاران آخر الزمانی مهدی فاطمه (س) به گوش می رسد

اینجا عشق فرمان می‌دهد/ صدای کاروان یاران آخر الزمانی مهدی فاطمه (س) به گوش می رسد
صدای کاروان مشایة الاهواز، یاران اخر الزمانی مهدی فاطمه سلام الله با نوای لبیک یا حسین امروز مصادف با چهاردهم شهریور به گوش می رسد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از رهیاب، قرن هاست صدای هل من ناصر ینصرنی چون نسیمی روح عالمیان را می نوازد و هنگامه راهپیمایی عظیم اربعین، آتش عشق حسین(ع) شعله ی سربه فلک کشیده و حرارتی سرد ناشدنی میلیون ها عاشق لبیک گویان را به طواف خانه دل فرا می خواند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رهیاب,
شراره های عشق حسینی(ع) و گستره ی سلطه ی سالار شهیدان بر قلوب عالمیان است که عاشقان خود در ابراز عشق به ساحت حضرت معشوقشان سر از پا ناشناس کرده است. 
 
شور و حال عجیبی در دل عاشقان امام‌حسین(ع) برپا می کند و بسیاری از دلدادگان راهی مرزهای خوزستان می شوند تا خود را به جمعیت خیره‌کننده زائران حرم یار برسانند.
 
امروز از تمام دین ها با رنگ و زبان های مختلف ملتمسانه به امام عشق دخیل می بندند تا اذن  ورود بگیرند و سیراب کنند تشنگی روح خسته شان را از دنیای مدرن مچاله شده، دلهایی که لبیک گویان صدای العطش کودکان را شنیده اند و به سوی پرودگار ایثار قدم بر می دارند.
 
تلاطم عشاق خبر از آتش عشقی می دهد که پیر و جوان، فقیر و غنی را هم نمی شناسد، دل‌های مشتاق زیارت امام حسین (ع) در قالب کاروان ها علم در دست از بر مرکب نور به راه افتاده اند تا راهی نجف و قدم زدن در مسیر بهشت شوند.
 
میزبانان این ضیافت هم در حال تدارک اند. تدارک هر آنچه در توان دارند تا در طبق اخلاص گذاشته و مهمانان آن معشوق عزیز را پذیرایی نمایند.
 
 
 
حجت الاسلام احمد سواری رئیس اداره تبلیغات اسلامی اهواز از ماجرای شروع پیاده روی اربعین که به مشایة الاهواز معروف است برای رهیاب می گوید: حدود ده سال پیش در مسجد نشسته بودیم چند جوان اهل ملاشیه و عین دو که تعدادشان کمتر از انگشتان دست بود تصمیم گرفتند فراخوانی کنند و با همراهی تعدادی از مردم با پای پیاده از اهواز راهی کربلا شوند.
 
وی افزود: آن روز به برکت امام حسین(ع) چراغ پیاده روی اربعین میان مساجد و هیئات روشن شد و از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ با کاروانی به نام شهید اسامه بصره هر ساله عازم دیار مقدس کربلا می شدند. 
 
رئیس اداره تبلیغات اسلامی اهواز گفت: اعضای کاروان شهید اسامه بصره از نیروهای حشدالشعبی بودند که مسئول کاروان نیز در جنگ با داعش به شهدای مدافع حرم پیوست. 
 
حجت الاسلام سواری ادامه داد: به مرور زمان تبدیل به بزرگ‌ترین پیاده‌روی در نقطه مرکزی اهواز و با گردهمایی مردم مناطق مختلف شد سال ۱۳۹۸ اولین کاروان مراسم پیاده روی اربعین به عنوان یک هیئت مستقل از شهرستان اهواز با جمعیت حدود سه هزار نفری به عتبات عالیات مشرف شد البته نفرات کاروان "اهواز تا بین الحرمین" علاوه بر مردم خوزستان از استان های دیگر کشور نیز بودند.
 
وی عنوان کرد: این حرکت باشکوه، خودجوش و مردمی از مناطق مسکونی اهواز و حومه‌ی آن مانند ملاشیه، کریشان، گلدشت، شهرک رزمندگان، کوی علوی، کوی سادات، لشکرآباد و مندلی به راه می افتد اما پس از گذشت کمتر از یک ساعت از آغاز پیاده‌روی شاهد حضور جمعیت فراوانی از روستاهای استان هستیم که خودشان را به این کاروان عظیم می‌رسانند.
 
 
رئیس اداره تبلیغات اسلامی اهواز بیان کرد: امسال نیز پس از دو سال وقفه به علت شیوع بیماری کرونا، عزم ها برای انجام یک پیاده روی میلیونی اربعین جزم تر و همت ها بالاتر است و مردم سراسر کشور برای شرکت در پیاده روی اربعین اعلام حضور و آمادگی کردند تا خود را به خیل عظیم ابا عبدالله الحسین برسانند.
 
 
 
حجت الاسلام سواری در بخشی دیگر از گفتگوی خود عنوان کرد: محله ملاشیه آخرین منطقه اهواز و در خروجی جاده خرمشهر محسوب می شود که به واسطه اخبار منتشر شده، ذهنیت مناسبی از مردم این منطقه وجود ندارد؛ بنده برای یک سال تبلیغ به آنجا اعزام شدم اما هشت سال در ملاشیه ماندگار شدم و در حال حاضر نیز با مردم این منطقه در ارتباط هستم.
 
وی ادامه داد: ما در منطقه ملاشیه علاوه بر بحث های دینی و فرهنگی، خدمات رسانی به مردم را نیز در دستور کار قرار دادیم به عنوان مثال در زمستان سال ۱۳۹۰ نمازگزارن با چراغ قوه در مسجد حاضر می شدند که با بازدید ریاست اداره برق از منطقه، دستور نصب هزار چراغ برای ملاشیه صادر شد. همچنین تابستان هر سال کاروان زیارتی امام رضا(ع) راهی مشهد مقدس می شود که اکنون جمعیت این کاروان به چهل هزار نفر رسیده است.
 
رئیس اداره تبلیغات اسلامی اهواز افزود: اگر کسی با مردم منطقه ملاشیه ارتباط برقرار کند؛ آن ارتباط به دلیل صفا و صمیمیت مردم، قابل انفصال و یا قیاس با جای دیگری نیست. مردم ملاشیه، مردمی غیر قابل وصف هستند و فقط با زندگی کردن در بین آن ها متوجه میزان صمیمت خواهید شد.
 
حجت الاسلام سواری بیان کرد: سال اولی که پیاده روی اربعین در ملاشیه آغاز شد بدون هیچ گونه هماهنگی خاصی حدود ۳۰۰ نفر برای زیارت ثبت نام کردند و در آن سال حتی مسجد صدور ویزاها را پیگیری کرد و بدرقه کنندگان نیز بسیار زیاد بودند حتی از کوی عین۲ مردم و تمام هیئت های مذهبی تا سه راهی خرمشهر ما را مشایعت کردند.
 
وی ادامه داد: در سال دوم آسیب های مراسم پیاده روی اربعین بررسی شدند. اولین آسیب عدم هماهنگی با مردم بود که در آن سال با فعالان فرهنگی تمام محلات مانند رزمندگان، گلدشت، کریشان، کوی مندلی، کوی سادات، علوی، سلیم آباد و.. جلسه برگزار شد.
 
رئیس اداره تبلیغات اسلامی اهواز عنوان کرد: مناطق ملاشیه، کوی علوی و عین دو جزء محلات اولیه بودند که به صورت خود جوش برگزاری این راهپیمایی را پیگیری می کردند و سال بعد اهالی لشکر آباد گل کاشتند و توانستند به علت کثرت جمعیت پخش مستقیم از صدا و سیما بگیرند و پس از آن مناطق دیگر به این خیل عظیم پیوستند.
 
 
 
حجت الاسلام سواری اضافه کرد: تمام محلات شهرستان اهواز مانند منطقه ملاشیه پای کار آمدند و همه ساله در شبی که جمعیت زائرین اربعین وارد منطقه عین ۲ می شود؛ ۹۰ درصد درب خانه ها به روی زوار باز است و مشتاقانه به آن ها خدمت می کنند.
 
وی گفت: مراسم بدرقه نیز به مدت سه روز تا مرز چذابه برگزار می شود و مردمی که نمی‌توانند به زیارت بروند، چند قدمی در این راهپیمایی اربعین مشارکت خواهند داشت.
 
رئیس اداره تبلیغات اسلامی اهواز ادامه داد: همچنین مردم در مراسم بدرقه زائرین امام حسین(ع) جهت پذیرایی از بدرقه کنندگان و زوار سنگ تمام می گذارند. در سال اول یم نفر با ماشین خود دو کلمن آب برای ما آورد و همان شخص در سال های بعد ده موکب در آن منطقه جهت استقبال از زوار برپا کرد.
 
حجت الاسلام سواری بیان کرد: در روستای مزبان، پیرغلامی هیئتی زندگی می کند که هر ساله ۶۰ روز موکبش جهت خدمت به عزادارن امام حسین(ع) برپاست، امسال چند روز قبل از محرم پسر این خادم فوت می کند اما با وجود ناخوش احوالی، موکب خود را دایر کرد. این عشق مردم به امام حسین(ع) است که به مردم انگیزه می دهد و ما را پای کار می آورد. 
 
وی ادامه داد: محله های غرب اهواز مانند مناطق پردیس، اسماعیلیه، کوت عبدالله، دارخوین نیز به عشاق مشایة الاهواز می پیوندند. دلدادگان، نوکران و زائران امام حسین (ع) که عازم مسیر عشق می شوند با شعار فریاد حیدر حیدر … با حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و شهدای گلگون کفن بیعت می کنند، از شاخصه‌های مهم این مراسم حضور خانوادگی زائران اربعین حسینی است که با پرچم‌های سرخ و سربندهای منقش به «سلام بر مهدی» آمادگی خود را برای حضور در پیاده روی اربعین اعلام می‌کنند.
 
رئیس اداره تبلیغات اسلامی اهواز  افزود: محله عین ۲ نیز یک روز پس از آغاز مراسم بدرقه به ما ملحق می‌شود و تا مرز چذابه ادامه پیدا خواهد کرد و سپس زوار اربعین از ۴۰ کیلومتری نجف پیاده روی را مجدد آغاز میکنند تا به زیارت حرم امیرالمومنین(ع) مشرف شوند زیرا براساس روایت ها، ثواب پیاده روی برای امیرالمومنین(ع)، دو برابر ثواب پیاده روی برای امام حسین(ع) است.
 
حجت الاسلام سواری گفت: سپس شب را در شهر کوفه سپری می کنیم و صبح از مسجد سهله منتسب به امام زمان(ع) مجددا پیاده روی اربعین آغاز می شود.
 
 
 
وی با بیان اینکه زیارت انسان را به مقام تشخیص می‌رساند، گفت: امروز مؤمنان به این تشخیص رسیده اند که باید اربعین حسینی را گرامی بدارند، این حضور مصداق حفظ حرمت اباعبدالله الحسین (ع) و خاندان عصمت و طهارت است.
 
این کارشناس مذهبی با خطاب قرار دادن بانوان تصریح کرد: بانوانی که خود را به مراسم اربعین می‌رسانند دستوری ندارند که فرزندان خود را در آغوش بگیرند و این راه سخت را بروند اما آنان با الگو گیری از بانوان دشت کربلا این راه را می‌پیمایند.
 
حجت الاسلام سواری حضور این جمعیت دلداده در پیاده روی اربعین حسینی را حرمت نگاه داشتن مقام امام حسین(ع) دانست و گفت: زائران اربعین، رسول خدا(ص) و فرزندان ایشان را در این مسیر یاری می کنند تا حرمت امام حسین(ع) حفظ می‌شود چرا که این اجتماع نشان می دهد که ما می‌خواهیم امام زمان را یاری برسانیم برای همین تجمع اربعین جمع امام زمانی بوده و بسیار باشکوه‌تر از مراسم دعای ندبه است.
 
وی با خطاب قرار دادن مسؤولان ذی ربط بیان داشت: از مسئولان تقاضا داریم راه‌ها را برای زائران هموارتر و زیرساخت‌ها را آماده کنند تا اگر امسال 5 میلیون زائر عازم کربلا می‌شود سال بعد شاهد حضور ۱۰ میلیونی زائران باشیم. اربعین حسینی باید جدی گرفته شود.
 
حجت الاسلام سواری با بیان اینکه  ما در اربعین حسینی(ع) شعار حسینی(ع) خودمان را جهانی می کنیم، گفت: ما در این بزرگ ترین تجمع شیعیان حول حماسه ابا عبد الله حسین(ع) می توانیم به تعمیق ارزش های حسینی جامعه شیعی بپردازیم. وقتی که ارزش های حماسی ابا عبدالله الحسین(ع) در جامعۀ شیعی تعمیق پیدا کند و بیش از پیش تثبیت بشود آثار گرانبهای آن در ابعاد مختلف کاملا مشهود خواهد بود. 
 
وی یکی از آثار حضور در پیاده روی اربعین را استکبار ستیزی دانست و افزود:وقتی انسان در مسیر اربعین، خودش را قطره ای از یک اقیانوس می بیند تجربه ای از فناء فی الله و فدای اهل بیت شدن را در جان انسان به نمایش می گذارد. البته هرکسی به اندازه خودش از چنین تجربه ی معنوی بهره می برد. وقتی انسان در مسیر کربلا ابا عبد الله الحسین(ع) پاهایش خسته می شود و خستگی را عمیقا با جسم خودش احساس می کند ارتباط روحی اش هم با ابا عبد الحسین(ع) بیشتر می شود. 
 
انتهای پیام/
 
 
,
شراره های عشق حسینی(ع) و گستره ی سلطه ی سالار شهیدان بر قلوب عالمیان است که عاشقان خود در ابراز عشق به ساحت حضرت معشوقشان سر از پا ناشناس کرده است. 
 
شور و حال عجیبی در دل عاشقان امام‌حسین(ع) برپا می کند و بسیاری از دلدادگان راهی مرزهای خوزستان می شوند تا خود را به جمعیت خیره‌کننده زائران حرم یار برسانند.
 
امروز از تمام دین ها با رنگ و زبان های مختلف ملتمسانه به امام عشق دخیل می بندند تا اذن  ورود بگیرند و سیراب کنند تشنگی روح خسته شان را از دنیای مدرن مچاله شده، دلهایی که لبیک گویان صدای العطش کودکان را شنیده اند و به سوی پرودگار ایثار قدم بر می دارند.
 
تلاطم عشاق خبر از آتش عشقی می دهد که پیر و جوان، فقیر و غنی را هم نمی شناسد، دل‌های مشتاق زیارت امام حسین (ع) در قالب کاروان ها علم در دست از بر مرکب نور به راه افتاده اند تا راهی نجف و قدم زدن در مسیر بهشت شوند.
 
میزبانان این ضیافت هم در حال تدارک اند. تدارک هر آنچه در توان دارند تا در طبق اخلاص گذاشته و مهمانان آن معشوق عزیز را پذیرایی نمایند.
 
 
 
حجت الاسلام احمد سواری رئیس اداره تبلیغات اسلامی اهواز از ماجرای شروع پیاده روی اربعین که به مشایة الاهواز معروف است برای رهیاب می گوید: حدود ده سال پیش در مسجد نشسته بودیم چند جوان اهل ملاشیه و عین دو که تعدادشان کمتر از انگشتان دست بود تصمیم گرفتند فراخوانی کنند و با همراهی تعدادی از مردم با پای پیاده از اهواز راهی کربلا شوند.
 
وی افزود: آن روز به برکت امام حسین(ع) چراغ پیاده روی اربعین میان مساجد و هیئات روشن شد و از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ با کاروانی به نام شهید اسامه بصره هر ساله عازم دیار مقدس کربلا می شدند. 
 
رئیس اداره تبلیغات اسلامی اهواز گفت: اعضای کاروان شهید اسامه بصره از نیروهای حشدالشعبی بودند که مسئول کاروان نیز در جنگ با داعش به شهدای مدافع حرم پیوست. 
 
حجت الاسلام سواری ادامه داد: به مرور زمان تبدیل به بزرگ‌ترین پیاده‌روی در نقطه مرکزی اهواز و با گردهمایی مردم مناطق مختلف شد سال ۱۳۹۸ اولین کاروان مراسم پیاده روی اربعین به عنوان یک هیئت مستقل از شهرستان اهواز با جمعیت حدود سه هزار نفری به عتبات عالیات مشرف شد البته نفرات کاروان "اهواز تا بین الحرمین" علاوه بر مردم خوزستان از استان های دیگر کشور نیز بودند.
 
وی عنوان کرد: این حرکت باشکوه، خودجوش و مردمی از مناطق مسکونی اهواز و حومه‌ی آن مانند ملاشیه، کریشان، گلدشت، شهرک رزمندگان، کوی علوی، کوی سادات، لشکرآباد و مندلی به راه می افتد اما پس از گذشت کمتر از یک ساعت از آغاز پیاده‌روی شاهد حضور جمعیت فراوانی از روستاهای استان هستیم که خودشان را به این کاروان عظیم می‌رسانند.
 
 
رئیس اداره تبلیغات اسلامی اهواز بیان کرد: امسال نیز پس از دو سال وقفه به علت شیوع بیماری کرونا، عزم ها برای انجام یک پیاده روی میلیونی اربعین جزم تر و همت ها بالاتر است و مردم سراسر کشور برای شرکت در پیاده روی اربعین اعلام حضور و آمادگی کردند تا خود را به خیل عظیم ابا عبدالله الحسین برسانند.
 
 
 
حجت الاسلام سواری در بخشی دیگر از گفتگوی خود عنوان کرد: محله ملاشیه آخرین منطقه اهواز و در خروجی جاده خرمشهر محسوب می شود که به واسطه اخبار منتشر شده، ذهنیت مناسبی از مردم این منطقه وجود ندارد؛ بنده برای یک سال تبلیغ به آنجا اعزام شدم اما هشت سال در ملاشیه ماندگار شدم و در حال حاضر نیز با مردم این منطقه در ارتباط هستم.
 
وی ادامه داد: ما در منطقه ملاشیه علاوه بر بحث های دینی و فرهنگی، خدمات رسانی به مردم را نیز در دستور کار قرار دادیم به عنوان مثال در زمستان سال ۱۳۹۰ نمازگزارن با چراغ قوه در مسجد حاضر می شدند که با بازدید ریاست اداره برق از منطقه، دستور نصب هزار چراغ برای ملاشیه صادر شد. همچنین تابستان هر سال کاروان زیارتی امام رضا(ع) راهی مشهد مقدس می شود که اکنون جمعیت این کاروان به چهل هزار نفر رسیده است.
 
رئیس اداره تبلیغات اسلامی اهواز افزود: اگر کسی با مردم منطقه ملاشیه ارتباط برقرار کند؛ آن ارتباط به دلیل صفا و صمیمیت مردم، قابل انفصال و یا قیاس با جای دیگری نیست. مردم ملاشیه، مردمی غیر قابل وصف هستند و فقط با زندگی کردن در بین آن ها متوجه میزان صمیمت خواهید شد.
 
حجت الاسلام سواری بیان کرد: سال اولی که پیاده روی اربعین در ملاشیه آغاز شد بدون هیچ گونه هماهنگی خاصی حدود ۳۰۰ نفر برای زیارت ثبت نام کردند و در آن سال حتی مسجد صدور ویزاها را پیگیری کرد و بدرقه کنندگان نیز بسیار زیاد بودند حتی از کوی عین۲ مردم و تمام هیئت های مذهبی تا سه راهی خرمشهر ما را مشایعت کردند.
 
وی ادامه داد: در سال دوم آسیب های مراسم پیاده روی اربعین بررسی شدند. اولین آسیب عدم هماهنگی با مردم بود که در آن سال با فعالان فرهنگی تمام محلات مانند رزمندگان، گلدشت، کریشان، کوی مندلی، کوی سادات، علوی، سلیم آباد و.. جلسه برگزار شد.
 
رئیس اداره تبلیغات اسلامی اهواز عنوان کرد: مناطق ملاشیه، کوی علوی و عین دو جزء محلات اولیه بودند که به صورت خود جوش برگزاری این راهپیمایی را پیگیری می کردند و سال بعد اهالی لشکر آباد گل کاشتند و توانستند به علت کثرت جمعیت پخش مستقیم از صدا و سیما بگیرند و پس از آن مناطق دیگر به این خیل عظیم پیوستند.
 
 
 
حجت الاسلام سواری اضافه کرد: تمام محلات شهرستان اهواز مانند منطقه ملاشیه پای کار آمدند و همه ساله در شبی که جمعیت زائرین اربعین وارد منطقه عین ۲ می شود؛ ۹۰ درصد درب خانه ها به روی زوار باز است و مشتاقانه به آن ها خدمت می کنند.
 
وی گفت: مراسم بدرقه نیز به مدت سه روز تا مرز چذابه برگزار می شود و مردمی که نمی‌توانند به زیارت بروند، چند قدمی در این راهپیمایی اربعین مشارکت خواهند داشت.
 
رئیس اداره تبلیغات اسلامی اهواز ادامه داد: همچنین مردم در مراسم بدرقه زائرین امام حسین(ع) جهت پذیرایی از بدرقه کنندگان و زوار سنگ تمام می گذارند. در سال اول یم نفر با ماشین خود دو کلمن آب برای ما آورد و همان شخص در سال های بعد ده موکب در آن منطقه جهت استقبال از زوار برپا کرد.
 
حجت الاسلام سواری بیان کرد: در روستای مزبان، پیرغلامی هیئتی زندگی می کند که هر ساله ۶۰ روز موکبش جهت خدمت به عزادارن امام حسین(ع) برپاست، امسال چند روز قبل از محرم پسر این خادم فوت می کند اما با وجود ناخوش احوالی، موکب خود را دایر کرد. این عشق مردم به امام حسین(ع) است که به مردم انگیزه می دهد و ما را پای کار می آورد. 
 
وی ادامه داد: محله های غرب اهواز مانند مناطق پردیس، اسماعیلیه، کوت عبدالله، دارخوین نیز به عشاق مشایة الاهواز می پیوندند. دلدادگان، نوکران و زائران امام حسین (ع) که عازم مسیر عشق می شوند با شعار فریاد حیدر حیدر … با حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و شهدای گلگون کفن بیعت می کنند، از شاخصه‌های مهم این مراسم حضور خانوادگی زائران اربعین حسینی است که با پرچم‌های سرخ و سربندهای منقش به «سلام بر مهدی» آمادگی خود را برای حضور در پیاده روی اربعین اعلام می‌کنند.
 
رئیس اداره تبلیغات اسلامی اهواز  افزود: محله عین ۲ نیز یک روز پس از آغاز مراسم بدرقه به ما ملحق می‌شود و تا مرز چذابه ادامه پیدا خواهد کرد و سپس زوار اربعین از ۴۰ کیلومتری نجف پیاده روی را مجدد آغاز میکنند تا به زیارت حرم امیرالمومنین(ع) مشرف شوند زیرا براساس روایت ها، ثواب پیاده روی برای امیرالمومنین(ع)، دو برابر ثواب پیاده روی برای امام حسین(ع) است.
 
حجت الاسلام سواری گفت: سپس شب را در شهر کوفه سپری می کنیم و صبح از مسجد سهله منتسب به امام زمان(ع) مجددا پیاده روی اربعین آغاز می شود.
 
 
 
وی با بیان اینکه زیارت انسان را به مقام تشخیص می‌رساند، گفت: امروز مؤمنان به این تشخیص رسیده اند که باید اربعین حسینی را گرامی بدارند، این حضور مصداق حفظ حرمت اباعبدالله الحسین (ع) و خاندان عصمت و طهارت است.
 
این کارشناس مذهبی با خطاب قرار دادن بانوان تصریح کرد: بانوانی که خود را به مراسم اربعین می‌رسانند دستوری ندارند که فرزندان خود را در آغوش بگیرند و این راه سخت را بروند اما آنان با الگو گیری از بانوان دشت کربلا این راه را می‌پیمایند.
 
حجت الاسلام سواری حضور این جمعیت دلداده در پیاده روی اربعین حسینی را حرمت نگاه داشتن مقام امام حسین(ع) دانست و گفت: زائران اربعین، رسول خدا(ص) و فرزندان ایشان را در این مسیر یاری می کنند تا حرمت امام حسین(ع) حفظ می‌شود چرا که این اجتماع نشان می دهد که ما می‌خواهیم امام زمان را یاری برسانیم برای همین تجمع اربعین جمع امام زمانی بوده و بسیار باشکوه‌تر از مراسم دعای ندبه است.
 
وی با خطاب قرار دادن مسؤولان ذی ربط بیان داشت: از مسئولان تقاضا داریم راه‌ها را برای زائران هموارتر و زیرساخت‌ها را آماده کنند تا اگر امسال 5 میلیون زائر عازم کربلا می‌شود سال بعد شاهد حضور ۱۰ میلیونی زائران باشیم. اربعین حسینی باید جدی گرفته شود.
 
حجت الاسلام سواری با بیان اینکه  ما در اربعین حسینی(ع) شعار حسینی(ع) خودمان را جهانی می کنیم، گفت: ما در این بزرگ ترین تجمع شیعیان حول حماسه ابا عبد الله حسین(ع) می توانیم به تعمیق ارزش های حسینی جامعه شیعی بپردازیم. وقتی که ارزش های حماسی ابا عبدالله الحسین(ع) در جامعۀ شیعی تعمیق پیدا کند و بیش از پیش تثبیت بشود آثار گرانبهای آن در ابعاد مختلف کاملا مشهود خواهد بود. 
 
وی یکی از آثار حضور در پیاده روی اربعین را استکبار ستیزی دانست و افزود:وقتی انسان در مسیر اربعین، خودش را قطره ای از یک اقیانوس می بیند تجربه ای از فناء فی الله و فدای اهل بیت شدن را در جان انسان به نمایش می گذارد. البته هرکسی به اندازه خودش از چنین تجربه ی معنوی بهره می برد. وقتی انسان در مسیر کربلا ابا عبد الله الحسین(ع) پاهایش خسته می شود و خستگی را عمیقا با جسم خودش احساس می کند ارتباط روحی اش هم با ابا عبد الحسین(ع) بیشتر می شود. 
 
انتهای پیام/
 
 
,
شراره های عشق حسینی(ع) و گستره ی سلطه ی سالار شهیدان بر قلوب عالمیان است که عاشقان خود در ابراز عشق به ساحت حضرت معشوقشان سر از پا ناشناس کرده است. 
,
 
,
شور و حال عجیبی در دل عاشقان امام‌حسین(ع) برپا می کند و بسیاری از دلدادگان راهی مرزهای خوزستان می شوند تا خود را به جمعیت خیره‌کننده زائران حرم یار برسانند.
,
 
,
امروز از تمام دین ها با رنگ و زبان های مختلف ملتمسانه به امام عشق دخیل می بندند تا اذن  ورود بگیرند و سیراب کنند تشنگی روح خسته شان را از دنیای مدرن مچاله شده، دلهایی که لبیک گویان صدای العطش کودکان را شنیده اند و به سوی پرودگار ایثار قدم بر می دارند.
,
 
,
تلاطم عشاق خبر از آتش عشقی می دهد که پیر و جوان، فقیر و غنی را هم نمی شناسد، دل‌های مشتاق زیارت امام حسین (ع) در قالب کاروان ها علم در دست از بر مرکب نور به راه افتاده اند تا راهی نجف و قدم زدن در مسیر بهشت شوند.
,
 
,
میزبانان این ضیافت هم در حال تدارک اند. تدارک هر آنچه در توان دارند تا در طبق اخلاص گذاشته و مهمانان آن معشوق عزیز را پذیرایی نمایند.
,
 
,
 
,
, ,
 
,
حجت الاسلام احمد سواری رئیس اداره تبلیغات اسلامی اهواز از ماجرای شروع پیاده روی اربعین که به مشایة الاهواز معروف است برای رهیاب می گوید: حدود ده سال پیش در مسجد نشسته بودیم چند جوان اهل ملاشیه و عین دو که تعدادشان کمتر از انگشتان دست بود تصمیم گرفتند فراخوانی کنند و با همراهی تعدادی از مردم با پای پیاده از اهواز راهی کربلا شوند.
,
 
,
وی افزود: آن روز به برکت امام حسین(ع) چراغ پیاده روی اربعین میان مساجد و هیئات روشن شد و از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ با کاروانی به نام شهید اسامه بصره هر ساله عازم دیار مقدس کربلا می شدند. 
,
 
,
رئیس اداره تبلیغات اسلامی اهواز گفت: اعضای کاروان شهید اسامه بصره از نیروهای حشدالشعبی بودند که مسئول کاروان نیز در جنگ با داعش به شهدای مدافع حرم پیوست. 
,
 
,
حجت الاسلام سواری ادامه داد: به مرور زمان تبدیل به بزرگ‌ترین پیاده‌روی در نقطه مرکزی اهواز و با گردهمایی مردم مناطق مختلف شد سال ۱۳۹۸ اولین کاروان مراسم پیاده روی اربعین به عنوان یک هیئت مستقل از شهرستان اهواز با جمعیت حدود سه هزار نفری به عتبات عالیات مشرف شد البته نفرات کاروان "اهواز تا بین الحرمین" علاوه بر مردم خوزستان از استان های دیگر کشور نیز بودند.
,
 
,
وی عنوان کرد: این حرکت باشکوه، خودجوش و مردمی از مناطق مسکونی اهواز و حومه‌ی آن مانند ملاشیه، کریشان، گلدشت، شهرک رزمندگان، کوی علوی، کوی سادات، لشکرآباد و مندلی به راه می افتد اما پس از گذشت کمتر از یک ساعت از آغاز پیاده‌روی شاهد حضور جمعیت فراوانی از روستاهای استان هستیم که خودشان را به این کاروان عظیم می‌رسانند.
,
 
,
 
,
رئیس اداره تبلیغات اسلامی اهواز بیان کرد: امسال نیز پس از دو سال وقفه به علت شیوع بیماری کرونا، عزم ها برای انجام یک پیاده روی میلیونی اربعین جزم تر و همت ها بالاتر است و مردم سراسر کشور برای شرکت در پیاده روی اربعین اعلام حضور و آمادگی کردند تا خود را به خیل عظیم ابا عبدالله الحسین برسانند.
,
 
,
 
,
, ,
 
,
حجت الاسلام سواری در بخشی دیگر از گفتگوی خود عنوان کرد: محله ملاشیه آخرین منطقه اهواز و در خروجی جاده خرمشهر محسوب می شود که به واسطه اخبار منتشر شده، ذهنیت مناسبی از مردم این منطقه وجود ندارد؛ بنده برای یک سال تبلیغ به آنجا اعزام شدم اما هشت سال در ملاشیه ماندگار شدم و در حال حاضر نیز با مردم این منطقه در ارتباط هستم.
,
 
,
وی ادامه داد: ما در منطقه ملاشیه علاوه بر بحث های دینی و فرهنگی، خدمات رسانی به مردم را نیز در دستور کار قرار دادیم به عنوان مثال در زمستان سال ۱۳۹۰ نمازگزارن با چراغ قوه در مسجد حاضر می شدند که با بازدید ریاست اداره برق از منطقه، دستور نصب هزار چراغ برای ملاشیه صادر شد. همچنین تابستان هر سال کاروان زیارتی امام رضا(ع) راهی مشهد مقدس می شود که اکنون جمعیت این کاروان به چهل هزار نفر رسیده است.
,
 
,
رئیس اداره تبلیغات اسلامی اهواز افزود: اگر کسی با مردم منطقه ملاشیه ارتباط برقرار کند؛ آن ارتباط به دلیل صفا و صمیمیت مردم، قابل انفصال و یا قیاس با جای دیگری نیست. مردم ملاشیه، مردمی غیر قابل وصف هستند و فقط با زندگی کردن در بین آن ها متوجه میزان صمیمت خواهید شد.
,
 
,
حجت الاسلام سواری بیان کرد: سال اولی که پیاده روی اربعین در ملاشیه آغاز شد بدون هیچ گونه هماهنگی خاصی حدود ۳۰۰ نفر برای زیارت ثبت نام کردند و در آن سال حتی مسجد صدور ویزاها را پیگیری کرد و بدرقه کنندگان نیز بسیار زیاد بودند حتی از کوی عین۲ مردم و تمام هیئت های مذهبی تا سه راهی خرمشهر ما را مشایعت کردند.
,
 
,
وی ادامه داد: در سال دوم آسیب های مراسم پیاده روی اربعین بررسی شدند. اولین آسیب عدم هماهنگی با مردم بود که در آن سال با فعالان فرهنگی تمام محلات مانند رزمندگان، گلدشت، کریشان، کوی مندلی، کوی سادات، علوی، سلیم آباد و.. جلسه برگزار شد.
,
 
,
رئیس اداره تبلیغات اسلامی اهواز عنوان کرد: مناطق ملاشیه، کوی علوی و عین دو جزء محلات اولیه بودند که به صورت خود جوش برگزاری این راهپیمایی را پیگیری می کردند و سال بعد اهالی لشکر آباد گل کاشتند و توانستند به علت کثرت جمعیت پخش مستقیم از صدا و سیما بگیرند و پس از آن مناطق دیگر به این خیل عظیم پیوستند.
,
 
,
 
,
, ,
 
,
حجت الاسلام سواری اضافه کرد: تمام محلات شهرستان اهواز مانند منطقه ملاشیه پای کار آمدند و همه ساله در شبی که جمعیت زائرین اربعین وارد منطقه عین ۲ می شود؛ ۹۰ درصد درب خانه ها به روی زوار باز است و مشتاقانه به آن ها خدمت می کنند.
,
 
,
وی گفت: مراسم بدرقه نیز به مدت سه روز تا مرز چذابه برگزار می شود و مردمی که نمی‌توانند به زیارت بروند، چند قدمی در این راهپیمایی اربعین مشارکت خواهند داشت.
,
 
,
رئیس اداره تبلیغات اسلامی اهواز ادامه داد: همچنین مردم در مراسم بدرقه زائرین امام حسین(ع) جهت پذیرایی از بدرقه کنندگان و زوار سنگ تمام می گذارند. در سال اول یم نفر با ماشین خود دو کلمن آب برای ما آورد و همان شخص در سال های بعد ده موکب در آن منطقه جهت استقبال از زوار برپا کرد.
,
 
,
حجت الاسلام سواری بیان کرد: در روستای مزبان، پیرغلامی هیئتی زندگی می کند که هر ساله ۶۰ روز موکبش جهت خدمت به عزادارن امام حسین(ع) برپاست، امسال چند روز قبل از محرم پسر این خادم فوت می کند اما با وجود ناخوش احوالی، موکب خود را دایر کرد. این عشق مردم به امام حسین(ع) است که به مردم انگیزه می دهد و ما را پای کار می آورد. 
,
 
,
وی ادامه داد: محله های غرب اهواز مانند مناطق پردیس، اسماعیلیه، کوت عبدالله، دارخوین نیز به عشاق مشایة الاهواز می پیوندند. دلدادگان، نوکران و زائران امام حسین (ع) که عازم مسیر عشق می شوند با شعار فریاد حیدر حیدر … با حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و شهدای گلگون کفن بیعت می کنند، از شاخصه‌های مهم این مراسم حضور خانوادگی زائران اربعین حسینی است که با پرچم‌های سرخ و سربندهای منقش به «سلام بر مهدی» آمادگی خود را برای حضور در پیاده روی اربعین اعلام می‌کنند.
,
 
,
رئیس اداره تبلیغات اسلامی اهواز  افزود: محله عین ۲ نیز یک روز پس از آغاز مراسم بدرقه به ما ملحق می‌شود و تا مرز چذابه ادامه پیدا خواهد کرد و سپس زوار اربعین از ۴۰ کیلومتری نجف پیاده روی را مجدد آغاز میکنند تا به زیارت حرم امیرالمومنین(ع) مشرف شوند زیرا براساس روایت ها، ثواب پیاده روی برای امیرالمومنین(ع)، دو برابر ثواب پیاده روی برای امام حسین(ع) است.
,
 
,
حجت الاسلام سواری گفت: سپس شب را در شهر کوفه سپری می کنیم و صبح از مسجد سهله منتسب به امام زمان(ع) مجددا پیاده روی اربعین آغاز می شود.
,
 
,
 
,
, ,
 
,
وی با بیان اینکه زیارت انسان را به مقام تشخیص می‌رساند، گفت: امروز مؤمنان به این تشخیص رسیده اند که باید اربعین حسینی را گرامی بدارند، این حضور مصداق حفظ حرمت اباعبدالله الحسین (ع) و خاندان عصمت و طهارت است.
,
 
,
این کارشناس مذهبی با خطاب قرار دادن بانوان تصریح کرد: بانوانی که خود را به مراسم اربعین می‌رسانند دستوری ندارند که فرزندان خود را در آغوش بگیرند و این راه سخت را بروند اما آنان با الگو گیری از بانوان دشت کربلا این راه را می‌پیمایند.
,
 
,
حجت الاسلام سواری حضور این جمعیت دلداده در پیاده روی اربعین حسینی را حرمت نگاه داشتن مقام امام حسین(ع) دانست و گفت: زائران اربعین، رسول خدا(ص) و فرزندان ایشان را در این مسیر یاری می کنند تا حرمت امام حسین(ع) حفظ می‌شود چرا که این اجتماع نشان می دهد که ما می‌خواهیم امام زمان را یاری برسانیم برای همین تجمع اربعین جمع امام زمانی بوده و بسیار باشکوه‌تر از مراسم دعای ندبه است.
,
 
,
وی با خطاب قرار دادن مسؤولان ذی ربط بیان داشت: از مسئولان تقاضا داریم راه‌ها را برای زائران هموارتر و زیرساخت‌ها را آماده کنند تا اگر امسال 5 میلیون زائر عازم کربلا می‌شود سال بعد شاهد حضور ۱۰ میلیونی زائران باشیم. اربعین حسینی باید جدی گرفته شود.
,
 
,
حجت الاسلام سواری با بیان اینکه  ما در اربعین حسینی(ع) شعار حسینی(ع) خودمان را جهانی می کنیم، گفت: ما در این بزرگ ترین تجمع شیعیان حول حماسه ابا عبد الله حسین(ع) می توانیم به تعمیق ارزش های حسینی جامعه شیعی بپردازیم. وقتی که ارزش های حماسی ابا عبدالله الحسین(ع) در جامعۀ شیعی تعمیق پیدا کند و بیش از پیش تثبیت بشود آثار گرانبهای آن در ابعاد مختلف کاملا مشهود خواهد بود. 
,
 
,
وی یکی از آثار حضور در پیاده روی اربعین را استکبار ستیزی دانست و افزود:وقتی انسان در مسیر اربعین، خودش را قطره ای از یک اقیانوس می بیند تجربه ای از فناء فی الله و فدای اهل بیت شدن را در جان انسان به نمایش می گذارد. البته هرکسی به اندازه خودش از چنین تجربه ی معنوی بهره می برد. وقتی انسان در مسیر کربلا ابا عبد الله الحسین(ع) پاهایش خسته می شود و خستگی را عمیقا با جسم خودش احساس می کند ارتباط روحی اش هم با ابا عبد الحسین(ع) بیشتر می شود. 
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
,
 
,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه