اخبار داغ

گزارش از مشکلات پیش روی توسعه و ایجاد شهرک ها و نواحی صنعتی جدید در خراسان شمالی؛

آب و ایل راه، چالش جدی در توسعه و ایجاد شهرک ها و نواحی صنعتی در استان

آب و ایل راه، چالش جدی در توسعه و ایجاد شهرک ها و نواحی صنعتی در استان
توسعه و ایجاد شهرک ها و نواحی صنعتی جدید تقاضا محور در حال حاضر در خراسان شمالی با موانع مهمی از جمله تامین آب و عبور از حریم ایل راه ها مواجه شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، تا قبل از سال 83 که استان خراسان بزرگ به سه استان خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی تقسیم شود، در جغرافیای شمال خراسان، واحدهای صنعتی در مناطق پراکنده احداث می شدند و هیچ برنامه تدوین شده ای مبنی بر ایجاد شهرک های و نواحی صنعتی وجود نداشت که واحدهای صنعتی در مکان های جانمایی شده از زیرساخت های آب، برق، گاز، اینترنت، مخابرات و راه دسترسی آماده شده، بهره مند شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک, ،,

اما با تقسیم استان خراسان بزرگ و تشکیل استان خراسان شمالی، از نیمه دوم دهه 80 اهمیت مطالعه و جانمایی مناطق برای ایجاد شهرک های صنعتی در این استان تازه تاسیس بسیار پر اهمیت شد و با انجام مطالعات و جانمایی مناطق، به مرور ایجاد شهرک های صنعتی در استان به منظور استقرار واحدهای تولیدی رونق گرفت و ادامه مسیر به گونه ای پیش رفت که حتی نواحی صنعتی نیز ایجاد شدند.

,

طی دهه 90، تلاش های شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی علاوه بر ایجاد شهرک ها و نواحی صنعتی جدید برای پاسخگویی به تقاضای ایجاد واحدهای تولیدی جدید همچنین بر ارتقا و بهبود زیرساخت های شهرک های صنعتی ایجاد شده، بود.

,

حال که در ابتدای دهه نخست از قرن 21 هستیم، خراسان شمالی مبتنی بر وجود تقاضاهای ایجاد واحدهای تولیدی جدید همچنین وجود تقاضاهای توسعه مکانی شهرک ها و نواحی صنعتی فعلی که تقاضا محور هستند، برنامه ایجاد نواحی صنعتی جدید و توسعه برخی از نواحی و شهرک های صنعتی فعلی را در دستور کار قرار داده است و آن را پیگیری می کند.

,

اما ایجاد نواحی صنعتی جدید در مرکز استان و توسعه شهرک ها و نواحی صنعتی فعلی تقاضا محور در استان نیازمند واگذاری زمین های جدیدی است که جانمایی زمین های جدید بابت برنامه در دستور کار با چالش های تامین آب و تعارض با حریم و محدوده ایل راه های استان و زمین های بخش خصوصی مواجه شده اند و این مسائل فعلا به موانع جدی در مسیر پیش روی ایجاد نواحی صنعتی جدید و توسعه شهرک ها و نواحی صنعتی فعلی تبدیل شده اند.

,

 

,

, ,


کمبود زمین،، مشکل جدی برنامه ایجاد و توسعه شهرک ها و نواحی صنعتی تقاضا محور

,
, کمبود زمین،، مشکل جدی برنامه ایجاد و توسعه شهرک ها و نواحی صنعتی تقاضا محور, کمبود زمین،، مشکل جدی برنامه ایجاد و توسعه شهرک ها و نواحی صنعتی تقاضا محور,

در این باره، محمدعلی نوایی، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: در حال حاضر برخی از شهرک ها و نواحی صنعتی استان به لحاظ تقاضا محور بودن به منظور سرمایه گذاری و راه اندازی واحدهای تولیدی صنعتی با کمبود جدی زمین مواجه شده اند.

,

نوایی افزود: این در حالی است که برخی از شهرک ها و نواحی صنعتی استان اینگونه تقاضا محور نیستند.

,

وی بیان کرد: در حال حاضر شهرک های صنعتی استان شامل شهرک صنعتی بجنورد، شهرک صنعتی بیدک، شهرک صنعتی شماره 3 همچنین ناحیه صنعتی گرمه، شهرک صنعتی آشخانه، ناحیه صنعتی امیرآباد شیروان، ناحیه صنعتی مهمانک، شهرک صنعتی اسفراین به لحاظ تقاضا محور بودن برای سرمایه گذاری در بسیاری از زون های خود با کمبود جدی زمین مواجه هستند.

,

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی تصریح کرد: برای پاسخگویی به تقاضای سرمایه گذاران باید علاوه بر اینکه در برخی از این نواحی و شهرک های صنعتی، الحاق زمین و توسعه نواحی و شهرک های صنعتی انجام شود همچنین باید در مرکز استان نیز نواحی جدید صنعتی احداث شوند.

,

وی عنوان کرد: در مرکز خراسان شمالی با چشم انداز 1411 باید اختصاص 300 هکتار زمین جدید برای ایجاد واحدهای جدید صنعتی مد نظر قرار گیرد و بابت آن برنامه ریزی و جانمایی انجام شود.

,

نوایی گفت: در حال حاضر مطالعات و جانمایی سه ناحیه جدید صنعتی در شهرستان بجنورد انجام شده اند که برای هر ناحیه، واگذاری 30 هکتار زمین تقاضا کرده ایم.

,

وی عنوان کرد: احداث دو ناحیه پیشنهادی در تخته ارکان جانمایی شده اند که یکی از این نواحی برای استقرار واحدهای دانش بنیان و کارآفرین، مطالعه شده است.

,

این مسئول افزود: ناحیه سوم پیشنهاد شده در منطقه ینگه قلعه جانمایی شده است که احداث واحدهای صنایع غذایی، تبدیلی و تکمیلی اختصاص داده شود.

,

وی با بیان اینکه زمین های جانمایی شده، زمین های ملی هستند، تصریح کرد: واگذاری این سه ناحیه جانمایی شده در زمین های ملی با مشکلات جدی مواجه هستند.

,

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی گفت: دو ناحیه جانمایی شده در تخته ارکان با مسائل تامین آب و تعارض با ایل راه عشایر استان و ناحیه سوم جانمایی شده نیز با تامین آب و معارضان بخش خصوصی مواجه هستند.

,

وی اظهار کرد: علاوه بر اینکه از اداره کل امور عشایری استان تقاضا داریم که در منطقه تخته ارکان در زمینه اختصاص بخشی از ایل راه که در تعارض با زمین های جانمایی شده برای احداث نواحی صنعتی در این منطقه هستند، موافقت کند همچنین از شرکت آب منطقه ای استان نیز تقاضا کرده ایم که با انتقال آب از منطقه ویژه اقتصادی بجنورد به تخته ارکان برای احداث این دو ناحیه صنعتی موافقت کند.

,

افزون بر این، نوایی همچنین خاطرنشان کرد: توسعه ناحیه صنعتی گرمه نیز با مسئله تامین آب مواجه هستند.

,

وی همچنین افزود: البته توسعه شهرک صنعتی آشخانه نیز علاوه بر کمبود آب با مسئله تعارض با ایل راه عشایر استان مواجه است.

,

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی یادآور شد: در عین حال، نواحی و شهرک های صنعتی استان با مسئله تامین برق مورد نیاز مواجه هستند که تقویت برق آنها باید از طریق احداث پست های فوق توزیع برق با اختصاص اعتبارات استانی حل شود.

,

علاوه بر این، نوایی بیان کرد: شورای شهر سنخواست نیز خواستار احداث یک ناحیه صنعتی در این منطقه شده است.

,

 

,

, ,


واگذاری زمین های ایل راهی ممنوع است

,
, واگذاری زمین های ایل راهی ممنوع است, واگذاری زمین های ایل راهی ممنوع است,

محمدرضا قلی پور، مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی در این باره اظهار کرد: بر اساس قانون واگذاری زمین های ملی در مسیر ایل راه ها و حریم آنها ممنوع است و به هیچ عنوان قابل واگذاری نیست.

,

قلی پور افزود: اطلس ایل راه های تهیه شده کشور نیز در اختیار استان ها قرار گرفته است.

,

وی تصریح کرد: تنها راهکار برای حل این تعارض آن است که جانمایی های جدید برای احداث نواحی و شهرک های صنعتی و یا توسعه آنها را تغییر دهید.

,


 انجام مطالعات برای پاسخگویی به نیاز آبی شهرک ها و نواحی صنعتی

,
,  انجام مطالعات برای پاسخگویی به نیاز آبی شهرک ها و نواحی صنعتی,  انجام مطالعات برای پاسخگویی به نیاز آبی شهرک ها و نواحی صنعتی,

سید عقیل مرتضوی، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی نیز عنوان کرد: منطقه تخته ارکان شهرستان بجنورد مشکل آبخوان دارد.

,

مرتضوی گفت: پیشنهاد شرکت شهرک های صنعتی استان در زمینه انتقال آب از منطقه ویژه اقتصادی مرکز استان به منطقه تخته ارکان باید مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد تا پاسخ نهایی به استعلام آنها داده شود.

,

وی درباره تامین آب طرح توسعه ای ناحیه صنعتی گرمه نیز بیان کرد: در محدوده این ناحیه صنعتی مسیل هایی وجود دارند که در صورت ساماندهی آنها، دغدغه تامین آب این طرح رفع خواهد شد.

,

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی افزود: مطالعات ساماندهی این مسیل ها توسط مشاور باید انجام شود که در صورت تایید مطالعات، مجوز بهره برداری آبی از مسیل های این محدوده صادر می شود.

,

 
رسیدگی به مشکلات زیرساختی شهرک های صنعتی در کارگروه امور زیربنایی

,
, رسیدگی به مشکلات زیرساختی شهرک های صنعتی در کارگروه امور زیربنایی, رسیدگی به مشکلات زیرساختی شهرک های صنعتی در کارگروه امور زیربنایی,

ناصر فخر موحدی، معاون امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی نیز در این باره اظهار کرد: در حال حاضر حل مسائل توسعه و ایجاد نواحی و شهرک های صنعتی مورد تقاضا در استان بسیار اهمیت دارد.

,

فخر موحدی گفت: مشکلات پیش روی این امر در کارگروه امور زیربنایی استان بررسی، تعیین تکلیف و حل و فصل خواهند شد.

,

به گزارش عصراترک، در حال حاضر، در خراسان شمالی 9 شهرک صنعتی، 9 ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی وجود دارند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه