اخبار داغ

داستان راه آهن در استان بوشهر؛

مسیر پایتخت انرژی برای اتصال به شبکه ریلی هموار می‌شود/ مجوز برداشت یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی

مسیر پایتخت انرژی برای اتصال به شبکه ریلی هموار می‌شود/ مجوز برداشت یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی
یکی از خواسته های دیرینه ی مردم و فعالان اقتصادی که در استان بوشهر فعالیت می کنند ارتباط این استان به خط راه آهن است که با گذشت 14 سال از آغاز آن تنها ده درصد پیشرفت داشته اما با موافقت رهبر انقلاب جهت برداشت از صندوق توسعه ی ملی این پروژه به زودی در آستانه ی جهشی بزرگ برای تکمیل عملیات اجرایی روبرو خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش سپاس؛ راه آهن در استان بوشهر موضوعی پیچیده تبدیل شده است که ظاهراً برای آن اجرایی شدن آن اراده ای پولادین داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

استان بوشهر جزء اولین استان هایی است راه آهن در آن ایجاد شده که بوشهر را به برازجان متصل می کرد که این راه آهن توسط انگلیس برای آسان شدن جابجایی نیروها و تجهیزات قوا و لشکرکشی ساخته شد.

پس از مدتی با توجه به مقاومت مردم بوشهر این راه آهن کارایی نظامی خود را از دست داد و شرکت بریتانیایی هسته داشت آن را واگذار کند.

مالکیت آن که در اصل متعلق به راه‌آهن هند بریتانیا بود، پیچیدگی‌های اداری و مالی پیدا کرد که ناچار شدند آن را به ایرانی‌ها به مبلغ 60 هزار تومان بفروشند.

مولف کتاب «برازجان، سرزمین آفتاب بامدادان» در این خصوص عنوان می کند: تجار منطقه توانستند 40 هزار تومان را جمع کنند و بیش از آن را نتوانستند پرداخت کنند، به همین دلیل شرکت راه‌آهن هند بریتانیا خط را جمع کرد! به عقیده من قفدان این خط آهن در افول اقتصادی منطقه در سال‌های بعد خیلی موثر بود. 

آرزویی که به نظر نمی رسد به این زودی ها محقق شود

پس از آن ورود و حضور قطار راه آهن در استان بوشهر به آرزویی تبدیل شد که به نظر نمی رسد به این زودی ها محقق شود.

غم ظرفیت‌های اقتصادی مهمی که استان بوشهر دارد و نقش مهمی که در تولید ناخالص ملی و تأمین نیازهای کشور ایفا می‌کند، در زمینه زیرساخت‌ها با مشکلات فراوانی روبرو است.

علی رغم اهمیت بالای این خط ریلی در شبکه ریلی کشور برای ترانزیت و جابجایی کالا اما تا قبل از دولت‌ نهم هیچ‌اقدامی برای اتصال بوشهر به شبکه ی ریلی صورت نگرفت.

در دولت نهم و‌دهم بود که اولین زمزمه های احداث راه آهن در استان بوشهر مطرح شد و کارهای ابتدایی آن از جمله تهیه ی نقشه و ساخت زیر ساخت آغاز شد اما به دلیل کمبود بودجه متوقف شد.

راه‌آهن شیراز - بوشهر دارای ۴۵۰ کیلومتر طول است که در ۱۱ قطعه تعریف شده است.

عدم تخصیص اعتبار لازم در دولت تدبیر و امید

 طی سال‌های گذشته به خاطر عدم تخصیص اعتبارات مورد نیاز  این پروژه در دولت‌های تدبیر  و بدون پیشرفت قابل توجهی  ادامه یافت تا اینکه دولت سیزدهم بر سر کار آمد.

آیت الله رئیسی پس از تشکیل کابینه سفرهای استانی را آغاز کرد و در اولین سفرها استان بوشهر را به عنوان مقصد سفر استانی انتخاب کرد.

رئیسی و چالش راه آهن بوشهر به شیراز

رئیس دولت سیزدهم پس از حضور در استان بوشهر یکی از مراکزی که از آن بازدید کرد پروژه ی راه بوشهر به شیراز بود که برای افتتاح آن حدود 90 درصد دیگر باید تکمیل شود.

پس از بازدید آیت الله از این طرح دولت تصمیم گرفت این طرح را در اولویت قرار دهد اما بر اثر کمبود اعتبار سرعت پیگیری ساخت راه آهن با کندی مواجه شد.

مصوبات سفر رئیس‌جمهور کنونی در سال ۱۴۰۰ که وعده تأمین ۴۰۰ میلیون دلار برای تکمیل پروژه داده بود نیز روی زمین ماند که‌عدم پیگیری مدیران اجرایی استان برای نقد کردن این چک رئیس‌جمهور محل گلایه است.

داستان از آنجا تلخ تر شد که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که بوشهر در اولویت اتصال به خط ریلی کشور نیست

 معاون وزیر راه باوجودتأکید بر اتصال مراکز استان‌ها به شبکه ریلی برای سهولت جابه‌جایی مسافر و حمل کالا، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و ارتقاء سطح ایمنی حمل‌ونقل، اما بار دیگر نام استان بوشهر را از لیست اولویت‌های راه‌آهن کشور حذف کرد.

وی گفت: سه مرکز استان شامل استان‌های کردستان، اردبیل و چهارمحال بختیاری در سال جاری و سال آتی به شبکه ریلی کشور متصل می‌شوند تا به‌عنوان۲۳ و ۲۴ و ۲۵ امین مراکز استان از مزایای راه‌آهن برخوردار شوند.

نقش راه آهن در پیشرفت استان بوشهر

تأخیر تکمیل این پروژه بیشترین آسیب را به اقتصاد بندرها و تولید این استان وارد می‌کند. بسیاری از کارشناسان اقتصادی باور دارند در صورت جدا ماندن استان بوشهر از شبکه ریلی سراسری ممکن است بندرها استان زیان‌ده شوند.

اتصال بوشهر به خط آهن، ایجاد و ارتقای دیگر زیرساخت‌های بندری را نیز به دنبال خواهد داشت. 

تلاش آیت الله صفایی بوشهری برای اتصال بوشهر به شبکه راه آهن 

یکی از مسئولانی که از گذشته به‌طور ویژه پیگیر حل مسئله راه‌آهن بود، آیت‌الله صفایی بوشهری است.

 نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر بارها در این خصوص از مسئولان مطالبه می کرد که یکی از آن ها در یکی از خطبه‌های خود در سال ۹۷ عدم اتصال این استان به شبکه ریلی کشور را یکی از این بی‌مهری‌ها عنوان کرد و اظهار کرد: استان‌های هم‌جوار بوشهر همه به خطوط ریلی متصل هستند اما استان بوشهر که هم‌جوارخلیج‌فارس است و موقعیت مهم دارد فاقد راه‌آهن و حمل‌ونقل ریلی است.

وی تأکید کرد: مطمئن باشید روشی که مسؤولان دولتی برای حل موضوع راه‌آهن در پیش گرفته‌اند به‌جایی نمی‌رسد به همین دلیل برای حل این مشکل باید فراتر از قبل برنامه‌ریزی کرد.

دیدار آیت الله صفایی بوشهری با رئیس سازمان برنامه و بودجه در تهران

آیت‌الله صفایی بوشهری و میرکاظمی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور در محل این سازمان در تهران دیدار و در رابطه با مسائل مختلف به‌ویژه استان بوشهر به تبادل نظر پرداختند. یکی از جدی‌ترین مسائلی که روی آن بحث شد پروژه راه‌آهن بود. 

در این نشست نماینده ولی فقیه در رابطه با حوزه‌های عمرانی، اجرایی شدن مصوبات سفر رئیس‌جمهور به بوشهر ویژه راه‌آهن، مسائل علمی و فرهنگی استان و الگو شدن استان بوشهر در عرصه اجرایی شدن سند تحول دولت مردمی نکاتی بیان کرد و میرکاظمی نیز پیرامون انجام این موضوعات قول مساعد داد.

خبر آمد خبری در راه است؛

 اجازه‌ی رهبر انقلاب راه آهن بوشهر را از بن بست خارج کرد

بعد از سال‌ها انتظار بالاخره از راه حل قطعی این ابرپروژه رونمایی شد. با توجه به نگاه مثبت رهبری نسبت به استان و پیگیری‌های مستمر آیت‌الله صفایی بوشهری، قرار شد که بودجه قابل‌توجه یک میلیارد دلاری برای اتصال بوشهر به خط ریلی از منابع صندوق اعتبار ملی تخصیص پیدا کند. 

لازم به ذکر است که منابعی که از صندوق اعتبار ملی هزینه می‌شود صرفاً با اجازه رهبری صورت می‌گیرد و این نشان از آگاهی ایشان نسبت به جایگاه و ظرفیت تجاری و اقتصادی بوشهر دارد.

آیت الله صفایی بوشهری امام جمعه بوشهر اشاره به تأمین اعتبارات ساخت خط راه‌آهن بوشهر- شیراز، گفت: از رهبر معظم انقلاب و رئیس مجلس شورای اسلامی در این زمینه تقدیر می‌کنم، زیرا در تأمین اعتبارات حمل‌ونقل ریلی استان به بن‌بست خورده بودیم که اجازه تهاتر و استفاده از منابع صندوق اعتبار ملی داده شد.

انتهای پیام/

,

استان بوشهر جزء اولین استان هایی است راه آهن در آن ایجاد شده که بوشهر را به برازجان متصل می کرد که این راه آهن توسط انگلیس برای آسان شدن جابجایی نیروها و تجهیزات قوا و لشکرکشی ساخته شد.

,

, ,

پس از مدتی با توجه به مقاومت مردم بوشهر این راه آهن کارایی نظامی خود را از دست داد و شرکت بریتانیایی هسته داشت آن را واگذار کند.

,

مالکیت آن که در اصل متعلق به راه‌آهن هند بریتانیا بود، پیچیدگی‌های اداری و مالی پیدا کرد که ناچار شدند آن را به ایرانی‌ها به مبلغ 60 هزار تومان بفروشند.

مولف کتاب «برازجان، سرزمین آفتاب بامدادان» در این خصوص عنوان می کند: تجار منطقه توانستند 40 هزار تومان را جمع کنند و بیش از آن را نتوانستند پرداخت کنند، به همین دلیل شرکت راه‌آهن هند بریتانیا خط را جمع کرد! به عقیده من قفدان این خط آهن در افول اقتصادی منطقه در سال‌های بعد خیلی موثر بود. 

,
,
,

آرزویی که به نظر نمی رسد به این زودی ها محقق شود

, آرزویی که به نظر نمی رسد به این زودی ها محقق شود,

, ,

پس از آن ورود و حضور قطار راه آهن در استان بوشهر به آرزویی تبدیل شد که به نظر نمی رسد به این زودی ها محقق شود.

,

غم ظرفیت‌های اقتصادی مهمی که استان بوشهر دارد و نقش مهمی که در تولید ناخالص ملی و تأمین نیازهای کشور ایفا می‌کند، در زمینه زیرساخت‌ها با مشکلات فراوانی روبرو است.

,

علی رغم اهمیت بالای این خط ریلی در شبکه ریلی کشور برای ترانزیت و جابجایی کالا اما تا قبل از دولت‌ نهم هیچ‌اقدامی برای اتصال بوشهر به شبکه ی ریلی صورت نگرفت.

,

در دولت نهم و‌دهم بود که اولین زمزمه های احداث راه آهن در استان بوشهر مطرح شد و کارهای ابتدایی آن از جمله تهیه ی نقشه و ساخت زیر ساخت آغاز شد اما به دلیل کمبود بودجه متوقف شد.

,

راه‌آهن شیراز - بوشهر دارای ۴۵۰ کیلومتر طول است که در ۱۱ قطعه تعریف شده است.

,

عدم تخصیص اعتبار لازم در دولت تدبیر و امید

, عدم تخصیص اعتبار لازم در دولت تدبیر و امید,

, ,

 طی سال‌های گذشته به خاطر عدم تخصیص اعتبارات مورد نیاز  این پروژه در دولت‌های تدبیر  و بدون پیشرفت قابل توجهی  ادامه یافت تا اینکه دولت سیزدهم بر سر کار آمد.

,

آیت الله رئیسی پس از تشکیل کابینه سفرهای استانی را آغاز کرد و در اولین سفرها استان بوشهر را به عنوان مقصد سفر استانی انتخاب کرد.

,

رئیسی و چالش راه آهن بوشهر به شیراز

, رئیسی و چالش راه آهن بوشهر به شیراز,

, ,

رئیس دولت سیزدهم پس از حضور در استان بوشهر یکی از مراکزی که از آن بازدید کرد پروژه ی راه بوشهر به شیراز بود که برای افتتاح آن حدود 90 درصد دیگر باید تکمیل شود.

,

پس از بازدید آیت الله از این طرح دولت تصمیم گرفت این طرح را در اولویت قرار دهد اما بر اثر کمبود اعتبار سرعت پیگیری ساخت راه آهن با کندی مواجه شد.

,

مصوبات سفر رئیس‌جمهور کنونی در سال ۱۴۰۰ که وعده تأمین ۴۰۰ میلیون دلار برای تکمیل پروژه داده بود نیز روی زمین ماند که‌عدم پیگیری مدیران اجرایی استان برای نقد کردن این چک رئیس‌جمهور محل گلایه است.

,

, ,

داستان از آنجا تلخ تر شد که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که بوشهر در اولویت اتصال به خط ریلی کشور نیست

,

 معاون وزیر راه باوجودتأکید بر اتصال مراکز استان‌ها به شبکه ریلی برای سهولت جابه‌جایی مسافر و حمل کالا، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و ارتقاء سطح ایمنی حمل‌ونقل، اما بار دیگر نام استان بوشهر را از لیست اولویت‌های راه‌آهن کشور حذف کرد.

,

وی گفت: سه مرکز استان شامل استان‌های کردستان، اردبیل و چهارمحال بختیاری در سال جاری و سال آتی به شبکه ریلی کشور متصل می‌شوند تا به‌عنوان۲۳ و ۲۴ و ۲۵ امین مراکز استان از مزایای راه‌آهن برخوردار شوند.

,

نقش راه آهن در پیشرفت استان بوشهر

, نقش راه آهن در پیشرفت استان بوشهر,

تأخیر تکمیل این پروژه بیشترین آسیب را به اقتصاد بندرها و تولید این استان وارد می‌کند. بسیاری از کارشناسان اقتصادی باور دارند در صورت جدا ماندن استان بوشهر از شبکه ریلی سراسری ممکن است بندرها استان زیان‌ده شوند.

,

اتصال بوشهر به خط آهن، ایجاد و ارتقای دیگر زیرساخت‌های بندری را نیز به دنبال خواهد داشت. 

,

تلاش آیت الله صفایی بوشهری برای اتصال بوشهر به شبکه راه آهن 

, تلاش آیت الله صفایی بوشهری برای اتصال بوشهر به شبکه راه آهن ,

, ,

یکی از مسئولانی که از گذشته به‌طور ویژه پیگیر حل مسئله راه‌آهن بود، آیت‌الله صفایی بوشهری است.

,

 نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر بارها در این خصوص از مسئولان مطالبه می کرد که یکی از آن ها در یکی از خطبه‌های خود در سال ۹۷ عدم اتصال این استان به شبکه ریلی کشور را یکی از این بی‌مهری‌ها عنوان کرد و اظهار کرد: استان‌های هم‌جوار بوشهر همه به خطوط ریلی متصل هستند اما استان بوشهر که هم‌جوارخلیج‌فارس است و موقعیت مهم دارد فاقد راه‌آهن و حمل‌ونقل ریلی است.

,

وی تأکید کرد: مطمئن باشید روشی که مسؤولان دولتی برای حل موضوع راه‌آهن در پیش گرفته‌اند به‌جایی نمی‌رسد به همین دلیل برای حل این مشکل باید فراتر از قبل برنامه‌ریزی کرد.

,

دیدار آیت الله صفایی بوشهری با رئیس سازمان برنامه و بودجه در تهران

, دیدار آیت الله صفایی بوشهری با رئیس سازمان برنامه و بودجه در تهران,
, ,

آیت‌الله صفایی بوشهری و میرکاظمی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور در محل این سازمان در تهران دیدار و در رابطه با مسائل مختلف به‌ویژه استان بوشهر به تبادل نظر پرداختند. یکی از جدی‌ترین مسائلی که روی آن بحث شد پروژه راه‌آهن بود. 

,

در این نشست نماینده ولی فقیه در رابطه با حوزه‌های عمرانی، اجرایی شدن مصوبات سفر رئیس‌جمهور به بوشهر ویژه راه‌آهن، مسائل علمی و فرهنگی استان و الگو شدن استان بوشهر در عرصه اجرایی شدن سند تحول دولت مردمی نکاتی بیان کرد و میرکاظمی نیز پیرامون انجام این موضوعات قول مساعد داد.

,

خبر آمد خبری در راه است؛

,

 اجازه‌ی رهبر انقلاب راه آهن بوشهر را از بن بست خارج کرد

,  اجازه‌ی رهبر انقلاب راه آهن بوشهر را از بن بست خارج کرد,

, ,

بعد از سال‌ها انتظار بالاخره از راه حل قطعی این ابرپروژه رونمایی شد. با توجه به نگاه مثبت رهبری نسبت به استان و پیگیری‌های مستمر آیت‌الله صفایی بوشهری، قرار شد که بودجه قابل‌توجه یک میلیارد دلاری برای اتصال بوشهر به خط ریلی از منابع صندوق اعتبار ملی تخصیص پیدا کند. 

,

لازم به ذکر است که منابعی که از صندوق اعتبار ملی هزینه می‌شود صرفاً با اجازه رهبری صورت می‌گیرد و این نشان از آگاهی ایشان نسبت به جایگاه و ظرفیت تجاری و اقتصادی بوشهر دارد.

,

آیت الله صفایی بوشهری امام جمعه بوشهر اشاره به تأمین اعتبارات ساخت خط راه‌آهن بوشهر- شیراز، گفت: از رهبر معظم انقلاب و رئیس مجلس شورای اسلامی در این زمینه تقدیر می‌کنم، زیرا در تأمین اعتبارات حمل‌ونقل ریلی استان به بن‌بست خورده بودیم که اجازه تهاتر و استفاده از منابع صندوق اعتبار ملی داده شد.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه